گرند پری پرحادثه و پراتفاق قطر ۲۰۲۴ نهایتاً با پیروزی مکس وستپن به پایان رسید و چارلز لکلرک و اسکار پیستری هم به ترتیب دوم و سوم شدند.
فصل ۲۰۲۴ مسابقات فرمول یک به روزهای پایانی خود رسیده و مسابقهٔ ماقبل آخر در قطر برگزار شد. این مسابقه اما که آخرین اسپرینت ریس فصل را هم در دل خود جای داده بود، با اتفاقات و حواشی فراوانی همراه بود. در دور تعیین خط گرند پری قطر که شنبهشب برگزار شد، هرچند مکس وستپن پل پوزیشن را از آن خود کرد ولی به دلیل کند بودن بیشازحد و سد کردن راه جورج راسل، یک رده پنالتی گرفت تا پل پوزیشن به رانندهٔ تیم مرسدس برسد. بااینحال، در استارت مسابقه ورشتپن راسل را پشت سر گذاشت و پیشتاز شد. رانندهٔ مرسدس حتی به لندو نوریس هم رده واگذار کرد تا در جایگاه سوم به کار خود ادامه دهد.
کنده شدن آینهٔ یکی از خودروهای ویلیامز در دور سیام مسابقه و افتادن آن در کفی پیست اما کل این گرند پری را تحتالشعاع قرار داد. پس از تصمیم بحثبرانگیز مدیر مسابقه برای عدم صدور دستور سفتی کار مجازی، پس از حدود چهار دور نهایتاً این آینه باعث پنچری کارلوس ساینز و لوئیس همیلتون شد. در میان این اتفاقات، چند راننده پنالتی زمانی دریافت کردند و استیواردها شب شلوغی داشتند. لندو نوریس که بیشتر مسابقه پشت مکس در حال رانندگی بود، به دلیل عدم کاهش سرعت در هنگام پرچم زرد، ۱۰ ثانیه پنالتی توقف در پیت لین دریافت کرد و پسازاینکه در رتبه آخر به پیست بازگشت، نهایتاً مسابقه را در جایگاه دهم به پایان رساند.
در میان این هرجومرج، چارلز لکلرک موفق به کسب مقام دوم شد و کارلوس ساینز با وجود پنچری به ردهی ششم رسید تا فراری در رقابت قهرمانی سازندگان، ۹ امتیاز بیشتر از مکلارن کسب کند و تعیین قهرمان جدول سازندگان به مسابقهٔ آخر کشیده شود. اسکار پیستری هم که مسابقه را در ردهٔ چهارم آغاز کرده بود، در پایان سکوی قطر را تکمیل کرد. جورج راسل که از پیت استاپ کند تیم مرسدس لطمه خورد، پس از شروع مسابقه از پل پوزیشن، کار خود را در ردهٔ چهارم به پایان رساند. پیر کسلی از پنچری و پنالتی دیگر رانندگان بهره برد و پنجم شد تا در رقابت نزدیک برای کسب ردهٔ ششم جدول سازندگان با تیمهای RB و هاس، ۱۰ امتیاز حیاتی برای آلپین کسب کند.
فرناندو آلونسو نتیجهٔ خوبی برای آستونمارتین به ارمغان آورد و هفتم شد. ژو گوانیو با یک رانندگی عالی، یکی از بهترین عملکردهای فصل خود را نشان داد و با قرارگیری در جایگاه هشتم، اولین امتیاز فصل ۲۰۲۴ را برای تیم سائوبر کسب کرد. کوین مگنوسن نهم شد و لوئیس همیلتون هم پس از پنچری و گرفتن دو پنالتی به خاطر خطا در هنگام استارت و تخلف در پیت لین، نتوانست رتبهای بهتر از دوازدهم کسب کند. در این گرند پری پرماجرا، پنج خودروی به دلایل مختلف از مسابقه خارج شدند و نتوانستند به خط پایان برسند.
آخرین مسابقهٔ فصل ۲۰۲۴ مسابقات فرمول یک هفتهٔ آینده در ابوظبی ساعت ۱۶:۳۰ بهوقت ایران برگزار خواهد شد تا تکلیف قهرمان سازندگان بین فراری و مکلارن مشخص شود. این در حالی است که مکس وستپن هفتهٔ گذشته در گرند پری لاسوگاس قهرمانی خود را در بخش رانندگان قطعی کرد.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۴۲۹ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۴۹ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۴۱ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۹۱ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۷۲ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۲۳۵ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۲۱۱ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۲ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۸ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۷ |
۱۱ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۳۶ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۳۰ |
۱۳ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۴ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۲۳ |
۱۵ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۶ |
۱۶ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۷ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۸ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۹ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۴ |
۲۱ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۴ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۳ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
hosen
۱۱ آذر ۱۴۰۳عجب مسابقه جذاب و پرحاشیه ای بود
امیدوارم در نهایت فراری رتبه اول تیمی رو کسب کنه
(*Ali-Gh (*ALI
۱۱ آذر ۱۴۰۳مسابقه خوبی بود ورستپن توی همون استارت راسل رو گرفت و پیشتاز شد و یه برد دیگه رو به دست آورد البته اگر داورها اون جریمه رو به نوریس نمیدادن شاید نتیجه فرق میکرد چون نوریس سریع بود و داشت حمله میکرد
همیلتون موقعی که اومد جریمش رو توی پیت انجام داد گفت از مسابقه بکشیم بیرون ولی تیم بهش جواب منفی داد بعد موقعی که از پیت اومد بیرون بهش گفتن از مسابقه بکش کنار و همیلتون نیومد بیرون اونجا فکر میکنم یه نیمچه درگیری بین همیلتون و تیم مرسدس به وجود اومد اونجا خیلی معلوم نبود توی گاراژ مرسدس چه خبره
رقابت تیمی فراری و مکلارن هم به مسابقه آخر کشید و تیم فراری باید کار زیادی بکنه چون فاصله امتیازی اونقدرا کم نیست
Ground zero
۱۳ آذر ۱۴۰۳همیلتون ک نمیتونست ماشینو مستقیم از پیت بیرون بیاره پس جواب منفی بود دلیلشم اینکه پنالتی میره برای مسابقه بعد اما بعد زدن دور بهش ک گفتن خوده لوییس نیومد
Ground zero
۱۳ آذر ۱۴۰۳نوریس بعد زدن سریعترین دور ک فاصله شد دو دهم سریعا مکس فاصله باز کردو دور بعد سریعترین دورو زد نوریس فقط تو مستقیما تایم کم میکرد اما تو پیچا مکس انقد خوب کار میکرد ک تایم بدست میاورد.اما بعد اینکه پنالتی دریافت مرد تو رادیو ب مکس گفتن ک نوریس پنالتی داره برا همینم مکس دیگه فشار نیاورد وگرنه با اشتباهاتی ک از نوریس دیدیم خیلی سخت میشد از مکس رد شد
علی یوسفی
۱۲ آذر ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مسابقه ی عجیب و پر حادثه ای بود دو نکته غیر منتظره داشت سرعت ماشین مکس و البته عملکرد عالیش از اون ور هم خوب بودن سائوبر و خوشبختانه ژو هم نشون داد لیاقت بودن در فرمول یک رو داره از ابتدای حضورش در f1 ازش خوشم اومد و راننده ای هست با ثبات و تواضع که لازمه بزرگ شدن هر راننده ای هست امیدوارم لاوسون هم یاد بگیره!!! نکته بعدی خوش شانسی عجیب گسلی بود بنظر خودم هالک و گسلی این فصل بهترین راننده ها بودن البته هالک از گسلی هم بهتر بود و بجز مسابقه امشب و یکی دو مسابقه از ابتدا تا انتها ثبات بینظیری داشت و عامل اصلی رتبه درخشان هاس خود نیکو بود با وجود استراتژی های احمقانه هاس. گسلی هم خیلی بی حاشیه و خوب و کم هزینه برای تیمش بود هر چند که واقعا خوش شانسی برزیل و قطر نقش زیادی در امتیازاتش داشت اوکن هم بنظرم با پرز در این فصل کم فروشی کردن در مورد اوکن برخوردش با گسلی در موناکو و توبیخ توسط تیم باعث شد دیگه دل به کار نده والا خودروی آلپین در نیمه دوم فصل خوب بود در مورد بهترین ها و بدترین ها هم بعد مسابقه ابوظبی کامل مینویسم امیدوارم عزیزان سایت هم نظراتشون بنویسن یه نکته هم به طرفداران بزرگوار فراری بگم قبل از پایان نیم فصل اول سال بعد از رفتن ساینز و اومدن لوئیس کاملا راضی خواهید بود همونطور که ساینز اگه امشب تا صبح مسابقه ادامه داشت از سبقت از گسلی عاجز بود با داشتن برترین خودرو هم هیچگاه با فراری قهرمان نمیشد!!
همایون
۱۲ آذر ۱۴۰۳با اومدن کادیلاک فرمول یک جذابتر میشه امیدوارم قبل از اینکه همه چی برقی بشه پورشه و لامبو هم بیان البته اگه قوانین دست و پا گیر فیا بزاره.راستی کسی میدونه چرا جنرالموتورز برای شرکت در مسابقات موتور اسپرت از برند لوکس سازش استفاده میکنه؟درسته تو لمان شورولت هست ولی اون بر اساس کوروت تولیدیه ولی وقتی قرار شد برای حضور تو سطح اول لمان یه خودرو مخصوص بسازن اینکارو با برند کادیلاک انجام دادن حالا هم تو فرمول هم با برند کادیلاک اومدن در حالی که میشد با شورولت بیاد که همواره سریعترین خودرو GM رو تولید کرده تو طول تاریخ یا اصلا پونتیاک رو بیاره که باعث احیا این برند بشه
فقط انگلستان
۱۲ آذر ۱۴۰۳تنها یک مسابقه باقی مونده تو بحرین
مکلارن ۴۲ امتیاز از فراری جلوتر هستش
مکلارن: ۵۹۳
فراری: ۵۵۱
حتی اگه راننده های فراری اول و دوم هم بشن یعنی ۲۵+۱۸ بازم ۴۳ امتیاز به دست میارن و اگه مکلارن فقط دو امتیاز دیگه به دست بیاره قهرمان میشه.
بهزاد
۱۲ آذر ۱۴۰۳فکر کنم چند مسابقه را ندیدی!
فاصله ۲۱ امتیاز است.
امتیازات باقی مانده ۴۴ چون یک امتیاز سریعترین دور هم لحاظ میشه.
فقط انگلستان
۱۲ آذر ۱۴۰۳بهزاد عزیز آره اشتباهی امتیاز این مسابقه رو جمع نکردم
و در کل مکلارن ۲۷ امتیاز جلوه.
بهزاد
۱۲ آذر ۱۴۰۳داداش ۲۱ امتیاز😄
فقط انگلستان
۱۲ آذر ۱۴۰۳بله درست میگید من کلا امروز قاطی کردم😀
فقط انگلستان
۱۲ آذر ۱۴۰۳مسابقه بعد امارات
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳کار به زمان شاه ندارم اما اگه اون زمان بود الان کشور ما باید میزبان همچین بازی هایی میبود…
محمد حسین علی بیگی
۱۲ آذر ۱۴۰۳ای کاش برای تفکیک کیفیت راننده و ماشین این دو تا مسابقه رو هم قبل یا بعد هر فصل فرمول 1 برگزار می کردن :
1- یه مسابقه برای تعیین بهترین سازنده. با استفاده از یک راننده طرف قرارداد با خود فیا که عضو هیچ تیمی نیست. این راننده می تونه در سه مدل پیست مختلف از موناکو تا مونزا ، با همه ماشین ها رانندگی و ثبت زمان کنه. اینجوری معلوم میشه که با راننده یکسان کدوم سازنده تونسته ماشین بهترین بسازه.
2- همه راننده ها با یک ماشین (غیر از سازنده های اصلی که در فرمول 1 حاضر هستن) در سه مدل پیست (با ویژگی های متفاوت) مسابقه بدن تا معلوم بشه با یک ماشین یکسان ، چه کسی راننده بهتری هست.
به نظرم مسابقات جذابی میشه.