مسابقات

10 رده‌ پنالتی برای کارلوس ساینز در لاس‌وگاس به دلیل مشکل مسیر مسابقه!

باطری خودروی کارلوس ساینز با عبور از روی یک دریچهٔ چاه از بین رفت و به خاطر تعویض باطری پنالتی بزرگی گرفت که حتی داوران هم آن را ناعادلانه می‌دانند.

افتتاحیهٔ گرند پری لاس‌وگاس ۲۰۲۳ شروع سختی داشت که بزرگ‌ترین مشکل آن، شل شدن دریچهٔ چاه در طولانی‌ترین کفی این پیست خیابانی بود که آسیب بزرگی به خودروی کارلوس ساینز وارد کرد. موضوع عجیب‌تر اینکه ساینز به خاطر این مشکل در مسیر مسابقه، پنالتی ۱۰ رده‌ای گرفته است. این پنالتی به خاطر قوانین فرمول یک است که اجازهٔ استفادهٔ تعداد مشخصی از قطعات مختلف خودرو را در طول هر فصل می‌دهد. عبور از روی این دریچهٔ چاه باعث خرابی باطری سیستم هیبریدی (یا آن‌طور که در فرمول یک گفته می‌شود، واحد ذخیرهٔ انرژی) خودروی ساینز شد و فراری مجبور شد برای سومین بار در طول این فصل، باطری خودروی او را عوض کند.

طبق قوانین فرمول یک، تیم‌ها فقط دو بار مجاز به تعویض باطری خودرو هستند و در مرتبهٔ سوم یا بیشتر پنالتی دریافت خواهند کرد. این قانون به‌منظور جلوگیری از هزینهٔ بیش‌ازحد تیم‌ها برای خرید قطعات یدکی در طول فصل وضع شده است تا همهٔ تیم‌ها بتوانند در شرایط یکسانی رقابت کنند. بااین‌حال، در مورد خودروی ساینز استیواردها (داوران فرمول یک) تمایلی به دادن این پنالتی نداشتند اما گفتند با وجود عامل بیرونی بسیار غیرمعمولی که باعث این تعویض قطعه شده، مجبور هستند قانون را اعمال کنند. استیواردها گفته‌اند اگر امکان چشم‌پوشی از پنالتی را به خاطر شرایط غیرعادی و ناگوار داشتند این کار را می‌کردند اما مقررات اجازهٔ چنین اقدامی را نمی‌دهد.

البته نباید فراموش کرد که فرمول یک قبلاً به‌راحتی از اعمال قانون و مقررات طفره رفته است. بزرگ‌ترین مثال این موضوع، آخرین گرندپری فصل ۲۰۲۱ است یعنی جایی که «مایکل مسی» مدیر سابق مسابقات فرمول یک، راه‌اندازی مجدد مسابقه پس از ورود خودروی ایمنی را به‌اشتباه انجام داد و باعث شد قهرمانی سال بجای لوئیس همیلتون به مکس ورشتپن برسد. یا زمانی که در سال ۲۰۱۹ فیا با فراری توافق مخفیانه‌ای انجام داد تا روی تقلب تیم ایتالیایی در پیشرانهٔ فصل ۲۰۱۹ سرپوش بگذارد.

این یعنی فیا اگر بخواهد می‌تواند از قانون و جریمه چشم‌پوشی کند حتی اگر اصرار داشته باشد که نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در مورد گرند پری لاس‌وگاس، ساینز یا فراری هیچ خطایی نکرده‌اند و حتی مکانیک‌های تیم مجبور شدند خودروی او را از ابتدا بازسازی کنند ولی بااین‌وجود، ۱۰ رده پنالتی گرفته‌اند. ازاین‌رو، با اینکه ساینز در تعیین خط موفق به کسب جایگاه دوم شد، مسابقه را باید از جایگاه دوازدهم شروع کند. مثل سرقت هشتمین قهرمانی همیلتون در فصل ۲۰۲۱، این هم در تاریخ فیا ثبت خواهد شد که راننده‌ای به خاطر مناسب نبودن مسیر مسابقه جریمه شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    الانم داشتن رژه میرفتن تو پیست که روغن نشت کرده و گند زده تو پیست

    رسما سیرکه خالصه لاس وگاس فک کن پرتقال و به این خوبی حذف کنی اینو پیستون بزاری باشه

    موافقم 9
    مخالفم 3
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    پنالتی نباید گرفت چرا چون مشکل از مسیر بود
    چرا لوله گاز باید از مسیر بزنه بیرون ؟

  3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2961 ديدگاه)

    خیلی مسخره است که امریکا 2 بار در یک فصل، میزبانی فرمول یک داشته باشه

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. EOD

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (137 ديدگاه)

      کلا گروه خونی آمریکایی ها به فرمول یک نمیخوره . فقط بلدن مثل نسکار برن تو یه یست و هی دور خودشون بچرخن . حتی راننده آمریکایی موفقی هم تو فرمول یک نداشتیم . بیشتر راننده ها به مسابقه لاس وگاس اعتراض داشتن و به نظرشون بیشتر زرق و برق بود برای درآمد زایی فیا که البته درآمد زایی چندانی هم براشون اتفاق نیفتاد . فرمول یک به نظرم جایگاه اصلیش باید همون اروپا باشه ؛ هر چند که خیلی از پیست های آسیایی هم خیلی خوب خودشون رو جا انداختن .

      موافقم 16
      مخالفم 3
    2. امیر دهقان

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (751 ديدگاه)

      سه بار!
      میامی، تگزاس، لاس وگاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا