بعد از انتظاری طولانی، سرانجام مسابقات این فصل فرمول یک با حذف تعدادی از گرندپریها در پیست اسپیلبرگ اتریش و با حفظ مقررات فاصلهگذاری اجتماعی استارت خورد. علاوه بر این رانندگان با پوشیدن لباسهایی با شعار پایان دادن به نژادپرستی و البته اکثراً با ماسک بر صورت به مسابقه وارد شدند.
تعیین خط این مسابقه در ابتدا به والتری بوتاس و لوئیس همیلتون رسیده بود و نویدبخش یک شروع طوفانی برای مرسدس را میداد. اما ردبول با اعتراض به یک خطای همیلتون در تعیین خط، باعث شد تا جایگاه او به پنجم نزول کرده و مکس ورشتاپن جای او را بگیرد. فراریها در تعیین خط چندان درخشان نبودند مخصوصاً سباستین فتل که از جایگاه یازدهم مسابقه را شروع کرد.
این مسابقه از این جهت که برای نخستین بار یک راننده ایرانیتبار نیز در آن شرکت میکرد برای ما جالب بود. نیکلاس دنیل لطیفی، راننده ۲۵ ساله ایرانی-کانادایی در این فصل پشت فرمان ویلیامز قرار میگیرد. لطیفی این مسابقه را از خط آخر مسابقه شروع کرد.
استارت مسابقه بدون مشکل خاصی زده شد و بوتاس به سرعت فاصله خود را با رقبا زیاد کرد. ورشتاپن نیز در نبرد با نوریس کمی زمان از دست داد. همیلتون نیز بهخوبی خود را به جمع مدعیان رساند و البته زمان زیادی را پشت سر آلبون و نوریس از دست داد.
اولین حادثه مهم در دور یازدهم برای ورشتاپن اتفاق افتاد و مشکل فنی خودروی او باعث شد تا مسابقه را از دست بدهد. ورشتاپن توانست خود را به پیت لین هم برساند اما مشکل خودروی ردبول برطرف نشد. دنیل ریکاردو هم دومین رانندهای بود که با مشکل فنی مسابقه را از دست داد.
بدین ترتیب بزرگترین هدیه به تیم مرسدس برای یک پیروزی آسانتر در شروع فصل اهدا شد. از اینجا به بعد همیلتون برای حمله به بوتاس خود را آماده میکرد. ورود خودروی ایمنی و پیتاستاپ اکثر خودروها باعث نزدیکتر شدن آنها هم شد. با این وجود تیم به علت ترس از مشکل گیربکس به هر دو راننده اخطار داد تا از کرب ها فاصله بگیرند. موضوعی که توسط این رانندهها چندان جدی گرفته نشد. ورود مجدد خودروی ایمنی به علت کنده شدن چرخ خودروی کیمی رایکونن باز هم حوادث دیگری را رغم زد. این بار آلبون در حال سبقت از همیلتون بود که با او برخورد کرد. این حادثه با مقصر شناخته شدن همیلتون همراه شد و او ۵ ثانیه پنالتی دریافت کرد.
عملکرد فراری اما تقریباً ناامیدکننده بود. موتورهای فراری کاملاً در برابر رقبا ناتوانتر نشان دادند. فتل نیز دیگر آن جنگندگی سابق را نشان نمیدهد و در میانه مسابقه با برخورد به ساینز دچار اسپین شد و البته بعد از آن با مشکلات فنی در خودروی خود مواجه شد به طوری که با رتبه دهم مسابقه را به پایان برد. اما چارلز لکلرک که چندان هم چالش خاصی را تجربه نکرده بود با چاشنی شانس توانست به روی سکوی دوم برود.
والتری بوتاس اولین مسابقه این فصل را با یک پیروزی نسبتاً آسان به پایان رساند. لندو نوریس از مک لارن هم برای اولین بار روی سکوی فرمول یک قرار گرفت و سوم شد. او سومین راننده جوان فرمول یک نیز هست که سکو را کسب کرده و البته در این مسابقه سریعترین دور را نیز زد. همیلتون هم به مقام چهارمی قناعت کرد.
هرچند این مسابقه چشماندازی از قدرت تیمها در این فصل ارائه کرده اما هنوز برای نتیجهگیری بسیار زود است.
[دانلود ویدئو]
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۹آقای همیلتون به عنوان یه طرفدار مرسدس و کسی که هوادار شما هستش باید بگم مغرور شدی مرسدس ماشینش اونقدر خوب شده که فکر میکنی فقط این ماشین لایق قهرمانیه امیدوارم از این حادثه و مسابقه ی برزیل به خوبی درس گرفته باشی به امید موفقیت مرسدس و راننده هاش
یانکی
۱۵ تیر ۱۳۹۹امسال هم مثل قبل.هیچ هیجانی نداره.دیگه داره احمقانه میشه.
بنیامین
۱۵ تیر ۱۳۹۹لکرک و نوریس عالی کار کردن.در آینده شاهد رقابت جذابی بین این دو هستیم.
مکلارن عملکردش خیلی بهتر شده نسبت به قبل.امیدوارم باز هم بتونه برگرده به دوران اوجش…♥️✌️
مانی
۱۶ تیر ۱۳۹۹مکلارن پس از کنار آومدن دوباره با مرسدس
اومد جزو تیمهای بالا نشین،حالا بگن موتور هوندا خوب بود مکی بد بود
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹تبریک اصلی رو باید به شما مکی فنا ها گفت که سال دیگه پکیج راننده تون با دنی ریک و لندو دوست داشتنی کاملا معرکه میشه و شاسی هم که امسال واقعا بهتر شده و از ۲۰۲۲ هم که انجین مرسدس میاد که کارو تمام کنن
بعد از رفتن لوئیس تنها کسی که باعث میشه مسابقات رو دنبال کنم لندن هست
انصافا چه پکیج کاملی بشه تیم انگلیسی راننده انگلیسی منو یاد ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ مکلارن لوییس میاندازه این ترکیب
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۹آفرین و تبریک به آقاى لطیفى از رتبه ۲۰ شروع کردن وجایکاه ۱۱ رو کسب کرن.براى شروع ایشون خیلى خوبه.????
مهدی موتورز
۱۵ تیر ۱۳۹۹ببخشید کسی میتونه توضیح بده که قوانین مسابقات f1 برای خودرو سازی ها برای ساخت این ماشینا چیه
امین
۱۶ تیر ۱۳۹۹این آقای لطیفی هیچ افتخاری نداشت. من مسابقه رو دیدم و در ضمن جدول رو تو متن قرار دادن اگه 11ام شد دلیلش اینه که 9 ماشینی که قبل از اون بودن، از دور مسابقه خارج شدن. پس در عمل اون هیچ دستاوردی نداشت یعنی آخرین نفر شروع کرد و باز هم به عنوان آخرین نفر اون هم با فاصله زمانی خیلی افتضاح به پایان برد. پس به این هیچ وقت نمیگن افتخار.
الان یک عده میگن، یک ایرانی برای اولین بار رفته توی F1 شرکت کرده و این خودش کلی افتخار هستش. من منظورم از نظر فنی بوده که خیلی افتضاح عمل کردش. و چیز هم که مهم هستش عملکرد فنی راننده هستش که جایگاهشو تو جدول نشون میده. نه ملیت اون راننده.
Ali
۱۶ تیر ۱۳۹۹مردحسابی اون ۹ نفر به خاطر مشکل فنی از مسابقه رفتن بیرون چه ربطی به توانایی داره چی میگی واسه خودت؟؟!
بعدشم نیکولاس لطیفی تو صفحه اینستاگرامش به خاطر این که ایرانیا گیر دادن ایموجی پرچم ایرانو گذاشت قبلش پرچم کانادایی که توش بدنیا اومده و پرچم ایتالیا که سرزمین مادریشه گذاشته بود خودش با پرچم کانادا مسابقه میداد
هموطن دیگه کیه؟؟
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹این که در شروع از بیست نفر بیستم شروع کرده و در پایان یازدهم از یازده بوده واقعا افتخار آمیزه؟
محمد
۱۶ تیر ۱۳۹۹آقای لطیفی تو هرسه دور تمرینی بیستم شده و تو این مسابقه به لطف خارج شدن 9 ماشین از مسابقه یازدهم شده
محمد
۱۶ تیر ۱۳۹۹دوست عزیز کجاش افرین داره طرف بیستم شروع کرده و ده تا ماشین خارج شدند و باز شده یازدهم البته ضعف ویلیامز رو انکار نمی کنم ولی لطیفی خیلی هم خوب نیست
poulad
۱۵ تیر ۱۳۹۹من طرفدار لکلرک و همیلتونم لکلرک دوم شد عالی???
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹لکرک که خدایی دقیق و کم اشتباه بود این ریس و حاجی مونم که حقیقتا بد موقعی آلبوم رو بست جریمه کاملا حقش بود شاید حتی کمم بود
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹*البوم : آلبون
زیزیگولو
۱۵ تیر ۱۳۹۹به نظر من این مسابقات بدون حضور مایکل شوماخر هیچ لطف و هیجانی نداره
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹برای کسی که فن یکی از راننده های گرید باشه به هیچ وجه این طور نیست
زیزیگولو
۱۶ تیر ۱۳۹۹احمدرضا به هرحال نظرات و سلیقه های هر کس متفاوته
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹بله قطعا کامنت منم همینو تایید میکنه
حسین دهمرد
۱۶ تیر ۱۳۹۹جا داشت یکم به نیکلاس لطیفی هم بپردازین. در مقابل بقیه چطوره کارش؟ البته چون تازه اومده قطعا محافظه کارانه رانندگی میکنه و فک نمیکنم به جنگندگی وشتاپن دیگه تو فرمولاوان ببینیم.
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹چندان اش دهن سوزی نیست هرچند ماشین کندی داره اما خب راسل با سن کمتر و ماشین یکسان عملکرد به مراتب بهتری داره بیست و پنج و شش سال سال های اوج یه رانندس و عملا آینده ای رو براش متصور نیستم
و ضمنا دوستان انقدر جوش نزنین که لطیفی هموطن ماست اون با پرچم کانادا مسابقه میده و یه راننده کانادایی محسوب میشه و سرود ملی کانادا براش پخش میشه نه ایران
علی
۱۶ تیر ۱۳۹۹میگن فراری موتورش امسال خیلی خوب نیست(حالا به خاطر نصب اون سنسورتست بنزین یا هرچی). پس چطور لکلرک تونست آخرای مسابقه یه فست لپ بزنه؟ قاعدتا ماشین وقتی یه دور میتونه سریع باشه دورای دیگه هم میتونه. ولی از طرفی تو کفی ها میدیدیم که از پس ریسینگ پوینت هم بر نمیومد!!
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹علی جان وقتی یه ماشین یه دور خیلی سریع میزنه لزوما به این معنی نیست که ماشین خیلی سریعی هست
راننده های تو طول مسابقه همیشه از حداکثر توان استفاده نمیکنن و از مود های مختلف استفاده میکنند
مثلا لکرک با یه ماشین نسبتا کند تر و باتری های پر و مود موتوری مثلا ۷ میتونه خیلی خیلی سریع تر مرسدس یا ردبول با مود مثلا ۵ و باتری های خالی باشه مثال دیگه نوریسه که با ماشین کند تر از بوتاس و همر فستست لپ رو زد
ارشیاsvj
۱۶ تیر ۱۳۹۹چه مسابقه بی مزه و بدون هیجانی بود??
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹این گرندپریکس رو به جرات میتوانم جزو سه تای هیجان انگیز این دو سال نام ببرم
دقیقا این بی هیجان بود ؟
اول این که پنالتی استارت همر باعث شد اول مسابقه دو تا سبقت باحال ببینیم و اوت ورشتپن هم هیجان رو برا آخرین پودیوم بالا برد سیفی کار های متعدد هم که به سبقت ها بیشتری دامن زد و در اخر پنالتی آخر همر هم که باز باعث شد تا آخرین ثانیه نتونیم آخرین پودیوم رو حدس بزنیم
دقیا چیش بی هیجان بود؟
محمد
۱۶ تیر ۱۳۹۹تو این 4سالی که مسابقات دنبال میکنم این مسابقه یکی از هیجان انگیزترین هاشون بود نمیدونم از دید شما چه جوری باید باشه
علی ر
۱۶ تیر ۱۳۹۹همیلتون خیلی نامردی، همونطور که خود آلبون نابغه تو رادیو گفت چه جور بازنده ای هستی تو. آرزو می کنم بدترین فصل زندگیت باشه. ببینین کی گفتم آلبون بهترین راننده ی فرمول یکه در حال حاضر.
علی
۱۶ تیر ۱۳۹۹دوستانی که میگن اقای لطیفی افتخاری رو کسب نکرد این رو بدونن برای اینکه پشت همچین ماشینی بشینی،باید از فیلترهای فراوانی بگذری
احسنت بهش
Hamed
۱۶ تیر ۱۳۹۹پدر آقای لطیفی یه ایرانی اصل پولداره که امسال بخشی از خرج تیم ویلیامز رو از جیب میده و در عوضش پسرش که لایسنس فرمول 1 داره رو پیشنهاد میده به خانم کلر ویلیامز و خب ویلیامز هم مجبوره قبول کنه که بی پولی نکشه
ترکیبی از یه راننده مستعد جرج راسل و یه راننده پولی نیکلاس لطیفی