گرندپری آمریکا این بار با قدرتنمایی فراری در تعیین خط همراه بود و کارلوس ساینز در روز تعیین خط موفق به کسب پل پوزیشن شد. جایگاه دوم استارت نیز به قهرمان فصل ۲۰۲۲ یعنی مکس ورستپن رسید. همیلتون نیز در ردهی سوم خط استارت قرار گرفت.
در استارت مسابقه مکس ورستپن استارت بهتری میزند. در همان دور اول و پس از استارت جرج راسل با کارلوس ساینز رانندهی فراری که مسابقه را از پل پوزیشن شروع کرد، برخورد میکند بود و رانندهی فراری ردههای زیادی از دست میدهد و در ردهی ۱۹ مسابقه را ادامه میدهد. استرول تا ردهی سه بالا آمده است. در ادامهی مسابقه رانندهی فراری مجبور به ترک مسابقه میشود. در نتیجهی این برخورد جرج راسل ۵ ثانیه پنالتی دریافت کرد.
۵ دور از مسابقه میگذرد و جرج راسل به پشت ماشین استرول رسیده است، در منطقهی دی ار اس راسل به راحتی از استرول میگذرد و سوم میشود. پرز نیز از فتل سبقت میگیرد و پنجم میشود. نیکلاس لطیفی نیز اسپین میشود ولی به مسابقه باز میگردد.
در ادامه پرز از استرول نیز عبور میکند و چهارم میشود. لکلرک نیز تا ردهی هفتم بالا آمده است. پیر گسلی نیز فاصلهی خود را با لندو نوریس در ردهی هشتم کم کرده است و در حال تعقیب وی است. در ادامه گسلی از نوریس سبقت میگیرد و هشتم میشود. لکلرک نیز در حال کم کردن فاصلهی خود با فتل در جایگاه ششم است.
دور دهم و نوریس قصد دارد جایگاه خود را از گسلی پس بگیرد، رانندهی مکلارن به فاصلهی دی ار اس گسلی رسیده است. گسلی به پیت میآید و تعقیب نوریس تمام میشود.
لکلرک به فاصلهی دی ار اس فتل رسیده است اما نمیتواند از وی بگذرد. دور ۱۲ لکلرک از فتل میگذرد و ششم میشود.
دور ۱۴ ورستپن که لیدر مسابقه بود به پیت میآید و در ردهی دوم با تایرهای هارد به پیست بازمیگردد.
راسل نیز به پیت میآید و ۵ ثانیه پنالتی وی انجام میشود، در نهایت وی با تایرهای هارد و در جایگاه نهم به پیست بازمیگردد.
دور ۱۵ و پرز دیگر رانندهی ردبول نیز به پیت میآید و با لاستیکهای هارد و در ردهی ششم به مسابقه ادامه میدهد. در حال حاضر ورستپن اول، لکلرک و استرول که هنوز به پیت نرفتهاند دوم و سوم هستند.
دور ۱۸ در پیچ ۱۹ بوتاس کنترل عقب ماشین خود را از دست میدهد و اسپین میشود در نتیجه سیفی کار وارد پیست میشود. موقعیت مناسب برای لکلرک که هنوز به پیت نرفته بود به دست میآید. لکلرک بلافاصله به پیت میرود و در ردهی چهارم و پشت پرز به پیست بازمیگردد.
پس از خروج خودروی ایمنی و در دور ۲۲ الونسو و لنس استرول با یکدیگر برخورد شدیدی میکنند. در نتیجهی این بخورد استرول از مسابقه خارج میشود و الونسو مجبور میشود برای تعویض بالهی خود به پیت بیاید. خودروی ایمنی بار دیگر به پیست فراخوانده میشود تا قطعات زیادی بر روی پیست و خودروی استرول از پیست خارج شوند.
استوارتها اعلام میکنند که برخورد لنس استرول و فرناندو الونسو بعد از مسابقه بررسی خواهد شد.
در رادیو به لکلرک اعلام میکنند عملکرد تایرهای مدیوم از چیزی که فکرم میکردم بهتر است.
دور ۲۵ ماشین ایمنی از پیست خارج میشود و مسابقه باز هم شروع میشود. در این زمان ورستپن اول، همیلتون دوم و پرز سوم هستند. مگنوسن از اکون سبقت میگیرد و به جایگاه ۱۱ میرسد.
دور ۲۸ و لکلرک در منطقهی دی ار اس پرز قرار دارد ولی ردبولها در مستقیمی بسیار سریعتر از فراری هستند. همیلتون نیز در حال کم کردن فاصلهی خود با مکس ورستپن است. در همین حین گسلی، سونودا، نوریس و شوماخر در حال رقابت برای ردهی هفتم هستند.
لکلرک به پرز بسیار نزدیک شده است تلاش میکند از وی سبقت بگیرد اما دیر ترمز میکند و چرخها قفل میشوند در نتیجه نمیتواند سبقت را کامل کند.
دور ۳۰ لکلرک دوباره تلاش میکند و به زیبایی از پرز میگذرد و سوم میشود.
دور ۳۳ و راسل در فاصلهی دی ار اس پرز قرار دارد و او را تعقیب میکند.
دور ۳۶ مکس ورستپن برای تعویض لاستیکهای خود به پیت میآید، اما پیت استاپ به شدت کند پیش میرود و ۱۱/۱ ثانیه طول میکشد. ورستپن تا ردهی ششم سقوط میکند و پشت لکلرک که به پیت آمده بود به مسابقه بازمیگردد.
در حال حاضر پرز لیدر مسابقه است ولی راسل در حال تعقیب وی است. راسل به پیت میآید و دست از تعقیب کردن پرز برمیدارد. راسل پشت ورستپن و در ردهی ششم به پیست بازمیگردد. در نتیجهی پیت رفتن راسل، فتل با تایرهای مدیوم دوم میشود.
دور ۳۸ پرز به پیت میآید و در ردهی پنجم به مسابقه ادامه میدهد. ورستپن در ردهی ۴ با لکلرک در پیچ یک وارد رقابت میشود تلاش میکند از رانندهی فراری سبقت بگیرد ولی لکلرک جایگاه خود را پس میگیرد این رقابت ادامه دارد و در نهایت ورستپن از لکلرک میگذرد و سوم میشود.
همیلتون از فتل که لیدر مسابقه بود عبور میکند و مسابقه را در جایگاه اول ادامه میدهد. لکلرک نیز همچنان در فاصلهی دی ار ای ورستپن قرار دارد. لکلرک به ورستپن نزدیک میشود ولی نه به اندازهی کافی.
دور ۴۲ فتل به پیت میآید. پیت استاپ او ۱۶/۸ ثانیه طول میکشد و این راننده ردههای زیادی از دست میدهد و در نهایت به عنوان رانندهی سیزدهم به پیست باز میگردد. در حال حاضر همیلتون اول، ورستپن دوم و لکلرک سوم هستند. آلونسو نیز که برخور بدی داشت در جایگاه هفتم مسابقه میدهد.
لندو نوریس در پیچ اول از الکس البون سبقت میگیرد و نهم میشود.
دور ۴۹ و ورستپن در حال کم کردن فاصلهی خود با همیلتون است. دور ۵۰ ورستپن از همیلتون میگذرد و لیدر مسابقه میشود.
در دورهای پایانی، به هر دو رانندهی مرسدس و ردبول اخطار رعایت نکردن محدودهی پیست داده میشود و در صورت تکرار ۵ ثانیه پنالتی دریافت میکنند.
در نهایت مکس ورستپن پیروز مسابقهی گرندپری فرمول یک امریکا ۲۰۲۲ میشود و با پیروزی خود، قهرمانی ردبول در رده بندی سازندگان را قطعی میکند. پس از ۸ سال سلطه مرسدس تیم ردبول با مدیریت هلموت مارکو توانست به پنجمین عنوان قهرمانی تیمی در رقابتهای فرمول یک دست پیدا کند.
در ردههای بعدی همیلتون دوم شد و اخرین سکوی پودیم به لکلرک رسید.
بعد از مسابقه نیز اعلام شد فرناندو الونسو به دلیل برخورد با استرول ۳۰ ثانیه پنالتی دریافت کرده است و این رانندهی اسپانیایی که مسابقه را در جایگاه هفتم تمام کرده بود به ردهی ۱۵ سقوط کرد.
نتیجه آپدیت شده گرندپری آمریکا:
Carbonado Aventador
۲ آبان ۱۴۰۱دوئل بین مکس و لوئیس یکیاز زیباترین دوئل های تاریخه….
و خیلی ناراحتم که لوئیس داره به ایستگاه اخر حضورش در فرمول یک میرسه..
.
دلم برای شارلز لکلرک میسوزه ، راننده ی پر پتانسیلی هست ولی تو تیم پر اشتباه..
.
مکس و ردبول جفتشون بی نظیرن و جای هیچ حرفی باقی نمیزارن
amir/turbo
۲ آبان ۱۴۰۱((با مدیریت هلموت مارکو توانست به پنجمین عنوان قهرمانی تیمی در رقابتهای فرمول یک دست پیدا کند.))هلمت مارکو مشاور تیم ردبوله نه رئیس .رئیس تیم کریستین هورنره.
Hami
۲ آبان ۱۴۰۱پنالتی ۳۰ ثانیه ای فرناندو آلونسو به خاطر اعتراض تیم Haas به بال جلو شکسته پرز و آینه سمت راست آلونسو که اواخر مسابقه کنده شد بود. Haas معتقد که باید به آلونسو و پرز پرچم مشکی-نارنجی میدادن که فقط پنالتی آلونسو را قبول کرد.
لنس استرول به عنوان مقصر در برخورد با فرناندو آلونسو برای مسابقه بعدی ۳ رده پنالتی خواهد داشت.