پس از حواشی زیادی در مسابقهی اسپرینت گرندپری آذربایجان ۲۰۲۳ به سراغ روز یکشنبهی و مسابقهی اصلی میرویم. جایی که لکلرک رانندهی فراری با کسب پل پوزیشن مسابقه را در ردهی اول آغاز نمود.
پس از خاموش شدن ۵ چراغ لکلرک به خوبی استارت میزند آلونسو تلاش میکند از همیلتون سبقت بگیرد ولی نمیتواند لنس استرول دو رده به دست آورده و پشت سر همتیمی خود، آلونسو قرار دارد. جرج راسل هم دو رده به دست میآورد و از ردهی ۱۱ به ۹ رسیده است.
در همان ابتدا مکس تلاش میکند فاصلهی خود را با لکلرک کم کند.
دور سوم مسابقه و دی آر اس ها فعال میشود در همان ابتدا ورستپن تلاش میکند از لکلرک سبقت بگیرد ولی نمیتواند. اما رانندهی هلندی تیم ردبول در ابتدای دور چهارم با اولین دی آر اس به راحتی از لکلرک سبقت میگیرد و اول میشود.
پرز دیگر رانندهی ردبول نیز در حال کم کردن فاصلهی خود با لکلرک است. پرز هم از لکلرک سبقت میگیرد و دوم میشود.
دور ۸ و همیلتون در جایگاه ۵ در حال کم کردن فاصلهی خود با ساینز رانندهی فراری است. دور بعد آلونسو به پشت همیلتون رسیده است. ظاهراً لاستیکهای همیلتون رو به اتمام است. به همیلتون اعلام میشود که به پیت بیاید و با لاستیک هارد در ردهی ۱۳ به پیست بازگشت.
دور ۱۰ د وریس در پیچ ۶ از پیست خارج میشود و در همین حین ورستپن به پیت میرود و در ردهی ۷ پشت جرج راسل به پیست باز میگردد. پس از اتمام پیت استاپ ورستپن، سیفتی کار به پیست میآید. پرز به پیت میآید. لکلرک نیز به پیت میآید. آلونسو و راسل و استرول و ساینز هم به پیت میآیند. بدشانسی ورستپن!
دور ۱۳ سیفتی کار از پیست خارج میشود. در استارت دوباره استرول از راسل سبقت میگیرد و ششم میشود ورستپن از لکلرک و آلونسو از ساینز سبقت میگیرد و چهارم میشود. دور بعد همیلتون از راسل سبقت میگیرد و به ردهی هفتم میرسد.
دور ۱۷ استرول با دیوارهی پیست برخورد کوچکی میکند ولی به مسابقه ادامه میدهد.
دور ۲۰ استرول اشتباه میکند و در نتیجه همیلتون از وی سبقت میگیرد و ششم میشود. ورستپن نیز در حال کم کردن فاصلهی خود با پرز همتیمی خود در جایگاه اول است. راسل هم در حال کم کردن فاصله با استرول است.
دور ۲۳ و فاصلهی لکلرک در ردهی سوم با ورستپن در ردهی دوم به بیش از ده ثانیه رسیده است. همیلتون به فاصلهی دی آر اس ساینز در جایگاه پنجم رسیده است.
دور ۲۷ در پیچ ۱۵ هالکنبرگ با دیوارهی پیست برخورد کوچکی میکند ولی به مسابقه ادامه میدهد.
دور ۳۰ و فاصلهی ورستپن و پرز در حال افزایش هست ظاهراً ماشین ورستپن مشکلی دارد. لکلرک هم با تایرها مشکلی دارد و آلونسو در حال نزدیک شدن به رانندهی فراری است.
دور ۳۶ همیلتون باز هم به ساینز نزدیک شده است و در فاصلهی دی آر اس وی قرار دارد. خودرو ژو گوان یو نیز دچار مشکل شده است و مسابقه را ترک میکند.
دور ۴۱ همیلتون باز هم تلاش میکند از ساینز سبقت بگیرد ولی ساینز به خوبی دفاع میکند و همیلتون نمیتواند از وی بگذرد.
دور ۵۰ راسل به پیت میآید تا برای امتیاز فستس لپ تایرهای خود را عوض کند.
در پایان پرز که همیشه عملکرد خوبی در پیستهای خیابانی مانند باکو دارد پیروزی گرندپری آذربایجان را از آن خود میکند. همتیمی وی مکس ورستپن نیز دوم میشود. رانندهی فراری چارلز لکلرک آخرین ردهی سکو را به خود اختصاص میدهد.
Reza Waffen SS
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نمیدونم چرا وقتی گرند پری آذربایجان رو میبینم حالم گرفته میشه و ناراحت میشم
Navid AJ
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲برای این که این گرندپری تو ایران هم میتونست برگزار بشه ولی مسئول درستشو نداریم …
F22RAPTOR
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲همه مون همینطوری هستیم
LH44
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲الان بحرین، قطر، عربستان، اذربایجان، امارات و ترکیه که اطراف ایران هستن و 44 سال پیش خیلی عقب تر از ایران بودن، نه تنها پیست استاندارد جهانی دارن، بلکه چند سالی هست مسابقات فرمول یک رو برگزار میکنن. این یعنی کشورشون هم پتانسیل لازم برای توریست و تماشاگر و … رو داره. تبدیل اون ایران به این ایران فقط از یه موجود بر میومد.
مجتبی .
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مقدماتش قرنها قبل انجام شده بود دوستان ضربه آخرروزدن.
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا
همه چی برنامه ریزی شده بوده و فکر همه جاشو کردن
از آموزش تو فرانسه تا ….. صدای هیاهو در ریشه درختان
این مرتیکه قول داده است از خورشید انرژی بگیرد🗿
بحث سیاسی نکنیم دیگه میریم تو گونی
Behi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست عزیز مشکل اصلی کشور خود برتر بینی ماهاست! ایران از زمان عثمانی تا الان هیچوقت از ترکیه پیشرفته نبوده، تو آمارهای اقتصادی تو دوره اوج کشور هم چندان تفاوتی با عربستان و ترکیه نداشتیم(ایران و عربستان با نفت و ترکیه بدون نفت).
متروی استانبول ۱۵۰ سال قدمت داره! صنایع هوایی ترکیه بعد جنگ جهانی اول شروع به ساخت جنگنده کرد و خیلی موارد دیگه(حالا ببین کشورهای غربی چی بودن و چی شدن، تصور رسیدن به پیشرفت کشورهای غربی برای ایران و ترکیه خییییلی سخته و حتی نشدنی)
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اصلا ما یه زمانی تمدن داشتیم ولی ضعیف شدیم وگرنه چطور شد که ایران 1000 سال پیش از اعراب شکست خورد و بخشی از فرهنگش نابود شد ؟ زمان شاه هم اوضاع داشت کمکم درست میشد که امریکا و انگلیس به شاه رکب زدن و این بدبختی کنونی رو برای ما ساختن …
Hamid3x
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چرا آمار اشتباه میدی 150 سال قبل کجا مترو داشته که ترکیه داشته باشه؟
بعدم داشتن مترو نشانه پیشرفته؟
یا داشتن یه پیست شهری فرمول وان؟
ما خود برتر بین نیسیم ولی برای کشورهای دیگه هم له له نمی زنیم
تاریخ ایران مشخصه کسی هم نتونسته اونو زیر سوال ببره
حتی مغول ها که در نهایت تسلیم فرهنگ و تمدن ایران شدند
عاشق پدال
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲hamid3x
اگه منظورت چیزی به اسم متروی امروزی هست، لندن و پاریس هم نداشتن. اما الان منظور از مترو همون سیستم حمل و نقل زیرزمینی هستش که لندن ساخت. بعد پاریس ساخت. پاریس هم چون زمینهای زیر شهر گلی بود فکر کنم منجمد میکردن تونل میزدن بعد سفت میکردن.
استانبول هم ۱۴۷ سال سابقه ی مترو داره که قبل مترو پاریس ساخته شد. بعدم ما میگیم مترو. تو لندن میگن تیوب. تو استانبول میگن تونل. تو پاریس میگن متخو.
مترو نشونه ی پیشرفته. بله. چون به معنی داشتن علمشه. یعنی علمشو داشتن تونل کندن. علمشو داشتن برق کشیدن. واگن ساختن ریل ساختن.
مشکل اینه الان درجا زدیم هیچی داریم عقب میریم
phonix
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲عزیز ایران صنعتی سازی رو زود تر از ترکیه شروع کرد شروع رشد اقتصاد ایران هم دوره کره جنوبی بود
بعد از اون دوره قدرت های نو ظهور اومد که داخلش ترکیه نوین و برزیل و هند به وجود اومدن
زمانی که ما هیلمن هانتر تولید میکردیم سایپا داشت میتازوند و ایران ماشین های خاورمیتنه رو تامین میکرد ترکیه کجا بود؟
ترکیه توی این چند سال اخیر و با سیستم اقای اردوغان خیلی رشد کرد قبلش انقدر پیشرو نبود
ایران پروژه اتمی خودشو در زمان حکومت سابق شروع کرد ولی ترکیه تازه امثال اولین راکتور اتمی رو روسیه براش ساخت
تاسیسات مونتاژ اف 16 ترکیه ماله ایران بود در اصل
ایران زمانی بزرگترین اقتصاد خارومیانه بود جناب با ثبت رشد 22 درصدی لقب ژاپن خاورمیانه رو یدک میکشید
ترکیه کجا بود اون زمان
( یک داستانی برای بنده نقل شده بهتون میگم دوست داشتید باور کنید نداشتید هم نکنید بنده یکی از بستگانم که بسیار ادم ثروتمندی هست اون زمانی که کسی اروپا نمیرفت از راه زمینی رفت اروپا از ترکیه رد شد اون موقع بی ام وه داشتن میگفت مثل داهات میموند مردمشون اصلا انگار ماشین ندیده بودن وچیزای این مدلی )
بله منم میدونم ترکیه تو جنگ جهانی اول بوده میدونم جز ناتو بوده ولی اینم میدونم که بعد از فروپاشی عثمانی سال ها دچار فلاکت بوده
میدونم ایران نوین با الگو گیری از سیاست های اتاتورک به وجود اومده ولی اینم میدونم که ایران اقتصادش تکیه بر نفت زده بود بر عکس ترکیه که اقتصادش لنگ در هوا بود
ایران هیچ وقت به اندازه امروز حالش بد نبوده …
یوسف
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چون یاد چاله چوله های خیابون ولی عصر می افتی داداش…
Reza Waffen SS
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نه، فکر اینکه اونا شهری درحد شهر های اروپا داشته باشن و ما هرروز پسرفت کنیم داره دیوونم میکنه
Royal Driver
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲این پسرفت رو متاسفانه ما (نسل های پیشینمون) خواستن.
مجتبی .
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲خب ماوشما نخوایم
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ممنون تحریریه محترم سایت پدال.چند وقته خیلی کم اخبار مسابقات فرمول یک رو پوشش میدین.دو تا مسابقه عربستان و استرالیا که هیچ خبری ازشون منتشر نشد.ممنون میشم مسابقات wrc رو هم پوشش بدین.من هیچی از خودرو هاشون و قوانینشون نمیدونم.
LH44
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲گرندپری اذربایجان نشون داد فرمت جدید اسپرینگ خیلی کار داره و باید اصلاح بشه. بشدت مسابقه کسل کننده ای بود. بعد از چند دور عملن کسی نمیتونست کاری کنه و همه پشت هم میرفتن. ردبولا در حال حاضر واقعن تو یه لیگ دیگن. مرسدس لوئیس هر کاری کرد نتونست از ساینز رد بشه. حتی وقتی DRS داشت خیلی نمیتونست به ساینز نزدیک بشه. همون فراری در برابر ماشین ردبول هیچی نبود. مکس ورستپن با DRS باز و حدود 30 کیلومتر اختلاف سرعت نسبت به لکرک ازش سبقت گرفت!! قشنگ رد شد، یه دستم براش تکون داد، رفت. مرسدس همونطور که پیش بینی میشد و الیسون گفته بود، در باکو عملکرد خوبی نداشت. لوئیس و راسل 110 درصد ماشینو دارن میکشن بیرون. جایگاه w14 اینجاها نیست. باید سه هفته دیگه صبر کرد تا دید مرسدس بالاخره تونسته کار کنه یا نه.
شاید جنجالی ترین اتفاق مسابقه، در ثانیه های پایانی و وقتی که اکن رفت به پیت رقم خورد. یه ماشین با حدودن 1100 اسب بخار داشت وارد پیت لینی میشد که پر از خبرنگار شده بود. نکته جالب اینه که تک کرویتز ( یکی از خبرنگارهای اسکای اسپرت) اشاره کرده بود که خبرنگارا و عکاسا دارن تو پیت لین راه میرن ولی اکن هنوز پیت نرفته و باید بره. یعدفه نشون دادن اکن وارد پیت شده و ملت عین چی ترسین و دارن کنار میرن!!!!! براحتی این اتفاق میتونست کش.ته بده.
امین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مسابقات کم سبقت و کم هیجان
انگار به مکس گفته بودن این دفع تو دوم باش
امین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲لطفا مسابقات فرمول۱ را پوشش بدید .
ممنون
فوردی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲همیلتون و مرسدس بد جور قافیه رو باختن
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲احساس میکنم اینکه پاشم برم آذربایجان وضعیت خودمو خونوادم یه ذره خیلی زیادی تغییر میکنه
گازوئیل ریزه بین راهی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲عزیزان شما اینا رو تو کدوم شبکه نگاه می کنین که با جزئیات میدونین که خورد زمین کی پاشد ، پس چرا تلویزیون ما نشون نمیده