فرمول یک وارد راند هشتم خود شد و این بار در اتریش، نگاهها به دوئل مرسدس و ردبول و بیشتر به نبرد ورشتاپن و همیلتون دوخته شده بود. این دو راننده پیش از این با سه پیروزی در این فصل، تشنه غلبه بر یکدیگر بودند. ورشتاپن در ادامه روند رو به رشد خود در مسابقات اخیر، باز هم پول پوزیشن را به دست آورده بود. پشت سر او هم، همیلتون، نوریس، پرز و بوتاس قرار داشتند. بوتاس البته سه رده پنالتی دریافت کرده بود.
ورشتاپن یک استارت تمیز داشت و توانست پیشتازی خود را حفظ کند. اولین حادثه مسابقه، صدمه به باله خودروی لکلرک رد برخورد با خودروی گسلی بود که همان دور نخست او را به پیت لین کشاند. این حادثه همچنین با ترکیدن تایر خودروی گسلی همراه بود که باعث شد مسابقه را از دست بدهد.
اولین پیتاستاپ برای بوتاس با آندرکات پرز همراه بود. بدین ترتیب بوتاس توانست تا رده سوم بالا بیاید. بااینحال همیلتون نتوانست فاصله تقریباً ۴ ثانیهای ابتدایی خود با ورشتاپن را کم کند.
ردبول این بار دومین پیتاستاپ خود برای پرز را برای آندرکات بوتاس انجام داد و مرسدس هم همان استراتژی مسابقه قبلی خود در مورد همیلتون را مجدداً تکرار کرد و بوتاس را در مسابقه نگاه داشت. بدین ترتیب پرز با تایرهای مدیوم در دورهای آخر فرصت رسیدن به بوتاس با تایرهای هارد و عبور از وی را پیدا میکرد. با این وجود محاسبات ردبول کمی اشتباه درآمد و تقریباً پرز یک دور برای عبور از حریف خود کم آورد.
همیلتون که ناامید از رسیدن به ورشتاپن شده بود در دور آخر تایرهای خود را تعویض کرد تا امتیاز سریعترین دور را به نام خود بزند.
مکس ورشتاپن، دومین پیروزی پیاپی خود و چهارمین پیروزی این فصل خود را در کمال آرامش و بدون تهدیدی به دست آورد. همیلتون و بوتاس هم سکوهای دوم و سوم را از آن خود کردند.
باید گفت که سبقتهای لکلرک از سایرین تنها لحظات جذاب این مسابقه بودند. چارلز فعالترین راننده این مسابقه هم بود و در نهایت هم راننده برتر از نگاه تماشاگران شناخته شد.
درنهایت هم چالش پرز برای بوتاس کمی هیجانانگیز بود ولی با این وجود این یکی از مسابقات کسالتآور این فصل محسوب میشد. لندو نوریس در رده پنجم هم یک دور لپ شد و دو نفر آخر یعنی لطیفی و مزپین هر کدام ۳ دور لپ شدند.
به نظر اوضاع برای مرسدس هم نگرانکنندهتر از چیزی است که تصور میشد. فاصله همیلتون با ورشتاپن، فراتر از ۱۵ ثانیه در دو دور به پایان بود. این به معنی بهتر شدن ردبول در هر مسابقه است. آیا سلطنت مرسدس در فرمول یک به پایان رسیده است؟
شاهین
۶ تیر ۱۴۰۰ورشتاپن ثابت کرد استعداد برتری داره به قدرت موتور اگه ماشین مرسدس رو از همیلتون بگیرن 5 هم نمیشه
مهدی
۶ تیر ۱۴۰۰حالا در این حدم نیس همین پرز با ماشین ردبول سومه ولی بوتاس با ماشین مرسدس پنجم! ماشینای ردبول اصلا دست و پا بسته نیستن…
R@m!n
۶ تیر ۱۴۰۰😂😂😂 امیدوارم یه مسابقه همیلتونو دیده باشیو همچین حرفی بزنی !! همیشه تو فرمول 1 ماشین و راننده سهم برابر دارن.
نیکی لاودا، مایکل شوماخر، آلن پرست، فرناندو آلونسو، سباستین فتل و همه رانندگانی که سابقه قهرمانی تو فرمول 1 دارن پشت فرمون بهترین ماشین زمان خودشون بودن به عبارت ساده تر بهترین ماشین برای بهترین راننده !!!! تو این پنج سال گذشته مرسدس بهترین ماشینو داشت و به علاوه بهترین راننده. همیلتون راننده ریسکی نیست بلکه کم اشتباه ترین هست و همیشه تو مسابقاتش ضرب آهنگ ثابتی داشته و کمتر پیش اومده مسائل روانی – احساسی رانندگیشو تحت تاثیر قرار بده. این خودش یک امتیاز بسیار بزرگه برای یه راننده حرفه ای.
فقط یک نفر بود که تو پیست با ماشین ضعیف تر، خراب، پیست بارونی و هر شرایط دیگه ای جوری رانندگی می کرد که هیچ کس جراتشو نداشت !!! و اونم خداوندگار فرمول 1 آیرتورن سنا بود که با این قوانین صفت و سخت ایمنی دیگه راننده ای به جرات و مهارتش متولد نخواهد شد.
امسال هم ماشینای ردبول بهتر از ماشینای مرسدس هستن به ویژه تو خروج از پیست و شتاب ثانویه.
Mad.z.Max
۶ تیر ۱۴۰۰وای حرف از سنا و پیست بارونی و ماشین خراب زدی، یاد تک تکه سکو گرفتنای اعجاب آور و شگفت انگیزش توی هوای بارونی افتادم که بهش لقب پادشاه بارونی داده بودن (همه ی مسابقاتشو توی یوتوب دیدم، بعضیاشونو چندبار) یکبارم با گیربکس خراب که گویا توی دنده سه یا چاهار قفل میشه وسط مسابقه، قهرمان اون مسابقه میشه!! اصلا به قول خودت راننده ای به جرات و مهارته خداوندگار آیرتُن سنا متولد نخواهد شد…
R@m!n
۶ تیر ۱۴۰۰سبک رانندگیش واقعا منحصر به فرد بود مخصوصا سر پیچ ها جوری حمله می کرد که تمام قوانین فیزیکو زیر سوال می برد چطور از اون پیچ به سلامت بیرون میومد. واقعا خدا بود دیگه نمیاد رو دستش.
اون مسابقه ای هم که با گیربکس خراب برنده شد تو برزیل بود که 20 دور با گیربکسی که دنده 3 و 5 خراب شده بود مسابقه رو ادامه داد و 7 دور پایانی هم با دنده 6 تموم کرد !!!!!!!!!!!!! مگه میشه آخه ؟؟؟؟؟
رانندگی هاش تو موناکو، روشن کردن ماشین خراب با استفاده از سر پایینی پیست سوزوکا و قهرمانی !!! چی میشه گفت راجب این مرد ؟؟
Mad.z.Max
۶ تیر ۱۴۰۰آقا یه ویدیو توی یوتوب دیدم درمورد سنا که تکنیکای منحصر بفردشو نشون میداد، یکیشون این بود که سره پیچ که میرسید یه تکنیک خاصی با پدال گاز داشت که با سرعته زیادی روی پدال گاز ضربه های ریز ریزی میزد!!! که گوینده میگفت با این حرکتش انگار که مزیته دیفرانسیل لغزش محدود رو شبیه سازی میکرده!!!! هرچند که گوینده میگفت بازم دقیقا کسی متوجه نشده چرا این کارو میکرده، ولی بهترین توضیحی که به ذهن کارشناسا میرسیده همون بوده!! وای دلم برای دیدن رانندگیش تنگ شد، برم یوتوب دو سه تا ویدیو ببینم ازش :)
محمد امین
۶ تیر ۱۴۰۰اره واقعا مثل سنا دیگه تکرار نمیشه
ولی بد نیست یادی کنیم از فرناندو الونسو که در سال ۲۰۰۶ با چنان سرعتی پیچ رو رد کرد که گفتن باید گردنش آسیب شدید میدید و یا میشکست
Philipp
۶ تیر ۱۴۰۰فرشتاپن از همیلتون راننده بهتریه
ولی نباید کرم ریختای عوامل برگزاری به ماشین های مرسدس رو هم نادیده گرفت
Amin
۷ تیر ۱۴۰۰راننده رو معمولا با سرعتش نمیسنجن، چونکه سرعت تابع ماشین هم هست
اگر همیلتون یا مکس سوار هاس بودن ، چه میشد؟
با سبقت ها و ترمز گیری ها و کنترل ها و… میسنجند
Iman99
۸ تیر ۱۴۰۰تو فورمول آئرو دینامیک هم خیلی مهمه کافیه یه تغییر تو قوانین ایجاد شه و از نظر آئرودینامیکی دست تیم بسته شه تو این حالت اگه قوی ترین موتور هم داشته باشی بازم جبرانش نمیکنه مثل مرسدس که بهترین و قوی ترین موتور رو هنوزم داره. ولی این فصل ردبول خیلی سود کرد تازه بال عقب منعطفی رو هم رو ماشینشون سوار کردن دیگه طوری شده که ردبول تو مسقیمی ها حتی اگه موتور ضعیف تری هم داشته باشه بازم راحت و بدون مشکل میتونه دور های سریعی بزنه تو این وضعیت خود مرسدس باجود موتور قوی تر و کلا بهترین انجین و پاور یونیت هم به مشکل خورده چون امسال عمدا خوستن مسابقات رقابتی شه و مرسدس رو با همین هدف با این قوانین عمدا کند کردن از طرفی دیگه هم مکس ورشتاپن به نظر من یکی از بهترین راننده هاست و واقعا هم به نسبت باهوشه و هم سخت کوشه خودم هم طرفدارشم و فکر میکنم میتونه حتی بیشتر از اینی که هست عملکردشو بهتر کنه
هژبر
۶ تیر ۱۴۰۰وقت بخیر
ب نسبت فصل پیش جذاب تر شده مسابفات
اما هنوزم جا داره
محمد امین
۶ تیر ۱۴۰۰لکلرک افسانه ای رانندگی کرد ، همون اول مسابقه استارت خوب زد اما به خاطر تصادف با گسلی کلی عقب افتاد و ۱۸ ام شد و بعد دوباره با کلی سبقت تا ۸ ام رسید ک دوباره پیت کرد و رسید به رده ی هفت
واقعا عالی بود
کل هیجان مسابقه همین سبقت های لکلرک بود
اگر مسابقه ۴ دور دیگه پیش میرفت، دو تا اتفاق نیفتاد ، یکی این که پرز بوتاس رو میگرفت ، یکی اینکه ساینز هم داشت خیلی سریع تر از نوریس میروند آخر مسابقه و جلو میزد
فکر کنم اگر اون اتفاق برای چارلز نیفتاده بود ، الان ۳ ام بود
R@m!n
۶ تیر ۱۴۰۰مسابقات امسال جذاب شده مخصوصا با ورشتپن بی پروا و جوان به همراه یه ماشین عالی.
مرسدس باید فکری به حال ماشیناش و استراتژی های احساسیش بکنه.
امیرحسین
۶ تیر ۱۴۰۰سلام نیسان تایتان و تویوتا توندرا هم نسخه دوبل دارن واسه چرخای عقب یا فقط پیکاپای امریکایی این نسخه رو دارن؟
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰نه ندارن نسخه هوی دیوتی ندارن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ تیر ۱۴۰۰نه جناب فقط آمریکایی ها نسخه های چرخ دوبل دارن…
امیرحسین
۶ تیر ۱۴۰۰سلام ایا نیسان تیتان و تویوتا توندرا نسخه دوبل واسه چرخای عقب دارن یا فقط پیکاپای امریکایی این نسخه رو دارن؟
Farzad
۶ تیر ۱۴۰۰خُب : مکس 156 امتیاز
همیلتون 138 امتیاز
( مکس تو هر ریس داره اختلاف خودشو با همیلتون بیشتر میکنه )
امتیاز ردبول 252
امتیاز مرسدس 212
( جبران این اختلاف امتیاز برای مرسدس تقریبا غیر ممکنه )
و ردبول اگه همینطوری با قدرت ادامه بده امسال به راحتی قهرمانه .
Amin
۶ تیر ۱۴۰۰شاید مثل سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ که فتل و تیم فراری بالای مرسدس بود تا وسط های فصل ، و بعد با آپدیت های مرسدس فاصله رو جبران کردن و پیروز شدن
امکانش هست ولی خیلی سخت ممکنه
مرسدس باید در هر مسابقه حداقل ۳ امتیاز بیشتر بگیره تا بتونه با اختلاف ۵ امتیاز ببره
چونکه فاصله بین نفر اول و دوم ۷ امتیاز هست و بیشتر فاصله محصوب میشه ، اون تیمی که بیشتر ببره برنده هست ، البته باید بوتاس هم رقابت خوبی با پرز داشته باشه که در این دومسابقه کارش رو خوب انجام داد ، شاید اگر پنالتی نمیگرفت از همیلتون هم جلو تر بود
بهزاد
۶ تیر ۱۴۰۰امسال فکر نکنم خبری از آپدیت های گسترده مثل فصول گذشته داشته باشیم چون تیم ها با محدودیت بودجه روبرو هستند.
به عنوان مثال تیم فراری اعلام کرد از این به بعد هیچ توسعه ای برای ماشین امسال نخواهند داشت و با همین ماشین به کارشون تا پایان فصل ادامه میدن.
البته ممکنه تیم ها نهایت با چند تغییر آیرودینامیک جزئی برای برخی پیست ها وارد بشن که تاثیرش انقلابی نخواهد بود.
🇩🇪👑MERCEDES BENZ 👑🇩🇪
۶ تیر ۱۴۰۰قدرت ها کم میشن ستاره ها کم سو میشن شگفتی ها فراموش میشن
امیرحسین
۷ تیر ۱۴۰۰خیلی ممنونم از جوابتون جناب آقای ماهان🌷
rezars pc
۷ تیر ۱۴۰۰جذاابیت به چه قیمتی به قیمت گذاشتن پاشون رو گلوی مرسدس با قوانین فوق العاده مزخرف به نفع ردبول مافیایی یه جام بدین بهشون این مسخره بازیو تموم کنین حالمون بهم خورد
نمی تونن به خوبی مرسدس بسازن میان با قوانین مسخره جلوشو میگیرند
Hamed
۷ تیر ۱۴۰۰7سال پای مرسدس رو گردن بقیه بود و قوانین از 2014 مستقیما به دلخواه این تیم عوض شد حالا یه تیم اومده این فاصله رو پر کرده و نون زحمتش رو میخوره شده به تریج قباشون بر خورده شده تیم مافیایی تو دوره ای که همین ردبول آقایی میکرد مرسدس چندم جدول بود؟
چطور اون موقع که موتورا هایبرید شد تغییر قوانین مزخرف نبود ؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ تیر ۱۴۰۰جالب بود….
امیرحسین
۸ تیر ۱۴۰۰سلام،تشکر جناب آبتین از جوابتون.