مرحله چهاردهم از فصل ۲۰۲۳ فرمول یک، رکورد جدیدی برای مکس ورستپن داشت و اور را برای دوازدهمین مرتبه در مسابقات امسال به سکوی اول رساند. راننده هلندی، ۱۰ رقابت اخیر را با پیروزی تمام کرده است.
ظاهرا سال ۲۰۲۳، یکطرفهترین فصل در تاریخ فرمول یک جهان خواهد بود چراکه با گذشت ۱۴ مسابقه، رانندگان تیم ردبول به تنهایی سکوی اول را در اختیار داشتهاند. این شرایط باعث شده است دیگر تیمها انگیزه کافی برای کسب عنوان را از دست بدهند. حتی لوئیس همیلتون و چارلز لکلرک که پیش از آغاز فصل، رقبای اصلی ورستپن محسوب میشدند، حالا در ردههای چهارم و ششم هستند.
مک ورستپن با موفقیت در مونزا، رکورد ۱۰ پیروزی پشت سر را هم ثبت کرد و از این نظر، یک پله بالاتر از سباستین فتل ایستاد. میشائیل شوماخر، آلبرتو آسکاری و نیکو رزبرگ، هرکدام ۷ پیروزی پیاپی فرمول یک دارند.
چهاردهمین مرحله از فرمول یک ۲۰۲۳ در ایتالیا برگزار شد. پیست مونزا میزبان این مسابقه بود و ۱۱۸ هزار تماشاگر جذب کرد. جایزه بزرگ ایتالیا، ۱۰۱ سال قدمت دارد و یکی از قدیمیترین رقابتهای موتوراسپرت دنیا است. مسیر مسابقه برای فرمول یک، ۵/۸ کیلومتر معادل ۳/۶ مایل را تامین میکند که پس از ۵۳ دور، حدود ۳۰۷ کیلومتر طی میشود. لوئیس همیلتون و میشائیل شوماخر هرکدام ۵ مرتبه فاتح جایزه بزرگ ایتالیا شدند و از این نظر رکورددار هستند.
در تعیین خط، سرجیو پرز با فراری توانست بهترین زمان را ثبت کند. رتبههای بعدی به ورستپن، لکلرک و راسل رسید. همیلتون و آلونسو، از خط ۸ و ۱۰ مسابقه اصلی را شروع کردند.
پایان مسابقه در مونزا با اول و دومی رانندگان ردبول همراه بود. سرجیو پرز، ۶ ثانیه بعد از ورستپن به انتهای ۵۳ دور مسابقه رسید و نایب قهرمانی را کسب کرد. جالبتر اینکه کارلوس ساینز و چارلز لکلرک، رانندگان فراری هم، سوم و چهارم شدند؛ درحالیکه جورج راسل و لوئیس همیلتون از تیم مرسدس، جایگاههای پنجم و ششم را به دست آوردند. فرناندو آلونسو و والتری بوتاس، رانندگان مشهور تیمهای استون مارتین و آلفارومئو، با ردههای ۹ و ۱۰ جایزه بزرگ ایتالیا را به انتها رساندند.
در جدول فرمول یک ۲۰۲۳، مکس ورستپن ۳۶۴ امتیازی و صدرنشین است. سرجیو پرز ۲۱۹ امتیاز دارد و توسط فرناندو آلونسو ۱۷۰ امتیازی در رده سوم تعقیب میشود. لوئیس همیلتون، کارلوس ساینز و چارلز لکلرک به ترتیب با ۱۶۴ و ۱۱۷ و ۱۱۱ امتیاز، چهارم تا ششم هستند.
در جدول تیمی، ردبول ۵۸۳ امتیازی در صدر است. مرسدس و فراری، ۲۷۳ و ۲۲۸ امتیازی هستند. ردههای چهارم و پنجم به استون مارتین و مکلارن اختصاص دارد. نکته مهم اینکه، استون مارتین تنها ۱۱ امتیاز کمتر از فراری کسب کرده است و شانس زیادی دارد تا فصل ۲۰۲۳ را با عنوان ارزشمند سومی به پایان برساند.
سه مسابقهی بعدی فرمول یک در آسیا انجام خواهد شد. سنگاپور، ژاپن و قطر، میزبان جایزه بزرگ خواهند بود. پیست خیابانی مارینا بی (Marina Bay) دو هفته بعد از مونزا ایتالیا رقابت فرمول یک را برگزار خواهد کرد.
سبحان
۱۳ شهریور ۱۴۰۲یه سوال بی ربط دارم
ممنون میشم یکی راهنمایی بکنه
بهترین جای خرید دوچرخه تو تهران کجاست ؟
R
۱۳ شهریور ۱۴۰۲بهترین جا یعنی چی؟ بستگی به پولت مدل انتخاب میکنی نکنه دنبال تخفیف صدهزارتومنی هستی
maranello550
۱۸ شهریور ۱۴۰۲میدان رازی
SFXSuperFast
۱۳ شهریور ۱۴۰۲یک مسابقه رو میبرن
یک فصل رو قهرمان میشن
عنوان مقاله و متن مقاله اشتباهه
برای دفعات بعدی تصحیح کنید.
…
فتل مثلاً ۹مسابقه رو پشت سر هم تونست ببره
کلا ۵۳ مسابقه رو برده
و ۴ فصل رو قهرمان شده
EbrahimLH44
۱۳ شهریور ۱۴۰۲سلام خدمت دوستان گرامی.
یه تبریک به فنای فراری که اوایل مسابقه خوب ردبولو به چالش کشیدن یجورایی یاد فصل ۲۰۲۲ افتادم تمام اخر هفته ساینز از لکلرک بهتر بود چه تو تایم گیری و مسابقه واقعا سکو حق ساینز بود لکلرک با کارهای بچه گانه ای که اخر مسابقه داشت انجام میداد تو چند لحظه نزدیک بود باهم برخورد کنن و اوت بشن.
راسل هم که میدونستم ۵ تموم میکنه چون نگه داشتن پرز پشت خودش غیر ممکن بود.
باتوجه به اتفاقاتی که در پیست افتاد وماشین نچندان جالب همیلتون ردهی ۶
عالی بود.
اما واقعا اون پنالتی رو درک نکردم همیلتون بغل به بغل پیاستری داشت حرکت میکرد که نزدیگ پیچ شدن که اون زمان همیلتون نصف ماشینش از پیاستری جلو بود پیاستری با این که دید رسیدن به پیچ و با این که دید همیلتون هنوز لاستیک های عقبش چسبیده به لاستیک جلوی خودش کوتاه نیومد واین اتفاق افتاد قبول دارم که همیلتون کمی به راست پیچید اما باید پیچ رو باز طی میکرد اگر پیچ رو بسته طی میکرد امکان داشت تو پیچ تصادف شدید تری پیش بیاد .بگذریم اما همیلتون خوب مدیریت کرد و پنالتی رو جبران کرد.
تیم ردبول که کلا اوله اما بقیه فراری تیم دوم بود مرسدس سوم مکلارن چهارم و استون مارتین پنجم.
رضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۲فقط فراری بدون دستور تیمی . فراری حس رقابت را فدای قهرمانی نمیکند .❤️
کوروش
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ترکیب ماشین خوب،پیت وال خوب،استراتژی خوب و رانندگی بدون اشتباه و بدون استرس مکس در تمام مسابقات، متأسفانه ماشین بد مرسدس که با آپدیت درست بشو نیست و طراحی کاملا جدید لازمه، فقط با تلاش همیلتون داره امتیاز میگیره
Aranmilan
۱۳ شهریور ۱۴۰۲متاسفانه تاثیر ماشین تو فرمول یک خیلی بیشتر شده مهارت راننده داره به حاشیه میره
R
۱۳ شهریور ۱۴۰۲امسال سال ردبوله
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲آفرین فراری بازم خوب بود
LH44
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ترکیب یکی از دامینیت ترین ماشین های تاریخ اف وان با یه راننده تراز اول جز این نمیشه.
فراری همه کار کرد تا ببره. از چند مسابقه قبل پکیج داون فورس پایین رو تست میکرد برای این مسابقه. موتور جدید روی جفت ماشینا با مودهای بالا گذاشت که هیچ بعید نیست سنگاپور اگر همین موتور رو استفاده کنن، موتور بزنن. ولی حریف RB19 نشدن که هم توی پیچ ها سریعه، هم مستقیمی. هم در ارتفاع بالا عالی کار میکنه، هم در ارتفاع پایین. هم در هوای کثیف موشکه، هم هوای آزاد. لاستیک خوری زیادی هم نداره و بشدت پایداره چون نیازی نداره مود موتوری بالا استفاده کنه. با یه مود موتوری پایین هم یک تا نیم ثانیه در ماشین ورستپن برتری داره. مطمئنم ورستپن بازم زمان داره اما وقتی اول میشه کاملن میره تو فاز مدیریت و تو همون فاز هم فستست لپ میزنه.
فیا رفت ابرو رو درست کنه، چشمو کور کرد.
مرسدس ها که مشخص بود با توجه به درگ وحشتناکشون، این ماسبقه شانسی ندارن. راسل و لوئیس بینظیر کار کردن با اون ماشین مخصوصن راسل که تو مونزا یه سروگردن بهتر از لوئیس سکتور سوم رو میزد که باعث میشد سریع تر باشه. مکلارن هم تقریبن پا به پای مرسدس میومد و مسابقه متوسطی رو داشت. استون همونطور که پیشبینی میشد ماشین شیشم بود. نکته جالب برای من ویلیامز بود. اصولن ویلیامز چون ابتدایی ترین طراحی رو داشت، داون فورس بالایی هم تولید نمیکرد. این یعنی درگ بسیار پایینی رو هم داشت و از قبل همه میدونستن تو مونزا خوب عمل میکنه. اما عملکردش در زنوورد که یه پیست با داون فورس بالاست این احتمال رو داد که یا ماشین خیلی بهتر شده یا از اونور بوم افتاده و داون فورس و درگ رو زیادی بالا برده. وقتی هم تو مونزا و هم زنوورد ماشین خوبی داری یعنی کلن ماشین خوبی داری. مشکل یه سارجنت هست که نمیتونه استفاده البون رو از اون ماشین ببره. اینجاست که باید به جیمز وولز تبریک گفت و به مرسدس تسلیت که همچین ادمی رو از دست داد.
جنتلمن بازی بیش از حد ولف، اونم وقتی حریفش یه شال.اتان تمام عیاره، نتیجه ای جز شکست نمیده.
EbrahimLH44
۱۳ شهریور ۱۴۰۲الان دوباره که مسابقه رو دیدم بحث اینه که پیاستری اصلا تجربه نداره
پیاستری نزدیک بود با همون چرخ رو چرخ نوریس هم از مسابقه خارج کنه
بلژیک هم که مسابقه فراریو خراب کرد.