این آخر هفته به سراغ آخرین مسابقهی فصل ۲۰۲۲ فرمول یک در پیست یاس مارینای ابوظبی میرویم. این پیست از سال ۲۰۱۰ میزبان رقابتهای فرمول یک بوده است و تاکنون شاهد وقایع و اتفاقات زیادی در این پیست بودهایم. اگرچه قهرمانی رانندگان و سازندگان مشخص شده است، اما تکلیف ردهی دوم رانندگان همچنان نامشخص است و رقابت بین چارلز لکلرک و سرجیو پرز همچنان ادامه دارد. همچنین در بخش سازندگان نیز وضعیت بین مرسدس و فراری هنوز مشخص نشده است. این مسابقه به دلیل اینکه آخرین مسابقهی سباستین فتل قهرمان چهار دورهی رقابتهای فرمول یک است، مورد توجه واقع شده است.
در روز تعیین خط مکس ورستپن باز هم موفق به کسب پل پوزیشن شد. در کنار وی نیز همتیمی وی سرجیو پرز قرار گرفت. ردهی سوم نیز به چارلز لکلرک رانندهی فراری رسید.
به سراغ مسابقه میرویم. در استارت مسابقه ورستپن بهخوبی از صدرنشینی خود دفاع میکند. اما راسل که جایگاه خود را از دست میدهد پشت نوریس قرار میگیرد. لکلرک تلاش میکند از پرز سبقت بگیرد اما نمیتواند همیلتون از ساینز سبقت میگیرد در ادامه ساینز تلاش میکند جایگاه خود را پس بگیرد اما همیلتون اجازه نمیدهد در ادامه چرخهای وی قفل میشود از مسابقه خارج میشود ولی باز هم به مسابقه باز میگردد.
دور ۴ در رادیو به همیلتون اعلام میشود که جایگاه ساینز را به وی برگرداند و ساینز با گذشتن از همیلتون چهارم میشود. دور بعدی همیلتون تلاش میکند از ساینز سبقت بگیرد و میگذرد و چهارم میشود. راسل نیز در حال کم کردن فاصلهی خود با ساینز است، ساینز نیز در فاصلهی دی آر اس همیلتون است.
دور هشتم رقابت همیلتون و ساینز بیشتر میشود و در نهایت ساینز از وی سبقت میگیرد و چهارم میشود.
دور بعدی دو رانندهی مرسدس با یکدیگر برای جایگاه پنجم رقابت میکنند و راسل از همیلتون سبقت میگیرد و پنجم میشود. همیلتون در رادیو اعلام میکند که ماشین وی در حال از دست دادن قدرت است.
دور ۱۲ آغاز میشود و فتل تاکنون بارها تلاش کرده است از اکون بگذرد اما نتوانسته است. باز هم تلاش میکند اما اکون بهخوبی دفاع میکند. دور ۱۵ اکون به پیت میآید و با تایرهای هارد در جایگاه ۱۴ به پیست باز میگردد.
راسل نیز به پیت میآید و با تایرهای هارد در ردهی ۹ و پس از یک پیتاستاپ طولانی، به مسابقه ادامه میدهد.
پرز نیز به پیت میآید با تایرهای هارد در جایگاه ششم به پیست باز میگردد و با فتل برای جایگاه ۵ رقابت میکند.
دور ۱۸ و ساینز تایرهای خود را به هارد تغییر داده و در ردهی هفتم به مسابقه باز میگردد.
دور بعدی همیلتون نیز به پیت میآید با لاستیکهای هارد و جایگاه هشتم به ادامهی مسابقه میپردازد.
ساینز نیز از آلونسو در جایگاه پنجم که هنوز به پیت نرفته است عبور میکند و پنجم میشود. هدف بعدی ساینز گذشتن از فتل و کسب ردهی چهارمی است.
دور ۲۰ نوبت ورستپن است تا بالاخره به پیت بیاید. پس از پیتاستاپ قهرمان فصل ۲۰۲۲ با لاستیکهای هارد و در ردهی دوم به مسابقه بازمیگردد.
لکلرک نیز در ادامه به پیت فراخوانده میشود، وی نیز تایرهای هارد را انتخاب میکند و پشت پرز و در جایگاه سوم به مسابقه ادامه میدهد.
در ادامه ماشین آلونسو باز هم دچار مشکل میشود به پیت میرود و این رانندهی اسپانیایی از مسابقه خارج میشود.
دور ۳۴ پرز برای بار دوم به پیت میآید و با تایرها هارد در جایگاه ششم برمیگردد.
دور ۳۹ میک شوماخر و نیکولاس لطیفی با یکدیگر برخورد میکنند اما به مسابقه ادامه میدهند. همیلتون نیز به همتیمی خود راسل بسیار نزدیک شده است.
دور ۴۰ راسل و ساینز به پیت میآیند و در جایگاههای به ترتیب نهم و پنجم به مسابقه ادامه میدهند. راسل از ریکاردو سبقت میگیرد و هشتم میشود.
دور ۴۴ و پرز تا ردهی چهارم بالا آمده است. پرز تلاش میکند از همیلتون در ردهی سوم سبقت بگیرد اما رانندهی مرسدس بهخوبی دفاع میکند و اجازهی گذشتن به وی نمیدهد. دور بعد بالاخره پرز از همیلتون میگذرد و سوم میشود. فاصلهی پرز با تایرهای نو با لکلرک که یکبار به پیت رفته است و در ردهی دوم قرار دارد به ۸ ثانیه رسیده است.
دور ۵۳ و فاصلهی پرز با لکلرک به زیر ۵ ثانیه رسیده است.
۳ دور مانده به پایان مسابقه و ماشین همیلتون دچار مشکل میشود و وی مجبور میشود برای ترک مسابقه به پیت برود.
در پایان مکس ورستپن قهرمان فصل ۲۰۲۲ موفق به کسب پانزدهمین پیروزی در این فصل میشود. لکلرک نیز دوم میشود و در جدول نهایی فصل در بین رانندگان با اختلاف یک امتیاز نسبت به پرز، ردهی دوم را از آن خود میکند. پرز نیز سوم میشود. در جدول سازندگان نیز فراری بالاتر از مرسدس قرار میگیرد و دوم میشود.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۲)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس ورشتاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۴۵۴ |
۲ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۸ |
۳ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۳۰۵ |
۴ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۲۷۵ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۶ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۲۴۰ |
۷ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۱۲۲ |
۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپاین-رنو | ۹۲ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آلپاین-رنو | ۸۱ |
۱۰ | والتری بوتاس | فنلاند | آلفارومئو-فراری | ۴۹ |
۱۱ | دنیل ریکاردو | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۳۷ |
۱۲ | سباستین فتل | آلمان | آستون مارتین-مرسدس | ۳۷ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۲۵ |
۱۴ | پیر گسلی | فرانسه | آلفاتائوری | ۲۳ |
۱۵ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۱۸ |
۱۶ | میک شوماخر | آلمان | هاس-فراری | ۱۲ |
۱۷ | یوکی سونودا | ژاپن | آلفاتائوری | ۱۲ |
۱۸ | ژو گوانیو | چین | آلفارومئو-فراری | ۶ |
۱۹ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۴ |
۲۰ | نیکولاس لطیفی | کانادا | ویلیامز-مرسدس | ۲ |
۲۱ | نیک دِ وریس | هلند | ویلیامز-مرسدس | ۲ |
۲۲ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | آستون مارتین (راننده ذخیره) | ۰ |
PRPR
۲۹ آبان ۱۴۰۱بنز لایک فراری دیسلایک
علی
۳۰ آبان ۱۴۰۱کسیکه به فراری دیسلایک بده ، با کلمه عشق بیگانه است . فراری یعنی عشق . فراری شاه ه خودروهاست
Dna
۲۹ آبان ۱۴۰۱خداقوت بده به پرز و همیلتون
احتمالا الان همیلتون ی نفس راحت کشیده از دست این ماشین
احتمالا الان ویلیامز ی نفس راحت کشیده از دست ***لطیفی😂
Scuderia Ferrari
۲۹ آبان ۱۴۰۱لکلرک ، با استعداد ناب خودش مقام کسب کرد
برای رقابت با ورشتاپن باید ماشین و تیمی مثل ردبول داشته باشه !!
اون موقع به همه نشون میده که بهترین راننده حال حاضر F1 کیه 👊👊
کلید اخراج “بینوتو” اگه امروز زده بشه بهتر از فرداست
چون با این شخص ، فراری هیچ زمانی رنگ قهرمانی رو نخواهد دید
Clean energy
۲۹ آبان ۱۴۰۱همیلتون مقام خیلی خوبی داشت ولی از بد شانسی……..
اما خب فراری …
پیام
۲۹ آبان ۱۴۰۱بیخ گوشمون یکی داره گرند پری برگزار میکنه یکی جام جهانی را اونوقت اینجا چی…
phonix
۲۹ آبان ۱۴۰۱عوضش امنیت داریم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۱رده بندی بهترین رانندگان فصل 2022
1. مکس ورشتاپن 454
2. چارلز لکلرک 308
3. سرجیو پرز 305
4. جورج راسل 275
5. کارلوس ساینز 246
—————————————
بازنشستگی همیلتون مبارک
Porsche 911
۲۹ آبان ۱۴۰۱ولی جناب اشتری با وجود امتیازات ضعیف همیلتون در این فصل (که به دلیل ضعیف بودن W13 بود)
همچنان سبک رانندگی لوییس از بقیه یه سطح بالاتر هست
نحوه ورود و خروج پیچ ها
سبقت ها
و دفاع هاش واقعا عالی هستن
و این مشخصه اگه با بقیه مقایسه بکنین
نیما
۲۴ آذر ۱۴۰۱بشین ار اول مسابقات ببین مکس کلا ار همه نظر با اختلاف سر
HS
۲۹ آبان ۱۴۰۱اول اینکه وتل بازنشسته شد
دوم اینکه شما برو ببین چقدر لوئیس این فصل بدشانسی آورد مثل گرندپری بلژیک،استرالیا،هلند،برزیل،ابوظبی،میامی،بریتانیا،مجارستان
تو همه اینا یا توی کوالی یا توی ریس یه بدشانسی یا تصادف از جانب بقیه بوده که بهش ضربه بزنه
شما اینا رو در نظر میگیری؟!
دانیال_Surrey،England
۲۹ آبان ۱۴۰۱تو کوالی که همیلتون راسلو نابود کرد 13 به 9.
این رتبه هم تماما از بدشانسیای لوییس بوده.
تنها مسابقه ای که لوییس خودش اشتباه کرد و رتبه از دست داد مسابقه سنگاپور بود.
نصف بیشتر نیم فصل اولم تمام تستا رو ماشین لوییس انجام میشد و شده بود موش آزمایشگاهی مرسدس.
برای همینام هست از راسل عقب تره.
این مسابقه هم که یه بدشانسی دیگه بود براش معلوم نبود چرا یهو قدرتش رفت و آخرم که ظاهرا مشکل گیربکس داشت و dnf شد.
کلا هنوز که هنوزه هیچکسو در حد لوییس نمیبینم.
LH44
۳۰ آبان ۱۴۰۱با این حرفتون مخالفم. تا جایی که بخاطر دارم این فصل رو مرور میکنم.
چند هفته قبل از شروع فصل مشخص نبود که همیلتون برمیگرده یا نه. یه قهرمانی ازش دزدیده بودن. مرسدس به راننده اش قول یک موشک رو داده بود. راننده ها در سیمولیتور این موشک رو تست کرده بودن و فکر میکردن قراره تو لیگ خودشون مسابقه بدن. خلاصه همه مطمئن بودن بهترینن. این قدر مطمئن بودن که لوئیس گفت تیم من هیچ وقت اشتباه نمیکنه!!!!! غرور به سراغ همه اومده.
ماشین رونمایی شد و زرشک…….
ماشین مشکلات بنیادین داشت. تیم باید با ازمایش های مختلف میفهمید مشکل از کجاست. اکثر این ازمایش ها و نصب سنسور ها رو روی ماشین لوئیس انجام میدادن. این هم وزن رو زیاد میکنه هم اثرات ایرودینامیکی داره. مجبور بودن دو ماشین کاملن متفاوت رو تست کنن تا بفهمن مشکل دقیقن از کجاست. ستاپ و قطعات مطمئن تر روی ماشین راسل سوار میشد. چند مسابقه اول به غیر از قطر که ابر و باد و مه و خورشید یه پودیوم به لوئیس و مرسدس دادن، مرسدس با همین فرمون رفت. نتیجش شد له شدن لوئیس توسط راسل. مخصوصن گرندپری عربستان که همه مثل الان شما گفتن لوئیس دیگه تمومه. بیشتر اختلاف امتیازی بین دو راننده در نیم فصل اول بوجود اومد. دیگه اخرای نیم فصل صدای لوئیس درومد که ازمایشات رو روی ماشین جورج هم انجام بدن. بعد از نیم فصل و با نتیجه مسابقه مجارستان، لوئیس کم کم فاصله رو کم کرد و عملکرد بهتری نسبت به راسل از خودش نشون داد. در تعیین خط ها که لوئیس 13 به 9 راسل رو زد. اما در مسابقات 11 به 9 راسل بهتر بود. این روهم باید در نظر داشته باشیم که لوئیس دوبار dnf شد راسل یک بار. به اینها بدشانسی های راننده ها هم باید اضافه کرد. نیم فصل اول هرچی سیفتی کار اومد به ضرر لوئیس بود. اما برای راسل اوضاع بهتر بود. چنتایی که کلن به نفع راسل بود که نقش تصمیم خودش در اونها زیاد بود. راسل از نظر تصمیمات استراتژی از لوئیس خیلی بهتره. مسابقه برزیل هم خیلی به نتیجه تعین خط روز اول وابسته بود. هردو راننده در هوای بارونی خوب کار می کنن. سنگاپور لوئیس بهتر بود(هر چند اشتباه داشت)، برزیل جورج که براش یه بردم اورد. این رو هم باید بگم تیم استراتژی مرسدس و لوئیس یه ضعف بزرگ داشتن. چندین سال بهترین ماشین در اختیارشون بود. یعنی استراتژیستا نیازی نبود در لحظه تصمیماتی با ریسک بالا بگیرن. لوئیسم به ماشین خوب عادت کرده بود. برعکس راسل. تیم استراتژی هم که در طول فصل خوب عمل نکرد( نه به اندازه استون و فراری). لوئیسم چند مسابقه ای طول کشید تا با شرایط وفق پیدا کنه.
اینا رو نگفتم که بگم راسل پایین تر از لوئیسه و..
نکته اول رو که خط اول گفتم. نکته دوم خود راسله. راسل یکی از بهترین راننده ای گریده. در لحظه تصمیمات بینظیری میگیره، قوانین رو بطور کامل بلده، تنها کسی در بین نسل جوونه که تمام مقاطع قبل اف وان رو قهرمان شده بعد اومده اف وان. پس به هیچ عنوان رقیب کمی نیست. به نظرم تیم مرسدس بهترین ترکیب راننده ها رو داره. میانگین همشون عالی کار کردن و خیلی نزدیک به هم بودن.
به عنوان یه طرفدار مرسدس هم اعتقاد دارم اگر ماشین رقابتی تولید بشه، راننده ها پتانسیل این رو دارند که قهرمانی رو برای خودشون بکنن. البته اگر همچین ماشینی بتونن بسازن. شخصن خیلی امیدوار نیستم.
بهزاد
۳۰ آبان ۱۴۰۱همیلتون میراث خودشو باقی گذاشته و هرکاری برای موفقیت هاش میتونسته انجام داده.
مثل همه ی ورزشکاران گذشته دورانش به سر رسیده و دیگه نیازی نداره خودشو اثبات کنه و اگر برای قهرمانی و کسب جام بخواد ادامه بده، بنظرم تلاش بیهوده ست چون با جوانان این دوران نمیشه رقابت کرد و شاید رتبه های امسال بسیار بهتر از سال بعد باشه.
LH44
۳۰ آبان ۱۴۰۱بررسی سرعت همیلتون چه در مسابقه و چه در تعیین خط نسبت به راسل و حتی فراری و ردبول، مخصوصن در نیم فصل دوم اصلن حرف شما رو تایید نمیکنه:))
میتونید درتو.ییتر نمودار ها و بررسیشون رو ببینید.
بهزاد
۱ آذر ۱۴۰۱دوست گرامی منظور ما چیز دیگری بود و چیزی که شما فرمودی در مورد ماشین مرسدس درسته!
فکر نکنم تناقض عملکرد همیلتون و ماشینش حالا حالاها حل بشه و حتی بعد از پایان این فصل بازهم طرفداران هرگونه ارتقا و بهبودی را به راننده میچسبونن.
E.SH
۳۰ آبان ۱۴۰۱مکس یک استعداد نابه
تعریف از خود نباشه این بشر رو تو سال 2017 دیدم گفتم این قهرمان جهان خواهد شد./
به امید شکست همیلتون در تعدادقهرمانی ها
رضا
۳۰ آبان ۱۴۰۱اینها دنبال چی هستن و به کجاها رسیدن.ما دنبال چه مسخره بازی هایی هستیم.متاسفم واقعا.مدام دنبال ترقه بازی و موشک و پهباد هوا کردن و این مسخره بازی ها.میگن دشمن داریم!!!!!خب اخه این دشمن لعنتی رو فقط ما داریم؟؟؟؟؟خب خودمون مدام دنبال ناامنی و کارهای بیخود و بی جهت کردنیم.نتیجه این کارها اینکه زندگی رو به کام مرد زهرمار کردیم.همین و بس.