فصل ۲۰۲۰ فرمول یک به دلیل شیوع بیماری کرونا که اوضاع را کاملاً دگرگون کرد و تغییرات بزرگی را در تقویم مسابقات به همراه داشت، شباهتی به فصلهای قبلی نداشت؛ اما همین موضوع موجب شد که ما در این فصل بتوانیم مسابقات بسیار جذاب و برندگان و بازندگان جدیدی را ببینیم. در این فصل شاهد دو پیست جدید (موجلو و پرتیمانو)، بازگشت سه پیست به مسابقات (ایمولا، نوربرگرینگ و ترکیه)، دو پیروز جدید، سه رانندهٔ جدید روی سکو و یک رانندهٔ جدید در پُل پوزیشن بودیم. در فصل ۲۰۲۰ همچنین مکلارن بهترین جایگاه خود را از سال ۲۰۱۲ کسب کرد درحالیکه از سوی دیگر فراری یک فاجعه بود و از سال ۱۹۸۰ بدترین فصل را پشت سر گذاشت؛ اما با همهٔ اینها مثل سالهای اخیر مرسدس بازهم بااقتدار هم در بخش رانندگان و هم در سازندگان در جایگاه نخست قرار گرفت. در فصل ۲۰۲۰ همهچیز بسیار مهیج بود و بیصبرانه منتظر آغاز فصل آینده هستیم؛ بنابراین، با نهایی شدن ترکیب رانندگان تیمها برای سال آینده، در این مطلب میخواهیم به نقل و انتقالات فصل ۲۰۲۱ مسابقات فرمول یک نگاهی داشته باشیم.
مرسدس: لوئیس همیلتون و والتری بوتاس
هرچند هنوز همیلتون برای فصل ۲۰۲۱ با مرسدس به توافق نهایی نرسیده اما تقریباً حضور او در کنار بوتاس در این تیم قطعی به نظر میرسد. در چند فصل اخیر ثابت شده که این دو راننده ترکیبی برنده هستند و مرسدس دلیلی برای تغییر آن ندارد.
ویلیامز: جورج راسل و نیکولاس لطیفی
پس از عملکرد عالی راسل در خودروی مرسدس در گرند پری صخیر، صحبتهایی مبنی بر ارتقاء جایگاه وی مطرح شد اما با توجه به اینکه بهاحتمالزیاد ماندن همیلتون در مرسدس ادامه خواهد داشت و بوتاس هم قبلاً با مرسدس قرارداد بسته است، راسل همچنان در کنار لطیفی در ویلیامز باقی خواهند ماند.
آلفارومئو: کیمی رایکونن و آنتونیو جیوویناتزی
هیچ ابهامی در مورد این ترکیب وجود نداشت و رایکونن و جیوویناتزی هردو خیلی زود برای سال ۲۰۲۱ با آلفارومئو تمدید کردند. تنها سؤالی که مطرح شد، احتمال خداحافظی رایکونن با فرمول یک به دلیل سن بالا بود که بعداً این سؤال هم برطرف شد.
آلپاین (رنو): فرناندو آلونسو و استبان اوکون
ترکیب تیم رنو که از فصل ۲۰۲۱ به آلپاین تغییر نام میدهد، با جدایی دنیل ریکیاردو ناقص شد اما فرناندو آلونسو که پس از وقفهای دوباره به فرمول یک بازگشته است، این جای خالی را پُر میکند. آلونسو پس از کسب دو قهرمانی جهان در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ با رنو، نباید چندان با این تیم غریبه باشد.
مکلارن: دنیل ریکیاردو و لندو نوریس
به نظر میرسد مکلارن پس از کسب مقام سوم در فصل ۲۰۲۰ فرمول یک، بتواند نهفقط با تعویض پاوریونیت خود با مرسدس بلکه با تغییر راننده، این موفقیت را ادامه دهد. دنیل ریکیاردو از رنو به این تیم میآید و در فصل ۲۰۲۱ در کنار لندو نوریس رانندگی میکند.
فراری: چارلز لکلرک و کارلوس ساینز
فراری که بدترین فصل خود را طی چهل سال گذشته در فرمول یک تجربه کرده است، مطمئناً امیدوار است که در فصل بعدی اوضاع بهتر شود. سباستین فتل پس از شش سال حضور در این تیم ایتالیایی و تجربهٔ یک فصل بشدت ناخوشایند، در فصل ۲۰۲۱ جای خود را به کارلوس ساینز میدهد که از مکلارن به فراری میآید. وی در این فصل همتیمی چارلز لکلرک خواهد بود.
آستونمارتین: سباستین فتل و لنس استرول
ریسینگ پوینت که اکنون آستونمارتین نام گرفته، پس از درگیری در پروندهٔ کپی کردن از قطعات مرسدس و شروع دشوار فصل ۲۰۲۰، در فصل بعدی سباستین فتل را کنار لنس استرول در خودروی خود خواهد نشاند تا از تجربهٔ او استفاده کند. این انتقال موجب شد سرجیو پرز بدون صندلی بماند اما شرایط تغییر کرد که در ادامه به آن خواهیم رسید.
آلفاتائوری: پیر گسلی و یوکی سونودا
پیر گسلی در این فصل در تیم آلفاتائوری عملکرد بسیار خوبی داشت و در مونزا به اولین پیروزی خود دست پیدا کرد و نهایتاً فصل را در جایگاه دهم جدول به پایان رساند. به همین دلیل او در تیم خواهد ماند اما از سوی دیگر، دنیل کویات فرمول یک را ترک خواهد کرد و یوکی سونودا جای او را خواهد گرفت. این رانندهٔ ژاپنی از تیم نوجوانان ردبول در فرمول دو به آلفاتائوری آمده است.
هاس: میک شوماخر و نیکیتا مَزپین
هاس بهعنوان تنها تیم آمریکایی در فرمول یک، رانندگان بسیار باتجربهای شامل رومن گروژان و کوین مگنوسن را داشته است اما هیچکدام از این دو راننده در فصل ۲۰۲۱ برای این تیم مسابقه نخواهند داد زیرا هاس برعکس گذشته عمل کرد و دو رانندهٔ تازهوارد را به تیم آورده است. این دو، میک شوماخر (پسر مایکل شوماخر) و نیکیتا مزپین هستند که هردو از فرمول دو به فرمول یک آمدهاند.
ردبول: مکس ورشتپن و سرجیو پرز
پس از بحثهای بسیار، سرانجام بهتازگی ردبول رسماً اعلام کرده است که در فصل ۲۰۲۱، سرجیو پرز در کنار مکس ورشتپن قرار خواهد گرفت و الکس آلبون به رانندهٔ رزرو تبدیل خواهد شد. پرز مدتی بدون صندلی بود که با توجه به عملکرد خوب او در طول فصل ۲۰۲۱، عجیب به نظر میرسید. هرچند هم آلبون و هم پرز دو بار در طی این فصل روی سکو رفتهاند اما پرز حتی با وجود از دست دادن دو مسابقه به دلیل ابتلا به کرونا، در جدول رانندگان در جایگاه چهارم قرار گرفته درحالیکه آلبون هفتم شده است. پرز همچنین با عملکردی خارقالعاده، در صخیر به اولین پیروزی خود در فرمول یک دست یافت؛ بنابراین نهایتاً این رانندهٔ مکزیکی به چیزی که استحقاق آنرا داشت یعنی صندلی برای فصل ۲۰۲۱ رسید. حال نبرد او و ورشتپن با رانندگان مرسدس و همینطور با یکدیگر در فصل بعدی بسیار جذاب خواهد بود.
با توجه به مواردی که بیان شد، نظر شما در مورد فصل ۲۰۲۱ فرمول یک چیست؟
R@min
۳۰ آذر ۱۳۹۹به نظرم اگه ماشین ردبول فصل بعد خوب باشه می تونه مرسدسو بگیره. ورشتپن – پرز ترکیب خوبیه. فراریم که به نظر آبی ازش گرم نمیشه
میلاد
۳۰ آذر ۱۳۹۹منم با نظرتون درباره ی فراری موافقم. کو اون فراری هییییییییییییی.
Ahmedreza2002
۳۰ آذر ۱۳۹۹یه فصل صبر کنین
من که به فراری برا ۲۰۲۲ امید دارم
Ahmedreza2002
۳۰ آذر ۱۳۹۹فصل پیش رو که بدون شک مرسدس برندس و احتمالا لوییس هم قهرمانه البته فکر کنم رد بول اختلاق امتیازی رو کمتر کنه
اما 2022 رو مطمعن نیستم
پدر خودروسازی جهان
۳۰ آذر ۱۳۹۹عمرا هیچ کدوم به مرسدس نمیدرسند .
قطعا فصل بعدی یه پیروزی مکرر برای مرسدس خواهد بود ?
Ahmedreza2002
۳۰ آذر ۱۳۹۹تلبته جورج و لوییس هنوز تمدید نکردن
کاش میشد سالای اخر لوییس رو تو مکلارن دید
Ahmedreza2002
۳۰ آذر ۱۳۹۹*البته
کورش
۳۰ آذر ۱۳۹۹رقابت بین مرسدس ردبول و مکلارن بیشتر میشه ولی قطعا باز هم مرسدس قهرمان میشه ولی با اختلاف کمتر
محمد حسین
۳۰ آذر ۱۳۹۹جالبه که علیرغم نتایج نه چندان جالب فراری ، دو تا تیم دیگه هم از فراری انجین میگیرن. (البته آلفارومئو فکر نکنم از جای دیگه هم بتونه انجین بگیره.)
ولی هیچ تیمی از انجین رنو استفاده نمیکنه (البته غیر از خودشون : آلپاین)
سه تا تیم مشتری مرسدس هستن (غیر از خود مرسدس)
و دو تا تیم هم هوندا (البته یکی شون خود تیم آلفاتائوری هوندا هست)
فقط یه سوال :
آیا سازنده های پاوریونیت ، به تیم های دیگه ، همون پاوریونیت مورد استفاده خودشون رو در هر فصل میدن ؟ یا مال فصل های قبل رو میدن ؟ بعنی اگر انجین های قبلی رو میدن که تیم مشتری چه انگیزه ای برای استفاده از اون انجین داره (بخصوص در مواردی که خود سازنده هم نتیجه خوبی نگرفته) ؟ و اگر هم انجین ها با هم یکسان هست ، پس چرا اینقدر اختلاف بین تیم های با پاوریونیت یکسان می بینیم ؟ یعنی آیرودینامیک انقدر تأثیر میذاره ؟
Ahmedreza2002
۳۰ آذر ۱۳۹۹بسته به قراردادی که دو طرف بستن موتور رو میدن
مثلا سائوبر قبل از الفا از موتور یه سال قبل فراری استفاده میکرد
اما الان همه تیما از موتور همین سال استفاده میکنن
و در مورد اختلاف تیما هم باید بدونی که همه چیز پاوریونیت نیست ویلیامز و مرسدس هر دو از یک انجین استفاده میکنن ولی این اوله و اون اخر گرید
خیلیموارد دخیله شاسی و بودجه و…
Ahmedreza2002
۳۰ آذر ۱۳۹۹و در مورد مشتری های فراری هم باید بدونی که پارسال قویترین پاور یونیت اخر فصل مال همین فراری بود و امسال اوضاع خراب شد
بعدم نمیشه که هی قرار داد ها رو نقض کرد
akrh78
۳۰ آذر ۱۳۹۹فقط یه چیز بگم همگی به فکر فرو برین، جورج راسل ?
امین
۳۰ آذر ۱۳۹۹فهمیدم?چشم ها را باید شست(البته از لحاظ معنوی)
حسین دهمرد
۳۰ آذر ۱۳۹۹یکم راهنمایی کن
akrh78
۱ دی ۱۳۹۹صخیر
مهدی بیدار
۲۱ اسفند ۱۳۹۹به نظر بنده این فصل فرمول یک یعنی ۲۰۲۱ مسابقه های خوبی می تونیم ببینیم نیکولاس لطیفی پارسان از فرمول دو اومد به فرمول یک و سه راننده های دیگر هم امسال اومده به فرمول یک و رانندگان که تیم هاشون عوض کردند میتونیم ببینیم امسال فرمول یک جذابی میتونه باشه من این قول میدم که مرسدس دوباره قهرمان خواهد شد اما نه به اون راحتیه فصل ۲۰۲۰ از سال آینده میتونیم مسابقههای جذابی ببینیم من یکی از طرفدارهای که فرمول یک و از جمله لوئیس همیلتون هستم سال آینده برای مرسدس برای لوئیس همیلتون مسابقه های سختی را پیش بینی می کنم باید دید در سال ۲۰۲۲ که تغییرات بزرگی در فرمول یک می خواد انجام بگیره اون موقع که تیم ها خودشون رو نشون خواهد داد و آنجاست که باید دید کی مدعی اصلی فرمول یک هست تمام
محمد
۳۰ آذر ۱۳۹۹میک شوماخر چرا با فراری وارد نشد
Ahmedreza2002
۳۰ آذر ۱۳۹۹قرار نیس وقتی پسر مایکلی با فراری وارد شی
لکرلک و ساینز قطع به یقین اونقدری خوبن که(فعلا) کسی بخواد به میک فکر کنه (دقت کنین گفتم فعلا)
باقری
۳ دی ۱۳۹۹کاش بشه دوباره فتل را با رسینگ پوینت روی سکو ببینم.و کاش میشد دو آلمانی در یک تیم میبودند فتل و شوماخر
Mehran (fox)
۳ دی ۱۳۹۹نیکو هالکنبرگ کو پس؟ به خدا از ۳۰ ،۴۰ درصد راننده های کنونی بهتره خیلیم خوشتیپه مثل همه آلمانیای فرمول یک….