مسابقات

نقش مهم پردازش داده‌ها در موتوراسپرت و مسابقات سرعت

حفظ ارتباط موثر و لحظه‌ای میان خودرو و تیم‌ها و همچنین انتقال درست داده‌ها میان این دو عنصر مهم مسابقات، نه‌تنها به مدیریت بهتر مسابقه کمک می‌کند بلکه به برگزارکنندگان اجازه می‌دهد تا از منصفانه‌بودن و ایمنی رویداد اطمینان حاصل کنند.

با پیچیده‌تر شدن رقابت‌هایی مانند IMSA/ WEC و فرمول یک، نقش داده‌ها بیش‌ازپیش پررنگ شده است. این مورد البته برای رشته‌های مرتبط با موتورسواری، اهمیت کمتری دارد اما می‌تواند نتیجه‌ی رقابت‌های خودرویی را عوض کند. دیگر موضوع جالب، استفاده از اینترنت عمومی توسط بسیاری از تیم‌های شرکت کننده، خصوصا برای تجهیزات الکترونیک ساخت بوش (Bosch) است!

در رقابت‌های ایمسا، هم خودروهای LMDh و هم GT3 به امکانات الکترونیکی خاص شرکت بوش مجهز هستند. این سیستم تله‌متری لحظه‌ای مبتنی‌بر اینترنت 4G LTE محل ارسال اطلاعات خودرو به پیت و واحد کنترل مسابقه است. به‌گفته توسعه‌دهنده این فناوری، بوش، این سیستم مجرای داده‌ها به شمار می‌رود:

زمانی که داده‌ها روی سیستم نوشته شوند، ازطریق این دستگاه هم ارسال می‌شوند. ما با تکیه بر سیستم ابری‌مان می‌توانیم این داده را به چند موقعیت مکانی مختلف مثل تریلر خودمان ارسال کنیم تا بوش و ایمسا سیستم‌هایشان را کنترل کنند. البته که محتوای تله‌متری به صفحه تیم‌ها هم خواهد رسید.

سیستم بوش با اتصال به اینترنت عمومی کار خود را انجام می‌دهد؛ بنابراین این احداث دکل مخابراتی مجزا بی‌نیاز است. با این همه، این متود هم با چالش‌های دیگری همراه است. هرچند استفاده از سرویس اینترنت عمومی مزایای یادشده را دارد اما با افزایش تماشاچیان (که اتفاقا برای رویداد موتوراسپرت اتفاقی مثبت تلقی می‌شود)، بار روی شبکه افزایش می‌یابد و همین مسئله می‌تواند برای برگزارکنندگان چالش برانگیز باشد. مهندس ارتباط شرکت بوش، «کرل»، می‌گوید:

هر بار که پیشرفتی حاصل می‌شود، آن‌‌ها ۱۰ هزار بلیت می‌فروشند و زندگی‌مان را کمی دشوار می‌کنند.

از دیگر چالش‌های این مهندسان می‌توان به انتقال صحیح داده‌ها اشاره کرد. «وبستر»، مهندس ارتباطات در بوش، می‌گوید:

ما به‌طور کلی تمام خودروها را تک‌تک بررسی می‌کنیم تا بفهمیم کدام خودروها بهترین عملکرد را دارند.

بوش برای اطمینان از منصفانه بودن رویداد از مشخصه‌های فرکانس استفاده می‌کند. بارگذاری داده‌ها در فضای ابری به مهندسان اجازه می‌دهد تا از هر جای دنیا کار تنظیمات و تیونینگ خودرو را انجام دهند. کرل در این‌باره می‌گوید:

یکی از بهترین تجربه‌های ما کار کردن یکی از مهندسان روی خودروی GTP بود و برای این کار باید از اروپا به آمریکا می‌آمد. او با اتصال مناسب به اینترنت بر فراز اقیانوس آرام به سیستم تله‌متری متصل شد و برای بهبود خودرو با تیمش ارتباط می‌گرفت.

سود این سیستم تنها برای مهندسان پشت‌پرده مسابقات نیست. راننده تیم آکورا، «جوردن تیلور»، می‌گوید:

سیستم ما با وجود تنها ۵ تا ۶ کانال پیچیدگی خاصی ندارد. همین‌ها برای راننده مهم هستند و کارهای زیادی را پیش می‌برند.

اگر تستی را تمام کنم و بفهمم نسبت‌به دور پیشین با بیش‌فرمانی بیشتری مواجه شده‌ام، به داده‌ها نگاهی می‌اندازم تا ببینم ورودی فرمانم خشن‌تر از قبل بوده یا نه. بنابراین می‌توانم از حس خودم نسبت‌به خودرو مطمئن شوم.

داده‌های منتقل شده از هر خودرو که نشان‌دهنده فاکتورهای گوناگون یک خودرو مانند قدرت پیشرانه هستند، کلید اصلی راهبری روان و یکدست مسابقه به شمار می‌روند. دیگر خبری از نشستن در اتاق کنترل و تماشای مسابقه زنده برای درک وضعیت خودروها نیست؛ حالا تمرکز تحلیلگران تیم روی کامپیوترها و نمایشگرهای سرشار از داده‌هایی است باعث می‌شوند روند اجرای مسابقه، ایمن و منصفانه جلو برود.

مدیر ارشد عملیاتی مسابقات ایمسا، «مارک رافاف»، می‌گوید:

ما سیستم خود را به هر مسابقه می‌بریم؛ چه مسابقه ۱۰۰ دقیقه‌ای لانگ‌بیچ باشد یا ۲۴ ساعتی رولکس دیتونا. هر بار همان افراد از همان سیستم استفاده می‌کنند.

من خودم مسئول یک داشبورد هستم که وضعیت تمام خودروهای LMDh را نشان می‌دهد و به من می‌گوید که سیستم ولتاژ بالا و ۱۲ ولتی‌شان درست کار می‌کند یا نه! پس اگر تصادفی رخ دهد من می‌توانم به باقی اعضا اطلاع دهم که نزدیک شدن و دست زدن به خودرو ایمن است یا نه. نخستین فاکتور ایمنی و دومی هم منصفانه بودن رویداد محسوب می‌شود.

هر چند یکی از جذاب‌ترین فاکتورهای مسابقات در گذشته، خطرهای جانی شرکت‌کنندگان آن به شمار می‌رفت و مردم هم به تماشای آن علاقه بسیار داشتند اما با پیشرفت‌های اخیر سعی در آن شده تا با کاهش حداکثری آسیب‌ها، همچنان هیجان مسابقات را حفظ کنند. FIA در بخش‌هایی موفق شده تا این کار را انجام دهد اما هنوز زیرشاخه‌های زیادی در موتوراسپرت وجود دارند که نیازمند بازنگری سنگین هستند تا به دوران اوج خود بازگردند. به نظر شما کدام شاخه موتوراسپرت بیشترین هیجان را برای تماشاچیانش فراهم می‌کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    کلاً سه ضلع از مثلث ( فناوری‌های هوایی ، جنگ‌ها ، فرمول‌یک ) آینده‌ی بشر و حمل‌نقل را به جلو میبره و باعث اومدنِ فناوری‌های مختلف در زندگی مردم جهان میشود!!!
    اینم بماند به یادگار از من!!! آخه نمیدونم چرا یه مدتِ حس میکنم در آخر خطِ این دنیا ایستاده‌ام و هروز دوست دارم از شما خوشگلا اودافِظی کنم ، البته شاید شما هم همین احساس من را داشته باشید ولی فقط به زبان نمیتوانید بیاورید👋🏻😶👋🏻!!!

    موافقم 9
    مخالفم 3
  2. JaMsHiD

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    قبلاً که همچین سیستمی نبود رانندگان درصد خطاشون بالا بود .
    ولی الان هر دور بهتر میشن ، چون از پیت بهشون میگن دور قبلی مشکل چی بوده و باید چیکار کنند .
    و قشنگ راننده رو زیر نظر دارن که هر دور تایم بهتری رو ثبت کنه

    موافقم 3
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا