نوریس فصل را با پیروزی آغاز کرد؛ مسابقهای پر از باران، تصادف و هیجان!
لندو نوریس توانست در یک رقابت پر از تغییرات آبوهوایی و حوادث غیرمنتظره، مکس ورشتاپن را شکست دهد و اولین پیروزی فصل ۲۰۲۵ را برای مکلارن به ارمغان بیاورد. این رقابت که در پیست آلبرت پارک ملبورن برگزار شد، شاهد بارانهای شدید، تصادفات متعدد، و دورههای طولانی حضور خودرو ایمنی بود. در نهایت، نوریس با فاصلهای کمتر از یک ثانیه ورشتاپن را پشت سر گذاشت و جورج راسل از مرسدس نیز با مدیریت خوب در آشفتگیهای پایانی، جایگاه سوم را کسب کرد.
روند مسابقه؛ مکلارن از بهشت تا جهنم و دوباره به اوج!
مسابقه با یک پیست کاملاً خیس آغاز شد و نوریس از پولپوزیشن توانست کنترل رقابت را در اختیار بگیرد. در حالی که اسکار پیاستری (همتیمی نوریس) و ورشتاپن در تعقیب او بودند، شرایط پیست به تدریج بهبود یافت و تیمها شروع به تعویض لاستیکهای اینترمدیت به اسلیک کردند. اما درست زمانی که رانندگان لاستیکهای خشک را انتخاب کرده بودند، باران شدیدی دوباره پیست را فرا گرفت و هر دو خودروی مکلارن از مسیر خارج شدند!
در این هرجومرج، ورشتاپن به صدر رسید اما او همچنان از لاستیکهای اسلیک استفاده میکرد. با وخیمتر شدن شرایط جوی، چارهای جز ورود به پیتاستاپ نداشت و نوریس بار دیگر صدرنشین شد. با چندین تصادف دیگر، خودرو ایمنی وارد پیست شد و پس از ریاستارت، نبردی نزدیک بین نوریس و ورشتاپن در گرفت که در نهایت لندو نوریس توانست با اختلاف تنها ۰.۸ ثانیه برنده شود!
نتایج نهایی گرندپری استرالیا ۲۰۲۵
رتبه | شماره | راننده | تیم | دور | زمان/کنارهگیری | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
🏆 ۱ | ۴ | لندو نوریس | مکلارن مرسدس | ۵۷ | ۱:۴۲:۰۶.۳۰۴ | ۲۵ |
🥈 ۲ | ۱ | مکس ورشتاپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۵۷ | +۰.۸۹۵ ثانیه | ۱۸ |
🥉 ۳ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۵۷ | +۸.۴۸۱ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز مرسدس | ۵۷ | +۱۲.۷۷۳ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۱۲ | آندرهآ کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۷ | +۱۵.۱۳۵ ثانیه | ۲۰ |
۶ | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین آرامکو مرسدس | ۵۷ | +۱۷.۴۱۳ ثانیه | ۸ |
۷ | ۲۷ | نیکو هالکنبرگ | کیک سائوبر فراری | ۵۷ | +۱۸.۴۲۳ ثانیه | ۶ |
۸ | ۱۶ | شارل لکلرک | فراری | ۵۷ | +۱۹.۸۲۶ ثانیه | ۴ |
۹ | ۸۱ | اسکار پیاستری | مکلارن مرسدس | ۵۷ | +۲۰.۴۴۸ ثانیه | ۲ |
۱۰ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۵۷ | +۲۲.۴۷۳ ثانیه | ۱ |
۱۱ | ۱۰ | پیر گسلی | آلپاین رنو | ۵۷ | +۲۶.۵۰۲ ثانیه | ۰ |
۱۲ | ۲۲ | یوکی سونودا | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۵۷ | +۲۹.۸۸۴ ثانیه | ۰ |
۱۳ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس فراری | ۵۷ | +۳۳.۱۶۱ ثانیه | ۰ |
۱۴ | ۸۷ | الیور بیرمن | هاس فراری | ۵۷ | +۴۰.۳۵۱ ثانیه | ۰ |
DNF | ۳۰ | لیام لاوسون | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۴۶ | کنارهگیری | ۰ |
DNF | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر فراری | ۴۵ | کنارهگیری | ۰ |
DNF | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین آرامکو مرسدس | ۳۲ | کنارهگیری | ۰ |
DNF | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز مرسدس | ۰ | کنارهگیری | ۰ |
DNF | ۶ | ایساک هاجر | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۰ | کنارهگیری | ۰ |
DNF | ۷ | جک دوهان | آلپاین رنو | ۰ | کنارهگیری | ۰ |
حادثهها و لحظات کلیدی مسابقه
🔴 استارت مسابقه به دلیل تصادف ایساک هاجر به تأخیر افتاد؛ راننده تازهوارد تیم Racing Bulls در دور گرم کردن کنترل خود را از دست داد و تصادف کرد!
💥 جک دوهان (آلپاین) و کارلوس ساینز (ویلیامز) در همان دور اول از مسابقه خارج شدند.
🚧 فرناندو آلونسو، گابریل بورتولتو و لیام لاوسون نیز از دیگر رانندگانی بودند که تصادف کرده و نتوانستند مسابقه را به پایان برسانند.
☔ لوییس همیلتون برای لحظاتی صدرنشین بود اما به دلیل تعویض دیرهنگام لاستیکها، در نهایت دهم شد.
تحلیل و نتیجهگیری
🔥 مکلارن قدرت خود را در شرایط سخت ثابت کرد!
💥 نوریس نشان داد که میتواند برای قهرمانی بجنگد.
⏳ ردبول همچنان سریع است اما مشکلاتی در استراتژی دارد.
💪 مرسدس و ویلیامز با عملکردی قدرتمند، رقابت را داغ کردند.
آیا این اولین نشانه از رقابت نزدیک فصل ۲۰۲۵ است؟ یا ردبول و ورشتاپن در مسابقات آینده باز هم مسلط خواهند شد؟ نظر شما چیست؟
LH44
۲۶ اسفند ۱۴۰۳فراری…
آرین
۲۶ اسفند ۱۴۰۳گویا جدی جدی همیلتون داره تموم میشه؟
LH44
۲۶ اسفند ۱۴۰۳لوئیس بیچاره این وسط چیکار کنه؟!!!
اصلن دیدید مسابقه رو؟؟؟
Khosrow
۲۶ اسفند ۱۴۰۳دیروز نوشتم خدمت دوستان کلی دیس گرفتمــ، اینمــ خوبهـ ..
Aj23
۲۶ اسفند ۱۴۰۳آی فراری. آی!
Scuderia Ferrari
۲۶ اسفند ۱۴۰۳فقط استراتژی های فراری !!!!
آرین
۲۶ اسفند ۱۴۰۳فراری …
پایان همیلتون؟
این وضعیت بیشتر از اینکه مشکل راننده باشه مشکل ماشینه
بهزاد
۲۶ اسفند ۱۴۰۳ما که از پشت مانیتور داریم میبینیم مشخصه داره بارون میاد و جفت ماشینارو تو پیست نگه داشت.
راستشو بخواهید شیرین کاری فراری برامون عادی شده و اگر نباشه غیر عادیه.
چندین خودرو هم ستاپ شرایط عادی را داشتند و مشکلی پیش نیامد و فراری رفته بود تا مثلا با ستاپ بارونیش کارو در بیاره.
R@min
۲۶ اسفند ۱۴۰۳مشکل ماشین فراری ماشین نیست تمام تیم فنی استراتژی باید ریخت سطل آشغال.
دانیال_Surrey،England
۲۶ اسفند ۱۴۰۳راسل هم انصافا چشم شوری داره،یخورده دیگه مسابقه ادامه پیدا میکرد نوریس هم رده از دست میداد!
نمیدونم چرا حس میکنم مهندسین لوییس و چارلز اصلا تو باغ نیستن و و گاهی وقتا فکر میکنم اصلا انگلیسی هم خوب بلد نیستن.
همش در حال کل کل بودن.
سبقت دور آخر پیاستری هم از لوییس،به نظرم حالا لوییس رو دو چندان گرفت تو این ریس.
به هر حال،فراری علی رغم عملکرد بد تو این مسابقه من هنوز امید دارم به خاطر پکیجشون تو 5 یا 6 مسابقه دیگه شرایط ایده آل رو پیدا کنن.
پیس مک لارن هم فراتر از انتظارم بود چه تو شرایط نیمه خشک چه خیس کامل و چه تو نگه داری لاستیک.
حرف از قهرمانی هم زدن به نظرم خیلی زوده.
علی یوسفی
۲۶ اسفند ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مسابقه جذاب و پر از اتفاقی بود شاید بهترین ریس چند سال اخیر استرالیا تبریک به طرفداران نوریس و البته به طرفداران مکس. خب یه سری از کارشناسان خارجی قبل از شروع فصل مکس رو نهایتا رقیب بیرمن و دوهان میدونستن و شانسی براش قائل نبودن اما مکس و ردبول امسال هم شرایط خوبی دارن و بنظرم بهتر هم میشن مکس تا روز آخر میجنگه و برتریشو نشون میده و حدسم اینه امسال هم قهرمانه و ردبول هم کماکان مشکل راننده دوم داره راننده روز هم نوریس نبود و هالک و آلبون و استرول بترتیب بهترینها بودن بدون اشتباه و باثبات رانندگی کردن و امتیازات خوبی کسب کردن فعلا برای پیشبینی زوده ولی مکلارن خودروی خوبی داره و قطعا شانس اول تیمی هست اما راننده هاش هنوز پختگی لازم رو ندارن مگر اینکه در کل فصل با فاصله بهترین خودرو باشن که بعیده و فراری و ردبول و مرسدس شرایطو سخت میکنن. در مورد فراری هم حتی اگه خودروی قهرمانی نداشته باشن بازم رقابت لوئیس و شارل امسال جذاب و البته نزدیکه و راننده های تازه وارد هم بنظرم حداقل دوتاشون کم کم باید آماده خروج باشن.
فقط انگلستان
۲۶ اسفند ۱۴۰۳مکلارن چقدر سریع بود ولی توانایی های فراری هنوز نشون داده نشده.
همایون
۲۶ اسفند ۱۴۰۳یه سوال داشتم از کسایی که اهل فن هستن: تیمهایی که موتورشون رو یکی دیگه تامین میکنه مثل مکلارن اجازه دارن تو پیشرانه دست ببرند و قدرتشو افزایش بدن یا قدرت و خروجی موتور مکلارن و مرسدس کاملا یکسانه و فقط طراحی ماشین ممکنه باعث بشه یکیشون تو پیست سریعتر باشه(البته به عملکرد راننده و استراتژی تیم کاری ندارم فقط منطورم عملکرد خود ماشینه)
LH44
۲۶ اسفند ۱۴۰۳خیر
مثلن مکلارن واحد پیشرانه یا پاوریونیت نداره. از خود مرسدس میرن کارهای موتور بقیه تیم هایی که مرسدس موتورشون رو تامین میکنه، انجام میدن. اما مرسدس قطعات دیگه ای هم میفروشه که مربوط به موتور هست. مثل سیستم تعلیق عقب و گیربکس. بعضی تیم ها اون رو میخرن، بعضی تیم ها نه. مثلن مکلارن فقط پاوریونیت رو خریده. استون ماریتن پاوریونیت و سیستم تعلیق عقب و ویلیامز پاوریونیت و گیربکس. ولی عمده اختلاف این تیم ها مربوط به شاسی و ایرودینامیک هست.
حسن
۲۶ اسفند ۱۴۰۳هیچ تغییری بوجود نمیاد اگه ورشتپن بپذیره قهرمانی رانندگان را واگذار کنه ردبول قهرمان تیمی میشه اگه ورشتپن نپذیره اخر فصل ورشتپن قهرمان رانندگان و یه تیم دیگه قهرمان تیمی میشه
بهزاد
۲۶ اسفند ۱۴۰۳داداش جمله ی سنگینی بود.
میشه بگی چجوری قهرمانی رانندگان را ول کنه بره برای قهرمانی تیمی؟!
مهندس حسن ، وقتی راننده ای امتیازی کسب میکنه همان مقدار برای تیمش محاسبه میشه.
شاید هم برای طنزی ، خوشمزگی یا چیز دیگه ای اینو گفتی.
دانیال_Surrey،England
۲۶ اسفند ۱۴۰۳دوستمون پارسال هم میگفت اینا همه بازی پشت صحنه س و ردبول آخر قهرمان تیمی میشه.
حسن
۲۶ اسفند ۱۴۰۳بهزاد عزیزم وقتی هنو نمیدونی چی به چیه و قهرمانها چجوری قهرمان میشن چرا نگاه میکنی والا منم برات توضیح میدم اما زشته با اینهمه ادعا که میتونی دیگران را مسخره کنی هیچی ندونی
ورشتپن قبول میکنه امسال قهرمان رانندگان نشه ردبول دوتا راننده داره دومی را تو سطح امتیازی بالا میارن ردبول قهرمان تیمی میشه
اگه قبول نکنه و مث قبل بخواد قهرمان رانندگان بشه چون راننده تو سطحش نداریم ورشتپن قهرمان رانندگان میشه اما راننده دوم تو رده های پایین تر قرار میگیره چون ردبول بعد فصل2023 و اون افتضاحات شرم اور که برا بقیه تیمها بوجود اومد و حتی یک گرند پری نبردن و اعتراضات مطبوعات و اسپانسرها مجبور شد با مسئولان کنار بیاد و راننده دومش را قربانی میکنه
همین استرالیا هم ورشتپن اول بود تیم بردش برا تغییر لاستیک رفت هشتم بعد اومد دوم یه دور دیگه بود اول میشد
اینا میگن استراتژی تیمها چون میخوان تو رقابتها بمونن نه اینکه سر دو میل سایش کف عمدا اوت بشن منظورم اینه قدرت دست برگزار کنندگانه با یه بهانه 4 تا گرند پری اوت بشن نابود میشن
بهزاد
۲۶ اسفند ۱۴۰۳عزیزم دقیقا معلوم نیست چی میگی.
الان یا سالهای پیش مثلا مرسدس یا حتی فراری دو تا راننده تقریبا هم سطح داشت آیا قهرمان تیمی شدن؟
الان مکس چه تقصیری داره که راننده دوم ردبول نمیتونه پا به پاش بیاد.
ردبول هم طبق سنت چندین ساله ای که داره معمولا از آکادمی های خودش راننده جذب میکنه و از دنیل ریکاردو بگیرید تا خود مکس و مابقی از تیم های پایه ردبول انتخاب شدن.
سایش کف خودرو و میزان مجازش یک قانونه نه اوت شدن عمدی و بنظرم این ورزش سطح توقعات شمارو نمیتونه پوشش بده و به فکر یک رشته دیگر باشید.
واقعا الان هیچ جوابی به منطق مسابقه ای که برای مکس در استرالیا ذکر کردی نمیشه داد چون به شعور فرمول یک و طرفدارانش توهین میشه و مشخصه درگیر یکسری توهمات توطئه شدید.
حسن
۲۶ اسفند ۱۴۰۳با خودت خوش باش من فقط خواستم برات توضیح بدم قهرمان تیمی با قهرمان رانندگان فرق داره
بهزاد
۲۷ اسفند ۱۴۰۳پسر جان وقتی مکس اول میشه و ۲۵ امتیاز میگیره و هم تیمیش مثلا دهم میشه و ۱ امتیاز کسب میکنه در واقع تیم ردبول در این حالت ۲۶ امتیاز میره تو جیبش.
حالا اگر بر اساس تئوری بی بنیاد شما بریم جلو و مکس اول نشه و مثلا پنجم بشه ۱۰ امتیاز میگیره و همین ۱۰ امتیاز به حساب ردبول میره.
حقیقتا همچین موردی تا به حال ندیدیم و وقتی از این ورزش چیزی دستگیرت نمیشه یا به دلایلی قدرت تحلیل و درک فرمول یک را نداری مجبور به تماشا و طرح مسائل توهمی نداری.
خودت خنده ات نمیگیره از چیزی که عنوان کردی؟
keyvan
۲۷ اسفند ۱۴۰۳بابا این بنده خدا توی یه دنیای دیگهست.
nima.jdm
۲۶ اسفند ۱۴۰۳سلطان فرمول یک یعنی ردبول
ماشالاه هوندا
NAVID@@98
۲۷ اسفند ۱۴۰۳سلطان فرمول یک ۱ یعنی مرسدس و فراری و فورد
ماشاءاللّه مرسدس و فراری و فورد
کلا 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑
👑🥇همیشه خدایی خوب هستن برنده هرچیز هستن🥇👑
🥇👑🇪🇺🇩🇪🇸🇯🇷🇴🇫🇮🇨🇵🇬🇧🇬🇷🇺🇦🇸🇪🇮🇹🇪🇦🇧🇬🇨🇦🇷🇺🇺🇸🥇
🥇👑 چون همیشه برنده هر چیز خدایی خوب هستن🥇👑
👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن همیشه خدایی خوب برنده هر بازی هستن