با اینکه اصلیترین ویژگی کلاه ایمنی در مسابقات موتو جی پی حفظ جان موتورسواران است اما برخی ویژگیهای جذاب نیز وجود دارند که باعث میشوند کلاه ایمنی ارزش بررسی بیشتر را داشته باشد.
بیشک کلاه ایمنی مهمترین وسیلهای است که هنگام موتورسواری باید به همراه داشته باشید. این موضوع به ویژه درباره شرکتکنندگان در موتو جی پی صدق میکند چراکه سرعت موتورسیکلتها در پیست به فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. برخلاف بسیاری از رشتههای موتور اسپرت که شاهد نصب رول کیج و ساختارهای ایمنی برای حفاظت از رانندگان هستیم، قهرمانان موتو جی پی در معرض انواع خطرات قرار دارند و به همین خاطر استفاده از تجهیزات ایمنی به ویژه کلاه ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد.
همچنین بخوانید: چرا قهرمانان موتو جی پی روی بینی خود چسب میزنند؟
کلاه ایمنی مورد استفاده در این مسابقات اگرچه فاقد تکنولوژی کلاههایی همچون کلاه خلبانان F-35 است اما بسیار بهتر از کلاههای معمولی موتورسواران عمل میکند. این کلاهها نه تنها برای به حداقل رساندن آسیبهای سر و مغز در تصادفات طراحی شدهاند بلکه باعث میشوند موتورسوار تجربه بهتری در پیست داشته باشد. کلاه ایمنی قهرمانان موتو جی پی از برخی ویژگیهای جذاب سود میبرد. با وجود استانداردهای رگلاتوری بالا، حفاظت استثنایی در برابر ضربات، استفاده از مواد سبکوزن، ویژگیهای آیرودینامیکی و آپشن هایی همچون سیستمهای صوتی و آفتابگیرهای تیره شونده، کلاههای موردبحث بسیار پیشرفتهتر از آن چیزی هستند که فکر میکنید.
استانداردهای ایمنی بسیار بالا
یک کلاه ایمنی معمولی چندین تست و بررسی ایمنی را پشت سر میگذارد تا از عملکرد مطلوب آن اطمینان حاصل شود. از آنجایی که کلاه ایمنی وسیلهای تزئینی نیست و تفاوت بین مرگ و زندگی را ایجاد میکند بنابراین شرکتهای سازنده تمهیدات گوناگونی از جمله سه لایه مختلف در ساختار را در نظر میگیرند تا ایمنی کلاههای ایمنی بهبود یابد. لایه بیرونی بسته به شرکت سازنده از مواد مختلفی ساخته میشود. یکی از اقتصادیترین گزینهها پلی کربنات است درحالیکه با پرداخت هزینه بیشتر میتوان از فیبر کربن و فایبرگلاس نیز استفاده کرد. لایه دوم دارای فومی است که ضربه را جذب میکند. در این لایه معمولاً از پلی استیرن استفاده میشود. نهایتاً به سومین لایه میرسیم که پد راحت است و بسته به بودجه شرکت سازنده از مواد مختلفی از جمله پارچه قابلتنفس ساخته میشود.
با اینکه کلاه ایمنی موتو جی پی کم و بیش از همین فلسفه ساخت پیروی میکند اما استانداردهای ایمنی سطح بالاتری دارد. این کلاهها باید یکی از سه استاندارد بینالمللی شناخته شده ژاپن، اروپا و یا آمریکا را پاس کنند و درعینحال تأییدیه فدراسیون بینالمللی موتورسواری را نیز به دست آورند. پس از آن کلاهها در تستهایی شرکت میکنند که شرایط حضور در پیست را شبیهسازی میکنند. این فرایند شامل تستهای ضربه و نفوذ به کلاه است.
وزن بسیار کم، آیرودینامیک بالا و مقاوم در برابر ضربه
کلاههای ایمنی مورد استفاده در موتو جی پی از بهترین متریال ممکن از جمله فایبرگلاس، کولار، فیبر کربن، تیتانیوم و رزین ساخته میشود. لایه خارجی این کلاهها دارای یک یا ترکیبی از مواد یاد شده بوده تا حداکثر حفاظت را در برابر ضربه داشته باشد. لایه دوم شامل فوم متراکم است و زیر آن نیز پارچه قرار میگیرد. تراکم فوم بسته به بخشهایی از سر که باید محافظت شود فرق میکند. لایه بیرونی نیز بسیار سبکوزن است و باعث میشود موتورسواران بدون نگرانی درباره وزن کلاه فقط روی مسابقه تمرکز کنند. راحتی موتورسوار جزو دیگر ویژگیهای شاخص این کلاههاست. سومین لایه کلاه ایمنی این ویژگی را فراهم میسازد. مواد استفاده شده تهویه بسیار خوبی دارند و مانع افزایش دمای داخل کلاه حین مسابقه میشوند. برخی از کلاهها دارای لایههای جذاب رطوبت نیز هستند. حتی در برخی کلاهها سوپاپی تعبیه شده تا موتورسوار بتواند از آبی که به همراه دارد بنوشد.
نکته دیگر سیستمهای صوتی یکپارچه در کلاه ایمنی قهرمانان موتو جی پی است که به آنها اجازه ارتباط با تیم را میدهد. همچنین آفتابگیرهای کلاه ایمنی دارای نوارهایی هستند که جلوی گردوغبار را میگیرند. پوشش ضد مه و مقاوم در برابر ضربه اجسام خارجی نیز جزو دیگر مشخصات این کلاهها هستند.
علی علوی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی کاربران و دوستان و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
بهترین و پیشرفته ترین و شناخته شده ترین کمپانی طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف کلاه های ایمنی یا همان هلمت در سطح جهانی کمپانی معظم بل هلمت می باشد که در شهر سانتاکروز در ایالت کالیفرنیا تأسیس شده و قرار گرفته است
در ضمن در مسابقات فوتبال آمریکایی یا همان لیگ فوتبال آمریکایی ان اف ال بهترین و پیشرفته ترین هلمت های جهان عرضه می شود که توسط مهندسین و متخصصین و مخترعان در ایالات متحده جهت جلوگیری از ضربات بسیار شدید به ناحیه سر و گردن استفاده می شود
در ضمن در آینده نزدیک مطالب و موضوعات و مقالات مختلف و گوناگون و تکمیلی در رابطه با طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف هلمت های بسیار پیشرفته ارسال خواهم کرد
علی علوی از مشهد
SMS
۲۳ بهمن ۱۴۰۳واکنش نیمی از موتور سواران نادان و جوان ایران : خب کلاه برای مسابقس بعدش آدم توش راحت نیست
BMW is GOD
۲۳ بهمن ۱۴۰۳آقا یه سوال کسی میدونه چرا مرسدس بنز e۶۳ ۲۰۲۵ معرفی نمیشه چون رقیبش یعنی بیامو ام ۵ ۲۰۲۵ خیلی وقته که معرفی شده ولی مرسدس بنز فعلاً فقط e۵۳ رو معرفی کرده ولی حالا از اون گذشته به نظر من مرسدس بنز ترسیده چون تواناییهای بیامو ام ۵ ۲۰۲۵ را دیده و گورخیده
BMW is GOD
۲۳ بهمن ۱۴۰۳البته یه سری از اطلاعاتش فاش شده مثلاً اینکه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ اسب بخار قدرتش هست و گشتاورش هم تقریباً ۱۲۰۰ نیوتن متر هست و دیگه مثل گذشته ۸ سیلندر نیست و شش سیلندر پلاگین هیبرید هست و موتور بنزینیش فقط ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه و بقیه قدرتش رو هم موتور برقی تولید میکنه و اینکه گفته شده وزنش هم حول و حوش ۲۳۵۰ تا ۲۴۵۰ میتونه باشه و در حوزه امنیت و امکانات و غیره هم دقیقاً مثل ای ۵۳ هستش و یه چیز دیگه چون شش سیلندر هست و وزنش واقعاً زیاده برای یه شش سیلندر
فکر نمیکنم دور بالای خوبی داشته باشه یعنی از سرعت ۳۰۰ به بعد دیگه فکر کنم خیلی آهسته آهسته پر کنه و فکر کنم به زور به تاپ اسپید نسل قبلی خودش برسه و فقط تو صفر تا صد از نسل قبلی خودش یه مقدار خیلی کم سریعتر باشه