در فاصله سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۱ میلادی، کمپانی انگلیسی «کاسورث» با موتور DFV V8 تحت برند «فورد»، حکمران بلامنازع فرمول یک به شمار میرفت و در این مدت، پیشرانه پیروزی در ۱۵۵ گرندپری را تأمین میکرد. کاسورث که در سال ۲۰۱۳، مسابقات را ترک کرده، اینک با مقررات جدید پیشرانهها، احتمال بازگشت آن وجود دارد. به گزارش Motorsport، این کمپانی هنوز بازگشت خود به دنیای فرمول یک را نهایی نکرده، امّا شرایط در این رابطه مثبت به نظر میرسد.
کاسورث اخیراً در یک همایش در رابطه با قوانین جدید پیشرانه که از سال ۲۰۲۱ اجرایی میشود، حضور داشته است. فرمول یک همچنان به موتورهای توربوشارژر V6 با سیستم کمکی هیبرید وفادار خواهد بود، امّا در همین حال، به دنبال کاهش هزینهها و پیچیدگی پیشرانه است. هال ریسیگر (Hal Reisiger)، مدیرعامل کاسورث در گفتگو با Motorsport از این موضوع خبر داده که این کمپانی در حال حاضر به دنبال یافتن تیمهای فرمول یک برای شراکت با آنهاست:
فکر میکنم که حمایت مناسبی از تیمهای کنونی داریم. با برخی از آنها گفتگوهایی انجام دادهایم که باعث شده به روند کار متعهد شویم. هر چه تعداد تیمهای بیشتری برای مدت طولانیتر قرارداد ببندند، شرایط برای ما بهتر خواهد بود. ولی ما برخی توافقهای شفاهی با برخی تیمهای کنونی و آینده فرمول یک داشتهایم که به ما اجازه میدهد که یک شریک تأمینکننده پیشرانه قابلاعتماد و پایدار باشیم.
کاسورث در حال حاضر، در حال جمعآوری رأی برای کنار گذاشتن سیستمهای احیای انرژی حرارتی از خودروهای کنونی در فرمول یک است؛ چرا که معتقد است این سیستمها بسیار غیرقابلاعتماد هستند و توسعه آنها گران تمام میشود. «ریسیگر» در این زمینه میگوید:
اگر فرمول یک میخواهد که یک تأمینکننده پیشرانه جدید برای مسابقات ۲۰۲۱ داشته باشد، باید برخی تغییرات را در این زمینه اِعمال کند.
Motorsport در عین حال پیشبینی میکند که کاسورث یک انجین برای خودروی آینده ردبول طراحی کند و دلیل آن را، انتشار خبری در رابطه با توسعه یک موتور جدید برای ردبول و هایپرکار جدید آستونمارتین والکری دانسته است. در حال حاضر، ردبول از یک پیشرانه رنو با نشان TAG Heuer استفاده میکند و آستونمارتین نیز اسپانسر خودروهای آن است.
«ریسیگر» همچنین از لزوم دست به کار شدن کاسورث در تابستان ۲۰۱۸ گفته است. تا به این وسیله، بتواند یک انجین قابلرقابت در ۲۰۲۱ تولید کند. البته تا این زمان، هیچ شراکت رسمی با ردبول، یا هر تیم فرمول یک دیگر، رسماً اعلام نشده است.
به نظر میرسد که پیشزمینههای زیادی برای ورود کامل کاسورث به فرمول یک لازم است، امّا در هر صورت، این موضوع بسیار نویدبخش است. اگر کاسورث بتواند دوباره موفقیتش با DFV را تکرار کند، رقیبی جدّی برای سایر شرکتکنندگان خواهد بود.
منبع: roadandtrack
فرشاد
۱ مرداد ۱۳۹۶2021 خیلی دیره، اگر زودتر دست به کار میشد، میتونست مکلارن رو از این فلاکت نجات بده.
پهلوان مک لارن(مک دانیال)
۱ مرداد ۱۳۹۶صد در صد بیاد باعث ترس رقبا میشه.
مخصوصا فراری که دیگه باید سکو رو توی خواب ببینه.
کاسورث انجین ساز فوق العاده ای هستش.
جالبه که امیر عزیز میگه لامبورگینی و پورشه میتونن برای مک لارن انجین بسازن اونوقت کاسورث با اون همه سابقه و کارکردن رو انواع انجین های جاده ای و مسابقه ای و …. نمیتونه!!!!
من نمیدونم اصلا کی گفته اگه پورشه و لامبو بیان اف1 حتما عالی عمل میکنن.
خیلی ها این ادعا رو دارن ولی وقتی واردش میشن هیچ دستاورد مهمی ندارن.
حالا اون مدت کوتاهی هم که پورشه حضور داشت عملکرد بسیار بدی داشت.
حالا بعضی ها میگن کاسورث با اون عظمت نمیتونه من تعجب میکنم.?
کاسورثی که تو سال 87 انجین 1200 اسبی 1.5 ساخته.
Ferrari
۱ مرداد ۱۳۹۶این یک حقیقته که با این قوانین کاسورث توانایی ساخت موتور فرمول یک رو نداره و حضورشون در سال 2021 با این شرطه که فیا سیستم بازیابی انرژی حرارتی رو کنار بذاره .اگه موتور ساز بزرگیه باید سال بعد حضور پیدا کنه نه شرط بذاره که فلان سیستم حذف بشه موتور ها ارزون بشه با این شروط هوندا هم موتور خوبی میتونه بسازه.کاسورث سالها در فرمول یک حضور داشت با اینکه تو بریتانیا بهتر از هرجای دیگه ای میشه اتومبیل فرمول یک تولید کرد اما فراری هم بیشترین قهرمانیو داره هم پرافتخارترین موتور هارو.هیچ تضمینی وجود نداره که سال سال2021 کاسورث بتونه موتور رقابتی تولید کنه
Amir schumacher
۱ مرداد ۱۳۹۶Ferrari عزیز
خوب جواب پهلوون دانیال رو دادی.
واقعا درست میگی
یادش بخیر دیشب دوباره فیلم rush رو نگاه کردم چه شکوهی داره این فراری.
نیکی لائودا هم که بینظیر بود
Ferrari
۱ مرداد ۱۳۹۶فدات عزیز
Rush بیانگر دوران پرشکوه فرمول یکه دورانی که راننده ها قبل هر مسابقه با خانواده هاشون خداحافظی میکردن
Amir Schumacher
۱ مرداد ۱۳۹۶آره کاملا موافقم.
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۱ مرداد ۱۳۹۶فراری عزیز بعد تغییر قوانین برا فراری هم در ساخت موتور مشکل زیادی پیش اومد و تازه امسال تونسته یه موتوری تقریبا هم رده مرسدس بسازه. حالا شما به چ دلیلی میگی ک این یک حقیقته ک با این قوانین کازورث توانایی ساخت موتور فرمول یکو نداره؟!! موتور فعلی فرمول یک خیلی پیچیده هس و هزینه ساخت زیادی داره،ساخت همچین موتوری قبل اینکه برا رقابت باشه باید از نظر اقتصادی مدیران شرکتو قانع کنه ،چون کازورث یه شرکت مستقله با منابع مالی محدود و از طرفی کازورث نخواسته درصورت ساخت موتوری غیر رقابتی اعتبارش زیرسوال بره.
پهلوان مک لارن(مک دانیال)
۱ مرداد ۱۳۹۶دوست من کجا گفته شده که توانایی نداره.
در ضمن پس فراری هم ناتوانه تو ساخت انجین خوب که چند سال که پشت سر مرسدس قرار داره و نمیتونه رنگ قهرمانی رو ببینه.
سال پیش که به ردبول هم باختن.
اینم یکی از معانیه ناتوانیه.
در ضمن امیر عزیز زیاد شیطون نشو قرار نبود این دوستمون جواب من رو بده.
به من بگو چطور فکر کردی که کاسورث نمیتونه با اون همه سابقه موفق باشه اونوقت پورشه اگه بیاد میتونه.
دیگه همه میدونن پورشه زمانی که ساپرت کننده بود اصلا خوب نبود.
درباره ی کاسورث هم من بیشتر توضیح خواهم داد که بدونید تواناییشو داره.
بعد امیر جون مثلا لامبو بیاد چی کار تو اف1 ؟؟؟؟.
مگه اف1 جای بچه بازیه?
البته بد هم نیست مایه ی خنده میشن???(شوخی میکنم به دل نگیر)
Ahmad
۱ مرداد ۱۳۹۶اگه این کار فراری که با بیشترین استقلال نسبت به بقیه تیمها داره خارج از بریتانیا ماشین میسازه و انصافا با این پیچدگی و قوانین جدید داره خوب نتیجه میگیره شکست باشه. کار مکلارن که توانایی ساخت یک انجین تو انگلیس رو نداره و عملکردش در سه سال اخیر رو باید مسخره بازی بدونیم
Ferrari
۱ مرداد ۱۳۹۶مگه قراره جایی گفته بشه توانایی نداره؟؟ کدوم کمپانی میاد بگه ما توانایی ساخت فلان چیزو نداریم؟؟ اولا بحث فراریو چرا پیش میکشی؟؟ حداقل برای حضور در فرمول یک شرط نمیذاره که اگه شرط میذاشت حتما اجرا میشد اما فراری یه تیم واقعیه 2014 سال خوبی نبود اما حداقل از مکلارن بالاتر بود 2014 مکلارن با موتور مرسدس هم نتونست عنوان خوبی بدست بیاره 2015 فراری دوم شد ضمن اینکه 2015 فیا اجازه نداد موتور کاملا جدیدی طراحی بشه و تیم ها فقط اجازه داشتن 49 درصد موتور سال 2014 رو.بهبود بدن خب دیگه فهمیدن این موضوع خیلی راحته که مرسدس با این شرایط به راحتی فاصلشو با فراری بیشتر کرد چون 2014 موتور پرقدرتی ساختن و 2015 تمام نواقصش رو برطرف کردن 2016 هم فراری سوم شد مکلارن چندم شد؟؟ الان چندمه؟؟ امسال 2 بار هلموت مارکو که یکی از مدیران تیم ردبول ریسینگ هستش از قوانین پاوریونیت انتقاد کرد و از فیا خواست با تغییر قوانین پاوریونیت ها و ساده تر و ارزان تر شدن زمینه رو برای حضور کاسورث و ایلمور فراهم کنن این چه معنی داره؟؟ یعنی نمیتونن با این قوانین موتور درست حسابی بسازن
Amir Schumacher
۱ مرداد ۱۳۹۶من تضمینی در مورد موفقیت لامبورگینی ندادم.
اما در مورد کازورث هم فکر نمیکنم موفق باشه.
وقتی ساخت یک موتور هم سطح بنز برای فراری ۴ سال طول بکشه برای سایر رقبا مثل کازورث ۴۰ سال طول خواهد کشید ?
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۶ مرداد ۱۳۹۶احمدجان ساخت انجین هزینه خیلی زیادی داره و مکلارن نمیتونه همچین هزینه سنگینی پرداخت کنه چون مثه فراری از فیات پول تو جیبی نمیگیره ،این نتیجه بد چن سال اخیر ب خاطر موتور ضعیف هونداست و اگه مطالب مربوط ب فرمول وان رو دنبال کنی بارها ب شاسی خوب مکلارن و موتور ضعیف هوندا اشاره شده
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۶ مرداد ۱۳۹۶فراری جان قرار نیس ک خود کازورث بگه توانایی ساخت موتور نداره،تو مطالب مربوط ب فرمول وان اشاره ای ب عدم توانایی کازورث نشده.کازورث یک شرکت مستقله با منابع مالی محدود و از طرفی در فرمول وان تیم نداره ،پس وقتی ساخت موتور پیضرفته و گرون فرمول وان از نظر اقتصادی ب صرفه نیس دلیلی برا ساخت موتور نداره،کازورث سابقه درخشانی در فرمول یک داره
محمد حسین
۲ مرداد ۱۳۹۶جدا از این بحث ها من چند تا سوال دارم :
1- تو متن اشاره شده که کازورث با برند فورد موتور می ساخته. یعنی چی ؟ من هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم
2- بحث پیچیدگی موتور فرمول 1 صرفا با برداشتن سیستم KERS حل میشه ؟ یا کلا با گذر زمان و رشد تکنولوژی موتورها نسبت به گذشته پیچیده تر شدن ؟ حداقل تو ماشین های معمولی که اینطوره. پس نمیشه توقع داشت قوانین طوری تغییر کنن که بشه موتور ساده مثل 40 سال پیش ساخت.
3- استفاده از سیستم KERS اجباری هست ؟ یعنی اگر یه تیمی نخواد از این سیستم استفاده کنه تخلف محسوب میشه ؟ اگر نه پس چرا باید از طراحی موتور برداشته بشه ؟ صرفا چون بعضی شرکت ها توانایی تأمین هزینه های مهندسی چنین انجین هایی رو ندارن ؟ خوب اونایی که مخالف استفاده از این سیستم هستن ، موتورهای ساده خودشون رو بسازن !
اگر قرار باشه سطح تکنولوژی های مورد استفاده بخاطر توانایی مالی یا مهندسی شرکت ها کاهش پیدا کنه که خوب به نظرم ایران خودرو و سایپا هم باید درخواست حضور در فرمول1 رو بدن ولی شرط بذارن که تکنولوژی ها باید در طرح استفاده از انجین پیکان باشه.
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۶ مرداد ۱۳۹۶محمد حسین فورد یک زمانی صاحب کازورث بود برا همین آرم فورد هم روی موتور کازورث نصب میشد.درمورد پیچیدگی موتور فعلی باید بگم سیستمkers گرون ترین قطعه موتور فعلی هس و مشکلات زیادی در ساخت وجود داره.منظور از ساخت موتور ساده موتور بدون تکنولوژی نیس ک!وااقعا متاسفم همچین تصوری در ذهنت ایجاد شده.بعضی تکنولوژی ها نسبت ب هزینه توسعشون کارایی و ارزش ندارن،قبل تغییر قوانین هم موتور ها با هزینه کمتر پیشرفت میکردن .فرمول وان علاوه بر محلی برای توسعه تکنولوژی های خودرویی یک ورزش محسوب میشه .