گرندپری پایانی فصل ۲۰۲۴ مسابقات فرمول یک با پیروزی لندو نوریس و قهرمانی تیم مکلارن پس از ۲۴ سال به پایان رسید.
سرانجام فصل جذاب و پرحاشیه ۲۰۲۴ فرمول یک به پایان رسید. این فصل که با ۲۴ مسابقه طولانیترین فصل تاریخ مسابقات فرمول یک محسوب میشد، در حالی در ابوظبی به ایستگاه پایانی رسید که هنوز تکلیف قهرمان تیمی بین فراری و مکلارن مشخص نبود. البته تیم ایتالیایی با ۲۱ امتیاز کمتر از رقیب بریتانیایی وارد گرند پری ابوظبی شد و با توجه به پنالتی و شرایط لکلرک که از جایگاه نوزدهم مسابقه را آغاز کرد درحالیکه رانندگان مکلارن در تعیین خط جایگاه اول و دوم را کسب کردند، فراری برای قهرمانی به یک معجزه نیاز داشت که این معجزه رقم نخورد و لندو نوریس در ابوظبی برنده شد تا مکلارن برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ قهرمانی تیمی فرمول یک را به دست بیاورد.
این چهارمین پیروزی نوریس در فصل ۲۰۲۴ بود و وی را در جدول رانندگان پس از وستپن به مقام نایبقهرمانی رساند. قهرمانی مکلارن اما درحالیکه در ابوظبی حاصل شد که اسکار پیستری در همان ابتدای مسابقه با مکس وستپن برخورد کرد و گرند پری ابوظبی را نهایتاً در جایگاه دهم به پایان رساند. کارلوس ساینز که آخرین مسابقهٔ خود را با فراری داد و فصل بعد به ویلیامز خواهد رفت، در جایگاه دوم قرار گرفت و چارلز لکلرک که با استارتی فوقالعاده در ابتدای مسابقه خود را به ردهٔ هشتم رساند، در پایان سوم شد و سکوی ابوظبی را تکمیل کرد.
لوئیس همیلتون، قهرمان هفتبارهٔ جهان که آنهم به دلیل مشکلاتی در تعیین خط، مسابقه را در جایگاه شانزدهم شروع کرد، در آخرین مسابقهٔ خود با مرسدس، پس از یک سبقت لحظه آخری از جورج راسل، چهارم شد و همتیمی خود را به رتبهٔ پنجم فرستاد. مکس وستپن که در گرند پری لاسوگاس قهرمانی خود را در بخش رانندگان قطعی کرده بود، پس از برخورد با پیستری و دریافت ۱۰ ثانیه پنالتی، نهایتاً خود را به جایگاه ششم رساند. پس از قهرمان چهاربارهٔ جهان، پیر گسلی هفتم شد تا در جدول تیمی، آلپین را بالاتر از رقیب اصلیاش یعنی هاس در جایگاه ششم قرار دهد. لیام لاوسون، ولتری بوتاس، فرانکو کولاپینتو و سرجیو پرز هم نتوانستند آخرین مسابقهٔ فصل ۲۰۲۴ را به پایان برسانند.
لوئیس همیلتون در ابوظبی آخرین رانندگی خود را با خودروی مرسدس انجام داد و برای گرامیداشت موفقترین همکاری بین راننده و تیم در تاریخ فرمول یک، در آخر مسابقه در پیست یاس مارینا دونات زد. وی پس از دوازده فصل و کسب شش قهرمانی، از مرسدس جدا شد تا فصل آینده راهی فراری شود و در کنار چارلز لکلرک قرار گیرد.
اولین مسابقهٔ فصل ۲۰۲۵ فرمول یک در تاریخ ۱۶ مارس برابر با ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ در استرالیا برگزار خواهد شد.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۴۳۷ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۷۴ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۵۶ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۹۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۹۰ |
۶ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۲۴۵ |
۷ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۲۲۳ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۲ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۷۰ |
۱۰ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۴۲ |
۱۱ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۴۱ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۳۰ |
۱۳ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۴ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۲۳ |
۱۵ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۶ |
۱۶ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۷ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۸ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۹ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۴ |
۲۱ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۴ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۳ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
R/T
۱۸ آذر ۱۴۰۳مکلارن فنای ندید بدید حالتون چطورهههه
بیاین بالا یه نفس بکشین ۲۴ سال زیر بودین
Nismo
۱۸ آذر ۱۴۰۳فراری فن فشاری😂
فقط انگلستان
۱۸ آذر ۱۴۰۳R/T جان فراری هم از سال ۲۰۰۸ قهرمان نشده یعنی ۱۶ سال خب که چی؟
علی Shelby
۱۸ آذر ۱۴۰۳علی جردن نیستش ؟؟
hosen
۱۸ آذر ۱۴۰۳کاش فراری قهرمان تیمی میشد
ولی مکلارنم شایسته این عنوان بود تبریک
m
۱۸ آذر ۱۴۰۳تبریک به فن های مکلارن
فراری میتونه این فصل سرش رو بالا بگیره درسته قهرمان نشدن ولی در کل عملکرد خوبی داشتن
علی یوسفی
۱۸ آذر ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اول تبریک به طرفداران عزیز مک لارن این قهرمانی تیمی هر چند با خودروی برتر اما دو دلیل داشت اول نوریس دوم پرز چون با عدم ثبات پیاستری و بعضا اشتباهات لندو اگه ردبول راننده خوبی داشت مسلما قهرمانی تیمی رو میگرفت ولی نوریس عالی بود و حتما در آینده قهرمان f1 هم میشه.فصل خوبی بود و رقابت ها جذاب اما این مسابقه واقعا برای مگنوسن و بوتاس ناراحت شدم مگنوسن استارت عالی و ریس خوبی داشت اما طبق معمول گرفتار ناشی بودن تیم تعویض لاستیک هاس شد و بوتاس هم مسابقه خودش و مگنوسن رو خراب کرد اما این هفتمی هاس و این پیشرفت رو باید به کوماتسو تبریک گفت انصافا بهترین مدیر امسال بود تیم دهم فصل قبل امسال بالاتر از rb هفتم میشه و حقش حتی ششمی هم بود منتها داستان سیفتی کار مسابقه قبل و جریمه سختگیرانه دیروز هالک و اتفاقات برزیل آلپین رو ششم کرد بعد از برزیل کوماتسو گفت میریم که در هر سه مسابقه بعد امتیاز بگیریم و جالبه در هر سه مسابقه با اسپرینت امتیاز گرفتن.اما چند تا مطلب راجع به این فصل و اولیش واقعا بد بودن پرز و اوکن و استرول خسته کننده بود پرز و اوکن بی خیال بودن اما استرول چی؟؟ چرا انقدر بد شده؟؟از اونطرف واقعا مشکل هلموت مارکو چیه؟؟ مرد حسابی دو فصل تمام معلوم نبود از راننده چی میخواد یه بار دوریس یه بار ریکیاردو رو خراب کرد بدون فرصت کافی دادن از این ور به پرز که دیگه همه میدونستن فایده ای برای ردبول نداره این همه فرصت داد!! واقعا دلیل دو رده پاین اومدن ردبول و هشتمی rb در این فصل مشاوره های مارکو و البته عملکرد نادرست هورنر بود حالا جای پرز کی میاد؟؟امیدوارم لاوسون و سونودا هم مث تجربه ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آلبون و گسلی نشن خودم به شخصه میگم ردبول به جو تینیجری و این داستان راننده های صرفا جوون توجه نکنه و بره سراغ بوتاس یا حتی مگنوسن حیفه این راننده ها الان در اوج تجربه در ردبول نباشن اگه ردبول تاییدیه میخواد فقط به یه نکته توجه کنه هالک راننده رزرو استرول بود!!! امتیازات این فصل دو راننده نشون میده چرا سن عدده و چرا شایستگی رو رسانه و اسپانسر تعیین نمیکنه!!! مدیران ویلیامز هم بعد از چند سال تازه فهمیدن هر تیم دو راننده داره و امیدوارم سال بعد آلبون نشه مشابه سارجنت چون نداشتم یه رقیب داخل تیم رفته رفته راننده رو ضعیف میکنه و شاید آلبون سال بعد تاوان همتیمی بودن با سارجنت و لطیفی رو بده.
NAVID@@98
۱۸ آذر ۱۴۰۳اتفاقاً راننده های مکلارن زیاد اشتباه کردن وگرنه قهرمانی رانندگان رو هم مکلارن راحت به دست میآورد کافی بود یکی مثل مکس یا لوئیس جای نوریس می بودن ماشین مکلارن از خیلی وقت پیش ماشین اول۱ گرید شده بود.
ولی فقط چون رانندگان .. دستی داشت مکلارن که با اینهمه از دست دادن فرصت ها و سکو ها خودشون به دستش نیاوردن وگرنه راحت میتونستن قهرمانی رانندگان هم بدست بیارن با این وجود قهرمانی تیمی سازندگان رو به حق به دست آورد چون واقعا مداوم و دقیق و خوب پیشرفت کرد و آپدیت میداد تا قهرمان شد !!!!!!!!!!! ۱۱
kawaki
۱۸ آذر ۱۴۰۳خب فراری برنده نشد
ولی از اون مسابقه هایی بوده که تا ابد تو ذهنته
لوییس همیلتون از مرسدس
کارلوس ساینز از فراری
مازیار
۱۸ آذر ۱۴۰۳فراری / مکلارن
رقابت بسیار حساس بود
شونه به شونه، دقیقه نودی، دراماتیک
به همراه اقتدار اول فصل ردبول
فصل زیبایی رقم خورد
فقط انگلستان
۱۸ آذر ۱۴۰۳خوشحال کننده بود
مکلارن🧡
دانیال_Surrey،England
۱۸ آذر ۱۴۰۳مک لارن دقیقا با 666 امتیاز قهرمان شد،و این یکی از عوامل نفوذ فرماسونری در دل این تیمه که واقعا مایه ی شرمساریه!!
دکتر استاپ
۱۸ آذر ۱۴۰۳کمتر مدگل ببین
Galant.VR4(JDM)
۱۹ آذر ۱۴۰۳واقعا این اراجیف ایلو و فراماسونی رو باور میکنین؟
Ferrari
۱۸ آذر ۱۴۰۳تبریک به مکلارن. لایق قهرمانی بودن
amirmohammadja79
۱۹ آذر ۱۴۰۳شخصا نمیتونم لوییس رو با لباس تیمی جز مرسدس تصور کنم💔
فراری عالیه ولی خدافظی لوییس از مرسدس واقعا غم انگیز بود خصوصا برای منی که بخاطر همیلتون عاشق f1 شدم
الف.ی
۱۹ آذر ۱۴۰۳خب فصل نسبتا جذابی بود
ولی یکبار دیگه ثابت شد قوانین جدید فرمول یک از ۲۰۲۱ به بعد چقدر مسخره بودن
نگاهی به اختلاف امتیاز ۴ تیم اول با بقیه تیم ها بندازید
مثلا قرار بود این قوانین تیما رو به هم نزدیکتر کنن ولی نتیجش هیچی جز فاصله بیشتر نیست
محدودیت بودجه احمقانه ترین چیز
خدا رو شکر فقط یه فصل دیگه با این قوانین مسخره داریم و دوره بعد کمی از شر این قوانین راحت میشیم
آخه برای دوره بعدم رسما ماشین فرمول ۲ و ۳ آوردن برای فرمول ۱
فرمول یک به کجا رفته
نتیجه اداره شدن زیر دست ترکیب اعراب+آمریکا🤦🏻♂️
R@min
۱۹ آذر ۱۴۰۳چقدر قهرمانی مک لارن جذاب بود امسال هر چند فیا هم کمک آیرودینامیک کرد ولی همین رقابت نزدیک تر کرد.
محمدعلی کاشی
۱۹ آذر ۱۴۰۳ای مک لارن شیطون 666
رضا
۱۹ آذر ۱۴۰۳عملکرد مرد فرانسوی ، مدیر فراری عالی و رو به جلو 🔥
Ali
۱۹ آذر ۱۴۰۳Mc Laren🙌
Galant.VR4(JDM)
۱۹ آذر ۱۴۰۳ردبول رو یه تنه مکس اورد بالا اون پرز به درد تیم تاکسیرانی میخوره نه فرمول یک
تبریک به فنای مکلارن
ولی سال بعد قهرمانی برای فراری یا ردبوله
الف.ی
۱۹ آذر ۱۴۰۳نخیر باید بگی ردبول یه تنه پرز رو کشید پایین
همون کاری که عمدا با دنی ریکیاردو گسلی آلبون هم کرد
Galant.VR4(JDM)
۲۰ آذر ۱۴۰۳ردبول جای هر مهدکودکی نیست مثلا کوین مگنوسن میتونه جایگزین خوبی باشه برای پرز
علی منصوری
۲۰ آذر ۱۴۰۳جذاب بود امسال ، عاشق رانندگی چارلز لکرکم ، چ استارتی زد، ی راننده تهاجمی و باهوش، شدیداً منتظرم ببینم سال بعد فراری با داشتن همیلتون، مک لارن با رانندگان نسبتا خوبش پایین میکشه