گرندپری امارات، آخرین مسابقه این فصل فرمول یک در پیست یاس مارینا برگزار شد.
مکس ورشتاپن، اولین پول پوزیشن خود را در آخرین مسابقه این فصل به دست آورده بود و پشت سر او بوتاس و همیلتون قرار گرفتند. همیلتون که بعد از یک مسابقه غیبت به علت ابتلا به کرونا به رقابت برگشت، پیش از این قهرمانی خود را مسجل کرده بود.
در این مسابقه هم گروژان همچنان غایب بود و فیتیپالدی به جای او رانندگی میکرد. رقابت حساس بین تیمهای ریسینگ پوینت، رنو و مک لارن برای کسب سکوی سوم تیمی مهمتر از سایر رقابتهای تیمی در این مسابقه بود.
استارت مسابقه بدون حادثه خاصی انجام شد و ورشتاپن هم بهخوبی جایگاه خود را حفظ کرد و از مرسدسهای رقیب خود فاصله گرفت.
در دور دهم سرجیو پرز، قهرمان مسابقه قبلی با بدشانسی دچار مشکل فنی شد و خودروی خود را کنار پیست متوقف کرد تا خودروی ایمنی وارد مسابقه شود. این به نوعی یک خبر تراژدی برای ریسینگ پوینت نیز محسوب میشد.
هرچه از زمان مسابقه میگذشت، یکنواختی و نبود هیجان آزار بیشتری میداد. بوتاس از انگیزه لازم برای جنگ برخوردار نبود و به نظر میرسید که همیلتون نیز هنوز خسته از بیماری خود است.
مکس در طول مسابقه بدون اشتباه خاصی فاصله خود را آنقدر از رقبا افزایش داد که دیگر امکان جبران آن نیز نبود. این یک مسابقه نسبتاً راحت برای ورشتاپن بود و سرانجام با قهرمانی او نیز پایان یافت. حسن ختامی دلچسب برای او و تیم ردبول.
بوتاس و همیلتون هم با فاصله دوم و سوم شدند. همیلتون با قهرمانی این فصل دیگر دست نیافتنی شده و همه رکوردها را جابجا کرده است. امتیاز سریعترین دور مسابقه هم به دنیل ریکاردو رسید.
ردبول با وجود یک راننده قدرتمند و یک راننده متوسط توانست در پس مرسدس قرار گرفته و همچنان تنها خطر بالقوه برای این تیم باشد. هرچند آلبون، بعد از اخطارهای تیمش برای اخراج، رانندگی بهمراتب بهتری را ارائه داد و در این مسابقه آخری نیز رتبه چهارم را کسب کرد.
مک لارن به لطف امتیازات این مسابقه، توانست با یک پله صعود، جای ریسینگ پوینت را گرفته و سکوی سوم این فصل را به دست آورد.
این فصل هم با پیروزی آسان مرسدس و همیلتون تمام شد. موضوع ناراحت کننده، ضعف شدید رقبا ازجمله فراری بود که احتمالاً در فصل بعدی نیز ادامه خواهد یافت.
فصل آینده باوجود ثابت ماندن خودروها و عدم ارتقای آنها، رانندگان جدیدی در تیمها حضور خواهند یافت. حضور میک شوماخر و همچنین بازگشت دوباره آلونسو و رفتن فتل از فراری مهمترین تغییرات فصل بعد خواهند بود.
در این فصل، ۲۳ راننده پشت فرمان بیست خودرو از ۱۰ تیم قرار گرفتند. ۱۷ گرندپری در ۱۲ کشور برگزار شده که ۱۳ راننده توانستهاند روی سکو بروند.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۰)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۳۴۷ |
۲ | والتری بوتاس | فنلاند | مرسدس | ۲۲۳ |
۳ | مکس ورشتاپن | هلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۲۱۴ |
۴ | سرجیو پرز | مکزیک | ریسینگ پوینت | ۱۲۵ |
۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | رنو | ۱۱۹ |
۶ | کارلوس ساینز | اسپانیا | مکلارن-رنو | ۱۰۵ |
۷ | الکساندر آلبون | تایلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۱۰۵ |
۸ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۹۸ |
۹ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-رنو | ۹۷ |
۱۰ | پیر گسلی | فرانسه | آلفاتوری-هوندا | ۷۵ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | ریسینگ پوینت | ۷۵ |
۱۲ | استبان اکون | فرانسه | رنو | ۶۲ |
۱۳ | سباستین فتل | آلمان | فراری | ۳۳ |
۱۴ | دنیل کیات | روسیه | آلفاتوری-هوندا | ۳۲ |
۱۵ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | ریسینگ پوینت (راننده ذخیره) | ۱۰ |
۱۶ | کیمی رایکونن | فنلاند | آلفارومئو | ۴ |
۱۷ | آنتونیو جیوویناتزی | ایتالیا | آلفا رومئو | ۴ |
۱۸ | جورج راسل | بریتانیا | ویلیامز-مرسدس | ۳ |
۱۹ | رومن گروژان | فرانسه | هاس-فراری | ۲ |
۲۰ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱ |
۲۱ | نیکولاس لطیفی | کانادا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
SF90 STRADALE
۲۳ آذر ۱۳۹۹پایانی تلخ یا تلخیِ بی پایان برای طرفداران فراری ؟؟؟؟
آیا خدایِ فرمول یک و مسابقات موتور اسپرت از خواب بیدار میشه و همه رو زخمی میکنه یا مثل این فصل بدون توان و بی آزار به مسیرش ادامه میده ؟؟؟؟
ممد ژانگولر
۲۳ آذر ۱۳۹۹من جای فراری بودماز بنزین هواپیما استفاده میکردم
یکی دوتا همردبول میریختم تو باک باور کنید نتیجه میداد
اینا یا شکم سیرن یا شوت
محمد حسین
۲۳ آذر ۱۳۹۹فراری توان تکنولوژیکی لازم برای مقابله با مرسدس روی این موتورها رو نداره.
باید منتظر تغییر قوانین مربوط به انجین بمونه ، بعد تازه فکر رقابت باشه.
امسال 50 امین سال حضور فراری در فرمول1 بود. فراری در حدود 23% از مسابقاتی که تابحال شرکت کرده پیروز شده ، در حالیکه مرسدس با حدود 11 سال حضور بیش از 50% پیروزی کسب کرده.
بالاترین تعداد برد پیاپی برای فراری فقط یک فصل و برای مرسدس 2 فصل اتفاق افتاده. (علیرغم حضور 5 برابری فراری در مسابقات)
و آمارهای دیگه از این دست که زیاد هستن.
m40
۲۴ آذر ۱۳۹۹تیم اسکودریا فراری ۹۰ ساله که تو فرمول یکه و از ۷۳ سال پیش ساخت ماشین های خودشو شروع کرده و در ضمن هر چقدر مدت حضور تو مسابقات زیاد باشه تعداد پیروزی میاد پایین
در ثانی فراری ۴ بار قهرمانی پیاپی داشته(بیشترینش ۶ بار پیاپی) و مرسدس فقط یک بار(بیشترینش ۷ بار پشت سر هم که فعلا ادامه داره)
به هر حال در چند سال اخیر افت کرده که احتمالا با تغییر قوانین بتونه قویتر بشه
R@min
۲۳ آذر ۱۳۹۹تو ورزش هیچ چیز ابدی نیست همیشه رکوردا شکسته میشن و قهرمانا میرن و جدیدا میان
جمشید
۲۳ آذر ۱۳۹۹پدال همیشه هر روز آخرین خبرش رو طرفای ساعت 7.5 الی 8 شب میذاره و بعدش میره لالا میکنه تا فردا صبح ?? بابا بیشتر بچه ها تا ساعت یک الی دو شب بیدار هستن شبها هم چندتا مطلب بزار ??? و سحر خیزترین نویسنده پدال هم شاهین احمد زاده هست که هر روز صبح اول وقت سر ساعت 7 مطب میذاره داخل سایت ?? شاهین داداش اول صبح رو بی خیال شو بجاش از ساعت 9 شب به بعد تا 12 الی 1 شب مطلب بزار
حسین
۲۴ آذر ۱۳۹۹واقعا رغت انگیزه . مرسدس کجا بوده که یهو اومد همه چیزا فتح کرد؟ یک دهم فراری هم سابقه حضور تو فورمول یک را نداره و این تاسف باره . امیدمون لکلرک بود که اونم امسال شوت بود
واقعا موتور های فراری افت بسیار زیادی کردن و سال بعد که هیچ سال بعدیش اگه قرار بر تغیر موتورها شد فراری باید از همین الان تمام جوانب را بسنجه تا یک موتور فوقولاده بسازه ولییییییی
بعید میدونم زور موتورا مرسدس را بکنه مگر اینکه غول مارانللو بیدار شه
ما با پرسپولیس ، یوونتوس ، اسکودریافراری (مایکل شوماخر) ، راجر فدرر ، مارادونا و مایکل جردن زاده شدیم و با عشق به همینا هم میمیریم
لطفا به خودت بیا آقای فراری اسکودریا
?????
مانی
۲۶ آذر ۱۳۹۹مرسدس بخاطر تصادف وحشتناکش که ۷۰-۸۰ نفر مردن
سالیان سال از فرمول کناره گیری کرده بود
AMG///
۲۳ آذر ۱۳۹۹همیلتون افت کرده واقعا
فک کنم هنوز خسته هست
R@min
۲۳ آذر ۱۳۹۹کرونا داشته و تو مصاحبه بعد مسابقم گفت حالم هنوز خوب نیستو و به آمادگی 100% نرسیدم
امین
۲۳ آذر ۱۳۹۹شاید باور نکنید ولی برای من یکی هم موتو جی پی هم فرمول۱ جذاب بود ولی دیگه هیچی برام جالب نیست هر دوتاشون کسل کننده و بی معنی شدن برام، شما چطور در مورد فوتبال هم همینطور به نظرم کلا همه چی بی بخار و شور و شوق شده فوتبال بی بخار ترین دوران خودشو داره طی میکنه و میسازه ده ۹۰ و یا ۱۰ سال پیش رو فقط به یاد بیارید
OMID
۲۳ آذر ۱۳۹۹ورشتپن خیلی راننده خوبیه واقعا و بیشتر مسابقات درخشیده
ماشینش اجازه نمیده وگرنه رقابتشون با همیلتون دیدنی بود
فراری هم هم چنان اون ته مونده …
باختن به مرسدس زیاد هم بد نیست ولی این که داره به به مکلارن و رنو و ردبول و الفا تائوری میبازه خیلی بده
ولی خب شرایط ثابت نمیمونه و فراری هم برمیگرده
R@min
۲۳ آذر ۱۳۹۹البته مک لارن سومین تیم پرافتخار تاریخه
OMID
۲۳ آذر ۱۳۹۹و فراری پر افتخار ترین تیم تاریخ فرمولا وان
دقیقا به خاطر همین چیزا میگم این که داره از بقیه تیم ها میبازه بده
R@min
۲۳ آذر ۱۳۹۹من از این زاویه گفتم که مک لارن اوردی کنار برندای زودگذر. مک لارن تعداد قهرمانیاش از مرسدسم بیشتره از ستونای فرمول یکه
مهران
۲۳ آذر ۱۳۹۹سلام , این اختلاف مربوط به تکنولوژی و ماشین ها هست یا اینکه رد یک سطح برابر مرسدس از راننده و عقبه بهتری برخوردار هست ؟
M
۲۳ آذر ۱۳۹۹۹۹ درصدش اختلاف خودروهاست ، راننده ته جدول پشت فرمون مرسدس قهرمان میشه…
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۳ آذر ۱۳۹۹دقیقا??????
R@min
۲۳ آذر ۱۳۹۹این درصد 50-50 .مرسدس همزمان بهترین ماشینو و بهترین رانندرو داره
سیدمهران میرابوالقاسمی
۲۳ آذر ۱۳۹۹مزدا عشقه
شهاب
۲۴ آذر ۱۳۹۹امتیاز جورج راسل رو نوشتید 3 و لطیفی هم که هیچ امتیازی نیاورد خب این جمعش میشه 3 امتیاز نه صفر امتیاز که برای ویلیامز نوشتید !
شهاب
۲۴ آذر ۱۳۹۹الان دیدم نتیجه ریس قبلی رو – راسل برای تیم مرسدس 3 امتیاز گرفت !!
محمد
۲۴ آذر ۱۳۹۹من اطلاعات خیلی زیادی درباره فرمول 1 ندارم ولی هر هفته نگاه میکنم ولی همیشه میگم یکاش عدالت بیشتر بود مثلا چرا باید مرسدس موتور به این قوی داشته باشه تو فرمول1 ولی بقیه تیما قدرت موتور نداشته باشن
در کل منظورم این بود که مسابقات خیلی جذاب تر می شد اگه همه تیما قدرت یکسانی داشتند نه یکی بیشتر ونه یکی کمتر