مسابقات

فرمول یک 2026؛ آلپین از پیشرانه مرسدس استفاده خواهد کرد

پیشرانه ۱,۰۱۳ اسب بخاری مرسدس از سال ۲۰۲۶ به میدان مسابقه می‌رود.

تیم فرمول ۱ آلپین همکاری خود با مرسدس را به‌صورت رسمی اعلام کرد. به این ترتیب، این تیم فرانسوی از جعبه‌دنده و پیشرانه‌های آلمانی‎‌ها برای شرکت در سطح‌بالاترین شاخه موتوراسپرت استفاده خواهند کرد. همکاری یادشده از زمان آغازبه‌کار قوانین تازه در فصل ۲۰۲۶، شروع می‌شود.

پیش از این، شرکت مادر آلپین، رنو، امید داشت که پیشرانه خود را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان توسعه دهد اما بعدتر شایعاتی مبتنی‌بر کنار گذشته شدن این برنامه در رسانه‌ها منتشر شد؛ تا اینکه رنو رسما اعلام کرد از این کار منصرف شده است. به این ترتیب، بیش از نیم قرن همکاری رنو در مسابقات F1 به‌عنوان تامین‌کننده پیشرانه به پایان می‌رسد تا این گروه خودروسازی، نام خود را به‌طور تمام و کمال از فرمول ۱ کنار کشیده باشد. رنو تاکنون موفق به پیروزی در ۱۱ قهرمانی جهان شده است.

آخرین نفس‌های این تیم در میان مسابقه‌دهندگان فرمول ۱ باعث شد که به ضعیف‌ترین پیشرانه تبدیل شود و راهی ندارد که بتواند تا پیش از پایان فصل ۲۰۲۵، خود را به باقی پیشرانه‌سازان مانند مرسدس، هوندا و فراری برساند. این تقلا در همپایی با رقبا، با آغاز عصر توربو-هیبرید در خودروهای فرمول ۱ شروع شد و ورق بازی را به نفع مرسدس تغییر داد. شاید دلیل روی آوردن زیرمجموعه رنو، آلپین، به استفاده از پیشرانه آلمانی AMG هم، همین موفقیت طولانی‌مدت تیم مرسدس باشد.

آلپین به‌عنوان مشتری مرسدس درکنار پیشرانه، جعبه‌دنده این شرکت را هم دریافت می‌کند و می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ با خیال راحت به رقابت بپردازد.

فدراسیون جهانی اتوموبیلرانی، FIA، برای بهبود عملکرد و ایجاد تنوع در فصل ۲۰۲۶، خودروهای فرمول ۱ را بار دیگر متحول کرد. به‌این‌ترتیب، نسل بعدی مسابقه‌دهندگان این رقابت‌ها از بدنه‌های کوچکتری سود می‌برند که در مقایسه با نسل گذشته، ۳۰ کیلوگرم سبک‌تر هستند؛ وزنی که هر چند در دنیای روزمره چندان تاثیرگذار نیست اما روی عملکرد این ابرخودروهای مسابقه‌ای تاثیر بسیار چشم‌گیری خواهند گذاشت.

خودروهای فصل ۲۰۲۶ از فاصله محوری و ابعاد بدنه کوتاه‌تری سود می‌برند. بازطراحی بدنه این خودرو باعث کاهش ۳۰ و ۵۰ درصدی به‌ترتیب نیروی عمودی و و نیروی پسا خواهد شد. سیستم آیرودینامیک فعال این خودروها هم دستخوش تغییر شده تا خودروها از این پس به بال‌های کوچک‌تر جلو و نسخه‌های ارتقایافته در عقب مجهز خواهند شد. پهنای تایرهای جلو و عقب به‌ترتیب ۲۴ و ۳۰ میلی‌متر کاهش می‌یابد اما FIA مدعی است که این اقدام، تاثیر حداقلی روی چسبندگی خودروها خواهد داشت.

قدرت پیشرانه خودروهای فرمول یک ۲۰۲۶ روی‌هم‌رفته به ۱,۰۱۳ اسب بخار متریک می‌رسد که با توجه به وزن کم بدنه، چسبندگی بالا و نیروی عمودی خیره‌کننده این خودروها در سرعت‌ها کم و زیاد، مسابقه‌هایی سرشار از هیجان را برای تماشاچیان به ارمغان می‌آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خودروهای جدید رقابت‌های فرمول یک، مطلب «FIA از خودروهای فصل ۲۰۲۶ فرمول ۱ رونمایی کرد» را مطالعه کنید. نظر شما درباره همکاری تازه مرسدس و آلپین چیست؟ با توجه به تغییرات پیش رو، کدام تیم را نزدیک به پیروزی می‌بینید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    خودروهای اف وان واقعا ترسناکن.
    یک همچین قدرتی روی ی همچین بدنه ای مو به تنه آدم سیخ میکنه.

    موافقم 12
  2. hosen

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    یه زمانی اکثر تیم های فرمول یک از پاوریونیت رنو استفاده میکردن الان کلا کشیده کنار رنو! واقعا حیف

    1. JaMsHiD-B

      ۲۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2984 ديدگاه)

      مثال بارز از عرش به فرش
      سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ سال های اوج و طلایی رنو بود
      توی جاده با کلیو V6 و توی پیست با موتور های V10 تنفس طبیعی گل کاشت
      بنظرم اون زمان اگه آلپین احیا میشد مدل های بسیار خاصی هم ممکن بود تولید بشه

  3. علی منصوری

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    خداحافظی رنو ….افول این برند دردناکه با این قدمت و اصالت….یاد آلونسو افتادم وقتی تو رنو میدرخشید…حیف حیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا