مسابقات

گزارش گرندپری فرمول یک ابوظبی ۲۰۲۲

فصل ۲۰۲۲ فرمول یک با پیروزی مکس ورستپن به پایان رسید

این آخر هفته به سراغ آخرین مسابقه‌ی فصل ۲۰۲۲ فرمول یک در پیست یاس مارینای ابوظبی می‌رویم. این پیست از سال ۲۰۱۰ میزبان رقابت‌های فرمول یک بوده است و تاکنون شاهد وقایع و اتفاقات زیادی در این پیست بوده‌ایم. اگرچه قهرمانی رانندگان و سازندگان مشخص شده است، اما تکلیف رده‌ی دوم رانندگان همچنان نامشخص است و رقابت بین چارلز لکلرک و سرجیو پرز همچنان ادامه دارد. همچنین در بخش سازندگان نیز وضعیت بین مرسدس و فراری هنوز مشخص نشده است. این مسابقه به دلیل اینکه آخرین مسابقه‌ی سباستین فتل قهرمان چهار دوره‌ی رقابت‌های فرمول یک است، مورد توجه واقع شده است.

در روز تعیین خط مکس ورستپن باز هم موفق به کسب پل پوزیشن شد. در کنار وی نیز هم‌تیمی وی سرجیو پرز قرار گرفت. رده‌ی سوم نیز به چارلز لکلرک راننده‌ی فراری رسید.

به سراغ مسابقه می‌رویم. در استارت مسابقه ورستپن به‌خوبی از صدرنشینی خود دفاع می‌کند. اما راسل که جایگاه خود را از دست می‌دهد پشت نوریس قرار می‌گیرد. لکلرک تلاش می‌کند از پرز سبقت بگیرد اما نمی‌تواند همیلتون از ساینز سبقت می‌گیرد در ادامه ساینز تلاش می‌کند جایگاه خود را پس بگیرد اما همیلتون اجازه نمی‌دهد در ادامه چرخ‌های وی قفل می‌شود از مسابقه خارج می‌شود ولی باز هم به مسابقه باز می‌گردد.

دور ۴ در رادیو به همیلتون اعلام می‌شود که جایگاه ساینز را به وی برگرداند و ساینز با گذشتن از همیلتون چهارم می‌شود. دور بعدی همیلتون تلاش می‌کند از ساینز سبقت بگیرد و می‌گذرد و چهارم می‌شود. راسل نیز در حال کم کردن فاصله‌ی خود با ساینز است، ساینز نیز در فاصله‌ی دی آر اس همیلتون است.

دور هشتم رقابت همیلتون و ساینز بیشتر می‌شود و در نهایت ساینز از وی سبقت می‌گیرد و چهارم می‌شود.

دور بعدی دو راننده‌ی مرسدس با یکدیگر برای جایگاه پنجم رقابت می‌کنند و راسل از همیلتون سبقت می‌گیرد و پنجم می‌شود. همیلتون در رادیو اعلام می‌کند که ماشین وی در حال از دست دادن قدرت است.

دور ۱۲ آغاز می‌شود و فتل تاکنون بارها تلاش کرده است از اکون بگذرد اما نتوانسته است. باز هم تلاش می‌کند اما اکون به‌خوبی دفاع می‌کند. دور ۱۵ اکون به پیت می‌آید و با تایرهای هارد در جایگاه ۱۴ به پیست باز می‌گردد.

راسل نیز به پیت می‌آید و با تایرهای هارد در رده‌ی ۹ و پس از یک پیت‌استاپ طولانی، به مسابقه ادامه می‌دهد.

پرز نیز به پیت می‌آید با تایرهای هارد در جایگاه ششم به پیست باز می‌گردد و با فتل برای جایگاه ۵ رقابت می‌کند.

دور ۱۸ و ساینز تایرهای خود را به هارد تغییر داده و در رده‌ی هفتم به مسابقه باز می‌گردد.

دور بعدی همیلتون نیز به پیت می‌آید با لاستیک‌های هارد و جایگاه هشتم به ادامه‌ی مسابقه می‌پردازد.

ساینز نیز از آلونسو در جایگاه پنجم که هنوز به پیت نرفته است عبور می‌کند و پنجم می‌شود. هدف بعدی ساینز گذشتن از فتل و کسب رده‌ی چهارمی است.

دور ۲۰ نوبت ورستپن است تا بالاخره به پیت بیاید. پس از پیت‌استاپ قهرمان فصل ۲۰۲۲ با لاستیک‌های هارد و در رده‌ی دوم به مسابقه بازمی‌گردد.

لکلرک نیز در ادامه به پیت فراخوانده می‌شود، وی نیز تایرهای هارد را انتخاب می‌کند و پشت پرز و در جایگاه سوم به مسابقه ادامه می‌دهد.

در ادامه ماشین آلونسو باز هم دچار مشکل می‌شود به پیت می‌رود و این راننده‌ی اسپانیایی از مسابقه خارج می‌شود.

دور ۳۴ پرز برای بار دوم به پیت می‌آید و با تایرها هارد در جایگاه ششم برمی‌گردد.

دور ۳۹ میک شوماخر و نیکولاس لطیفی با یکدیگر برخورد می‌کنند اما به مسابقه ادامه می‌دهند. همیلتون نیز به هم‌تیمی خود راسل بسیار نزدیک شده است.

دور ۴۰ راسل و ساینز به پیت می‌آیند و در جایگاه‌های به ترتیب نهم و پنجم به مسابقه ادامه می‌دهند. راسل از ریکاردو سبقت می‌گیرد و هشتم می‌شود.

دور ۴۴ و پرز تا رده‌ی چهارم بالا آمده است. پرز تلاش می‌کند از همیلتون در رده‌ی سوم سبقت بگیرد اما راننده‌ی مرسدس به‌خوبی دفاع می‌کند و اجازه‌ی گذشتن به وی نمی‌دهد. دور بعد بالاخره پرز از همیلتون می‌گذرد و سوم می‌شود. فاصله‌ی پرز با تایرهای نو با لکلرک که یک‌بار به پیت رفته است و در رده‌ی دوم قرار دارد به ۸ ثانیه رسیده است.

دور ۵۳ و فاصله‌ی پرز با لکلرک به زیر ۵ ثانیه رسیده است.

۳ دور مانده به پایان مسابقه و ماشین همیلتون دچار مشکل می‌شود و وی مجبور می‌شود برای ترک مسابقه به پیت برود.

در پایان مکس ورستپن قهرمان فصل ۲۰۲۲ موفق به کسب پانزدهمین پیروزی در این فصل می‌شود. لکلرک نیز دوم می‌شود و در جدول نهایی فصل در بین رانندگان با اختلاف یک امتیاز نسبت به پرز، رده‌ی دوم را از آن خود می‌کند. پرز نیز سوم می‌شود. در جدول سازندگان نیز فراری بالاتر از مرسدس قرار می‌گیرد و دوم می‌شود.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۲)

رتبهنام رانندهملیتتیمامتیاز
۱مکس ورشتاپنهلندردبول ریسینگ۴۵۴
۲چارلز لکلرکموناکوفراری۳۰۸
۳سرجیو پرزمکزیکردبول ریسینگ۳۰۵
۴جورج راسلبریتانیامرسدس۲۷۵
۵کارلوس ساینزاسپانیافراری۲۴۶
۶لوئیس همیلتونبریتانیامرسدس۲۴۰
۷لندو نوریسبریتانیامکلارن-مرسدس۱۲۲
۸استبان اکونفرانسهآلپاین-رنو۹۲
۹فرناندو آلونسواسپانیاآلپاین-رنو۸۱
۱۰والتری بوتاسفنلاندآلفارومئو-فراری۴۹
۱۱دنیل ریکاردواسترالیامکلارن-مرسدس۳۷
۱۲سباستین فتلآلمانآستون مارتین-مرسدس۳۷
۱۳کوین مگنوسندانمارکهاس-فراری۲۵
۱۴پیر گسلیفرانسهآلفاتائوری۲۳
۱۵لنس استرولکاناداآستون مارتین-مرسدس۱۸
۱۶میک شوماخرآلمانهاس-فراری۱۲
۱۷یوکی سونوداژاپنآلفاتائوری۱۲
۱۸ژو گوانیوچینآلفارومئو-فراری۶
۱۹الکساندر آلبونتایلندویلیامز-مرسدس۴
۲۰نیکولاس لطیفیکاناداویلیامز-مرسدس۲
۲۱نیک دِ وریسهلندویلیامز-مرسدس۲
۲۲نیکو هالکنبرگآلمانآستون مارتین (راننده ذخیره)۰

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. PRPR

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    بنز لایک فراری دیسلایک

    موافقم 47
    مخالفم 36
    1. علی

      ۳۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      کسیکه به فراری دیسلایک بده ، با کلمه عشق بیگانه است . فراری یعنی عشق . فراری شاه ه خودروهاست

      موافقم 8
      مخالفم 11
  2. Dna

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    خداقوت بده به پرز و همیلتون
    احتمالا الان همیلتون ی نفس راحت کشیده از دست این ماشین
    احتمالا الان ویلیامز ی نفس راحت کشیده از دست ***لطیفی😂

    موافقم 22
    مخالفم 3
  3. Scuderia Ferrari

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    لکلرک ، با استعداد ناب خودش مقام کسب کرد
    برای رقابت با ورشتاپن باید ماشین و تیمی مثل ردبول داشته باشه !!
    اون موقع به همه نشون میده که بهترین راننده حال حاضر F1 کیه 👊👊
    کلید اخراج “بینوتو” اگه امروز زده بشه بهتر از فرداست
    چون با این شخص ، فراری هیچ زمانی رنگ قهرمانی رو نخواهد دید

    موافقم 22
    مخالفم 20
  4. Clean energy

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1328 ديدگاه)

    همیلتون مقام خیلی خوبی داشت ولی از بد شانسی……..
    اما خب فراری …

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. پیام

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (286 ديدگاه)

    بیخ گوشمون یکی داره گرند پری برگزار میکنه یکی جام جهانی را اونوقت اینجا چی…

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. phonix

      ۲۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      عوضش امنیت داریم

      موافقم 24
      مخالفم 6
  6. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2961 ديدگاه)

    رده بندی بهترین رانندگان فصل 2022
    1. مکس ورشتاپن 454
    2. چارلز لکلرک 308
    3. سرجیو پرز 305
    4. جورج راسل 275
    5. کارلوس ساینز 246
    —————————————
    بازنشستگی همیلتون مبارک

    موافقم 25
    مخالفم 33
    1. Porsche 911

      ۲۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1217 ديدگاه)

      ولی جناب اشتری با وجود امتیازات ضعیف همیلتون در این فصل (که به دلیل ضعیف بودن W13 بود)
      همچنان سبک رانندگی لوییس از بقیه یه سطح بالاتر هست
      نحوه ورود و خروج پیچ ها
      سبقت ها
      و دفاع هاش واقعا عالی هستن
      و این مشخصه اگه با بقیه مقایسه بکنین

      موافقم 30
      مخالفم 18
      1. نیما

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بشین ار اول مسابقات ببین مکس کلا ار همه نظر با اختلاف سر

    2. HS

      ۲۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (64 ديدگاه)

      اول اینکه وتل بازنشسته شد
      دوم اینکه شما برو ببین چقدر لوئیس این فصل بدشانسی آورد مثل گرندپری بلژیک،استرالیا،هلند،برزیل،ابوظبی،میامی،بریتانیا،مجارستان
      تو همه اینا یا توی کوالی یا توی ریس یه بدشانسی یا تصادف از جانب بقیه بوده که بهش ضربه بزنه
      شما اینا رو در نظر میگیری؟!

      موافقم 13
      مخالفم 9
    3. دانیال_Surrey،England

      ۲۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2862 ديدگاه)

      تو کوالی که همیلتون راسلو نابود کرد 13 به 9.
      این رتبه هم تماما از بدشانسیای لوییس بوده.
      تنها مسابقه ای که لوییس خودش اشتباه کرد و رتبه از دست داد مسابقه سنگاپور بود.
      نصف بیشتر نیم فصل اولم تمام تستا رو ماشین لوییس انجام میشد و شده بود موش آزمایشگاهی مرسدس.
      برای همینام هست از راسل عقب تره.
      این مسابقه هم که یه بدشانسی دیگه بود براش معلوم نبود چرا یهو قدرتش رفت و آخرم که ظاهرا مشکل گیربکس داشت و dnf شد.
      کلا هنوز که هنوزه هیچکسو در حد لوییس نمیبینم.

      موافقم 23
      مخالفم 15
    4. LH44

      ۳۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (179 ديدگاه)

      با این حرفتون مخالفم. تا جایی که بخاطر دارم این فصل رو مرور میکنم.
      چند هفته قبل از شروع فصل مشخص نبود که همیلتون برمیگرده یا نه. یه قهرمانی ازش دزدیده بودن. مرسدس به راننده اش قول یک موشک رو داده بود. راننده ها در سیمولیتور این موشک رو تست کرده بودن و فکر میکردن قراره تو لیگ خودشون مسابقه بدن. خلاصه همه مطمئن بودن بهترینن. این قدر مطمئن بودن که لوئیس گفت تیم من هیچ وقت اشتباه نمیکنه!!!!! غرور به سراغ همه اومده.
      ماشین رونمایی شد و زرشک…….
      ماشین مشکلات بنیادین داشت. تیم باید با ازمایش های مختلف میفهمید مشکل از کجاست. اکثر این ازمایش ها و نصب سنسور ها رو روی ماشین لوئیس انجام میدادن. این هم وزن رو زیاد میکنه هم اثرات ایرودینامیکی داره. مجبور بودن دو ماشین کاملن متفاوت رو تست کنن تا بفهمن مشکل دقیقن از کجاست. ستاپ و قطعات مطمئن تر روی ماشین راسل سوار میشد. چند مسابقه اول به غیر از قطر که ابر و باد و مه و خورشید یه پودیوم به لوئیس و مرسدس دادن، مرسدس با همین فرمون رفت. نتیجش شد له شدن لوئیس توسط راسل. مخصوصن گرندپری عربستان که همه مثل الان شما گفتن لوئیس دیگه تمومه. بیشتر اختلاف امتیازی بین دو راننده در نیم فصل اول بوجود اومد. دیگه اخرای نیم فصل صدای لوئیس درومد که ازمایشات رو روی ماشین جورج هم انجام بدن. بعد از نیم فصل و با نتیجه مسابقه مجارستان، لوئیس کم کم فاصله رو کم کرد و عملکرد بهتری نسبت به راسل از خودش نشون داد. در تعیین خط ها که لوئیس 13 به 9 راسل رو زد. اما در مسابقات 11 به 9 راسل بهتر بود. این روهم باید در نظر داشته باشیم که لوئیس دوبار dnf شد راسل یک بار. به اینها بدشانسی های راننده ها هم باید اضافه کرد. نیم فصل اول هرچی سیفتی کار اومد به ضرر لوئیس بود. اما برای راسل اوضاع بهتر بود. چنتایی که کلن به نفع راسل بود که نقش تصمیم خودش در اونها زیاد بود. راسل از نظر تصمیمات استراتژی از لوئیس خیلی بهتره. مسابقه برزیل هم خیلی به نتیجه تعین خط روز اول وابسته بود. هردو راننده در هوای بارونی خوب کار می کنن. سنگاپور لوئیس بهتر بود(هر چند اشتباه داشت)، برزیل جورج که براش یه بردم اورد. این رو هم باید بگم تیم استراتژی مرسدس و لوئیس یه ضعف بزرگ داشتن. چندین سال بهترین ماشین در اختیارشون بود. یعنی استراتژیستا نیازی نبود در لحظه تصمیماتی با ریسک بالا بگیرن. لوئیسم به ماشین خوب عادت کرده بود. برعکس راسل. تیم استراتژی هم که در طول فصل خوب عمل نکرد( نه به اندازه استون و فراری). لوئیسم چند مسابقه ای طول کشید تا با شرایط وفق پیدا کنه.
      اینا رو نگفتم که بگم راسل پایین تر از لوئیسه و..
      نکته اول رو که خط اول گفتم. نکته دوم خود راسله. راسل یکی از بهترین راننده ای گریده. در لحظه تصمیمات بینظیری میگیره، قوانین رو بطور کامل بلده، تنها کسی در بین نسل جوونه که تمام مقاطع قبل اف وان رو قهرمان شده بعد اومده اف وان. پس به هیچ عنوان رقیب کمی نیست. به نظرم تیم مرسدس بهترین ترکیب راننده ها رو داره. میانگین همشون عالی کار کردن و خیلی نزدیک به هم بودن.
      به عنوان یه طرفدار مرسدس هم اعتقاد دارم اگر ماشین رقابتی تولید بشه، راننده ها پتانسیل این رو دارند که قهرمانی رو برای خودشون بکنن. البته اگر همچین ماشینی بتونن بسازن. شخصن خیلی امیدوار نیستم.

      موافقم 7
      مخالفم 6
      1. بهزاد

        ۳۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (2563 ديدگاه)

        همیلتون میراث خودشو باقی گذاشته و هرکاری برای موفقیت هاش میتونسته انجام داده.
        مثل همه ی ورزشکاران گذشته دورانش به سر رسیده و دیگه نیازی نداره خودشو اثبات کنه و اگر برای قهرمانی و کسب جام بخواد ادامه بده، بنظرم تلاش بیهوده ست چون با جوانان این دوران نمیشه رقابت کرد و شاید رتبه های امسال بسیار بهتر از سال بعد باشه.

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. LH44

          ۳۰ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (179 ديدگاه)

          بررسی سرعت همیلتون چه در مسابقه و چه در تعیین خط نسبت به راسل و حتی فراری و ردبول، مخصوصن در نیم فصل دوم اصلن حرف شما رو تایید نمیکنه:))
          میتونید درتو.ییتر نمودار ها و بررسیشون رو ببینید.

          موافقم 1
          مخالفم 4
        2. بهزاد

          ۱ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2563 ديدگاه)

          دوست گرامی منظور ما چیز دیگری بود و چیزی که شما فرمودی در مورد ماشین مرسدس درسته!
          فکر نکنم تناقض عملکرد همیلتون و ماشینش حالا حالاها حل بشه و حتی بعد از پایان این فصل بازهم طرفداران هرگونه ارتقا و بهبودی را به راننده میچسبونن.

  7. E.SH

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مکس یک استعداد نابه
    تعریف از خود نباشه این بشر رو تو سال 2017 دیدم گفتم این قهرمان جهان خواهد شد./
    به امید شکست همیلتون در تعدادقهرمانی ها

    موافقم 6
    مخالفم 8
  8. رضا

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اینها دنبال چی هستن و به کجاها رسیدن.ما دنبال چه مسخره بازی هایی هستیم.متاسفم واقعا.مدام دنبال ترقه بازی و موشک و پهباد هوا کردن و این مسخره بازی ها.میگن دشمن داریم!!!!!خب اخه این دشمن لعنتی رو فقط ما داریم؟؟؟؟؟خب خودمون مدام دنبال ناامنی و کارهای بیخود و بی جهت کردنیم.نتیجه این کارها اینکه زندگی رو به کام مرد زهرمار کردیم.همین و بس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا