باطری خودروی کارلوس ساینز با عبور از روی یک دریچهٔ چاه از بین رفت و به خاطر تعویض باطری پنالتی بزرگی گرفت که حتی داوران هم آن را ناعادلانه میدانند.
افتتاحیهٔ گرند پری لاسوگاس ۲۰۲۳ شروع سختی داشت که بزرگترین مشکل آن، شل شدن دریچهٔ چاه در طولانیترین کفی این پیست خیابانی بود که آسیب بزرگی به خودروی کارلوس ساینز وارد کرد. موضوع عجیبتر اینکه ساینز به خاطر این مشکل در مسیر مسابقه، پنالتی ۱۰ ردهای گرفته است. این پنالتی به خاطر قوانین فرمول یک است که اجازهٔ استفادهٔ تعداد مشخصی از قطعات مختلف خودرو را در طول هر فصل میدهد. عبور از روی این دریچهٔ چاه باعث خرابی باطری سیستم هیبریدی (یا آنطور که در فرمول یک گفته میشود، واحد ذخیرهٔ انرژی) خودروی ساینز شد و فراری مجبور شد برای سومین بار در طول این فصل، باطری خودروی او را عوض کند.
طبق قوانین فرمول یک، تیمها فقط دو بار مجاز به تعویض باطری خودرو هستند و در مرتبهٔ سوم یا بیشتر پنالتی دریافت خواهند کرد. این قانون بهمنظور جلوگیری از هزینهٔ بیشازحد تیمها برای خرید قطعات یدکی در طول فصل وضع شده است تا همهٔ تیمها بتوانند در شرایط یکسانی رقابت کنند. بااینحال، در مورد خودروی ساینز استیواردها (داوران فرمول یک) تمایلی به دادن این پنالتی نداشتند اما گفتند با وجود عامل بیرونی بسیار غیرمعمولی که باعث این تعویض قطعه شده، مجبور هستند قانون را اعمال کنند. استیواردها گفتهاند اگر امکان چشمپوشی از پنالتی را به خاطر شرایط غیرعادی و ناگوار داشتند این کار را میکردند اما مقررات اجازهٔ چنین اقدامی را نمیدهد.
البته نباید فراموش کرد که فرمول یک قبلاً بهراحتی از اعمال قانون و مقررات طفره رفته است. بزرگترین مثال این موضوع، آخرین گرندپری فصل ۲۰۲۱ است یعنی جایی که «مایکل مسی» مدیر سابق مسابقات فرمول یک، راهاندازی مجدد مسابقه پس از ورود خودروی ایمنی را بهاشتباه انجام داد و باعث شد قهرمانی سال بجای لوئیس همیلتون به مکس ورشتپن برسد. یا زمانی که در سال ۲۰۱۹ فیا با فراری توافق مخفیانهای انجام داد تا روی تقلب تیم ایتالیایی در پیشرانهٔ فصل ۲۰۱۹ سرپوش بگذارد.
این یعنی فیا اگر بخواهد میتواند از قانون و جریمه چشمپوشی کند حتی اگر اصرار داشته باشد که نمیتواند این کار را انجام دهد. در مورد گرند پری لاسوگاس، ساینز یا فراری هیچ خطایی نکردهاند و حتی مکانیکهای تیم مجبور شدند خودروی او را از ابتدا بازسازی کنند ولی بااینوجود، ۱۰ رده پنالتی گرفتهاند. ازاینرو، با اینکه ساینز در تعیین خط موفق به کسب جایگاه دوم شد، مسابقه را باید از جایگاه دوازدهم شروع کند. مثل سرقت هشتمین قهرمانی همیلتون در فصل ۲۰۲۱، این هم در تاریخ فیا ثبت خواهد شد که رانندهای به خاطر مناسب نبودن مسیر مسابقه جریمه شد.
محمد حسین
۲۸ آبان ۱۴۰۲الانم داشتن رژه میرفتن تو پیست که روغن نشت کرده و گند زده تو پیست
رسما سیرکه خالصه لاس وگاس فک کن پرتقال و به این خوبی حذف کنی اینو پیستون بزاری باشه
Enzo Ferrari 2008
۲۸ آبان ۱۴۰۲پنالتی نباید گرفت چرا چون مشکل از مسیر بود
چرا لوله گاز باید از مسیر بزنه بیرون ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ آبان ۱۴۰۲خیلی مسخره است که امریکا 2 بار در یک فصل، میزبانی فرمول یک داشته باشه
EOD
۲۸ آبان ۱۴۰۲کلا گروه خونی آمریکایی ها به فرمول یک نمیخوره . فقط بلدن مثل نسکار برن تو یه یست و هی دور خودشون بچرخن . حتی راننده آمریکایی موفقی هم تو فرمول یک نداشتیم . بیشتر راننده ها به مسابقه لاس وگاس اعتراض داشتن و به نظرشون بیشتر زرق و برق بود برای درآمد زایی فیا که البته درآمد زایی چندانی هم براشون اتفاق نیفتاد . فرمول یک به نظرم جایگاه اصلیش باید همون اروپا باشه ؛ هر چند که خیلی از پیست های آسیایی هم خیلی خوب خودشون رو جا انداختن .
امیر دهقان
۲۸ آبان ۱۴۰۲سه بار!
میامی، تگزاس، لاس وگاس