گرندپری سائوپائولوی برزیل حتی قبل از شروع آن بهاندازه کافی پر از هیجان بود. فاصله ردبول و مرسدس و فاصله ورشتاپن و همیلتون در جدول امتیازات این فصل و در این مسابقات پایانی، رقابت را بسیار داغ کرده بود. همیلتون با ۵ رده پنالتی بابت تغییر موتور مواجه شد و از طرفی با دیسکوالیفای در دومین مسابقه ردهبندی، به رده آخر رسیده بود. با این وجود او توانست رده پنجم را کسب کند. اما با همان پنالتی ۵ ردهای مسابقه را از رده دهم استارت زد.
اما بوتاس توانست پول پوزیشن این مسابقه را جلوتر از ورشتاپن به دست آورد. موضوعی که در مسابقه با استارت بهتر ورشتاپن خنثی شد. ورشتاپن از همان ابتدا مسابقه را در اختیار گرفت اما شروع بهتر توسط همیلتون بود که توانست در همان چند دور نخست خود را به جمع ۵ خودروی نخست برساند.
اما شروع اتفاقات با پنچری لندو نوریس در ابتدای مسابقه، برخورد سونودا و استرول و ورود سیفتی کار همراه بود. اما این نخستین سیفتی کار این مسابقه نبود و به علت پخش شدن قطعات کنده شده از خودروها در پیست بازهم سیفتی کار به مسابقه وارد شد.
در این زمان با دستور تیمی، بوتاس جای خود را به همتیمیاش تقدیم کرد. جذابیت این مسابقه زمانی به اوج رسید که همیلتون توانست اولین سبقت را از پرز بگیرد. پرز فوراً رده خود را پس گرفت اما در دور بعد همیلتون سبقت بینقصی گرفت و توانست به رده دوم برسد. بوتاس هرچند نتوانست از پرز سبقت بگیرد اما در اولین پیتاستاپ خود در زمانی که سیفتی کار اعلام شده بود توانست جلوتر از پرز قرار گیرد.
از نیمه مسابقه، اهمیت انتخاب استراتژی صحیح خود را نشان داد. ردبول پیتاستاپ دوم خود را زودتر از مرسدس انجام داد. مرسدس با انتخاب تایرهای هارد باوجود اینکه میتوانست دورهای بیشتری هم با تایر قبلی بزند، حتی اعتراض رانندگان خود را هم برانگیخت.
زمانی که تعقیب و گریز همیلتون و ورشتاپن شروع شد، جذابیت این مسابقه دوچندان شد. لوئیس بارها در فاصله دی آر اس مکس قرار گرفت. اولین تلاش او برای عبور از مکس، با هل دادنش به خارج پیست همراه شد. این موضوع البته با جریمهای برای مکس همراه نشد. با اینحال راننده بریتانیایی مرسدس، فشار خود را حفظ کرد.
سرانجام در دور ۵۹ همیلتون توانست با سبقت از حریف خود، قدرتنمایی کند. همیلتون که بعد از چندین مسابقه خود را از سایه ورشتاپن خارج کرده بود، فاصله خود را با او بیشتر کرد. جالبتر این بود که بوتاس که بیش از ۱۲ ثانیه با خودروی دوم فاصله داشت در این زمان شروع به کمتر کردن فاصله خود کرد. اما نهایتاً نتوانست این فاصله را به زیر ۳ ثانیه برساند.
سرانجام همیلتون در یکی از حساسترین مسابقات این فصل، قهرمانی را در آغوش گرفت. او که از رده دهم مسابقه را شروع کرده بود، توانست به عنوان بهترین راننده این مسابقه از نگاه تماشاگران هم انتخاب شود. ورشتاپن باوجود دوم شدن در این مسابقه هنوز در جدول امتیازات بالاتر از همیلتون قرار دارد. در عوض مرسدس توانست کمی فاصله خود با ردبول را افزایش دهد. بوتاس سکوی سوم را کسب کرد و پشت سر او پرز قرار گرفت که در دور آخر امتیاز سریعترین دور را هم از آن خود کرد.
R@m!n
۲۳ آبان ۱۴۰۰تو این مسابقه میشد خشم، غرور و روحیه جنگندگی همیلتون رو به وضوح دید. بنظرم جزو پنج تا مسابقه برتره همیلتون بود که واقعا پیستو شخم زد.
از استراتژی های عجیب و غریب مرسدس هم خبری نبود و انگار ماشینشونو یه کاری کردن خیلی خوب بود امروز.
Iman99
۲۴ آبان ۱۴۰۰آره دقیقا مکس هم که به نظرمیرسه شخصیت و اخلاق قهرمانی رو هنوز نداره شاید سنش که بالاتر بره این موردش درست شه چون به شخصه مکس رو دوست دارم ولی نه با این رفتارهای بچه گانه مثلا بار دوم که همیلتون خواست سبقت بگیره رسما داشت جلوش بندری می رفت تا سبقت نگیره حتی اخطار اخراج هم بهش دادن حالا اگه خودتون تو خبر ها پیگیری کنید بازخورد ها و انتقاد ها به رفتار مکس تو این مسابقه رو میتونید ببینید.
همیلتون نشون داد که هم خودش راننده تراز اولی هست و هم لیاقت قهرمانی رو داره از رده ۲۰ تو اسپرینت ریس خودشو تو ۲۴ دور رسوند به رده ۵ روز مسابقه هم از رده ۱۰ استارت زد و تو چند دور خودش به مکس رسوند و و وقتی هم که ازش سبقت گرفت مکس رو نقطه کرد و با ۱۰ ثانیه اختلاف تو حدود ۱۰ دور اول شد ( با توجه به عملکرد هم تیمی خودش بسیار قابل تحسینه البته بوتاس هم تو هم دور های آخر اختلاف ۸ ثانیه ای با مکس رو به ۳ ثانیه رسوند شاید اگه مسابقه چند دور دیگ ادامه داشت بوتاس هم از مکس سبقت می گرفت ) البته قدرت بیشتر ماشین مرسدس هم تاثیر داره ممکنه بعضا فکر کنن مرسدس پاور یونیت عوض کرده قوی تره یا از دوام کم کردن واسه قدرت نه همه این حرفا درست نیست چون تاثیر کمی دارن نسبت به برتری که مرسدس در شرایط عادی داره چون به طور کلی ماشین تیم مرسدس قویترین پاور یونیت رو داشته و داره و بیشترین دوام هم از همین مرسدس بوده ولی امسال شراط متفاوتی پیش اومده که باعث شده معادلات مرسدس رو بهم بزنن و افرادی مثل مایکل مسی و.. میخوان ردبول رو برنده کنن چون اونها هیجان و تماشاگر های بیشتر واسشون مهمتره تا اینکه ببینن کدوم تیم بهتره در شرایط برابر مرسدس بهترین وماشین و با دوام ترین و قوی ترین موتور یا پاور یونیت رو داشته تا فصل قبل و الانشم همینطور هست و با تغییر قوانین امسال علیه مرسدس و کند کردنش و … بازم نتونستن جلوی مرسدس رو بگیرن
حسین دهمرد
۲۳ آبان ۱۴۰۰فقط سه مسابقه ی دیگه مونده.
نمیدونم چرا دوست دارم همین نتیجه باقی بمونه.
یعنی مکس قهرمان بشه ولی مرسدس پیروز بشه.
ولی خب احتمال زیاد امسال هم همیلتون قهرمان میشه.
البته دستورات تیمی مرسدس هم بی تاثیر نیست
محمد امین
۲۳ آبان ۱۴۰۰یکی از بهترین مسابقه های سال بود …
بیشتر از این نمیتونم توضیح بدم چون مغزم نمیکشه…
اضافه میکنم که..
اوضاع برای مکلارن سخت شده ، فاصله اوشن حدود ۳۱.۵ امتیاز شده و فکر نمیکنم دیگه بتونن سوم بشن .. البته همه چیز ممکنه
محمد
۲۳ آبان ۱۴۰۰بی نظیر بود لوئیس بینظیر ،هم تو تعین خط سرعتی که ۱۵ رده بالا اومد هم امروز از همه نظر امروز عالی بود همیلتون
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۳ آبان ۱۴۰۰تقریبا ۲۴امتیاز مونده که همیل به ورشتاپن برسه،ردبول هم. فقط ده تا دیگه تا مرسدس فاصله داره، خیلی دوست دارم این فصل ردبول برنده سه…
بهزاد
۲۳ آبان ۱۴۰۰مرسدس قید قابلیت حفظ موتور را زده و با تمام توان داره میتازه و نمیدونم در ۳ مسابقه ی باقی مانده بازهم تعویض انجین و سایر قسمت ها رو داره یا خیر که احتمالش هست.
حداقل در سه مسابقه ی آخر مثل برزیل شانس سبقت گیری کمتره یا براحتی برزیل نخواهد بود و در صورت پنالتی تعویض و برتری ردبول(مکس) کار همیلتون برای قهرمانی سخت تره.
به هر حال مسابقه ی جذابی بود و اگر کار به مسابقه ی آخر برسه یکی از جذاب ترین فصول دوران هیبرید رقم خواهد خورد با توجه به رقابت دو تیم نه درون تیمی.
ارش
۲۳ آبان ۱۴۰۰پرچم مرسدس و همیلتون بالاست .
ایران
۲۴ آبان ۱۴۰۰مسابقه خیلی خوبی بود در کل همیلتون هم واقعا عالی روند حقش بود اول شدن
ایران
۲۴ آبان ۱۴۰۰والا رفتار مکس بد بود چه بخواین چه نخواین کار خطرناکی کرد حالا شما به من دیسلایک بدید حقیقتو عوض نمیکنه درزمن ماشین ردبول هم تو سر پیچ ها از مرسدس بهتره اینو همه میدوننن یکی تو کفی برتره یکی تو پیچ
Abolfazl.RAHMANI
۲۴ آبان ۱۴۰۰حق ردبول و ورشتاپن هست ورشتاپن ۴۰۰ دور و همیلتون ۱۵۰ دور پیشتاز بوده به نظرم دیگه امسال باید قهرمان شن چون همیلتون هر سال با اختلاف کم ورشتاپن رو برده و بعضی از روز ها او خارقالعاده هست و بعضی از روزها هم همیلتون به نظرم بهترین مسابقه همیلتون اون موقع بود که اول مسابقه به ورشتاپن خورد و جریمه زیادی شد ولی آخر ها حتا با لاستیک نو توانست خیلی جلو بیفته
DBS
۲۴ آبان ۱۴۰۰مجموع امتیاز دو راننده مهم هست
نه فقط یه راننده
شاهین
۲۴ آبان ۱۴۰۰زنده باد پادشاه امروز هر کاری خاست کرد تو اسپرینت ۱۵ بار سبقت تو اصلی ۹ بار سبقت اخر مسابقه با اختلاف ۱۰ ثانیه خیلیا میگن بخاطر تعویض پاور یونیت بوده اره ولی رانندگیه بی نقص و سبقت های ب موقع و استراتژی خوب تیمی بود ببینیم تو عربستان چی میشه ولی مکس تومسابقه یبار بوتاس یبار لوییس رو پرت کرد بیرون هر دو بار تو پیچ های سرعتی این کارو کرد چون میدونست اگر اینکارو نکنه رده از دست میده خیلی خطرناک بود اون لحظه با همیلتون میتونست تصادف شدید بشه اما باز هم همیلتون کوتاه اومد فقط بخاطر تجربش من از مکس خوشم نمیاد فقط بخاطر این حرکات بچکانش پیروزی به قیمت اسیب زدن به ی نفر دیگه تو این مسابقه هم کاملا همه فهمیدن که ناظرا هم با ردبول دستشون تو ی کاسست نتیجه ی بررسیشون این بود بهتره بزاریم با هم مسابقه بدن و خودشون موضوع رو حل کنن خنده داره
M.K karimi
۲۴ آبان ۱۴۰۰بعضی ها میگفتن لوئیس پیر شده و ضعیف شده و…. :))))
هنوز هم معتقدم افت کمی که همیلتون و مرسدس امسال داشتن واقعا هیچ ربطی به رانندگی یا تعدد اشتباهات و… راننده ای مثل همیلتون نیست ! کما اینکه هر مسابقش رو بی نقص و عالی تموم میکنه و بنظرم معلوم شده باشه که دلایل افت مرسدس امسال چی هست لازم نیست خیلی بحث کرد …. این مسابقه که با تعویض انجین انجام شد واقعا تونست به راحتی ( البته خب نه خیلی راحت ! ) ورشتاپن رو بگیره .
واقعا به موقعیتی که از رده 10 به 5 در 4 دور و به 3 در 6 دور ( اگه اشتباه نکنم دقیق یادم نیست ) برسی نمیشه چیزی جز معجزه گفت !
واقعا مسابقات آتی جزء رقابتی ترین و حساس ترین مسابقات فرمول وان برای مرسدس و ردبول هست . امیدوارم همیشه این رقابت های هیجان انگیز باقی بمونه.
رامتین
۲۴ آبان ۱۴۰۰با توجه به 3 مسابقه باقیمانده در این فصل و اختلاف 15 امتیازی و از همه مهمتر سیاست فیا که نمیخواد رکورد شوماخر زده بشه، حتی 0.01 درصد هم شک نکنید قهرمان امسال ورشتپین خواهد شد.
Iman99
۲۵ آبان ۱۴۰۰با اطمینان نمیشه گفت
اونها سیاست های خودشون رو اجرا کردن بارها دیدیم که چطور مانع کار همیلتون ومرسدس شدن با تغییر قوانین و اسپرینت ریس و … ولی نتیجه نهایی چیزیه که خودش رقم میخوره و در اختیار کسی نیست باید دید کار چطور پیش میره
مرسدس لیاقت قهرمانی رو داره ولی باهاش لج کردن و دست به یکی کردن که نزارن قهرمان شه و با داوری جانب دارانه مانع کارشون شدن این فصل به طور کامل دست مرسدس رو بستن وگرنه مثل سال های قبل بازم یه چیزی رو می کرد که از همه یه سرو گردن بالاتر باشه با این وجود بازم هنوز برتری خودش رو حفظ کرده و نتونستن جلوش رو بگیرن ولی همیشه حق به حق دار میرسه