در بخش اول این مقاله به بررسی وضعیت ۵ تیم برتر جدول در نیمفصل اول ۲۰۱۷ پرداختیم. حال در این نوشتار به بررسی عملکرد ۵ تیم دوم جدول ردهبندی تیمی خواهیم پرداخت.
تورو روسو
جایگاه این فصل: ششم
رتبه فصل قبل تیم: هفتم
اوضاع این فصل تورو روسو، خوب به نظر میرسد. “جیمز کی” شاسی خوبی برای این تیم ساخته و احتمال کسب رده پنجم تیمی، یعنی بهترین رتبه تیمی تورو روسو تا به حال، وجود دارد. آنها در حال حاضر تنها ۲ امتیاز با ویلیامز فاصلهدارند و نسبت به تأمینکننده موتور خود، یعنی رنو وضعیت بهتری در جدول دارند.
عملکرد رانندگان تورو روسو
کارلوس ساینز در تمام مسابقات این فصل امتیاز گرفته، که برای راننده یک تیم متوسط عملکرد بسیار خوبی محسوب میشود. این راننده اسپانیایی باهوش و سریع است. به همین دلیل کارلوس ساینز گزینهای خوب برای هر صندلی خالی در فصل بعد است، از طرفی ردبول هم نمیخواهد این راننده خوب را از دست بدهد. در ۶ تعیین خط، ساینز برتر بوده و در ۵ تای آنها کویات عملکرد بهتری داشته، که این استعداد راننده روسی را نشان میدهد، اما اشتباهات بسیار او در نیمفصل اول، باعث بروز تنشهای بسیاری برایش شد.
آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: تمرینات زیاد برای سازگاری با موتور جدید رنو
آنچه دوست داریم از یاد ببریم: مشکلات کویات در مسابقهها
هاس
جایگاه این فصل: هفتم
هاس نسبت به فصل قبل، عملکرد بهتری نداشته و این صعود یک ردهای به کمک سقوط مکلارن بهدستآمده است. این تیم که موتور و کمکهای فنی خود را از فراری دریافت میکند انتظار میرفت در این فصل عملکرد بهتری از خود نشان دهد. اما اوضاع برای جدیدترین تیم فرمول یک، سختتر از آنچه پیشبینی میکردند در حال پیش رفتن است.
تقریباً جدال و رقابتی بین رانندگان هاس وجود ندارد و آنها با آرامش کار خود را دنبال میکنند. همانگونه که انتظار میرود، گروژان، که راننده باتجربهتر است، سهم بیشتری از امتیازات بهدست آورده است. البته مگنوسن هم دستوپابسته نیست و در تعیین خط، ۴ بار توانسته بالاتر از همتیمی خود قرار بگیرد. انتظار میرود مگنوسن با عادت کردن به تیم جدید، کار را برای گروژان سخت کند.
آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: امتیاز گیری هر دو راننده در موناکو
آنچه دوست داریم از یاد ببریم: خروج هر دو راننده از مسابقه آغازین فصل
رنو
جایگاه این فصل: هشتم
رتبه فصل قبل تیم: نهم
رنو که بعد از ۴ سال غیبت، دوباره بهطور مستقیم به فرمول یک برگشته، در وضعیت خوبی به سر نمیبرد. این تیم از بخش فنی کوچکشده، کارایی کم اتوموبیل و موتور نهچندان رقابتی رنج میبرد و زمان زیادی تا بازگشت کامل به فرمول یک نیاز دارد؛ “باب بل” رئیس بخش فنی گفته که این زمان حدود ۵ سال خواهد بود. رنو سرمایه و تأسیسات خوبی دارد که ممکن است بازگشت آنها را به رقابت سریعتر کند. آنها اکنون در میانه جدول به رقابت میپردازند. رنو امید دارد که در نیمه دوم فصل عملکرد بهتری نشان دهد. با توجه به ضعف مکلارن، تقریباً قابل پیشبینی است که آنها قادر به حفظ این جایگاه خواهند بود. البته بهروزرسانیهای جدید قبل از تعطیلات، تأثیر خوبی داشته و امیدواری رنو را بیشتر کرده است.
عملکرد رانندگان رنو
پالمر تا به اینجای کار، فصل دهشتناکی داشته. بهگونهای که در تمام ۱۱ تعیین خط، قافیه را به همتیمی تازهکار خود باخته و تمام ۲۶ امتیاز رنو را همتیمی او کسب کرده است. اگر این نتیجه بهاندازه کافی بد نیست باید یادآوری کنیم که رابرت کوبیکا بهسان ققنوسی که سر از آتش برآورده بعد از ۶ سال تمرینهای بسیار خوبی با رنو داشته؛ اگرچه میدانیم رابرت کوبیکا امسال به فرمول یک برنخواهدگشت اما این به معنی امن بودن صندلی پالمر نیست.
آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: عملکرد خوب هالکنبرگ در پیستهای خیس
آنچه دوست نداریم گوشزد کنیم: شرایط بد رنو و نیاز به نتیجه خوب
مکلارن
جایگاه این فصل: نهم
رتبه فصل قبل تیم: ششم
مکلارن فکر میکرد امسال نسبت به پارسال، فصل بهتری داشته باشد، اما چنین نشد. موتور هوندا قرار بود امسال عملکرد بهتری داشته باشد، اما بازهم چنین نشد. اعداد مربوط به عملکرد این فصل مکلارن، روایتگر داستانی غمانگیز برای این تیم هستند: ۱۰ بار تمام نکردن مسابقه، ۲ بار خروج از مسابقه در دور اول و تنها سه بار امتیاز گیری در ۱۱ مسابقه توسط دو راننده. مکلارن نشان داده در پیستهای کمسرعتتر عملکرد بهتری دارد و این نکته به ما نشان میدهد که آنها در شاسی مشکلی ندارند، اما موتور …
وندورن، رانندهای است که با خودرویی سرسخت و همتیمی سرسختتر دستوپنجه نرم میکند. واضح است که او فصل بسیار سختی داشته. درست است که فرناندو آلونسو با یک اتوموبیل بسیار بد مسابقه میدهد، اما بالاخره این اسپانیایی، راننده بسیار قدرتمندی است. آلونسو در ۹ تعیین خط، برتر از همتیمی خود بوده و ۱۰ امتیاز از ۱۱ امتیاز مکلارن را بهدست آورده. درواقع آلونسو در ۲ مسابقه از ۳ مسابقهای که از خط پایان عبور کرده توانسته کسب امتیاز کند. بااینحال، فشاری متوجه وندورن به خاطر این عملکرد ضعیف نیست، زیرا همگان بر ضعف موتور اتوموبیل او آگاهاند. او کماشتباه بوده و تیم، حساب ویژهای روی او باز کرده بهگونهای که برای فصل بعد نیز وندورن راننده مکلارن خواهد بود. او در سیلوراستون بسیار سریع بود و این نکته، امیدها را به عملکرد بهتر او افزایش داده است.
آنچه خوشایند است به یاد بیاوریم: شاسی خوب مکلارن
آنچه خوشایند نیست ذکر کنیم: موتور بسیار بد هوندا
سائوبر
جایگاه این فصل: دهم
بالاخره تیمی باید رتبه آخر را داشته باشد، به هر دلیلی، این شتر شوم در این دو فصل در خانه سائوبر خوابیده و آنها آخرین تیم جدول ردهبندی تیمی فرمول یک هستند. بسیاری از اعضای فنی این تیم، به تیمهای رقیب پیوستهاند و در ۲۰۱۶، “مونیشا کالتنبورن” هندی الاصل، (اولین مدیر زن در تاریخ فرمول یک) از این تیم جدا شد. سائوبر در طول این فصل رقابتی نبوده، البته آنها از موتور ۲۰۱۶ فراری استفاده میکنند و قرار است سال آینده از موتور بهروز فراری استفاده کنند که قطعاً عملکرد آنها را بهبود خواهد بخشید. در حال حاظر سائوبر مدیران باتجربه و متمولی دارد و ممکن است در آینده تیم از این بحران خارج شود، اما نه در آینده نزدیک.
پاسکال ورلاین، دو بار برای سائوبر امتیاز بهدست آورده و این تنها نتیجه این تیم از ۱۱ مسابقه است. او با استراتژی خوب در اسپانیا و رانندگی طوفانی در باکو، در این دو مسابقه امتیاز گیری کرد. ورلاین همچنین نسبت به همتیمی سوئدی خود، مارکوس اریکسون در ۷ تعیینخط عملکرد بهتری داشته. البته اریکسون هم راننده دستوپابستهای نیست و انتظار میرود در نیمه دوم فصل عملکرد بهتری داشته باشد.
یادآوری کنیم: استراتژی خوب و هشتم شدن در باکو، بهترین نتیجه سائوبر از ۲۰۱۵ تاکنون
از یاد ببریم: موتورهای هوندا، افراد پولدار رازآلود
فرشاد
۳ شهریور ۱۳۹۶حیف فرناندو آلونسو که با این همه استعداد داره تو تیم مکلارن فرصتاش از دست میره. اگر ماشینای فوقالعاده مرسدس و فراری در اختیارش باشن و از لحاظ روحی تقویت شه، میتونه خیلی خطرساز باشه برای قهرمانای فعلی.
الف.ی
۳ شهریور ۱۳۹۶چه کامع پر معنایی
افراد پولدار رازآلود
الف.ی
۳ شهریور ۱۳۹۶معذرت میخوام
منظورم کلمه بود