پس از میامی به سراغ ششمین مسابقهی فصل ۲۰۲۲ فرمول یک در اسپانیا میرویم. این مسابقه در ۶۶ دور انجام میشود. هوا بهشدت گرم است و هرلحظه به دمای هوا افزوده میشود.
tرناندو آلونسو به دلیل تعویض پاور یونیت مسابقه را از آخرین رده شروع میکند و بیشتر رانندگان با لاستیک سافت مسابقه را شروع میکنند.
استارت مسابقه زده میشود. لکلرک با قدرت آغاز میکند و جایگاه اولی خود را حفظ میکند. ساینز استارت ضعیفی میزند و به جایگاه پنجم سقوط میکند. در همان دور اول مگنوسن و همیلتون با هم برخورد میکنند. در نتیجهی این برخورد همیلتون پنچر میشود و مجبوربه انجام پیت استاپ برای تعویض لاستیک میشود.
دور ششم آلونسو و فتل برای جایگاه ۱۳ با یکدیگر به رقابت میپردازند. یک دور بعد آلونسو در منطقه دی آر اس موفق میشود از فتل سبقت بگیرد.
هم زمان کارلوس ساینز اسپین میشود و به جایگاه ۱۱ سقوط میکند. ظاهراً بدشانسیهای ساینز در این فصل ادامه دارد.
در ادامه پرز رانندهی ردبول با راسل رانندهی مرسدس در جایگاه سوم وارد رقابت میشود. ورستپن نیز اشتباه میکند و از پیست خارج میشود و در جایگاه ۴ پشت هم تیمی خوب به پیست باز میگردد.
دور ۱۱ مکس ورستپن از هم تیمی خود سبقت میگیرد و به جایگاه سوم میرسد. با این حال دی آر اس ماشین مکس ورستپن دچار مشکل شده است و باز نمیشود. مشکلی که در تعیین خط باعث شد این راننده پل پوزیشن را از دست بدهد.
ظاهراً گرمای هوا مشکل ساز شده است. اولین آلارم دمای بالای ماشین را راسل دریافت میکند.
دور ۱۳ پیت استاپها با فراخواندن رانندگان مکلارن به پیت آغاز میشود. بعد از پیت استاپ مکس ورستپن در جایگاه چهارم به پیست برمیگردد. در رادیو به او اعلام میکنند که مشکل دی آر اس ماشین او حل شده است و باز میشود.
ورستپن وارد رقابت با راسل برای به دست آوردن جایگاه سوم میشود. این دو راننده وارد منطقهی دی آر اس میشوند ولی ظاهرا مشکلات ورستپن ادامه دار است و دی آر اس ماشین وی باز هم باز نمیشود. ورستپن بدون دی آر اس وارد رقابت با راسل میشود. راسل به زیبایی مقاومت میکند.
دور ۲۱ لیدر مسابقه لکلرک به پیت فراخوانده میشود و در همان جایگاه اول نیز به پیست بازمیگردد.
پس از گذشت یک سوم از مسابقه ورشتپن هنوز با تیم و ماشین خود درگیر است. ساینز نیز بعد از چندین سبقت به ردهی هفتم رسیده است. همیلتون هنوز در ردهی نوزدهم است و آلونسو که از ردهی آخر شروع کرده بود به ردهی دهم رسیده است. لکلرک نیز بدون هیچ مشکلی همچنان در ردهی اول میتازد.
ورستپن تلاش میکند از راسل سبقت بگیرد در ابتدا موفق میشود ولی راسل به خوبی دفاع میکند و این اجازه را نمیدهد تا ورستپن سبقت خود را تکمیل کند.
پرز که اکنون به پشت ورستپن رسیده است در رادیو اعلام میکند که لاستیکهای نو و مناسبی دارد و میتواند در صورت رد شدن از ورستپن جایگاه بهتری کسب کند و از راسل سبقت بگیرد.
لکلرک در رادیو اعلام میکند که قدرت ماشین خود را از دست داده است و مجبور به بیرون رفتن از مسابقه میشود. اکنون رقابت راسل و ورستپن برای جایگاه اولی است و با توجه به رقابت لکلرک و ورستپن برای قهرمانی این اتفاق برای فراری و لکلرک ضرر بزرگی است.
مکس باز هم به پیت میرود و با لاستیکهای سافت در جایگاه چهارم به پیست برمیگردد.
در دور ۳۱ پرز از راسل سبقت میگیرد و لیدر مسابقهی اسپانیا میشود. ورستپن نیز از بوتاس سبقت میگیرد و به جایگاه سوم میرسد.
دور ۳۶ و بیش از نیمی از مسابقه گذشته است که ورستپن باز هم به پشت راسل میرسد اما این بار راسل به پیت میرود و مسیر ورستپن برای جایگاه دوم به راحتی باز میشود. راسل نیز در جایگاه سوم به پیست بازمیگردد. پرز نیز به پیت میرود و حالا ورستپن لیدر مسابقه میشود.
دور ۴۴ و بعد از گذشت دو سوم از مسابقه ورشتپن برای بار آخر به پیت میرود و پشت پرز در جایگاه دوم به پیست برمیگردد.
دور ۴۹ پرز بر اساس دستور تیمی اجازهی عبور به ورستپن میهد و ورستپن به جایگاه اول میرسد. همیلتون نیز با تلاش فراوان به جایگاه ششم رسیده است. راسل نیز برای بار آخر وارد پیت میشود و پشت بوتاس در جایگاه چهارم به پیست بازمیگردد. اما بلافاصله راسل از بوتاس سبقت میگیرد و جایگاه قبلی خود را به دست میآورد.
دور ۵۴ و سریعترین دور در اختیار همیلتون است. پرز به پیت میآید تا بتواند با تعویض لاستیکهای خود و ثبت سریعترین دور یک امتیاز سریعترین دور را از آن خود کند.
در ادامه ساینز و همیلتون از بوتاس سبقت میگیرند و به ترتیب در جایگاههای چهارم و پنجم قرار میگیرند. همیلتون که در ابتدای مسابقه با مگنوسن برخورد کرده بود در یک بازگشت عالی به ردهی پنجم میرسد و در حال رقابت با ساینز برای کسب ردهی چهارم است. در نهایت همیلتون در انتهای منطقهی دی آر اس موفق میشود از ساینز سبقت بگیرد.
دو دور ماند به پایان مسابقه و در رادیو هر دو رانندهی مرسدس اعلام میشود که به دلیل گرمای هوا ممکن است هر دو ماشین از مسابقه خارج شوند در نتیجه باید فشار کمتری به ماشین وارد کنند. در نتیجهی این دستور ساینز به راحتی از همیلتون سبقت میگیرد و چهارم میشود.
در نهایت مکس ورستپن با کسب بیست و چهارمین پیروزی خود در فرمول یک، برندهی مسابقهی اسپانیا میشود پرز و راسل نیز در جایگاههای دوم و سوم قرار میگیرند. همچنین پرز با ثبت سریعترین دور موفق به کسب یک امتیاز آن میشود. همچنین لوئیس همیلتون به عنوان رانندهی روز از طرف تماشاگران انتخاب شد.
در انتها باید اشاره کنیم در جدول قهرمانی مکس ورستپن رانندهی ردبول با اختلاف ۶ امتیاز با چارلز لکلرک رانندهی فراری، در ردهی اول قرار گرفت.
جدول رده بندی نهایی مسابقه اسپانیا ۲۰۲۲
محمد امین
۱ خرداد ۱۴۰۱لکلرک بی اشتباه بود ، و بسیار سریع ، حیف شد واقعا …
ساینز هم که شورش رو در آورده..
Taha Malek
۱ خرداد ۱۴۰۱مرسدس برگشته؟…
کافر مقدس
۱ خرداد ۱۴۰۱اره برگشته به رده 5م
Scuderia Ferrari
۱ خرداد ۱۴۰۱بهتر از “لکلرک” نداریم در این فصل
فقط بدشانسی میتونه از قهرمانیش جلوگیری کنه
“ساینز” هم فقط روی اعصاب تیفوسی ها راه میره 😡😡
فراری در فصلی که میتونه قهرمان بشه با بدشانسی لکلرک و اشتباهات ساینز داره دو دستی قهرمانی رو به ردبول تقدیم میکنه
Mad.z.Max
۱ خرداد ۱۴۰۱لطفا ویدیو ی خلاصه مسابقه رو آپلود کنید، نتونستم ببینم این مسابقه جذاب رو..
Clean energy (صیانت!)
۱ خرداد ۱۴۰۱موافقم
کاشکی میشد ویدیوی کاملشو میزاشتن
خیلی خوب میشد
Mad.z.Max
۲ خرداد ۱۴۰۱آقا دمتون گرم ویدیو رو زودی گذاشتین. عجب مسابقه ای 😎
کامران
۱ خرداد ۱۴۰۱دوران همیلتون تموم شد رفت باید بازنشسته بشه تا بیشتر آبروش نرفته
یه زمانی ماشین با اختلاف بهتر بقیه دستش بود تونست شانسی قهرمانی بگیره اما الان که اوضاع فرق کرده معلوم شد راننده بی استعدادیه و فقط دنبال خودنمایی با پوشیدن لباس های نامتعارف
(just like every other nigga XD)
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱ خرداد ۱۴۰۱دقیقا.همیلتون یه راننده خوب هست نه درجه یک.این سالها هم به لطف ماشین برتر برنده میشد ولی حالا که دست بنز رو شده و دیگه خبری از اون مافیا نیست ببین به چه روزی افتادن.چقدر میگفتم همیلتون پشم ورشتپن نیست یه عده قبول نمیکردن.پارسال وقتی راسل پشت ماشین همیلتون نشست و بنز با نا مردی رتبه اول راسل رو ازش گرفت قشنگ معلوم شد که هر کی جا همیلتون بود همینجور قهرمان میشد.بیچاره تو 4 تا هم نیست
کامران
۱ خرداد ۱۴۰۱حتی راسل با ماشین یکسان و همه نامردی ها نتایج بهتری از همیلتون کسب میکنه مسابقه قبل از رده دوازدهم شروع کرد جلوتر از همیلتون تموم کرد گذشت دوران خوش شانسی و توجه به همیلتون دیگه باید برگرده به مزرعه پنبه اجدادش ادامه عمرشو با تراکتور بگذرونه
Hamid...Audi
۲ خرداد ۱۴۰۱ای کاش مسابقه رو ببینیم بعد اظهار فضل کنیم.
گاهی وقتها چیزی نگفتن بهتر از صحبت کردنه و فهم آدم رو کمتر رسوا میکنه.
اینکه یه نفر معتقد باشه راسل این فصل خیلی بهتر از همیلتون عمل کرده و نتیجه گرفته میتونه درهای جدیدی از سقوط به ته چاه نفهمیدن رو باز کنه.
#بفهمیم
2311
۱ خرداد ۱۴۰۱بی استعداد کسیه که بدون ماشین دامنیت از رده 19 میرسه به رده 4؟ جلوتر از کارلوس ساینزی که فراری داره؟
seyedjavad.mercedesbenz
۲ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیزمون همه چیزو توطئه میبینه
KSH
۲ خرداد ۱۴۰۱اینکه مرسدس ماشین خارق العاده ایی داشته تو چند سال قبل قبول ولی بی استعداد بودن همیلتون رو خوب اومدی
بعدشم این استراتژی همه تیماس یک راننده اصلی و یه کمک راننده اینکه مزگی نمیزارن به راسل و بوتاس موفقعیت برسه همه تیما همین کار رو میکنن کار کاملا عادیه اییه
Mad.z.Max
۲ خرداد ۱۴۰۱من موافقم با اینکه همیلتون در حد فوق العاده ی رانندگی نیست (مثلا در حد سر استرلینگ موس، یا آیرتون سنای جیگرطلا، یا مایکل شوماخر عشق اکثریت طرفدارای موتور اسپرت یا حتی مکس ورشتپن-سعی کردم پدیده های هر دوره رو بگم- و تا سالای قبلم میگفتم همینو که همیلتون قهرمانیاش بیشتر بخاطر ماشین برتر و پاوریونیت بینظیرشه، و قطع به یقین هر راننده کار درست دیگه پشت اون ماشین میبود، درو میکرد کاپای قهرمانی رو، و بینهایتم خوشحالم که رکورد شوماخر رو نزد (شوماخر افسانه بود!)
اما دیگه به این تباهی که شما میگین هم نیست!!! همیلتون واقعا راننده ی قابلی هست (هرچند که هرگز همطراز راننده های افسانه ای نمیبینمش..)
دوستان نظر همتون محترمه
بهزاد
۱ خرداد ۱۴۰۱اتفاق تلخی که برای لکرک افتاد و یک برد شیرین از کف رفت.
هجمه ها نسبت به ساینز زیاد بوده و لازمه بگیم در اون صحنه ی اسپین شدن به خاطر باد شدیدی بود که می وزید و مکس هم دچار همین وزش شدید باد در جای نامناسب شد و خودروی ساینز در این صحنه آسیب میبینه و کسب این جایگاه با این آسیب دیدگی کاملا مناسب بود.
نکته ی مثبت برای فراری نگهداری بسیار خوب تایرها بود که تونستن ستاپ مناسبی پیدا کنند و در مراحل بعدی با حل مشکلاتی که پیش آمده امیدوارکننده ادامه خواهند داد.
مرسدس به عنوان تیم سوم با سایرین فاصله باز کرده و اگر بوتاس هم تیمیه بهتری داشت در برخی پیست ها میتونست گربه سیاه امسال مرسدس باشه.
به هر حال لکرک روحیه ی بالایی داره که با توانمندی هاش میتونه براحتی به کورس برگرده.
KSH
۲ خرداد ۱۴۰۱دقیقا اگه بوتاس تو تیم خوبی بود الان یکی از مدعی ها بود تنها راننده ایی که بهش توجه نمیشه با نتایج خوبش
Hamid...Audi
۲ خرداد ۱۴۰۱بوتاس ۵ سال توی تیم خوبی بود و هیچ بخاری ازش درنیومد.
LH44
۲ خرداد ۱۴۰۱مسابقه برای مرسدس نکته خوب کم نداشت. از رفع مشکل بانسینگ بگیر تا درگیری با ردبول و سبقت از ساینز. اینا اپدیت برای افزایش پرفورمنس بدن چی میشن؟ این ماشین یه جورایی همون ماشین مسابقه اوله منتها بدون پورپوسینگ. شخصن فکر نمیکردم این قدر سرعت مسابقه ای خوبی داشته باشن. دم مهندساش گرم. فقط میگم اگه مگنوسن فاتحه مسابقه همیلتون رو نخونده بود چی میشد؟ تازه طرف طلب کارم بود!! بینظیر بود لوئیس. با اختلاف بیست ثانیه نسبت به نفر جلوییش و حدود یک دقیقه با لیدر داشت چهارم میشد که اون مشکل برای مرسدس پیش اومد. ولف گفت مشکل نشت اب بوده که برای لوئیس جدی تر بود. خیلی هم مطمئن نبودن موتور سالم باشه یا نه. امیدوارم به خاطر گرمی فراتر از پیشبینی هوا باشه نه پایداری موتور.
حال و روز فراری هم که خیلی ردهم برهمه. گفتن لکرک هیچ الارمی نداشته قبل از بین رفتن قدرتش!!!! از اون طرف هم راننده دوم الفارومئو از مسابقه رفت بیرون. اگه مشکلش موتور بوده باشه که اصلن برای فراری خوب نیست. فکر کنم همزمان با لکرکم از مسابقه بیرون رفت. ساینز هم که ….
ردبول ها هم خوب بودن. بهترین ماشینو دارن. مشکل پایداری موتور هم ظاهرن خبری ازش نبود. مشکل باز نشدن دی ار اس بود که بیشتر نقص فنیه تا مشکل پایداری. موندم کسایی که به بوتاس میگفتن وینگمن، به پرز چی میگن؟؟؟؟! اونوقت عنوان مقاله میشه درخشش ورستپن؟؟؟ بیشتر باید گفت درخشش نیوی( به خاطر ماشین) و هورنر(به خاطر دستور تیمی در مسابقه شیشم!)
بهزاد
۲ خرداد ۱۴۰۱مشکل فراری یک ایراد برقی هست و نمیدونم چرا تا یک ماشین دچار مشکل میشه دوستان فکر میکنن رینگ پیستون یا یاتاقان زدن!
ماشین ساینز دچار مشکل بود و در حالت عادی هیچکدوم از مرسدس ها حتی به DRS دو سازنده ی برتر نمیرسن و راسل به خاطر ایراد drs مکس تونست چندین دور دفاع کنه و این ماشین قابلیت درگیری و رقابت با ردبول و فراری را نداره.
اگر بوتاس زمانی که ۸ ثانیه جلوتر از همیلتون بود میرفت تایرهاشو تعویض میکرد براحتی ردشو نگه میداشت.
Iman99
۳ خرداد ۱۴۰۱این فصل رقابت شدیدی بین طراحان خودرو به وجود اومد آدرین نیووی طراح و متفکر ماشین ردبول رو به قدری روی این ماشین خوب کار کرده که با کمترین درگ به راحتی به حد اکثر سرعت خودش می رسه. چند روز پیش تو خبر ها بر اساس داده های مسابقات که بررسی کردن گفته بودن فراری موتور قوی تری داره نسبت به ردبول و هنوز ارتقای قدرت اصلی رو هم انجام ندادن و از اینم قوی تر میشه ولی با این وجود طراحی ماشین ردبول به قدری خوب بوده که با موتور قوی تر تیم های رقیب هنوز کسی به پای ماشین ردبول نمی رسه این نشون میده امسال جنگ آیرودینامیکی بین تیمها در جریانه طراحان و مهندسان ماشین ها کار سختی دارن
ولی بازم برتری اصلی با رسیدن به شرایط درست و عادلانه با فراری و مرسدسه و دوباره مرسدس به برتری خودش دست پیدا میکنه و فقط فراری میتونه باهاش رقابت کنه و تیم فرصت طلب ردبول که تو شرایط نابرابر مثل همیشه از آب گل آلود ماهی گرفته برمیگرده سر جایگاه پایینی که داشته
برای این گرندپری اسپانیا هم دیدیم که فقط بخشی از مشکلات آیرودینامیکی مرسدس حل شد و به وضوح مشخص شد که چقدر روی عملکردش تاثیر مثبتی داشت و عملکرد مرسدس خیلی بهتر شد نسبت به چند مسابقه قبل
مرسدس در این فصل برای قهرمانی نمیجنگنه ولی مطمئنا تیمی مثل مرسدس که رکورد دار بهترین سازندگان هست و بهترین و قوی ترین موتور و پاوریونیت فرمول یک رو داره و رکورد دار بالاترین سرعت در فرمول یک متعلق به موتور مرسدسه و رکورد دار قهرمانی پیاپی سازندگان هم متعلق به مرسدسه پس وقتی مشکلاتش رو حل کنه و به رقابت برگرده فقط فراری میتونه باهاش رقابت کنه و دو سازنده برتر همین مرسدس و فراری هستن
در ضمن بهزاد ببینید متحرمانه میگم این ریپلای من به lh44 بود شما خودتو بیشتر از این ضایع نکن با این اظهار نظر هات چون مشخصه سواد تحلیل و نظر دادن در زمینه فرمول یک رو ندارید و نظراتت اشتباه هستن و یک سر سوزن از فرمول یک هیچی نمیدونید
و ظاهرا نظراتت فقط نشون دهنده عقده ای هست که به تیم مرسدس داری
و برای این هدفت تماما داری در نظرت اطلاعات اشتباه میدی و براحتی هم این رو اثبات کردم و میکنم
چون رفتم گشتم نظرات متخصص های فرمول یک رو در آوردم و دیدم تمام حرفای تو توش رد شدن و نظر اونها برعکس نظر تو هست
و نظر من مطابق با نظر متخصصان فرمول یک هست
پس الکی رو موضع غلط و متعصبانه و ناشی از عقده های درونی خودت اصرار نکن چون ما برای عقده یا تعصبات یک نفر پشیزی قائل نیستیم
و فقط نظر متخصصان فرمول یک رو قبول داریم
aminbikar
۲ خرداد ۱۴۰۱فراری من داشتم میدیدم هی اول بود گفتم به به موتورش چشم خورد.
چشم شور من 😐
Iman99
۳ خرداد ۱۴۰۱این فصل فرمول شرایط تیم ها و وضعیت جدید طراحی آیرودینامیکی ماشین ها طوری شده که بعضی تیم ها هنوز به شرایط مد نظر خودشون نرسیدن برای همین برای تیمی مثل مرسدس که رکورد دار قهرمانی پیاپی در فرمول یک هست و بهترین و قوی ترین موتور و پاوریونیت فرمول یک رو داره و رکورد سرعت فرمول یک در اختیار موتور مرسدسه و یا فراری که پر افتخار ترین تیم فرمول یک هست جای نگرانی وجود نداره
بخصوص برای خودروی طراحی شده مرسدس که بطور رادیکال و بلند پروازانه ای طراحی شده و خیلی پیچیده تر طراحی شده و همین طراحی پیچیده تر خودروی مرسدس کار تطلیق و تنظیم عملکردش رو سخت تر کرده که البته همین طراحی پیشرفته تر و پیچیده تر خودروی مرسدس از عهده تیم های دیگه خارجه و فقط مرسدس تونسته این خودروی پیچیده تر رو طراحی کنه و به اوج رسوندن و گرفتن حد اکثر عملکرد از این خودرو فقط از مرسدس برمیاد و همونطور که شاهد بودیم که در این مسابقه خودروی مرسدس خیلی پیشرفت بیشتری داشت نسبت به مسابقات قبلی در ادامه هم چه برای این فصل و یا فصل بعدی هر زمانی که باشه مرسدس دوباره برتری خودش رو به راحتی اثبات میکنه و فقط فراری میتونه باهاش رقابت کنه