در آینده نزدیک مسابقات خودروهای خودران ابوظبی با هدف کمک به توسعه این فناوری و بهبود ایمنی جادهها برگزار خواهد شد.
از همان روزهای آغازین اختراع وسیله نقلیه، موتور اسپرت و مسابقات نقش مهمی برای نوآوری و خلاقیت صنعت خودرو ایفا کردهاند. این هدف برای لیگ مسابقات خودران ابوظبی A2RL نیز ترسیم شده تا به این ترتیب بتوان به نوآوریهای فنی جدیدی از طریق مسابقاتی هیجانانگیز دست یافت. قرار است هشت تیم از سراسر دنیا در پیست یاس مارینا ابوظبی جمع شوند تا مسابقات جدیدی را برگزار کنند. جدای از پیشرفتهای به دست آمده، تیم برنده جایزه ۲.۲۵ میلیون دلاری هم دریافت خواهد کرد.
A2RL محصول تفکرات گروه ASPIRE به عنوان بازوی مدیریتی شورای تحقیقات تکنولوژی پیشرفته است. مأموریت این گروه یافتن راهحلهای جدید برای مشکلات جامعه مدرن است و این کار با برگزاری رقابتهای دوستانه انجام میشود. هدف از برگزاری لیگ مسابقات خودران ابوظبی نیز حل مشکل ایمنی وسایل نقلیه خواهد بود. در واقع سؤال این است که ما چگونه میتوانیم خودروهایی ایمنتر در زمان وقوع تصادفات بسازیم؟ بهترین پاسخ این است: از تصادف جلوگیری کنیم. تام مک کارتی مدیر اجرایی ASPIRE میگوید:
در یک رویداد موتور اسپرت، چالشی که میخواهیم بر آن غلبه کنیم ایمنی جادهای است. ما پیشرفتهای زیادی در تکنولوژی خودروهایی که همه میرانند دیدهایم اما چیزی که مشاهده نشده کاهش قابلتوجه تصادفات و کشتههاست. ما معتقدیم دلیل اصلی این موضوع فاصله زیاد بین تواناییهای یک خودرو و یک راننده متوسط است. خودروها در زمان تصادفات ایمنتر عمل میکنند و با وجود نواحی جاذب نیرو و کیسههای هوای زیاد آسیبها را کمتر میکنند اما ما میخواهیم در مرتبه اول روی جلوگیری از تصادف تمرکز کنیم. رباتهای خودران و هوش مصنوعی میتوانند این فاصله بین خودرو و راننده را پر کنند تا جادههای ایمنتری داشته باشیم.
اینجاست که A2RL وارد میدان میشود. هشت خودروی مسابقهای برگرفته از مدلهای حاضر در سری مسابقات سوپر فرمولای ژاپن با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. این خودروها که توسط دالارا ساخته شدهاند به پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی ساخت هوندا و گیربکس ۶ سرعته مجهز هستند. بجای راننده نیز تجهیزات زیادی همچون دوربینها، سنسورها، جیپیاس، فعالکنندهها و سیستم رانندگی با سیم قرار میگیرد. یک کامپیوتر قوی نیز تمامی این تجهیزات را کنترل میکند. مک کارتی ادامه میدهد:
سیستم خودران این خودروها محیط را درک کرده و پیامهایی را به کامپیوتر میفرستد و سپس چالش واقعی تیمها شروع میشود که برنامهریزی مناسب کامپیوتر برای واکنش در برابر این پیامها و کنترل خودرو خواهد بود. در واقع اعضای تیمها باید خودرو را بهصورت خودران وارد میدان کنند و دیگر خبری از راننده نخواهد بود. خودرو باید تمامی وظایف تعریف شده در پیست همچون سبقت گرفتن را خودش انجام دهد.
اگرچه این خودروها فاقد راننده هستند اما از حمایت تیمها برخوردارند. این یک مسابقه جهانی است و تیمها متشکل از افرادی با سابقه فنی و موتور اسپرت هستند. نمایندگانی از آلمان، ایتالیا، سنگاپور، سوئیس، چین، مجارستان، آمریکا و امارات در این رویداد خودرویی حضور خواهند یافت و همانطور که گفته شد برنده مسابقه مبلغ ۲.۲۵ میلیون دلار را دریافت خواهد کرد. A2RL امیدوار است در پیستهای اروپایی و آسیایی هم مسابقات دیگری را برگزار کند. یک دوربین ویژه نیز میتواند لحظات هیجانانگیز این مسابقات را برای طرفداران پخش نماید. مک کارتی در پایان میافزاید:
ما معتقدیم خودروهای آینده همچنان توسط انسانها هدایت خواهند شد و خودروهای بدون راننده سهم کمی خواهند داشت. ما میخواهیم روی رانندگی فعال تمرکز کنیم و بنابراین در دنیای واقعی راننده خارج از خودرو نخواهد بود. هدف ما ایمنتر کردن راننده است. به همین منظور باید به پیشرفتهای زیادی دست بیابیم و به رانندگان اجازه دهیم عملکرد سیستم خودران را دیده و آن را بپذیرند.
🟢🟠🔴حقوق و حریم خصوصی🟢🟠🔴
۲۷ اسفند ۱۴۰۲🟥🟧🟩سلام یه درخواستی داریم اون اینه که در سایت یه قسمتی رو هم به فرهنگ رانندگی(بوق نزدن ،اولویت پیاده به سواره ، مراعات و احترام به مو سفیدان ، مراعات جانوران مثل اردک و سنجاب و….) اختصاص بدین و درمورد رفتر صحیح هم مطالبی منتشر کنید.
مرسی🟥🟧🟩
علی جردن
۲۷ اسفند ۱۴۰۲سلام لطفا پیامتو بصورت نامه به صدا سیما و آموزش پرورش ارسال کن فرهنگ و رفتار خوب باید قبل از سن قانونی آموخته بشه نه بعد گرفتن گواهینامه و حادثه آفرینی
اتوماتیک
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ببین خودروهای ما چقدرراز دنیا عقبن ؛ درحالی که اونا اونقدر پیشرفته و مدرن شدن که برای خودران هاشون حتی مسابقه F1 برگذار میکنن اینجا بعضیا به شاهین و دنا پلاس میگن ماشین و گاهیم جوگیر میشن(واقعا جای تاسف و تامل هست).
Amir
۲۷ اسفند ۱۴۰۲الان باس ایران میزبان این مسابقات باشه
هعی از بی لیاقتی مردم
یوسف
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ای کاش سایت یک قسمت هم برای تفهیم به خانوم های بوق زن راه اندازی کنه…..
خداوکلیلی چرا اینقدر کم طاقت هستن و فوری بوق اعتراضی میزنن.
من به شخصه از بوق زدن متنفر هستم و هیچ وقت بوص اعتراضی نزدم و نخوام زد…
Ahmad
۲۷ اسفند ۱۴۰۲آفرین🤝👏 ، حالا اون که درست ، منم مورد سراغ دارم یه آقای وکیلی اونقدر بی درک هست که ساعت ۱۱ شب بوق سلام و خداحافظی میزنه(طبق قانون بوق سلام و خداحافظی ممنوع و قدغن هست و شامل جریمه میشه)
علی جردن
۲۷ اسفند ۱۴۰۲کسی که زیاد بوق میزنه قطعا مشکل روانی داره و کسی هم که از صدای بوق آزرده میشه اون شخص هم عادی نیست