درحالیکه در ترکیب رانندگان فصل ۲۰۲۴ مسابقات فرمول یک هیچ تغییری نسبت به فصل ۲۰۲۳ صورت نگرفت، در فصل ۲۰۲۵ شاهد تحولی بزرگ خواهیم بود.
آغاز این تحول زمانی بود که لوئیس همیلتون در فوریهٔ ۲۰۲۴ اعلام کرد در فصل ۲۰۲۵ از مرسدس به فراری خواهد رفت. این خبر دنیای ورزش را شگفتزده کرد و پسازآن، تمام تیمها بهجز مکلارن و آستونمارتین، یک یا دو رانندهٔ جدید را برای فصل ۲۰۲۵ انتخاب کردند؛ اما با این جابجاییهای بزرگی که صورت گرفته است، در فصل پیش روی فرمول یک، کدام تیمها بهترین ترکیب رانندگان را دارند؟
۱-فراری
رانندگان: لوئیس همیلتون و چارلز لکلرک
وقتی همیلتون در تابستان ۲۰۲۳ قراردادی دوساله با مرسدس امضا کرد، به نظر میرسید وی در پیکان نقرهای به فعالیت خود در فرمول یک پایان خواهد داد ولی پس از دو فصل تلخ ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، همیلتون راهی نمادینترین تیم فرمول یک میشود تا همچنان برای کسب هشتمین قهرمانی جهان خود تلاش کند. بااینحال، علیرغم کسب دو برد در فصل ۲۰۲۴، در اینکه همیلتون همچنان تواناییهای دوران اوج خود را داشته باشد تردید است. این در حالی است که لکلرک یکی از سریعترین رانندههای گرید کنونی در تک دور است و از سال ۲۰۲۱ رانندهٔ شماره یک فراری بوده است. وی از زمان پیوستن به تیم ایتالیایی در سال ۲۰۱۹، تمام همتیمیهای خود را شکست داده و بنابراین، همیلتون قطعاً در کنار لکلرک کار آسانی نخواهد داشت. این بهترین ترکیب رانندگان گرید فصل ۲۰۲۵ است ولی آیا همیلتون میتواند به فرم قبل از ۲۰۲۲ خود بازگردد و لکلرک را به چالش بکشد؟
۲-مکلارن
رانندگان: لندو نوریس و اسکار پیستری
مکلارن در فصل ۲۰۲۴ قهرمان سازندگان شد و میخواهد در فصل آینده قهرمانی رانندگان را هم از آن خود کند. نوریس از سال ۲۰۱۹ در مکلارن بوده و رنسانس این تیم را همراهی کرده است. او در فصل ۲۰۲۴ نایبقهرمان شد و رقیب شایستهای برای مکس ورشتپن بود. در کنار نوریس، اسکار پیستری رانندهٔ بسیار بااستعدادی است که به پیشرفت خود ادامه میدهد؛ بنابراین، اگر خودروی مکلارن به سیر صعودی خود ادامه دهد، پیستری و نوریس یکی از بهترین ترکیبهای گرید فصل ۲۰۲۵ خواهند بود.
۳-ویلیامز
رانندگان: کارلوس ساینز و الکس آلبون
شاید هیچکس تصور نمیکرد ساینز پس از چهار سال حضور در فراری، لباس ویلیامز را بر تن کند اما پس از اصرار زیاد رئیس این تیم «جیمز وولز»، رانندهٔ اسپانیایی را در فصل ۲۰۲۵ پشت فرمان ویلیامز خواهیم دید. ساینز قبلاً در فصلهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در پیشرفت مکلارن نقش مهمی ایفا کرد و در طول چهار سال حضور در فراری هم چهار برد به دست آورد. در کنار ساینز، الکس آلبونی حضور دارد که خیلیها معتقدند شایستگی حضور مجدد در یکی از چهار تیم برتر گرید را دارد. ۲۰۲۵ فصلی حیاتی برای آلبون است زیرا وی باید نشان دهد که از همتیمی کوتاهمدت خود در فصل ۲۰۲۴، فرانکو کولاپینتو برتر است. درهرحال، ساینز و آلبون میتوانند فصل آینده برای کسب امتیاز بجنگند.
۴-ردبول
رانندگان: مکس ورشتپن و لیام لاوسون
هرچند ردبول از دوران اوج خود فاصله گرفته ولی ورشتپن ثابت کرد که چرا هنوز هم لایق عنوان برترین رانندهٔ گرید است. همتیمی بودن با ورشتپن اما بسیار سخت است زیرا خودروی ردبول متناسب با سبک رانندگی او ساخته میشود. این موضوع در عملکرد سرجیو پرز کاملاً مشهود بود که چهار فصل در کنار مکس رانندگی کرد و در فصل ۲۰۲۴ ضعیفترین عملکرد خود را داشت. به همین دلیل پرز علیرغم داشتن قراردادی دوساله، در فصل ۲۰۲۵ جای خود را به لیام لاوسون میدهد. لاوسون رانندهٔ توانمندی نشان داده ولی در مورد بلوغ او و توانایی رقابت با ورشتپن هنوز تردید وجود دارد.
۵-مرسدس
رانندگان: جورج راسل و کیمی انتونلی
هرچند مرسدس برای یافتن جایگزین همیلتون کار بسیار سختی داشت ولی برای این کار نیاز به گشتن زیادی نبود زیرا خیلی زود کیمی انتونلی را از فرمول دو انتخاب کرد. وی در فرمول دو استعداد فوقالعادهای از خود نشان داد و در سال ۲۰۲۴ نیز آزمایشات زیادی را پشت سر گذاشت و در تمرین اول گرند پری مونزا پشت فرمان خودروی فرمول یک مرسدس نشست. بااینحال، وی در کنار راسل اصلاً کار آسانی در پیش نخواهد داشت زیرا این رانندهٔ جوان بریتانیایی در فصل ۲۰۲۴ عملکرد خوبی از خود نشان داد و امتیاز بیشتری نسبت به همیلتون کسب کرد؛ بنابراین، این نبرد درون تیمی مرسدس میتواند کاملاً به نفع راسل باشد.
۶-هاس
رانندگان: استبان اوکون و الیور برمن
تیم هاس پس عملکردی امیدوارکننده در فصل ۲۰۲۴، حالا از حمایت تویوتا هم بهرهمند شده است. ترکیب جدید رانندگان این تیم هم ترکیب مناسبی از جوانی و تجربه است. اوکون که از آلپین به هاس آمده، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ سه سکو و یک پیروزی برای تیم فرانسوی به ارمغان آورد و در آخرین فصل حضورش در آلپین، در گرند پری بارانی برزیل عملکردی استادانه از خود نشان داد و با کسب جایگاه دوم، به آلپین کمک کردن در جدول سازندگان از نهم به ششم جهش کند. برمن نیز در طول حضور کوتاه سه مسابقهای خود در فصل ۲۰۲۴، نمایش خوبی داشت که برجستهترین آن، کسب رتبهٔ هفتم در گرند پری عربستان پس از جایگزینی با کارلوس ساینز بود.
۷-سائوبر
رانندگان: نیکو هالکنبرگ و گابریل بورتولتو
سائوبر که قرار است در فصل ۲۰۲۶ به تیم آئودی تبدیل شود، در سال ۲۰۲۴ فصل فلاکتباری را پشت سر گذاشت. برای فصل ۲۰۲۵ اما این تیم رانندگان خوبی را به خدمت گرفته است. وی هالکنبرگ را از هاس شکار کرد و قهرمان فرمول دو، بورتولتو را در کنار وی قرار داده است تا جایگزین بوتاس و ژو شوند. هالکنبرگ با وجود افزایش سن، همچنان عملکرد خوبی دارد و در طول دو سال همکاری، بهتر از کوین مگنوسن عمل کرد. در همین حال، بورتولتو هم تجربهٔ موفقی در فرمول دو داشت و با اختلاف ۲۲ امتیازی نسبت به آیزاک هجار، قهرمان شد. البته از این زوج جدید نباید انتظار معجزهٔ فوری داشت اما سائوبر حالا دو رانندهای دارد که میتوانند شرایط را بهتر کنند.
۸-آستونمارتین
رانندگان: فرناندو آلونسو و لنس استرول
فصل ۲۰۲۴ برای آستونمارتین در قیاس با فصل ۲۰۲۳ که مملو از سکو بود، یک فاجعه محسوب میشد زیرا حتی یک سکو هم کسب نکرد. هرچند لارنس استرول در حال جذب چهرههای بزرگ فرمول یک مثل آدریان نیوی است ولی ترکیب رانندگان آستونمارتین تغییری نخواهد داشت و آلونسو همچنان در کنار لنس استرول خواهد بود. هرچند آلونسو در فصل ۲۰۲۴ عملکرد ناامیدکنندهای داشت ولی هنوز هم سریع است و میتواند برای سکو بجنگد. از سوی دیگر اما استرول اگر همچنان در افول بماند و نتواند اشتباهات احمقانهٔ خود را اصلاح کند، آستونمارتین برای به چالش کشیدن رقبای خود به مشکل خواهد خورد.
۹-ریسینگ بولز
رانندگان: یوکی سونودا و آیزاک هجار
درحالیکه انتظار میرفت یوکی سونودا از ریسینگ بولز یا RB به ردبول نقلمکان کند، این افتخار به لیام لاوسون رسید که بجای دنیل ریکاردو آمده بود. بیتوجهی ردبول به سونودا، آیندهٔ وی را در هالهای از ابهام قرار داده است خصوصاً با توجه به اینکه هوندا بهعنوان یک شرکت ژاپنی، در سال ۲۰۲۶ از ردبول جدا شده و به تأمینکنندهٔ آستونمارتین تبدیل خواهد شد. آیزاک هجار نیز هرچند در فرمول دو نایبقهرمان شده و رانندهٔ سریعی است ولی در گذشته نشان داده است که تحتفشار اشتباه میکند.
۱۰-آلپین
رانندگان: پیر گسلی و جک دوهان
رهبری تیم آلپین که در سال ۲۰۲۴ فصل پرفرازونشیبی را تجربه کرد، پس از خروج اوکون به پیر گسلی میرسد. در کنار وی هم دوهان قرار دارد که رانندهٔ ذخیرهٔ آلپین بود و تمرینها و جلسات شبیهسازی زیادی را در این تیم تجربه کرده است. این رانندهٔ استرالیایی قبلاً در یک مسابقهٔ فرمول یک هم پشت فرمان خودروی آلپین نشسته و در ابوظبی جایگزین اوکون شد. بااینحال، آلپین فرانکو کولاپینتو را هم بهعنوان رانندهٔ رزرو در اختیار گرفته و طبق شایعات، اگر عملکرد دوهان مطابق با انتظار نباشد، میتواند خیلی زود صندلی خود را از دست بدهد.