دیسکوالیفه شدن در فرمول ۱ اتفاقی نادر است، اما حتی بهترین رانندگان هم گاهی با تصمیمات سخت داوران روبهرو میشوند. در مجموع، پنج راننده از گرید فعلی مسابقات تجربه دیسکوالیفه شدن را دارند که هرکدام به دلایل مختلفی از رقابت کنار گذاشته شدهاند. از مشکلات مربوط به وزن خودرو گرفته تا ارائه اطلاعات نادرست به داوران، در ادامه نگاهی به این اتفاقات خواهیم داشت.
راننده | مسابقه | دلیل دیسکوالیفه شدن |
---|---|---|
جورج راسل | گرندپری بلژیک ۲۰۲۴ | وزن کمتر از حد مجاز |
نیکو هالکنبرگ | گرندپری سائوپائولو ۲۰۲۴ | دریافت کمک از مارشالها |
لوئیس همیلتون و شارل لکلرک | گرندپری آمریکا ۲۰۲۳ | سایش بیش از حد تخته زیرین خودرو |
نیکو هالکنبرگ | گرندپری ژاپن ۲۰۱۹ | استفاده از سیستم غیرقانونی کمک به راننده |
استبان اوکون | گرندپری آمریکا ۲۰۱۸ | نقض قوانین مصرف سوخت |
لوئیس همیلتون | گرندپری استرالیا ۲۰۰۹ | ارائه اطلاعات نادرست به داوران |
۱. جورج راسل – گرندپری بلژیک ۲۰۲۴ (وزن کمتر از حد مجاز)
راسـل در یک استراتژی عجیب و غیرمنتظره، با یک تعویض لاستیک تا پایان مسابقه دوام آورد و حتی همتیمی خود، لوئیس همیلتون را پشت سر گذاشت. اما بعد از بررسیها مشخص شد که خودروی او ۱.۵ کیلوگرم کمتر از حداقل وزن مجاز است، و این باعث دیسکوالیفه شدن او شد. مرسدس مسئولیت این اشتباه را پذیرفت و یکی از دلایل آن را سایش بیش از حد لاستیکها عنوان کرد.
۲. نیکو هالکنبرگ – گرندپری سائوپائولو ۲۰۲۴ (دریافت کمک از مارشالها)
هالکنبرگ در پیست خیس سائوپائولو کنترل خود را از دست داد و در پیچ اول اسپین شد. مارشالها او را به مسیر بازگرداندند که طبق ماده ۵۳.۲ قوانین فرمول ۱، تنها در پیتلین مجاز است. همین موضوع باعث شد که پس از ۱۷ سال، یک راننده در جریان مسابقه با پرچم سیاه از دور رقابتها کنار گذاشته شود.
۳. لوئیس همیلتون و شارل لکلرک – گرندپری آمریکا ۲۰۲۳ (سایش بیش از حد تخته زیرین خودرو)
در گرندپری آستین، خودروی همیلتون و لکلرک پس از مسابقه بررسی شد و مشخص شد که تخته زیرین آنها بیش از حد ساییده شده است. این قطعه از جنس کامپوزیت برای کنترل ارتفاع خودروها استفاده میشود و اگر بیش از حد ساییده شود، به معنای ارتفاع غیرمجاز خودرو از سطح زمین است. به دلیل فشردگی برنامه گرندپری (به دلیل مسابقه اسپرینت)، تنها چهار خودرو بررسی شدند که از میان آنها دو خودرو دیگر (لندو نوریس و مکس ورشتپن) این تست را با موفقیت گذراندند.
۴. نیکو هالکنبرگ – گرندپری ژاپن ۲۰۱۹ (استفاده از سیستم غیرقانونی کمک به راننده)
در مسابقه سوزوکا، تیم رنو به دلیل استفاده از سیستمی برای تنظیم خودکار تعادل ترمز در طول مسابقه، توسط تیم ریسینگ پوینت (متعلق به لارنس استرول) متهم شد. داوران پس از بررسیهای فنی، این سیستم را غیرقانونی دانسته و هر دو راننده رنو، از جمله هالکنبرگ، را از نتایج مسابقه حذف کردند.
۵. استبان اوکون – گرندپری آمریکا ۲۰۱۸ (نقض قوانین مصرف سوخت)
پس از پایان گرندپری آستین، مشخص شد که خودروی تیم فورسایندیا که اوکون با آن مسابقه میداد، در برخی مقاطع مسابقه، سوخت را با سرعت بیش از حد مجاز (۱۰۰ کیلوگرم در ساعت) مصرف کرده است. این موضوع منجر به حذف او از ردهبندی نهایی شد. اوکون در واکنش به این تصمیم توییت کرد:
“تمام مسابقه فشار آوردیم، امتیاز گرفتیم و در آخر برای یک دلیل احمقانه دیسکوالیفه شدیم. بدترین حس ممکن است. اشتباه ما بود…”
۶. لوئیس همیلتون – گرندپری استرالیا ۲۰۰۹ (ارائه اطلاعات نادرست به داوران)
این اتفاق در زمان حضور همیلتون در تیم مکلارن رخ داد. در جریان یک دوره خودروی ایمنی، یارنو ترولی از همیلتون سبقت گرفت که طبق قوانین ممنوع است. ابتدا ترولی جریمه شد و جایگاه سوم خود را از دست داد، اما بعدها مشخص شد که مکلارن و همیلتون اطلاعات نادرستی به داوران ارائه کردهاند. پس از افشای مدارک صوتی، همیلتون و تیمش متهم به فریبکاری شدند و از مسابقه کنار گذاشته شدند.
دیسکوالیفه شدن در فرمول ۱ پیامدهای بزرگی دارد، بهویژه زمانی که رانندگان برای سکو یا امتیازات مهم رقابت میکنند. دلایل این دیسکوالیفهها نشان میدهد که قوانین فرمول ۱ به شدت سختگیرانه است و تیمها و رانندگان باید بهدقت از آنها پیروی کنند تا دچار عواقب تلخ نشوند.
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳بعضیاشون واقعا مسخره بود
انگار که داور ها فقط دنبال بهانه بودن
Navid A J
۱۷ اسفند ۱۴۰۳دنبال بهانه نیستن. این قوانینه که بعضیاشون مسخره س و به جای افزایش هیجان مسابقات، فقط دست و پاگیر شدن. من که میگم باید به جز قوانینی که مربوط به ایمنی میشه همه ی موارد رو آزادی عمل بدن به تیم ها تا بهترین تکنولوژی ها و راننده ها با هم رقابت کنن.
بهزاد
۱۷ اسفند ۱۴۰۳بنظرم چندین مورد مهم هم وجود داشت که نگارنده آنها را از قلم انداخت البته موارد مورد اشاره برای دوران اخیر است و برای سالیان گذشته چند مورد هم وجود داشت.
اولین مورد مهم دیسکوالی شدن مایکل شوماخر به صورت کلی از مسابقات فصل ۱۹۹۷ بود که بخاطر برخوردش با ویلنوف در آخرین گرندپری فصل و رقابت برای قهرمانی و تشخیص عمدی بودن تصادفش از جدول رقابت رانندگان حذف شد در حالی که در پایان فصل دوم شده بود.
دومین هم دیسکوالی شدن تیم مکلارن در فصل ۲۰۰۷ و حذف شدن از جدول تیم ها به دلیل خرابکاری عمدی توسط یکی از عوامل تیم فراری.
LH44
۱۷ اسفند ۱۴۰۳دلیل دیسکالیفای شدن مکلارن، خرابکاری نبود. یکی از مهندسین مکلارن مخفیانه به اطلاعات اون سال ماشین فراری دسترسی پیدا کرده بود. اطلاعاتی که شامل 0 تا 100 ماشین فراری میشد. اون مهندس رفته بود اطلاعات رو پرینت بگیره که از شانس خوبش صاحب مغازه طرفدار شدید فراری از اب در میاد و به فراری خبر میده که من تمام اطلاعات ماشین امسال امسالتون تو دستای منه که پرینت بگیرم! فراری هم ته قضیه رو میگره و میفهمه مکلارن به اون اطلاعاات درسترسی پیدا کرده و شکایت میکنه و مکلارن دیسکالیفای میشه.
بهزاد
۱۸ اسفند ۱۴۰۳جاسوسی اطلاعات فقط بخشی از ماجرا بود و ریختن پودر سفید که نمیدونیم چیه برای خرابکاری هم جزوی از نقشه بود.
البته یکبارهم اگر اشتباه نکنم به مونتویا در یکی از گرندپری ها در حین مسابقه پرچم مشکی میدن که یعنی دیسکوالی و دلیلش فکر کنم عدم توجه به پرچم های قبلی یا اخطار بود یا چیز دیگه ای.
LH44
۱۸ اسفند ۱۴۰۳مونتایا؟؟
2007 لوئیس و الونسو نبودن؟؟
بهزاد
۱۸ اسفند ۱۴۰۳الان نگاه کردم دیدم برای گرندپری آمریکا ۲۰۰۴ بود که مونتویا در دور ۵۷ با دریافت پرچم سیاه از مسابقه اوت شد.
مثل اینکه خطای خروج یا آماده شدن از پیت لین داشته.
در همان سال در مسابقه کانادا هم دیسکوالی شده به دلیل ترمزها.