رانندگان این مسابقات از احتمال رخداد جرائم هفت رقمی اظهار شگفتی و ناراحتی کردند.
بنابر قوانین تازه، حداکثر جریمهای که FIA میتواند برای یک راننده فرمول یک در نظر بگیرد از ۲۵۰ هزار یورو به ۱ میلیون یورو افزایش یافته است. این اعلامیه که باعث شوکهشدن برخی از نامهای مشهور این ورزش شده، بدون آمادگی قبلی و در جریان رویداد «شورای جهانی موتوراسپرت» متشر شد. در این بیانیه آمده است که میزان جریمه رانندگان بهمدت ۱۲ سال بدون بازنگری و بررسی مجدد باقی مانده است و با نیازهای کنونی موتوراسپرت همخوانی ندارد.
اینکه رانندگان در برابر این تصمیم چه واکنشی از خود نشان میدهند هنوز مشخص نیست. اگر بخواهیم به فهرست جرائم نگاهی بیاندازیم، به موارد کوچکی برخورد میکنیم؛ برای نمونه چندی پیش، نیمی از جریمه ۵۰ هزار یورویی لوییس همیلتون برای عبور غیرمجاز در پیست قطر، تعلیق شد. در سال ۲۰۲۱ هم مکس ورشتاپن بهدلیل لمس بال عقب خودروی لوییس همیلتون در مسابقه گرندپری برزیل، ۵۰ هزار یورو جریمه شده بود. رانندگی سباستین وتل با یک دستگاه اسکوتر هم موجب جریمه این راننده در استرالیا شده بود.
رانندگان خواستار شفافسازی بیشتر اعلامیه جدید FIA شدهاند. ورشتاپن به رسانهها گفته که دوست دارد بداند تخلفش چیست:
دوست دارم بدانم آن تخلف چیست؟ یک میلیمتر؟ اگر لمس کردن بال عقب ۵۰ هزار یورو جریمه دارد پس مایلم بدانم آن یک میلیمتر چیست؟ در آن صورت شاید بتوانیم برای استفاده از نوشیدنیهایمان هم اسپانسر پیدا کنیم. من آمادهام.
راننده فراری، چارلز لکرک، هم در اینباره اعلام کرده:
این مبلغ واقعا هنگفت است. من اصلا نمیدانم چه خطایی شایسته جریمه ۱ میلیون دلاری خواهد بود اما بیشتر از آن… واقعا برخی از رانندهها درآمدی کمتر از آن دارند.
دنیل ریکاردو، راننده تیم آلفاتوری، که بهتازگی از ضربه واردشده به سرش بهبود یافته است، رقم جریمه را ترسناک خوانده است. کوین مگنوسن از تیم هاس نیز از رغبت خود برای آگاهی از خطای ۱ میلیون دلاری FIA گفته و آن را مسخره دانسته است:
بله؛ واقعا نمیدانم چه خطایی میتواند یک میلیون دلار جریمه داشته باشد اما درهرصورت مسخره است. آخر چارلز میتواند ساعتش را بفروشد اما من ناپدید میشوم تا کسی من را پیدا نکند.
هرچند رانندههای ردهبالای این صنعت در سال چند ده میلیون دلار درآمد دارند اما این دریافتی شامل حال تمام رانندگان این مسابقات نمیشود. نشریه تاپگیر عنوان میکند: «از آنجا که درآمد رانندهها بهطور میانگین از یک میلیون دلار بالاتر نیست پس نمیتوان جریمه یک میلیون دلاری را برایشان منطقی دانست». لوییس همیلتون درباره این بیانیه تازه گفته است:
وقتی حرف چنین چیزهایی میشود واقعا باید درباره پیامی که این کار به مردم میدهد فکر کنیم. اگر قرار است آنها جریمهها را یک میلیون دلاری کنند، بهتر است مطمئن شوند برای دلیلی این کار انجام دادهاند.
پول زیادی در این صنعت وجود دارد و میزان بیشتری هم لازم است تا دسترسی، گوناگونی و فرصتهای بیشتری را در اختیار مردمی قرار دهیم که شانس حضور در این شاخه از موتوراسپرت را ندارند. دلایل زیادی در سراسر جهان وجود دارد. این تنها راهی است که میتوانند از من یک میلیون دلار بگیرند.
نظر شما درباره این جریمهها چیست؟ آیا رانندگان با قوانین غیرمنصفانه روبهرو شدهاند؟
Enzo Ferrari 2008
۵ آذر ۱۴۰۲خیلی زیاده😐
ahmad
۵ آذر ۱۴۰۲فقط حرف کوین مگنوسن : آخر چارلز میتواند ساعتش را بفروشد اما من ناپدید میشوم تا کسی من را پیدا نکند.
به نظرم خیلی چشمش دنبال ساعت ریچارد میل ،چارلز لکلرک بوده😂
EODE
۶ آذر ۱۴۰۲یه ماجرایی هم بود که ساعت لکلرک رو دزدیده بودن و بعد فیلمش اومد راه افتاده بود دنبال دزدا ، اصلا یه وضعی بود … 😂😂😂
ولی خداوکیلی وارد شدن به فرمول یک خودش خیلی سخته ولی به تیم های رده بالا رسیدن خیلی خیلی سخت تره . یکی مثل نیکو هالکنبرگ یا مگناسن سال ها تو تیم های رده پایین میمونن و شانس پیشرفت هم ندارن و یکی هم مثل اسکار پیاستری تا میاد رو هوا میزننش و میره مکلارن .
EODE
۶ آذر ۱۴۰۲فیا چند سال اخیر فقط و فقط دنبال سود آوری و کسب درآمد بوده و به جذابیت فرمول یک خیلی لطمه زده . امسال خیلی پیش اومد که توی موقعیت های مختلف به جای پنالتی برای راننده ها و تیم ها جریمه نقدی بریدن ؛ سه تا !!! مسابقه تو آمریکا برگزار میشه بعد هوفنهایم آلمان تو مسابقه نیست ؛ قطر که اصلا هیچیش مناسب فرمول یک نبود و … . حالا هم این جریمه ها ، این کارا به وجه فرمول یک میتونه خیلی ضرر بزنه .
حسن
۱۱ آذر ۱۴۰۲جیب بری