در پایان مسابقهی اصلی، اسکار پیاستری توانست به سکوی نخست برسد. جایزه بزرگ چین در شانگهای، با مقام اول و دومی رانندگان مکلارن به پایان رسید.
سال ۲۰۰۴، شانگهای چین به تقویم مسابقات فرمول یک جهان اضافه شد. این پیست مسیر ۵/۵ کیلومتری، ۵۶ دور برای جایزه بزرگ دارد و مجموعا ۳۰۵ کیلومتر برای یک رقابت، فراهم میکند. لوئیز همیلتون با ۶ پیروزی، رکورددار موفقیت در مسابقات فرمول یک چین است؛ اما سال ۲۰۲۴ مکس وشتاپن به سکوی اول در جایزه بزرگ شانگهای رسید.

اسکار پیاستری پس از ناکامی ناشی از اشتباهش در اواخر مسابقه هفتهی گذشته در استرالیا، با تبدیل کردن پول پوزیشن به یک پیروزی مطمئن در گرند پری چین، بازگشت چشمگیری داشت. همتیمی او، لاندو نوریس ۹/۷۸ ثانیه بعد از پیاستری به خط پایان رسید تا مکلارن به موفقیت کامل و ۱-۲ دست پیدا کند.
پیاستری ۵۶ دور مسابقهٔ روز یکشنبه در شانگهای را از ابتدا تا انتها تحت کنترل خود داشت و در دومین مسابقهٔ فصل ۲۰۲۵که میدانست رانندگان یک یا دو پیتاستاپ انجام خواهند داد، کوچکترین اشتباهی مرتکب نشد. مطابق پیشبینی ها، پنج رانندهٔ اول و اکثر رانندگان فقط یک بار به پیت رفتند. پیاستری در مسابقه، فاصلهای را با نوریس ایجاد و حفظ کرد تا خود را برای قهرمانی امسال، مستعد و مدعی نشان دهد .
نوریس در مراحل پایانی مسابقه، حدود سه ثانیه پشت سر پیاستری در حال رقابت بود که با مشکل ترمز مواجه شد و از سوی تیم مکلارن به او توصیه شد که هیچ خطری را نپذیرد تا تقریباً اطمینان حاصل شود که تیم به نتیجهٔ دلخواه دست مییابد.
پس از عقبافتادن در شروع مسابقه، جورج راسل سعی کرد در طول بعدازظهر برای نوریس مشکل ایجاد کند و بهطور مختصر در مرحلهٔ پیتاستاپ به جایگاه دوم بازگشت، اما نوریس با وجود مشکلات ترمز در اواخر مسابقه، سرعت کافی داشت تا جایگاه دوم را حفظ کند. مکس وستپن پس از مشکلات ردبول در مسابقهٔ اسپرینت، پیشبینی کرده بود که مسابقهای سخت در انتظارشان است و در نهایت در جایگاه چهارم، همانجایی که شروع کرده بود، به خط پایان رسید.
رانندگان فراری، شامل چارلز لکلرک و لوئیس همیلتون، در انتهای مسابقه، پنجم و ششم شدند اما به دلیل تخلف، امتیازات آنها صفر شد. وزن خودروهای فراری بعد از تخلیه سوخت، ۷۹۹ کیلوگرم بود که یک کیلوگرم کمتر از میزان مجاز است. همچنین همیلتون و لکلرک، حین مسابقه نیز با هم برخورد کردند؛ اما رقابت را ادامه دادند. لکلرک با بالهی جلویی آسیبدیده به مسابقه ادامه داد و تصمیم گرفت آن را در پیت تعویض نکند، در حالی که همیلتون تنها رانندهٔ گروه پیشتاز بود که استراتژی دو پیتاستاپ را انجام داد؛ سری دورهای سریع او نتوانست زمان از دسترفته به دلیل تعویض لاستیکها را جبران کند. شاید بتوان همیلتون را قربانی استراتژی اشتباه دانست.
همیلتون و لکلرک از گرندپری چین دیسکوالیفه شدند!
در یک اتفاق شوکهکننده، لوئیس همیلتون از گرندپری چین کنار گذاشته شد! دلیل این تصمیم نداشتن حداقل ضخامت مجاز برای بلوک لغزشی عقب (skid block) خودروی فراری او بود، که با مقررات فنی همخوانی نداشت.
اما این پایان ماجرا نیست! چارلز لکلرک، همتیمی او نیز به دلیل نقض قوانین مربوط به وزن خودرو دیسکوالیفه شده است، به این معنی که هر دو راننده فراری نتایج خود را از دست دادند.
این تصمیم ضربه بزرگی به تیم فراری محسوب میشود و میتواند تأثیر زیادی بر جدول قهرمانی فصل داشته باشد. این اتفاق همچنین سؤالاتی را درباره نظارت فنی تیم و رعایت مقررات مطرح میکند.
رتبه | شماره | راننده | تیم | دورها | زمان/وضعیت | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۸۱ | اسکار پیاستری | مکلارن مرسدس | ۵۶ | ۱:۳۰:۵۵.۰۲۶ | ۲۵ |
۲ | ۴ | لاندو نوریس | مکلارن مرسدس | ۵۶ | +۹.۷۴۸ | ۱۸ |
۳ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۵۶ | +۱۱.۰۹۷ | ۱۵ |
۴ | ۱ | مکس وستپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۵۶ | +۱۶.۶۵۶ | ۱۲ |
۵ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس فراری | ۵۶ | +۴۹.۹۶۹ | ۱۰ |
۶ | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۶ | +۵۳.۷۴۸ | ۸ |
۷ | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز مرسدس | ۵۶ | +۵۶.۳۲۱ | ۶ |
۸ | ۸۷ | الیور بیرمن | هاس فراری | ۵۶ | +۶۱.۳۰۳ | ۴ |
۹ | ۱۸ | لانس استرول | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۵۶ | +۷۰.۲۰۴ | ۲ |
۱۰ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز مرسدس | ۵۶ | +۷۶.۳۸۷ | ۱ |
۱۱ | ۶ | ایزاک هاجار | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۵۶ | +۷۸.۸۷۵ | ۰ |
۱۲ | ۳۰ | لیام لاسون | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۵۶ | +۸۱.۱۴۷ | ۰ |
۱۳ | ۷ | جک دوهان | آلپین رنو | ۵۶ | +۸۸.۴۰۱ | ۰ |
۱۴ | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر فراری | ۵۵ | +۱ دور | ۰ |
۱۵ | ۲۷ | نیکو هاکنبرگ | کیک سائوبر فراری | ۵۵ | +۱ دور | ۰ |
۱۶ | ۲۲ | یوکی تسونودا | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۵۵ | +۱ دور | ۰ |
NC | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۴ | DNF | ۰ |
DQ | ۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | DSQ | – | ۰ |
DQ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | DSQ | – | ۰ |
DQ | ۱۰ | پیر گاسلی | آلپین رنو | DSQ | – | ۰ |
پس از شروع ضعیف در فصل ۲۰۲۵، استبان اکون با عملکردی درخشان برای هاس به جایگاه هفتم رسید. پس از او کیمی آنتونلی با مرسدس، الکس آلبون با ویلیامز و همتیمیاش اولی بیرمن، موفق به کسب امتیاز شدند. پیر گاسلی از آلپین و لانس استرول از استون مارتین، نتوانستند امتیازی کسب کنند.
در شانگهای، ناهماهنگی کارلوس ساینز با تیم ویلیامز ادامه یافت و او به جایگاه سیزدهم رسید. یوکی سونودا که امید زیادی برای کسب امتیاز با خودروی تیم ریسینگ بولز داشت به دلیل آسیب بالهٔ جلویی مجبور شد برای سومین بار به پیت برود. فرناندو آلونسو، رانندهٔ استون مارتین، نیز به دلیل مشکل ترمز در اوایل مسابقه، رقابت را ناتمام گذاشت.
رتبه | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | لاندو نوریس | بریتانیا | مکلارن مرسدس | ۴۴ |
۲ | ماکس فرستاپن | هلند | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۳۶ |
۳ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۳۵ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن مرسدس | ۳۴ |
۵ | کیمی آنتونلی | ایتالیا | مرسدس | ۲۲ |
۶ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز مرسدس | ۱۶ |
۷ | استبان اوکون | فرانسه | هاس فراری | ۱۰ |
۸ | لانس استرول | کانادا | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۱۰ |
۹ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | فراری | ۹ |
۱۰ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۸ |
۱۱ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | کیک سائوبر فراری | ۶ |
۱۲ | الیور بیرمن | بریتانیا | هاس فراری | ۴ |
۱۳ | یوکی تسونودا | ژاپن | ریسینگ ولز هوندا RBPT | ۳ |
۱۴ | کارلوس ساینز | اسپانیا | ویلیامز مرسدس | ۱ |
۱۵ | ایزاک هاجار | فرانسه | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۰ |
۱۶ | پیر گاسلی | فرانسه | آلپین رنو | ۰ |
۱۷ | لیام لاسون | نیوزیلند | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۰ |
۱۸ | جک دوهان | استرالیا | آلپین رنو | ۰ |
۱۹ | گابریل بورتولتو | برزیل | کیک سائوبر فراری | ۰ |
پس از دو مسابقهی ابتدای فصل ۲۰۲۵ حالا رانندگان مکلارن فاتح استرالیا و چین هستند. نوریس به لطف پیروزی در ملبورن و دومی در شانگهای، صدرنشین است اما سایهی سنگین مکس وستپن را نزدیک خود احساس میکند. دو هفته بعد، روز ۱۷ فروردین ۱۴۰۴، فرمول یک ژاپن برگزار میشود.
Armanbimmer
۳ فروردین ۱۴۰۴در مورد بازی امروز باید بگم بازی خوبی بود مخصوصاً در شروع که همکاری خیلی عالی بین پیاستری و نوریس اتفاق افتاد
امیدوارم که این دونفر بتونن مکلارن رو به دورانی که آیرتون سنا بوده برگردونن.
آلونسو به بدترین شکل ممکن مسابقه رو از دست داد.
ورستپن اواخر بازی حدود ۴ دور به آخر به خودش اومد و از لکرلک جلو زد
همیلتون هم در گروهی بازی کردن خیلی خوب عمل کرد
LH44
۳ فروردین ۱۴۰۴بازی؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه فوتباله؟؟!!!!
“همیلتون هم در گروهی بازی کردن خیلی خوب عمل کرد”.
چی؟؟؟؟
بعد شما حرف از دوران سنا میزنید!!!!!
عجیبه….
Armanbimmer
۳ فروردین ۱۴۰۴حرف شما کاملاً درسته
حقیقتا من علاقه زیادی دارم یه ذره (در این باره!) اطلاعات کمی دارم
وگرنه افراد نامطلع زیادی هستن که کامنت های الکی میزارن
JaMsHiD-B
۳ فروردین ۱۴۰۴موتور اسپرت فقط فرمول یک نیست
بقیه مسابقات رو هم کاور بدید
داکار اومد و رفت
مسابقات رالی
استقامتی
نسکار
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ فروردین ۱۴۰۴کاور نمیدیم 😁 پوشش میدیم
برای ما نیاز مخاطب خیلی مهمه و طی این سالها متوجه شدیم، دیگر مسابقات نسبت به فرمول یک، بسیار کم مخاطب هستند و بازدید نمیشن
البته مسابقات استقامت WEC حتما انجام میدیم
بهزاد
۳ فروردین ۱۴۰۴سلام جناب اشتری.
همیلتون و لکرک به همراه گسلی که رده ای نگرفت دیسکوالی شدند و با این شرایط دو راننده فراری از جدول حذف شدند.
همیلتون به دلیل سایش بیش از حد کف و لکرک و گسلی هم به دلیل عدم رعایت حداقل وزن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ فروردین ۱۴۰۴سلام بله الان خبرش دیدم
تصحیح میکنم
ناصر زمانی
۳ فروردین ۱۴۰۴سلام ودرود برشما سال نو مبارک
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳ فروردین ۱۴۰۴شما یک بار نسکار ایندی داکار و رالی رو پوشش بدید اگر مخاطب نداشت حرف شما درست.اتفاقا وقتی اونا که نمیدونم چه رقابتی تو نسکار هست متوجه بشن هم استقبال میکنند.فرمول ۱ دوزار هر کی ماشین خوب داره برندست ولی نسکار تا آخریم لحظه راننده تایین کنندس.البته با اومدن آمریکاییها فرمول هم درست میشه و از این منجلاب رها میشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ فروردین ۱۴۰۴ای آقا من این همه ساله در پدال هستم
ایندی 500 که مهمترین مسابقه نسکار هست معمولا پوشش می دیم
داکار هم نمی دونم چرا امسال اصلا متوجه نشدم چی بود چی شد
ولی سال های قبل داکار پوشش دادیم
https://www.pedal.ir/audi/dakar-2024-championship/
حالا یک مدت رالی هم اضافه می کنیم ببینیم چی می شه
حمیدرضا
۳ فروردین ۱۴۰۴اها چون امریکایی نداره خوب نیست؟😂
دانیال_Surrey،England
۳ فروردین ۱۴۰۴البته هر دو خودروی فراری متاستفانه از مسابقه حذف شدن،چارلز به خاطر وزن غیر مجاز و لوییس به خاطر قضیه سایش تخته کفی.
لوییس بنده خدا بعد تایم گیری اسپرینت چقدر خوشحال بود هنوز صدای خنده هاش تو گوشمه و خود اسپرینت.
خلاصه بدجور ضد حال بود برای لوییس و کل فراری.
B
۳ فروردین ۱۴۰۴اضافه وزنش بخاطر چی بود؟
LH44
۳ فروردین ۱۴۰۴اضافه وزن نداشت. یک کیلو کمتر از حد مجاز که 800 کیلو باشه وزن داشت. البته اون قطعه بال جلو که از ماشینش جدا شده بود هم مارشال ها تحویل فراری و فیا دادن و بازم وزنه یک کیلو کم بوده. فراری گفته انتظار تک پیت استاپ رو نداشته و کاهش وزن لاستیک هارد لکلرک که زیادی خورده شده بوده، باعث این اتفاق شده.
Yaghoob
۳ فروردین ۱۴۰۴چه میکنه مک لارن
حسن
۳ فروردین ۱۴۰۴جدول اشتباهه چی نوشتی
شما دو دور اشانتیون بده به همیلتون اخرش یا ششم هفتم میشه یا مقررات را زیر پا میذاره حذف میشه از جدول افتاد ابرو فراری را برد
دانیال_Surrey،England
۳ فروردین ۱۴۰۴حسن جان واقعا با اینکه به آزادی بیان اعتقاد دارم،ولی شما زیر پست های موتور اسپرت و به خصوص فرمول یک کامنت نزار.
اصلا پلانک میدونی چیه و چیه قوانین ساییدگیش؟؟!
و اینکه تماما به عهده ی تیمه این کارای فنی.
توهم توطئه هم که داری.
حسن
۳ فروردین ۱۴۰۴اره همونه که زیر پست معرفیش تو پدال نمیدونستید چیه و چرا وجود داره و ساییدگیش باید چه مقدار باشه خودم براتون قوانینش را توضیح دادم
فراری دو تا راننده داره یکی با کف سالم به خط پایان رسید وزنش کم بود ولی همیلتون کفا زده بود و این مشکل فنی راننده است مثلا عجولانه رانندگی کرده قبل پیچ سرعت را به اندازه کافی کم نکرده با سرعت زیاد رفته تو پیچ و کف را زده و موارد دیگه
چرا انقد ادعا فیلسوفی دارید وقتی اصلا از هیچی سر درنمیارید
LH44
۳ فروردین ۱۴۰۴استاد راست میگه.
من شخصن دیدم لوئیس از ماشین پیاده شد، یه دستگاه فرز گرفت دستش و شروع کرد کف ماشینش رو ساییدن.
حسن
۳ فروردین ۱۴۰۴LH44 استاد
تعصب شما مایه ی خنده است طرفداری از یک راننده ی تمام شده باعث میشه فراری را زیر سوال ببرید
یعنی فراری بعد یه قرن تجربه میاد سوتی فنی میده و کف ماشینش را میاره پایین که حذف بشه رانندگی همیلتون را ببین افتضاح بود ضعف فنی همیلتون موجب سابیدگی کف شد فراری هیچ تقصیری نداره
اگه اشتباه فراری بود راننده دیگرش در اتمام مسابقه زودتر از خط رد شد و پنجم شد پس سریعتر بوده بنابراین باید کف میداد که نداده حالا با چرت و پرت بافتن شما مساله پاک نمیشه
البته با استنادات مزخرف شما میشه اینجوری گفت که فراری با همیلتون دشمن بوده کف ماشینش را پایین اورده تا حذف بشه دست بردارید از از مسخره بازی
LH44
۳ فروردین ۱۴۰۴درست میفرمایید پروفسور
پارسال هم در استین لکلرک سمباده به دست، در جهت خدشه به نام فراری که بیتربیتی کرده بود و عامدانه باعث بردهای ساینز شده بود، بعد از پیاده شدن از ماشین و صرف یک فنجان دبل اسپرسو، شروع به ساییدن پلنک ماشین کرد. این را هم شخصن بصورت زنده دیدم.
بنده عاشق ماشین های فراری سالهای 1925 تا 1946 هستم.
دانیال_Surrey،England
۳ فروردین ۱۴۰۴LH44 حالا که فکر میکنم میبینم حسن راست میگه،لندو هم همچین اشتباهی کرد،بس که پاشو گذاشت رو پدال ترمز،ترمزش خراب شد!
واقعا عجیبن این کاربرا،خود فراری بیانیه میده اعتراف میکنه به اشتباهاتش،بعد پرفسور حسن میگه نه لوییس اشتباه کرده کف داده و شما تعصب دارید رو لوییس!
کارلوس کاستاندا
۳ فروردین ۱۴۰۴فراری چی سرش میشه اینجا استاد داریم در فرمول یک ذوبه کف خودرو بد یوده حتما چه بحثیه اخه فقط صفحه سیاه میکنید
حسن
۳ فروردین ۱۴۰۴همیلتون پارسال اتیش زد به اعتبار مرسدس ابرو برا مرسدس نذاشت الانم داره فراری را نابود میکنه راننده ای که فقط تو شهر خلوت هفت تیر کشه
وجدانا همیلتون هم شد راننده همون موقع قهرمانیش هم یه راننده 4 دانگ هم گیر میومد هیچی نمیشد
LH44
۴ فروردین ۱۴۰۴بیانیه فراری (صرفن جهت اطلاع):
“Following the FIA post-race scrutineering both our cars were found not to conform to the regulations for different reasons,” Ferrari began.
“Car 16 [Leclerc] was found to be underweight by 1 kg and car 44’s [Hamilton’s] rearward skid wear was found to be 0.5mm below the limit.
“Charles was on a one-stop strategy today and this meant his tyre wear was very high, causing the car to be underweight.
“With regard to Lewis’ skid wear, we misjudged the consumption by a small margin.
“There was no intention to gain any advantage. We will learn from what happened today and make sure we don’t make the same mistakes again.
Amini
۳ فروردین ۱۴۰۴بریم برای سومین بار مقام دوم در سازندگان کسب کردنِ مرسدس. اول که مکلارن هست. اگه رد بول و فراری اینطور ادامه دهند با توجه به شیرین کاری هاشون و مهارت راننده ، مرسدس بعد از ۲۰۱۳ و ۲۰۲۲، برای ۳ اُمین بار دوم خواهد شد که این یعنی پاداش بیشتر برای تیم.
Y_Rons
۳ فروردین ۱۴۰۴کاش همیلتون تو مرسدس می موند فراری پولشو نداده همیلتون لج کرده کفشو می ماله زمین🤪😂
Ferrari
۳ فروردین ۱۴۰۴تبریک به مکلارن. امیدوارم رانندهای ناشی این تیم قهرمانی رانندها و سازندهها رو از این تیم نگیرن.
اما فراری این مسابقه چیزی جز شرمساری ارائه نکرد واقعا متاسفم.