مسابقات

پیروزی ورشتاپن در لاس وگاس با شیرین کاری لحظه آخری لکلرک

مسابقه هیجان‌انگیز گرندپری لاس‌وگاس ۲۰۲۳ با پیروزی قابل‌پیش‌بینی مکس ورستاپن، قهرمان این فصل جهان به پایان رسید. این دور مسابقات در شهر بازی و سرگرمی، لاس‌وگاس، برگزار شد که پیست آن در یک مسیر ۶.۱۲ کیلومتری شهری بوده و از میان هتل‌ها و کازینوهای معروف این شهر می‌گذرد و خودروها در آن به سرعتی بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسند.

مسیر مسابقه فرمول یک لاس‌وگاس شامل ۵۰ دور و ۱۷ پیچ با سرعت بالا بوده و از میان نمادهای شناخته شده شهر لاس‌وگاس مانند فواره‌ها، دریاچه‌ها، و کشتی دزدان دریایی هتل ترژر آیلند می‌گذشت. همچنین سالن کروی اسفر که با میلیون‌ها ال‌ای‌دی به شکل یک کره زمین نورانی درآمده بود، نیز در مسیر به‌وضوح می‌درخشید.

این مسابقه پرحادثه و همراه با چندین بار توقف مسابقه و ورود سیفتی کار مجازی یا حقیقی بود.

چارلز لکلرک توانسته بود خط نخست مسابقه را از آن خود نماید؛ اما در همان دومین پیچ مسیر، توسط ورشتاپن به بیرون رانده شد. این کار برای ورشتاپن ۵ ثانیه پنالتی به همراه آورد. بااین‌حال لکلرک نشان داد که سرعت بسیار بالایی دارد و از همه مهم‌تر، میزان استهلاک تایرهای خودروهای فراری در این مسابقه کمتر از سایر رقبا بود. ورشتاپن در اولین پیت استاپ خود، زمان پنالتی را صرف کرد؛ اما کمی بعد در رقابت برای سبقت‌گیری از راسل با او برخورد کرد. این برخورد باعث ورود خودروی ایمنی به پیست شد و البته ۵ ثانیه هم پنالتی برای راسل به همراه آورد. لوئیس همیلتون هم تلاش‌های زیادی برای فاصله گرفتن از خودروهای انتهایی و رسیدن به منطقه امتیازی از خود نشان داد و سرانجام توانست در یک رده بالاتر از هم تیمی خود قرار گیرد.

لکلرک بعد از باختن رده دوم، مدتی به ذخیره انرژی در باتری‌ها خود پرداخت تا بتواند از تمام پتانسیل خودرو در منطقه دی آر اس استفاده کند. تیم ردبول از ورشتاپن نیز خواست تا با کم کردن فاصله خود با پرز، به هم تیمی او امکان استفاده از دی آر اس و دفاع بهتر از لکلرک را تقدیم کند که البته با توجه به فاصله بالای ۴ ثانیه‌ای دو خودروی ردبول، این استراتژی فرصتی برای انجام نیافت. در دور آخر و در چند پیچ مانده به پایان مسابقه سرانجام تلاش‌های لکلرک جواب داد و او توانست سبقت زیبایی از سرجیو پرز گرفته و سکوی دوم مسابقه را از آن خود نماید. او با این عملکرد به‌عنوان راننده برتر روز توسط تماشاگران نیز انتخاب شد. سریع‌ترین دور مسابقه را نیز پیاستری زد.

ورشتاپن بازهم یک قهرمانی دیگر را در این فصل به کارنامه خود افزود؛ اما اکنون سایه سریع فراری را بیشتر از هر زمان دیگر پشت سر خود احساس می‌کند. از آن جالب‌تر، رقابت مرسدس و فراری برای کسب رده دوم سازندگان در این فصل است. مرسدس اکنون تنها ۴ امتیاز بالاتر از فراری قرار دارد و اگر عملکرد آنها در آخرین مسابقه در پیست یاس مارینای ابوظبی بهتر از این نشود، به‌راحتی این رتبه را به فراری تقدیم خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2461 ديدگاه)

    قهرمانی های بی پایان مکس

    موافقم 4
    مخالفم 3
  2. علی یوسفی

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت  یه سری نکات در مورد این مسابقه و فصلی که گذشت و البته در مورد فصل آینده هم می نویسم که نظر شخصیمه اول اینکه مسابقه امروز با هیجان و حوادث زیادی همراه بود و بنظرم بهترین راننده استرول بود که رانندگی خوب و با ثباتی داشت و از جایگاه بدش در استارت به امتیاز خیلی خوبی رسید بدشانس ترین راننده هم همیلتون بود دوم اینکه خودروی خوب ملاک موفقیت نیست ویلیامز در این فصل یکی از بهترین خودروهای  میانه جدولیه که حتی در برخی پیستها مرسدس و فراری رو هم میتونست به چالش بکشه اما حضور راننده ای ضعیف بنام سارجنت و راننده ای متوسط بنام البون سبب شده این تیم کمتر از خودرو امتیاز بگیره از طرف دیگه هالکنبرگ که از نظر من راننده ای طراز اوله با خودرو و تیم فاجعه هاس نتونسته امتیازات شایسته خودش کسب کنه ولی از خودرو بهتر و بالاتر بوده یا حتی راننده ی جسور و جنگنده ای مث مگنوسن با وجود دی آر اس در این پیست و شرایط بهتر مثلا نسبت به سارجنت و ژو ولی در سبقت گرفتن جان به لب میشه آلفارومئو هم هر چند بهتر از هاس ولی باز خودرویی ضعیفتر از دو رانندش داره ای کاش این ویلیامز رو هالکنبرگ و راسل میروندن حیف نکته سوم هم اینه فصل بعد برا ردبول و مکسه ردبول بهترین مجموعه رو داره و چکو هم با کسب رتبه دوم قطعا روحیه و انگیزه بالایی داره و معتقدم باید حتی برا شکست مکس بیاد اینطوری به نفع خودشو و تیمه ولی اگه به هر دلیلی چکو نبود برترین گزینه هالکه تا ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ هم قهرمانی تیمی تضمین بشه فراری شاید نزدیک شه ولی فاجعه مدیریتی و عدم تعیین تکلیف راننده اول و دوم شانسی برای قهرمانی این تیم نمیذاره مرسدس هم مدیریتی بهتر از فراریه ولی راننده اول و دوم نداره و عدم مدیریت احساسات رانندگان کارشو سخت میکنه و این مشکل فصل بعد گریبان مکلارنو هم میگیره.

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. EOD

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (137 ديدگاه)

      با همه موارد موافقم به جز ویلیامز و آلبون . تو یکی از مسابقات فصل ، یادم نیست کدوم ، چند تا از ماشین ها تو تمرین ها از مسابقه خارج شدن و وقتی جرثقیل ماشین ها رو بالا میبرد فرصتی شد برای عکاسان تا از فلور ماشین ها عکس بگیرن که توی نسل فعلی فلور خیلی مهمه ؛ اونجا ماشین فلور صاف و بی خطو خش ماشین ویلیامز رو در قیاس با سایر ماشین ها دید و فهمید که این فلور صاف باعث میشه ماشین تو مستقیمی خیلی سریع بشه مثل همین لاس وگاس. ولی تو پیچ ها عملکردش ضعیف تر از سایر خودروها باشه . اگه موتور مرسدس نبود ماشین ویلیامز ضعیف ترین ماشین فصل بود به نظرم . آلبون هم راننده واقعا خوبی بود تو ردبول که دو بار در آستانه پیروزی هم قرار گرفت حتی اما هر دو بار با بد تصادفی که خودش مقصرش نبود از مسابقه خارج شد و بد جور به روحیه اش آسیب وارد شد و عملکردش تو ۲۰۲۰ خیلی افت کرد .

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. علی یوسفی

        ۲۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (252 ديدگاه)

        کاربر عزیز eod منم با فرمایش شما موافقم چون نکات فنی و تخصصی در مورد ماشین نوشتین که همش درسته ولی ویلیامز از تقریبا نیمه دوم فصل و حتی زودتر از خودروهای میانه جدول کاملا جدا شد که البته ضعف رقباش هم مزید بر علت بود یکی لاستیک خوری وحشتناک و عدم ثبات پیشرانه و همچنین گاراژ و پیت استاپ های مضحک هاس و دیگری مشکلات پاوریونیت آلفارومئو و کم بودن سرعت مسابقه ای و البته ارتقای دیر هنگام آلفاتوری و عدم ثبات راننده های این تیم فرصت مناسبی برای ویلیامز بوجود آورد که بنظرم بهتر میتونستن عمل کنن در مورد آلبون شاید غلط گفتم و امسال از برخی جهات مثل حفظ لاستیک و دفاع و سرعت مسابقه ای خوب بود ولی در برخی پیستها هم اشتباهاتی داشت و ضمنا ناشی بودن سارجنت و لطیفی در این دو فصل بار روانی حاصل از همتیمی رو از دوشش برداشته ولی در ردبول که شما کاملا درست نوشتین مجوعه ای از حوادث و البته کم تجربه بودن آلبون و فشار روانی حاصل از همتیمی بودن با مکس کارشو سخت کرد.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. LH44

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (157 ديدگاه)

      با احترام، با چند قسمت کامنت شما مخالفم.
      بنظرم رده استرول بخاطر رانندگی بی نقص و خوبش نبوده. به خاطر شانسش بوده. استرول یه جورایی از تمام اتفاقاتی که در پیست افتاده قسر در رفته. نه در تصادف دور اول بوده، نه لندو نوریس بلایی سرش اورده، نه سیفتی کار ها مشکلی برای استراتژیش ایجاد کردن. ماشین استون هم یکی دو مسابقست جون گرفته و خوب شده.
      اینکه ویلیامز خودروی خوبی داشته هم بنظرم درست نیست. حتی برای میانه جدول. ویلیامز بدلیل طراحی پیش پا افتاده و ساده سینی کف ماشین، داون فورسی تولید نمیکنه. کلن از نظر ایرودینامیک بشدت ماشین ساده و ضعیفیه. اصلن نمیتونه از هوای برای ایجاد داون فورس به نسبت بقیه تیم ها استفاده کنه. این ضعف براش یه خوبی هم داشت. ماکسیمم سرعت بالا. در دورانی که بیشترین سبقت ها رو در مستقیمی و با دی ار اس انجام میدن، سبقت از ماشینی که در مستقیمی سرعت بالایی داشته باشه خیلی سخت میشه. برای همین ممکنه ماشین ها تا چند ده دور پشت ویلیامز ها بمونن. در کوالی فایینگ هم ماشینی که داون فورس کمتری داره یه مقدار برتری پیدا میکنه به نسبت بقیه. برای ریس عکس این موضوع صادق هست چون داون فورس باعث عملکرد طولانی تر لاستیک، در شرایط عملیاتیش میشه.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. علی یوسفی

        ۲۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (252 ديدگاه)

        دوست و سرور عزیزم lh44 در مورد استرول فرمایش شما رو قبول دارم اما با یک نکته اونم اینکه معمولا در خوش شانسی کسی میتونه بهره ببره که باثبات باشه چون شانس یعنی فرصت اگه استرول اشتباهی تاثیر گذار میکرد و مثلا در جایی بیدلیل با راننده ای دیگه درگیر میشد طبعا نمیتونست جایگاه خوبی داشته باشه در مورد خوب بودن آستون در این پیست هم با شما موافقم ولی خب مثلا اشتباه آلنسو در استارت نهایتا آلنسو رو پایین تر از استرول آورد بنظرم در چنین پیست هایی درگیر نشدن های بیهوده و رانندگی با دوام کردن و به امید حوادث بودن خودش میتونه نشونه هوشمندی یک راننده باشه در مورد ویلیامز کاملا درست میفرمایین شاید من اشتباه میانه جدول نوشتم اما بنظرم از تیم های پایین جدول فاصله گرفتن به طور خاص آلفا و هاس و آلفاتوری البته بخشیش بخاطر ضعف های جدی هاس و آلفارومئو و بهبود دیر هنگام و عدم ثبات رانندگان آلفاتوری بود ضمنا در نیمه دوم فصل بنظرم ویلیامز انطباق پذیری خوبی هم با پیست های مختلف داشت که بشخصه فکر میکنم بروز رسانی های خوبی داشتن منتها چون سارجنت واقعا ضعیف عمل کرده کمتر شرایط مطلوب ویلیامز به چشم اومده اینم باید گفت خوب بودن یه طرف فقط ملاک موفقیت نیست بلکه مشکلات و ضعف های طرف دیگه هم میتونه در امتیاز گیری اثرگذار باشه که طبق این دیدگاه حتی اگه ویلیامز اشکالاتی هم در خودرو داشته اما در مجموع پکیج بهتری نسبت به سه تیم پایین جدول داشت و فاصله رو هم بیشتر کرد.

        موافقم 0
        مخالفم 1
  3. AMANTE

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    لکلرک چه سبقت تمیزی گرفت.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. javad-bmw

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (151 ديدگاه)

    با این وضعیت نیازی نیست اخبار F1 رو دنبال کنیم.
    همه رو همین بزرگوار داره میبره دیگه.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. javad-bmw

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (151 ديدگاه)

    پیست لاس و گاس چقدرررر خوشگله🤩🤩

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بازگشت فراری به رده

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا