پس از یک ماه تعطیلات تابستانهٔ رقابتهای فرمول یک ۲۰۲۲ به سراغ نیمه دوم و آخر این رقابتها میرویم، جایی که مکس ورستپن رانندهٔ تیمی ردبول بازهم خود را به قهرمانی نزدیکتر کرد. مکس ورستپن علیرغم ثبت زمان فوقالعادهٔ ۱:۴۳.۶۶۵ و کسب پولسازی در تعیین خط گرندپری فرمول یک اسپا ۲۰۲۲، در رده ۱۵ مسابقه را پشت سر والتری بوتاس که هیچ زمانی را ثبت نکرد، آغاز کرد و چارلز لکلرک هم در رده ۱۶ استارت زد.
در استارت مسابقه لوئیس همیلتون با فرناندو آلونسو برخورد میکنند که موجب ناراحتی این رانندهٔ اسپانیایی میشود و در رادیو همیلتون را احمق خطاب میکند. همیلتون نیز به دلیل این برخورد در دور اول مسابقه مجبور به ترک پیست میشود. در همین حین ورستپن در دور اول تا ردهٔ ۸ بالا آمده است.
در ادامه نیکولاس لطیفی باعث میشود والتری بوتاس از پیست خارج شود و در گراولهای اطراف پیست گیر کند و این راننده در روز تولد خود مجبور به ترک مسابقه شد. خودروی ایمنی وارد پیست میشود و در انتهای دور چهارم از پیست خارج میشود. با شروع مجدد مسابقه جرج راسل که پشت سرجیو پرز قرار دارد وارد رقابت با وی میشود. ورستپن نیز از آلبون سبقت میگیرد و هفتم میشود. در ادامه مکس با سبقتگیری از دنیا ریکاردو، فرناندو آلونسو و سباستین فتل خود را به آخرین ردهٔ سکو میرساند و سوم میشود. لکلرک نیز با سبقت از پیر گسلی به جایگاه ۱۵ میرسد.
در دور دهم لکلرک تا ردهٔ ۱۳ بالا آمده است و پشت کوین مگنوسن قرار دارد و برای جایگاه ۱۲ با وی وارد رقابت میشود و درنهایت از وی میگذرد.
دور بعدی ورستپن درحالیکه در جایگاه سوم قرار دارد وارد منطقهٔ دی آر اس همتیمی خود پرز میشود. پرز نیز هر لحظه در حال کم کردن فاصلهٔ خود با کارلوس ساینز است.
دور ۱۲ ساینز به پیت میرود و ردبولها لیدر مسابقه شدند و این فرصت برای مکس ورشتپن به وجود آمد تا از پرز عبور نماید و صدرنشین مسابقه شود. ساینز نیز پشت ریکاردو به پیست بازگشت. در همین حال لکلرک در ردهٔ ۹ در حال مسابقه دادن است. ساینز از ریکاردو سبقت میگیرد و پنجم میشود.
ساینز دور ۱۴ از فتل هم سبقت میگیرد چون تایرهای نو دارد این کار را بهراحتی انجام میدهد و سوم میشود. در همین حین پرز به پیت میآید و پشت ساینز و در ردهٔ سوم به پیست بازمیگردد. لکلرک پشت پرز است و تلاش میکند از وی سبقت بگیرد ولی نمیتواند. ساینز از ورستپن میگذرد و اول میشود.
راسل که به پیت رفته است از لکلرک سبقت میگیرد و چهارم میشود. دور ۱۸ مکس از ساینز سبقت میگیرد و اول میشود.
دور ۲۱ پرز هم از ساینز سبقت میگیرد و دوم میشود.
سه دور بعد ریکاردو که در حال کم کردن فاصلهٔ خود با لنس استرول است به وی میرسد و با سبقتگیری از وی آخرین امتیاز ردهٔ دهم را از آن خود میکند.
هر دو رانندهٔ فراری ساینز و لکلرک دور ۲۶ را برای یک پیتاستاپ دابل به پیتلین فراخوانده میشوند و ساینز در رده ۴ و لکلرک در ترافیک و رده ۷ به پیست بازمیگردند. لکلرک این بار لاستیک مدیوم را انتخاب کرد اما ساینز با هارد به پیست بازگشت. مکس نیز در ردهٔ اول و با فاصلهٔ بیش از ۱۱ ثانیه نسبت به همتیمی خود در ردهٔ دوم مسابقهٔ تقریباً راحتی را پشت سر میگذارد.
در دور ۲۸ پرز هم به پیت میآید و در رده ۳ و جلوی ساینز به پیست بازمیگردد. آلونسو هم با یک سبقت از داخل پیچ از ژو گوانیو میگذرد و نهم میشود.
دو دور بعد جرج راسل رانندهٔ مرسدس نیز به پیت میآید و در جایگاه چهارم پشت ساینز به پیست بازمیگردد.
دور ۳۱ ورستپن برای کسب امتیاز سریعترین دور به پیت میآید و لاستیکهای خود را عوض میکند. در همین دور لکلرک با گذشتن از فتل پنجم میشود و پشت سر راسل با لاستیکهای هارد قرار میگیرد.
۵ دور به پایان مسابقه مانده است و رقابت برای کسب ردهٔ دهم بهشدت بالا گرفته است. اما آلبون بهخوبی در برابر استرول و نوریس دفاع میکند. در همین حال راسل نیز در حال کم کردن فاصلهٔ خود با ساینز برای کسب آخرین سکوی پودیوم است.
در دورهای آخر لکلرک برای کسب تک امتیاز سریعترین دور به پیت میآید و در شرایطی که ساینز در رده ۳ و راسل در رده ۴ به کار خود پایان دادند و لکلرک هم پنجم شد و نتوانست یک امتیاز سریعترین دور را از آن خود کند. در آخر ردبول با یک و دوی به یاد ماندی در بلژیک فاتح این دور از رقابتهای فرمول یک ۲۰۲۲ شد.
در آخر باید اشاره کنیم که لکلرک به دقیق رعایت نکردن محدودهٔ سرعت در پیتلین و فقط یک کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز، ۵ ثانیه پنالتی دریافت کرد و ردهٔ پنجمی خود را به آلونسو داد و خودش ششم شد.
corvette
۷ شهریور ۱۴۰۱نیکولاس لطیفی 🤡
phonix
۷ شهریور ۱۴۰۱همین که تو فرمول یک هست بسه
فرمول یک جای ادم های بلد و با استعداده همه که قرار نیست اول بشن
مثل اینکه اون فضانورد پروژه اپولو که روی سطح ما قدم نذاشت و داخل کپسول موند رو بخاطر اینکه که دو نفر همراه هاش رفتن روی ماه مسخره کنی ( مسئول هماهندگی و ارتباطات با مرکز روی زمین بود و اصلا قرار نبود از کپسول خارج بشه )
Taha Malek
۷ شهریور ۱۴۰۱محض اطلاع نیکلاس لطیفی بخاطر پدرش راننده ویلیامز عه چون پدرش سهام دار ویلیامزه حتی از ویلیامز حقوق هم دریافت نمی کنه
4wheeled
۷ شهریور ۱۴۰۱همیلیتون یه وقتایی خیلی ادم نادرستی میشه
Clean energy (سلام فرمانده)
۷ شهریور ۱۴۰۱واقعا جالبه
۳ نفر پشت سر هم هر سه تا زیر ۲۰ تا سابقه کامنت و اسمای عجیب غریب اومدن لوئیسو هیت کردن
بگذریم که باید بن بشن
این تصادف عجیب تقصیر آلونسو بود
یارو راه نمیداد به همیلتون😂😂😂
تازه قسمت فانشم اینه طرف شاکیه
ای خدااا😂😂😂
آدم از اعتماد به سقفش سرشو به کجا بکوبه😂😂
خب داش تو راه ندادی
تازه لگدم میزنی
خب تقصیر اون بدبخت چیه
حضرت لطیفی هم بماند…
ولی بازم این مسابقه نشون داد فراری چثد تیم مدیریتش نابوده….
Taha Malek
۷ شهریور ۱۴۰۱همیلتون خودش عذرخواهی کرده
phonix
۷ شهریور ۱۴۰۱موتور و هماهانگی ماشین ردبول رو که میبینم یه فحش به رییس هیت مدیره هوندا میاد تو دهنم
ابله چرا الکی خودتو لوس میکنی؟
pouya98645
۷ شهریور ۱۴۰۱آفرین به آلپین که جای خودش رو در رده چهارمی سفت تر کرد
ورستپن هم که از همین الان قهرمانه و
به نظرم همه فهمیدن که همیلتون چه آدمی هست
HAMID
۷ شهریور ۱۴۰۱این نیکولاس لطیفی فکر کنم با پارتی رفته فرمول یک.
pouya98645
۷ شهریور ۱۴۰۱آقای Clean energy (سلام فرمانده) چی میگی واسه خودت
شما فقط یه همیلتون فن هستی
خود همیلتون هم گفت من اشتباه کردم بعد شما میگی آلونسو اشتباه کرده
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۷ شهریور ۱۴۰۱شبکه ورزش پخش می کنه ؟
Carbonado Aventador
۷ شهریور ۱۴۰۱اره ولی بگیر نگیر داره..
روز مسابقه تو قسمت پخش زنده اپارت میشه راحت و بدون سانسور دید
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۷ شهریور ۱۴۰۱خیلی ممنون
Porsche
۷ شهریور ۱۴۰۱آره اما خب بعضی اوقات نمیزاره
میتونی از آپارات یا از طریق این وبسایت مسابقه رو کامل بببینی
http://F1livegp.me
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۷ شهریور ۱۴۰۱خیلی ممنون
Porsche
۷ شهریور ۱۴۰۱این چرت و پرت هارو از کجا میارید بنده خدا گوشیت حجم این همه ایمیل فیک رو نداره
خود همیلتون گفت اشتباه گردم اما ۷۰ درصد آلونسو سهم داشت تا از این اتفاق جلوگیری کنه
به طوری که وقتی داخل پیچ همیلتون نصف ماشینش و چرخ های جلو اش از ماشین آلونسو جلوتر بود قانون حکم میکرد که آلونسو ترمز بگیره
اما با خود خواهی و البته حفظ منفعت خودش که کار درستی توی فرمول یک هست کوتاه نیومد
یا دلیل دیگه برای سرزنش آلونسو اینکه به اندازه نصف کاشین دیگه جا داشت تا به داخل پیچ بره اما نرفت و خواست با وجود سبقت گیری همیلتون مسیر کوتاه پیچ و سریع رو انتخاب بکنه
که بخشی بخاطر درگیری های شدیدش بین همیلتون هست
همونطور که توی فصل قبل در مجارستان دیدیم چندین دور همیلتون رو نگه داشت تا هم تیمی خودش پیروز بشه
از اون طرف همیلتون هم میخواست زود از آلونسو رد بشه و توی ترافیک و راه ندادنش گیر نکنه
و رد بشه بخاطر همین ترمز گیری دیرتر و تا حد زیادی استفاده از خلا پشت آلونسو سرعت ورود به پیچش خیلی بیشتر از حد نرمال بود
در بحث دیگه اینکه ردبول واقعا خودش رو از بقیه جدا کرده و مشخصا اگه معجزه ای اتفاق نیفته ردبول و مکس قهرمان امسال هستن
ردبول یکی از بهترین ترکیب های راننده رو داره
یک راننده فوق سریع و یک راننده معمولی که کار رو مثل فراری با لکلرک و ساینز کن جفتشون سریع هستن به جنگ داخلی تیم تبدیل نمیکنن
البته این سریع بودن ردبول بخاطر ماشین خوبشون هم هست
با اختلاف سریعترین ماشین فصل در اختیار ردبول قرار داره پیشرانه معرکه هوندا و آپدیت های آیرودینامیکی ردبول خودشو از بقیه جدا کرده
مبحث دیگه تاثیر قوانین جدید و اصلاحات برای پروپوزینگ روی فراری هست که مشخصا به اندازه قبل سریع نیست ماشینشون و از رقابت با ردبول افتاده
و از اونطرف کمک شایانی به مرسدس کرد تا بتونه خیلی سریعتر از اوایل فصل بشه
به طور کلی ردبول مشخصا اول میشه
اما بحث در دوم بودن هست
جایی که باید دید آیا ماشین سریعتر فراری میتونه دوم بشه یا استراتژی مرسدس و آپدیت ها و ستاپ هاششون به کمکشون میاد
Iman99
۸ شهریور ۱۴۰۱ماسین ردبول برتریش به دلیل طراحی و تنظیم آیرودینامیک برترش هست که اونم به لطف نابغه های ردبول آدرین نیوی و دکتر هلموت مارکو و… با چاشنی پشتیبانی دست های پشت پرده از اونها هست بحث اصلی سر همینه که طراحی نوآورانه اونها در کف و عملکرد آیرودینامیکی بینظیر ماشین ردبول با کمترین درگ درعین حفظ داونفورس بالا باعث این عملکرد عالی شده و بحث موتور هم حتی نیست چون در این حالت موتور فراری رو خود کارشناسان اعلام کردن قوی ترین موتور رو فراری داره مرسدس هم بهترین و قوی ترین موتور و پاور یونیت رو داره ولی مشکل اصلیشون الان آیرودینامیکی هست برای همین از مود های پایین تر استفاده میکنن در کل این قوانین جدید باعث جنگ آیرودینامیکی و طراحی کف و پلنک بین تیم ها شده و خود مدیران تیم ها هم از این اوضاع راضی نیستن که همینم برمیگرده به دست های پشت پرده و درامد برگزار کنندگان مسابقات فرمول یک که برای درامد و جذب درامد بیشتر با تیم های برتری مثل مرسدس لج کردن و به وضوح دیدیم که خود اینکاره های فرمول یک گفتن اینها نزاشتن مرسدس بار دیگه قهرمان شه که این از سال های قبلشم سروع شده بود از جایی که برای فصل های قبل تر مثلا اومدن در قسمتی قانون رو تغییر دادن که به نفع ماشین ردبول بود و به ضرر ناشین مرسدس بود در صورتی که همون قانون رو میتونستن طوری تعیین کنن که برای همه برابر باشه ولی در ادامه اون دیدن که بازم نتونستن از پس مرسدس بر بیان پای مایکل مسی رو کشیدن وسط و با ناداوری جلوی برتریشون رو گرفتن تا این فصل جدید هم که اینقدر زیاده روی کردن که الان دیگه ردبولی ها پریدن تو بغل اونهایی که هواشو داشتن و الان داریم نیبینیم که چه حالی میکنن ولی در کل نمیتونن این رویه رو ادامه بدن چون برتری با علم و مهندسیه که همیشه فراری و مرسدس برتر بودن و کسی به گرد پاشون هم نرسیده در حالت واقعی درکل خواستم بدونید بخصوص در فرمول یک همه چیز به همین سادگی نیست
Porsche
۷ شهریور ۱۴۰۱اینکه یه سری افراد فیک میریزن وسط کامنتا و همیلتون روهیت میکنن عجیبه
چیزی که مشخصه اینه که لوییس رفتار خیلی بهتری و اخلاق ورزشی بهتری نسبت به مکس داره
حالا چرا اش رو میگم
اگه یادتون باشه توی گرندپری برزیل ۲۰۱۸ وقتی مکس داشت از اکون سبقت میگرفت که باعث میشد اکون لپ بشه اکون به مکس فضا نداد و باعث شد مکس پیروزی رو با اوت شدن عوض بکنه
که بعد از مسابقه دعوای لفظی و فیزیکی بین دوتا راننده در گرفت که شروع کننده مکس بود
حالا هر چه بگیم این ریس برای مکس و ردبول حیاتی بوده رفتار جوانمردانه و ورزشی حکم میکنه که این اتفاقات پیش نیوفته
حالا در مثال مشابه وقتی که مکس بار ها و بارها در فصل قبل لوییس رو آزار داد از جمله اون ترمز زدن غیر منطقی وسط کفی و اون اتفاق وحشتناک که نزدیک بود لوییس رو زنده از مسابقه بیرون نیاره بود
اما لوییس با مکس دعوا نکرد
درسته که صحبت نمیکنه و با هم توی شادی های بعد از ریس شرکت نکنن اما حداقل نشون داد که رفتار ورزشی مقدم تر از هر چیزه
یعنی اگه میخوای ورزشکار بشی ببین اول اخلاق و مرام ورزشی داری یا نه
حتی اگه باعث بشه که یه قهرمانی و رکورد تاریخی ازت سلب بشه
بعد حالا یه سری فیک بیان لوییس رو هیت بکنن
چیزی که هست اینه که لوییس یکی از بهترین راننده های تاریخ فرمول یک هست
Porsche
۷ شهریور ۱۴۰۱دلیل اینکه به دلیل زدن هیچ حرف غیر منطقی ای کامنت های من میرن برا تایید رو میخوام بدونم فقط
M.Kkarimi
۷ شهریور ۱۴۰۱لوئیس همیلتون:”قطعا حادثه امروز تقصیر من بود، فضای کافی نذاشتم و بهاش هم دادم، عمدی هم نبود. جوابی [برای آلونسو] ندارم، هوا هم گرمه اما خوبه که همه بدونن احساسش نسبت به من چیه…”
🙂
amir
۸ شهریور ۱۴۰۱فراری ناامیدم کرد فک کن سال دیگه مرسدس با قدرت برمیگرده و دیگه دومم نمبشن
علی
۸ شهریور ۱۴۰۱دلم میخواد بزنم تو سر مدیرای تیم فراری ! حیف این ماشین ها که زیر دستشونه ، نمیتونن درست لکرک و سانز را هدایت کنند . وگرنه هیچ تیمی و هیچ راننده ای حریفشون نبود