مسابقات

گزارش مسابقه فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۳

روز ردبول و مکس ورستپن دست نیافتنی

هفتمین مرحله از رقابت‌های فرمول یک فصل ۲۰۲۳ در پیست بارسلونا در کشور اسپانیا برگزار شد. وقتی نام قدیمی‌ترین مسابقات فرمول یک مطرح می‌شود، یکی از اولین نام‌های آشنا مسابقه اسپانیا و گرندپری این کشور است. گرندپری اسپانیا که سابقه آن به بیشتر از یک قرن می‌رسد، بیشتر از ۵۰ سال است که پای ثابت مسابقات فرمول یک است.

ستاره‌ی تعیین خط روز شنبه بدون شک لندو نوریس راننده‌ی مکلارن بود که توانست جایگاه سوم را از آن خود کند. اما این مکس ورستپن راننده‌ی ردبول بود که توانست باز هم به پل پوزیشن دیگری در این فصل دست پیدا کند. کارلوس ساینز نیز راننده‌ی فراری جایگاه دوم خط استارت را به دست آورد.

به سراغ گزارش روز یکشنبه و مسابقه‌ی فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۳ می‌رویم. سارجنت و لکلرک مسابقه را از پیت بین آغاز خواهند کرد. قطعات خیلی زیادی در خودروی لکلرک به‌خصوص در پشت ماشین وی عوض شده‌اند.
در استارت همیلتون و نوریس برخورد کوچکی می‌کنند نوریس در رادیو اعلام می‌کند خودروی وی آسیب دیده است و به پیت می‌آید. در استارت استرول به‌خوبی عمل می‌کند و به جایگاه سوم رسیده است. همیلتون نیز چهارم است. ورستپن نیز که به‌خوبی استارت زده است جایگاه خود را حفظ کرده است و اول است. آلونسو در حال نزدیک شدن به راسل در جایگاه ششم است و از وی سبقت می‌گیرد.
دور ششم سرجیو پرز در حال کم کردن فاصله‌ی خود با هالکنبرگ است و از وی سبقت می‌گیرد و نهم می‌شود.

دور بعدی راسل از آلونسو سبقت می‌گیرد و ششم می‌شود. همیلتون نیز از استرول سبقت می‌گیرد و سوم می‌شود. دی آر اس مرسدس در این مسابقه عالی عمل می‌کند.
دور ۹ پرز از جو گوان یو سبقت می‌گیرد و به جایگاه هشتم پشت آلونسو می‌رسد.
دور ۱۱ راسل در حال کم کردن فاصله با اکون است و از وی سبقت می‌گیرد. راسل که مسابقه را از رده‌ی ۱۲ شروع کرده بود در حال حاضر پنجم است. در همین حین پرز نیز به فاصله‌ی دی آر اس آلونسو رسیده است.
دور ۱۳ همیلتون هر لحظه فاصله‌ی خود را با ساینز کم می‌کند.
دور ۱۶ ساینز که دوم بود به پیت می‌رود و در رده‌ی نهم پشت هم‌تیمی خود لکلرک به پیست باز می‌گردد. دور بعد لکلرک نیز به پیت می‌آید و در جایگاه ۱۸ به مسابقه ادامه می‌دهد.
دور ۱۹ ساینز از گسلی می‌گذرد و ششم می‌شود. دور بعدی آلونسو به پیت می‌آید و در رده‌ی دهم از پیت‌لین خارج می‌شود.
دور ۲۵ همیلتون به پیت فراخوانده می‌شود و با تایرهای مدیوم پشت ساینز در رده‌ی چهارم به مسابقه باز می‌گردد.
دور بعدی راسل دیگر راننده‌ی مرسدس نیز به پیت می‌آید و با تایرهای مدیوم در رده‌ی ششم پشت استرول به مسابقه بازگشته است. ورستپن نیز که لیدر مسابقه است به پیت می‌آید و در همان جایگاه اولی به مسابقه ادامه می‌دهد. پرز نیز دیگر راننده‌ی ردبول برای تعویض تایرهای خود به پیت می‌آید و در جایگاه نهم به مسابقه بازگشته است و در همین حین همیلتون نیز از ساینز سبقت می‌گیرد و دوم می‌شود.


دور ۳۱ و پرز در منطقه‌ی دی آر اس برای بار دوم از آلونسو سبقت می‌گیرد و هشتم می‌شود.
دور ۳۳ و راسل پشت ساینز در حال کم کردن فاصله با وی است و طبق پیش‌بینی‌ها دو دور دیگر از وی می‌گذرد.
دور ۳۵ استرول در پیچ اول از ساینز سبقت می‌گیرد و سوم می‌شود.

دور ۴۲ ساینز باز هم به پیت می‌آید و در زده‌ی ششم باز می‌گردد بلافاصله لکلرک نیز به پیت می‌آید و در رده‌ی ۱۴ از پیت خارج می‌شود.
دور ۴۵ آلونسو برای بار دوم به پیت می‌آید و در جایگاه دهم باز می‌گردد. راسل نیز به پیت فراخوانده می‌شود و با تایرهای سافت در رده‌ی چهارم پشت پرز به مسابقه برمی‌گردد.
دور ۴۹ آلونسو یک رده به دست می‌آورد و از جو گوان یو می‌گذرد. آلونسو از سونودا هم سبقت می‌گیرد هدف بعدی وی اوکون است.
دور ۵۱ همیلتون به پیت می‌آید پرز نیز به پیت می‌آید، همیلتون در رده‌ی دوم و پرز در رده‌ی پنجم به مسابقه بازگشته‌اند در همین حین اکون و آلونسو برای جایگاه هفتم با یکدیگر درگیر شده‌اند ولی آلونسو سبقت را کامل می‌کند.

ورستپن نیز به پیت می‌آید و چون فاصله‌ی زیادی با نفر دوم یعنی همیلتون دارد به‌راحتی پیت‌استاپ خود را انجام می‌دهد و با تایرهای سافت همچنان به‌عنوان لیدر به مسابقه ادامه می‌دهد.
پرز نیز از ساینز به‌راحتی سبقت می‌گیرد و چهارم می‌شود.
ده دور به پایان مسابقه مانده است و در رادیو به راسل اعلام می‌کنند که مراقب باشد چون تا آخر مسابقه امکان رسیدن پرز به وی وجود دارد.
دور ۶۵ و لکلرک تلاش می‌کند تا فاصله‌ی خود را گسلی در رده‌ی ۱۱ کم کند و از وی سبقت بگیرد. راننده‌ی فراری دو دور وقت دارد از گسلی بگذرد.

در پایان مکس ورستپن راننده‌ی تیم ردبول با کسب سریع‌ترین دور نه‌تنها پیروز مسابقه‌ی اسپانیا می‌شود بلکه به یک گرنداسلم نیز دست پیدا می‌کند. پشت سر وی لوییس همیلتون راننده‌ی مرسدس دوم و جرج راسل دیگر راننده‌ی مرسدس سوم می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. بهزاد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    مرسدس داره راه میوفته

    موافقم 17
    مخالفم 7
  2. amir-mr

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    ممنون بابت پوشش مسابقات

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. Alan.r

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    همیلتون و راسل پیشرفت خیلی خوبی داشتن امیدوارم مرسدس دوباره به اوج برگرده

    موافقم 23
    مخالفم 7
  4. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    اول از همه تو تعیین خط لوییس همیلتون به راحتی رتبه دوم رو در اختیار داشت اما تایم سکتور سه اش خراب شد و تایم خوبی نتونست بزنه
    مکلارن هم قدرت خوبی توی کوالی نشون داد هرچند از مرسدس و فراری کندتر بود باز هم
    توی مسابقه هم که بشدت ضعیف بودن و حتی اگه نوریس باله اش هم آسیب نمی دید رتبه خیلی خوبی به دست نمی آورد
    فراری هم که به دلیل لاستیک خوره خیلی بالا نتونست رتبه اش رو حفظ کنه و ماشین سوم رو داشت
    ساینز حدودا هر دور نسبت به مرسدس همیلتون ۲ تا ۳ دهم از دست میداد
    آپدیت های مرسدس هم حتی فعلا با وجود این نتیجه عالی و سبقت گرفتن از آستون مارتین با وجود ماشین ضعیف تر (آستون مارتین از ۷ مسابقه تا به اینجای کار ۵ مسابقه رو ماشین بهتری در اختیار داشته)خام هستن و بازم جای آپدیت بیشتری دارن
    و دلیل اصلی این امتیاز کم آستون مارتین لنس استرول هست
    دیروز بد نبود ولی موناکو و عربستان رو اصلا امتیازی کسب نکرد
    و عملا آلونسو یه تنه داره آستون مارتین رو به جلو میکشه
    ترکیب راننده های مرسدس و فراری خیلی خیلی از آستون مارتین بهتره به همین دلیل هست که بسیاری عبور فراری و مرسدس (به خصوص مرسدس) از آستون مارتین در جدول سازندگان رو خیلی در دسترس میدونن

    موافقم 6
    مخالفم 6
  5. MK

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    نگفتم دوتامسابقه دیگه همیلتون اوله

    موافقم 0
    مخالفم 16
    1. LH44

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (179 ديدگاه)

      بعید بدونم همیلتون و مهندساش، معجزه بلد باشن.
      البته احتمال میدم شما چیزی از مهندسی و ماشین فرمول یک ندونید!

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. MK

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (88 ديدگاه)

        شایدمهندس نباشم ولی خیلی هم …….نیستم.

        موافقم 5
        مخالفم 1
  6. BMW

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    خیلی لذت داره لعنتی فکر کن وای دیونه میشم از صنعت اتومبیل رانی

  7. بهزاد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    مرسدس پارسال هم در این پیست عملکرد خوبی داشت و انتظار این عملکرد در سیلوراستون هم هست و کلا پیست هایی با پیچ های سرعت بالا خوراک این ماشینه البته بعد از ردبول.
    فراری هم تا زمان تغییرات اساسی شاسی و کفی نمیتونه مشکل خوردگی تایرشو حل کنه و این آپدیت های ریز نهایت اونارو برای کسب رده های نزدیک سکو حفظ کنه.

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. LH44

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (179 ديدگاه)

      دقیقن. به قول خبرنگار موتوراسپرت: ایندفعه نباید تو تله بی افتیم و بگیم مرسدس دیگه برگشته!

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        این حرف درسته
        ولی مرسدس دیگه مثل پارسال کانسپتی نداره که شبیه سازش یه عملکرد داشته باشه
        خود کانسپت تو پیست یه عملکرد متفاوت دیگه
        حتی اگه به آمار هم نگاه کنیم با وجود آستون مارتین که به جود رقابت اضافه شده و ۴ تیم بالای جدولی داریم
        نتایج بهتری نسبت به پارسال گرفتن تازه با وجود اینکه از ۷ مسابقه تا اینجای کار ۵ تا اش با همون کانسپت انتحاری زیرو سایدپاد بوده و فعلا هم این طرح جدید خام هست و جای مانور خیلی بیشتری داره
        حتی کریسیتین هورنر مدیر ردبول هم گفت که مرسدس در اواخر فصل مارو اذیت خواهد کرد
        یکی از برتری های مرسدس نسبت به آستون مارتین تیم توسعه بهتر و طرح مستقل هست
        اما آستون مارتین بدلیل فلسفه مشابه ردبول باید یکم پیوسته روند آپدیت دهی اش رو انجام بده
        ولی یکی از مزیت هاشون زمان تونل باد خیلی بیشترشون نسبت به مرسدس هست
        ولی در کل نباید فکر کنیم که مرسدس با این نتیجه آستون مارتین رو به طور کامل کنار گذاشت)فراری رو حساب نمیکنم چون فردریک واسور خودش گفت که از الان روی ماشین ۲۰۲۴ تمرکز کردن و فعلا روی فراری نمیشه حساب باز کرد مگر بک پیست خاص کن ماشینشون عملکرد خوبی داخلش ارائه بده که بعیده
        مشکل لاستیک خوره
        توی هر پیستی این مشکل خیلی به چشم میاد

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. LH44

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (179 ديدگاه)

          حرف شما رو تا حدود زیادی قبول دارم. طرح مرسدس خام هست و باید بطور کامل شناخته بشه و اپدیتای مختلف براش بیاد. سیلور استون اپدیت بعدی مرسدس هست. البته قراره از سال دیگه شاسی هم تغییر بکنه . هونر هم اون حرفو زده مثلن بگه فاصله خیلی نیست و ما خیلی دامینیت نیستیم و…. شخصن هورنر بگه شبه، میگم روزه. یه روده راست تو شیکمش نداره این مردک متق.لب.
          استون مارتین رو با توجه به سرمایه گذاری لارنس استرول و مهندسایی که از ردبول و مرسدس گرفته، نباید دست کم گرفت. اون چنان هم به ردبول وابسته نیستن. پس میتونن بهترین اپدیت ها رو بیارن.
          فراری اگر بخواد اپدیت هم بیاره بازم توان مهندسی مرسدس و استون مارتین و مشخصن ردبول رو نداره. مرسدس که را بی افته میشه تیم چهارم.
          برای من فرق بارسلونا امسال با سال پیش اینه که امسال جیمز الیسون مدیر فنی و نفر اول ماشینه. هر چند که خودش اوایل گفته بود تمرکز روی 2026 هست!! خدایی حقم داره. افتضاح الیوت رو نمیشه یه این راحتی ها جم کرد.

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          درمورد هورنر موافقم
          البته احتمال اینکه ردبول سیلورستون رو سندبگ کنه و بزاره یک تیم دیگه ببره هست
          پارسال ماشینشون نقطه ضعف هایی داشت که ۵ برد از دستشون رفت ولی امسال عملا هیچ نقطه ضعفی ندارن
          و با این اوضاع اگه تیمی بهشون نرسه که خیلی سخته جبران فاصله های ۳ دهم به بالا میتونن تمام مسابقات رو برنده باشن
          و شاید از ترس تغییر قوانین دو مسابقه رو وا بدن

          در مورد آستون درسته با گرفتن مهندس هایی خصوصا از ردبول و مخصوصا دن فالوز میتونن توسعه ماشین رو بهتر انجام بدن
          ولی در کل یک تیم در طول یک فصل از این رو به اون رو نمیشه اونم تو فرمول یک
          و تا همین جای کار هم نسبت به بحرین یعنی مسابقه اول
          اون فاصله رو با مرسدس و فراری (خصوصا مرسدس) ندارن
          همین مرسدس ۳ سال طول کشید تا یک ماشین حدودا رقابتی ساخت با وجود سرمایه گذاری های بسیار
          منظورم W04 هست
          که داخل جدول سازندگان دوم شد

          حتی شایعه شده بود سالها قبل از شروع دوران هایبرید از ۲۰۱۴ مرسدس روی ماشین کار میکرده

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. LH44

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (179 ديدگاه)

          بنظرم هورنر مز.خرف ترین فرد داخل فرمول یکه. اصلن همون حرف سوزی ولف در 2021:)
          در مورد استون موافقم. بنظرم لارنس استرول داره تیمی رو میسازه که چند سال دیگه یکی از مدعیان قهرمانی میشه.
          بنظرم ردبول مسابقه رو نمیبازه. رانندشون برای یه گرند اسلم داشت پنالتی میگرفت، چه برسه به برد. کاری که میکنن اینه که با مدیریت مسابقه و مود مناسب، اختلاف بردنشون رو کمتر میکنن.
          اون حرفت برای مرسدس رو برای ردبولم میگن. یه جا خوندم ردبول خیلی برای تونل های ونتوری لابی کرده بوده. نیوی از دوران هیبرید داشته روی طراحی این تونل ها کار میکرده. خودشم که اواخر دهه 70 بوده و دوران اول این تونل ها رو حس کرده. اون اختلاف طراحی سینی ردبول با بقیه هم عجیبه. یکم از نبوغ گذشته!!

          موافقم 2
          مخالفم 5
        4. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          کلا از ردبول آمار عجیبی در اومد
          اواخر فصل ۲۰۲۱ که ماشینشون کاملا برتر بود و اگه مرسدس از پاوریونیت جدید استفاده نمیکرد به کرد پای ردبول هم نمی رسید
          و بعد از فصل هم شایعه شد که ردبول حتی تا آخر فصل هم ماشین RB16B رو توسعه داده
          و بقیه تیم ها خیلی زودتر رفتن به سراغ ماشین 2022
          ولی خب آمار چیز دیگری رو نشون میداد
          فراری در نیم فصل اول ماشین بهتری داشت و ردبول به حدی تونست ماشین رو توسعه بده که چند دهم از فراری که ازش کندتر بود سریعتر هم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا