سرانجام فصل جنجالی ۲۰۲۱ مسابقات فرمول یک به ایستگاه پایانی رسید. فصلی پر از اتفاقات و حواشی مختلف که مطمئناً آنرا به یکی از جذابترین فصلها در کل تاریخ مسابقات فرمول یک تبدیل کرد. نقشهای اول این فصل پرهیجان مطمئناً لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن بودند که تا لحظه آخر برای قهرمانی جنگیدند و پس از گرند پری جنجالی عربستان، دقیقاً هم امتیاز وارد مسابقه آخر در ابوظبی شدند. در روز تعیین خط، ورشتپن به لطف لاستیکهای سافت و تویی (Tow) که از همتیمی خود گرفت، پل پوزیشن را از آن خود کرد و همیلتون در جایگاه دوم قرار گرفت. لندو نوریس از مکلارن هم با عملکردی فوقالعاده، تایم سوم را ثبت کرد.
با این ترتیب، به مسابقه بسیار حساس و هیجانی روز یکشنبه رسیدیم. در آغاز، همیلتون با استارتی عالی پیشتاز شد و ورشتپن یک رده از دست داد. در ادامه، مکس در پیچ هفت خود را به لوئیس رساند و قصد سبقت داشت اما راننده مرسدس که بهواسطه حضور ورشتپن در پیچ از پیست خارج شده بود، پیچ را برید و پیشتاز باقی ماند. در درگیریهای استارت، پرز هم خود را به جایگاه سوم رساند درحالیکه بوتاس که تعیین خط خوبی نداشت، کاملاً عقب افتاد. مسابقه با همین ترتیب تا دور ۱۴ ادامه پیدا کرد و همیلتون که پشتهم سریعترین دورها را میزد، فاصله خود را با رقیب اصلی زیاد کرد. در این دور اما مکس راهی پیت شد و لاستیکهای سافت خود را با هارد تعویض کرد و پشت کارلوس ساینز در جایگاه چهارم به پیست بازگشت. مرسدس بلافاصله به این حرکت ردبول پاسخ داد و همیلتون را به پیت فراخواند. حالا قهرمان هفت دوره جهان که تا قهرمانی هشتم خود تنها ۴۳ دور فاصله داشت، با لاستیکهای هارد پشت پرز در جایگاه دوم به مسابقه برگشت.
در ادامه، مکس در دور ۱۸ از ساینز سبقت گرفت و سوم شد و دو دور بعد لوئیس هم خود را به پرز رساند و درگیر سبقت شد. پرز اما دفاع سختی کرد و پس از چند جابجایی و درگیری، بالاخره راننده مرسدس در دور ۲۱ از راننده ردبول سبقت گرفته و دوباره پیشتاز شد. این درگیری اما باعث شد ورشتپن فاصله خود را با همیلتون بسیار نزدیکتر کند. با سبقت لوئیس از پرز، راننده دوم ردبول بلافاصله جایگاه خود را در اختیار مکس قرار داد تا وی دوباره دوم شده و با فاصله تنها ۱.۸ ثانیه پشت همیلتون قرار گیرد. راننده مرسدس اما حالا که از بند پرز آزاد شده بود، دوباره دورهای سریع خود را آغاز کرده و فاصله را با رقیب افزایش داد. مسابقه بدون اتفاق خاصی ادامه یافت تا اینکه در دور ۲۷ رایکونن که آخرین حضور خود در فرمول یک را تجربه میکرد، اسپین شد. این اتفاق رایکونن را از رقابت خارج کرد تا آخرین مسابقه او ناتمام بماند.
در دور ۳۵ بوتاس راهی پیت شد و با لاستیکهای هارد پشت لکلرک در جایگاه نهم به رقابت بازگشت. چهار دور بعد راننده دوم مرسدس از فراری سبقت گرفت و هشتم شد. در دور ۳۶، آنتونیو جیوویناتزی به دلیل مشکل گیربکس از مسابقه خارج شد تا تیم آلفارومئو هردو ماشین خود را از دست بدهد. این اتفاق سیفتی کار مجازی را به دنبال داشت و در این فرصت هردو راننده ردبول دوباره به پیت رفته و لاستیکهای خود را با هارد نو تعویض کردند اما مرسدس ریسک کرد و همیلتون را با همان لاستیکهای کهنه در مسابقه نگه داشت. حالا مکس با فاصله ۱۸ ثانیهای پشت رقیب به پیست بازگشت و سریعترین دورها را زد تا فاصله خود را کاهش دهد.
۱۵ دور مانده به پایان مسابقه، فاصله مکس با لوئیس به ۱۳ ثانیه رسیده درحالیکه لاستیکهای او تنها ۶ دور و لاستیکهای راننده مرسدس ۳۰ دور کار کردهاند. تا اینجا، پرز در جایگاه سوم، ساینز چهارم، نوریس پنجم و بوتاس ششم هستند و راسل هم از مسابقه خارج شده است. ۱۰ دور مانده به پایان فصل ۲۰۲۱، مسابقه به اوج هیجان خود رسیده زیرا مکس به لطف لاستیکهای تازهتر، دورهای سریع و ترافیکی که لوئیس را به دام انداخته، خود را به ۱۱ ثانیهای همیلتون رسانده است. در این لحظه، همه توجهات به این دو راننده است و اتفاقات بین دیگر خودروها کمتر موردتوجه قرار میگیرد.
در دور ۵۳، نیکولاس لطیفی در هنگام تلاش برای سبقتگیری، با دیواره پیست برخورد کرد و سیفتی کار را به مسابقه آورد تا دوباره همه معادلات تغییر کند، با این اتفاق، ردبولها دوباره راهی پیت شدند و لاستیکهای خود را با سافت تعویض کردند. در زمان سیفتی کار و درحالیکه تنها سه دور تا پایان مسابقه مانده، پرز به دلیل مشکل خودرو از مسابقه خارج شد. در این دور خودروهای لپی اجازه پیدا میکنند تا خود را آنلپ کنند. حالا فقط یک دور تا پایان باقیمانده و سیفتی کار بهزودی از پیست خارج میشود. با خروج سیفتی کار، هیجانانگیزترین لحظهٔ مسابقات به وقوع میپیوندد و مکس که به لوئیس چسبیده، در دور پایانی سبقت گرفت تا همهچیز تغییر کند. حالا قهرمان فصل در فاصلهٔ چند پیچ مانده به پایان مسابقه عوض میشود و مکس ورشتپن با عبور از خط پایان به اولین قهرمانی خود در فرمول یک میرسد.
از جنگ فوقالعادهٔ همیلتون و ورشتپن که بگذریم، کارلوس ساینز هم در این مسابقه عملکردی چشمگیر داشت و سکوی سوم را از آن خود کرد تا تیم فراری بالاتر از مکلارن در جایگاه سوم قرار گیرد. همچنین با خروج پرز از مسابقه و ششم شدن بوتاس، قهرمانی تیمها به مرسدس رسید و ردبول دوم شد. بدین ترتیب، این فصل بشدت پرهیجان و پر از اتفاقات عجیب به پایان رسید تا اشتیاق علاقهمندان برای فصل ۲۰۲۲ بیشتر شود.
SF90 STRADALE
۲۱ آذر ۱۴۰۰هیجان انگیزترین مسابقه فصل بود
من که طرفدار هیچ کدومشون نبودم داشتم سکته میکردم
حق همیلتون قهرمانی بود ولی شانس هم خیلی تاثیر داره
امین
۲۱ آذر ۱۴۰۰همیلتون دیگه رکورد ها دستشه و کنار شوماخر وایساده خوب بود مکس ببره که برد همیلتون زیاد برده خیلی زیاد
Amin
۲۱ آذر ۱۴۰۰این بد شانسی نبود ، استراتژی بد مرسدس قهرمانی را از همیلتون گرفت .
Iman99
۲۲ آذر ۱۴۰۰موافقم علت باختشون تو استراتژی نادرست بود اگه شرایت عادی پیش می رفت برد صد در صدی با همیلتون بود و مکس هرکاری میکرد نمیتونست به لویس برسه ولی دیگه مرسدسی ها تو این مسابقه خودشون از خودشون باختن اونم تو نیم دور آخر از اول تا آخر مسابقه برتری دستشون بود ولی یه اشتباه نتیجه رو تغییر داد
ولی از برنده شدن مکس هم خوشحال شدم چون این راننده رو هم دوست دارم بعد از مسابقه لبخند هایی که رو لب ردبولی ها بود دیدنی بود بخصوص خنده هورنر رو هم ندیده بودیم که دیدیم کاشکی همیشه لبخند بزنه چون وقتی که اخمو هست شبیه شغال میشه
مردسدس ها هم نباید ناراحت باشن چون ۷ سال قهرمانی متوالی و ۸ هشتمین قهرمانی متوالی سازندگان تو دستشونه دیگه چی میخوان تو این چند سال بهترین ماشین و بهترین و قوی ترین موتور و پاوریونیت در اختیارشون بوده که واقعا حرفی برای گفتن باقی نمیزارن و از همه بهتر بوده و همین برای اثبات برتریشون کافیه که اینم نتیجه فکر مهندسان نخبه و باهوش تر مرسدس بوده
درمورد شروع مسابقه هم من مونده بودم که چطور همیلتون تو استارت مسابقه با لاستیک مدیوم استارت بهتری از مکس با لاستیک سافت داشت و افتاد جلو عجیب تر اینکه نه تنها تو دور های بعد مکس نتونست با لاستیک سافت خودش رو به همیلتون برسونه بلکه همیلتون همینطور داشت فاصله خودش رو با مکس بیشتر میکرد اونم بالاستیک کند تر مدیوم این برتری تا آخر مسابقه همراهش بود و فقط استراتژی اشتباه باعث باختش شد اگه شرایط عادی پیش میرفت و اتفاقی نمیوفتاد همیلتون قهرمان بود و تو این مسابقه کاملا برد حقش بود ولی اشکالی نداره چون مکس هم بردش باعث خوشحالی ما شد ارتش نارنجی هم که اونجا بودن که پیست رو ترکوندن رسما واقعا منم از خوشحالی اونها احساس شادی میکردم با اینکه بعضی از رفتار های ناپخته و نسنجیده مکس رو دوست ندارم ولی ایشالا از فصل های آینده این برد باعث بشه که دیگه این رفتار های خشن و تهاجمی خودش رو درست کنه و سالم تر مسابقه بده و همچنین امیدوارم که فیاهم دست از لجبازی با مرسدس که امسال همه چیز از داوری تا تغییر قوانین علیه تیم مرسدس و .. دریغ نکرده بود برداره با این وجود اشکالی نداره چون به هیجانش می ارزید این فصل پر هیجان ترین فصل بود تا جایی که یادمه بعد از زمان مسابقات شوماخر که دیدم واقعا فوق العاده بود
SF90 STRADALE
۲۱ آذر ۱۴۰۰یک فصل دیگه گذشت که پادشاهی مجدد مرسدس بنز در بخش تیمی و برترین انجین سال رو به همراه داشت
از تلاش های سخت ورشتاپن در طول فصل هم نمیشه گذشت که بلاخره در ثانیه های پایانی نتیجه داد هرچند معتقدم خیلی شانس یارش بود
فراری هم ثابت کرد اگه در اوج هم نباشه بازم مدعیِ کسب مقام و رفتن روی سکو هست
فصل جدید و تغییر قوانین و نزدیک تر شدن تیم ها به همدیگه میتونه نویدبخش مسابقات هیجان انگیزی در آینده باشه
با توجه به اخباری که پیگیری میکنم خبرهای خوبی از مارانلو به گوش میرسه و فراری داره تلاش میکنه تا دوباره دوران شکوه و عظمت خودشو تکرار کنه
Iman99
۲۲ آذر ۱۴۰۰امیدوارم که همینطور باشه چون وقتی فراری تو کورس قرمانی باشه همونی هست که همیشه ازش انتظار میره
ماتیا بینوتو هم قبلا گفته بود که زمستان امسال مشغول کار روی SF21 هستن حتی همین فصل هم واسه مسابقه امریکا نرفتن تا وقت بیشتری واسه ماشین سال آینده بزارن تا فصل آینده کمبود سرعت خودشون رو جبران کنن و تا حد قابل قبولی برسونن و روی درگ و آیرودینامیک هم تو تونل باد کارکردن و به احتمال زیاد ماشین رقابتی برای فصل آینده خواهند داشت
AHMET 2002
۲۲ آذر ۱۴۰۰همر ابوظبی رو به گاراژ مرسدس باخت…
امین
۲۱ آذر ۱۴۰۰خوب شد رکورد شوماخر موند مکس هم لیاقت حداقل یبار قهرمانی رو داشت نتیجه عالی💎👌
Amin
۲۱ آذر ۱۴۰۰کاملا با نظر شما موافقم.
امین
۲۱ آذر ۱۴۰۰🙏ممنون
GT
۲۱ آذر ۱۴۰۰تو دور آخر، آدرنالین خونم به حداکثر رسیده بود😱
ولی واقعا آخرش برای همیلتون بشدت تلخ بود.
دلیل اصلی شکست همیلتون استراتژی بشدت نادرست مرسدس بود، ورشتاپن هم نتیجه تلاش های بی نظیرش را دید بالاخره😃
Amin
۲۱ آذر ۱۴۰۰دقیقا همینطور ه که شما فرمودید.
Taha Malek
۲۱ آذر ۱۴۰۰من بلند شده بودم داشتم داد میزدم اصلا عالی بود خیلی هیجان انگیز بود
AHMET 2002
۲۲ آذر ۱۴۰۰من قبل از ریس پیش بینی میکردم اشیاء شکستنی دور برم برداشتم کلا
Aboalfazl demon
۲۱ آذر ۱۴۰۰به قول حمید لولایی :
بله عصبییییم عصبیم
shayan demon
۲۱ آذر ۱۴۰۰خاک بر سر بنز که از نوشابه ساز با متور هوندا باخت
GT
۲۱ آذر ۱۴۰۰ادب را رعایت کن دوست عزیز یا حداقل قبلش بگو معذرت میخوام😁 یکم آرامشت را حفظ کن🙃
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۱ آذر ۱۴۰۰هاااا😐
نوشابه ساز با موتور هوندا🤐
همین نوشابه ساز یکی از قویترین ماشین های اف یک رو داره و خیلی شرکت مهمیه…
بعدشم زندگی برد و باخته😐 همیشه برد که نمیشه
akrh78
۲۱ آذر ۱۴۰۰تو اگه فن فرمول یک بودی به مسابقه نمیگفتی بازی 😂
Philipp
۲۱ آذر ۱۴۰۰مرسدس که برد سلطان
همیلتون بود که یدور نتونست از رتبش دفاع کنه
محمد امین
۲۱ آذر ۱۴۰۰همیلتون با استراتژی مزخرف مرسدس باخت، و بگم که اصلا شدنی نبود که همیلتون با تایر هاردی که حدود ۴۰ دور زده باهاش جلوی لاستیک سافت نو رو بگیره ، این اصلا شدنی نبود
Philipp
۲۱ آذر ۱۴۰۰بله مرسدس اشتباه کرد
ولی خب یکدور خیلی کمه حداقل یک دور میتونست نگه داره
و یا اگرم نه بره توی دی ار اس فرشتاپن که آخر کار شاید بتونه مثل بوتاس لحظه آخری رد بشه
AHMET 2002
۲۲ آذر ۱۴۰۰اگه ریس رو دیده باشی باید بفهمی که با تایر هارد نو از سافت نو یکو نیم ثانیه کند تره حالا شما بیا چهل و چند دور لاستیک رو کهنه تر فرض کن! نزدیک به سه ثانیه کند تره کما این که تو همین نیم دور مکس 2.5 ثانیه جدا شد
Amin
۲۱ آذر ۱۴۰۰مرسدس که اول شد .
چی میگی واسه خودت
Iman99
۲۳ آذر ۱۴۰۰بله تو قهرمانی سازندگان مرسدس اول شد تو رانندگان هم که مشخص شد خودت دیدی با اینکه برتری تو رانندگان هم از مرسدس بود
ولی مهم واسه ما قهرمانی سازندگان بود که مرسدس امسال هم برای ۸ هشتمین سال متوالی قهرمان سازندگان شد و این رکورد بی نظیر رو به جا گذاشت
و ثابت کرد که مرسدس بهترین هست تو فرمول یک و بهترین ماشین و بهترین و قوی ترین موتور و پاوریونیت فرمول یک رو ساخته که اینم با هوش و فکر برتر مهندسان نخبه مرسدس ممکن شده مرسدس از آلمان و فورد و جنرال موتورز از امریکا و کلا آلمان و امریکا همیشه برتری خودشون رو ثابت کردن و هر جا که خواستن بهترین بودن و شدن و هستن و خواهند بود مرسدس هم که واقعا حرفی برای گفتن باقی نذاشته تو همه چیز بهترین بودن هرجا که ورود کردن برتری و پیشتازی و یکه تازی خودشون رو ثابت کردن
Ali Keyhani
۲۱ آذر ۱۴۰۰لیاقتشو داشت فصل خیلی خوبی رو پشت سر گذاشت
رقابت با همیلتون و مرسدس کار هر راننده ای نیست
محمد امین
۲۱ آذر ۱۴۰۰فراری با اختلاف ۵۰ امتیاز از مکلارن سومی رو به دست اورد …. و حیف شد کا لکلرک به خاطر کلی بدشانسی اش توی فصل پنجمی رو از دست داد
تبریک به مکس و همچنین لوییس بزرگ و مرسدس
Ali Keyhani
۲۱ آذر ۱۴۰۰یکی از رکوردهای شوماخر که همیلتون میتونست بهش برسه قهرمانی در 5 فصل متوالی بود اما با قهرمانی ورشتاپن،همیلتون روی عدد 4 قهرمانی متوالی باقی موند
Philipp
۲۱ آذر ۱۴۰۰قبلشم روزبرگ اجازه انجام این کار رو ازش گرفت :)
AMG GT R
۲۱ آذر ۱۴۰۰ای تو روح لطیفی واقعا که ژن ایرانی داره
AHMET 2002
۲۲ آذر ۱۴۰۰#ملت_همیشه_در_صحنه
امیرعباس
۲۱ آذر ۱۴۰۰من طرفدار همیلتون هستم اما واقعا مکس ورشتپن راننده ی خوبیه
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۲۱ آذر ۱۴۰۰همیلتون هنوزم راننده بی نقصیه و هنوز تو دوران اوجشه ، اما دور دور جووناس و مکس هم راننده خیلی خوبیه ، دوست داشتم لوییس ببره ولی خب برنده ترین ها هم یه روز میبازن ، بدون شک لوییس در آینده یادش باقی میمونه ، کسی که اکثر افتخارات تیمش رو بهش مدیونن ، منتظرم ببینم زوج راسل و همیلتون چیکار میکنن ، در ضمن این برد رو به طرفدارای ردبول ( فکر کنم کسایی که طرفدارای ردبولن در حقیقت کسایین که دوست دارن مرسدس نبره حالا هر تیمی جلو این واقعه رو بگیره ) تبریک میگم و برای ورشتاپن هم آرزوی موفقیت میکنم .
بهزاد
۲۱ آذر ۱۴۰۰فصل دل انگیزی بود و اونقدر هیجان داشت که بهترین فصل قرن بیستم لقب بگیره.
مدیریت دو تیم و همچنین فیا باعث شد آخرین مسابقه بدون درگیری دو تیم برتر به پایان برسه و به شخصه احتمال عدم درگیری در این مسابقه را بسیار کم میدیدم که خوشبختانه کاملا حرفه ای و جوانمردانه رقابت کردند.
روز سختی برای طرفداران همیلتون بود و این شکست از شایستگی این راننده کم نمیکنه و امیدواریم در فصل جدید رقابت های جذابی را شاهد باشیم.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۱ آذر ۱۴۰۰وای خیلی باحال بود
ولی وقتی این.تر نشنال گفت ردبول برده ترسیدم گفتم واسه بازیم اف یک بنز زدم کند نباشه😑😂
ولی خوشبختانه سریع ترین دستگاه حضرت بنزه💪💪
من به شخصه خیلی از اف یک های بنز خوشپ میاد خیلی خوبن
M.Kazem.K
۲۱ آذر ۱۴۰۰بدترین اتفاقی که میتونه برای یه نفر بیوفته اینه که یه هفته تمام لحظه شماری کنه برای هیجان انگیز ترین مسابقه طول عمرش ، آخرش روز آخر یادش بره ….😐😐😐😐😣😩😭😭😭😭😭😭 اههههههه
پارسا
۲۱ آذر ۱۴۰۰آخه ببینید این درسته
لوئیس و تیم مرسدس تا دور ۵۳ زحمت کشیدن و اختلاف ۱۱ ثانیهای با مکس ایجاد کردن
بعد سیفتی کار اومد گند زد به همه چی اون اخلاف ۱۱ ثانیهای پرید و هاپولی شد و بعد با هم شروع کردن این که نشد بابا مرسدس ۱۱ ثانیه جلو بود نتیجه اون همه زحمت چی شد؟
چرا باید کسی که ۱۱ ثانیه عقبه از نفر اول بیاد با نفر اول همزمان شروع کنه
بعد این که مرسدس شکایت کرده به دو دلیل
یک آینه که تمام ماشین ها سیفتی کار رو رد نکرده بودن
دو اینکه تمام ماشین ها باید یک دور کامل بعد از خروج سیفتی کار یزنن
تیم مرسدس که برای هشتمین بار قهرمان شد
لوئیس هم که کارش از مکس درست تر بود دیدین اون از استارت که دوم بود و از مکس زد جلو و اون اختلاف زمان دور های آخر
خلاصه که لوئیس قهرمان این مسابقه بود اون هایی که فرمول ۱ رو به طور حرفهای دنبال می کنن اینو می دونن حتی مکس فن ها
Amin
۲۱ آذر ۱۴۰۰کاملا نظر شما منطقی ه
معمولا دلتا زمانی را باید در نظر بگیرن
یعنی مکس باید فاصله ۱۱ثانیه را باید رعایت می کرد . نمیدانم چرا اینکار را نکردند . هنوز گیج م
AHMET 2002
۲۲ آذر ۱۴۰۰اون برا ویرچوال سیفتی کاره
تو سیفتی کار همه ردیف میشن
AHMET 2002
۲۲ آذر ۱۴۰۰تیک ایت ایزی برا
تموم شد دیگه
تبریک به مکس فنا
البته شکایت رو بناست به دادگاه ببرن ولی بعیده نتیجه بده
دانیال_Surrey،England
۲۱ آذر ۱۴۰۰یادم میاد پنجم دبستان که بودم سر صف یهو گفتن بیا جایزه بگیر و فلان و دست بزنید براش و…
مونده بودم این جایزه برای چیه من که کاری نکردم.
بعد چند روز فهمیدم بابام خریده.
حکایت این قهرمانی فصل این طفل بی اعصابه.
جایزه ای که ذره ای حقش نبود و براش خریدن.
فقط یادش باشه فصل بعد اگه لوییس مثل امسال رو فرم باشه خواب قهرمانی هم دیگه نمیبینه چون ماشینا متفاوتن و همتیمی لوییس راسله.
میره پیش آدمایی مثل رزبرگ که از ترسشون با رقابت با لوییس خیلی زود بای گفتن.
..
دم لوییس گرم که خیلی جنتلمن گونه روی سکو و بعد مسابقه رفتار کرد.نقطه مقابل سکوی عربستان طفل بی اعصاب.
Philipp
۲۱ آذر ۱۴۰۰تموم شد؟
خیلی تاثیر گذار بود
دانیال_Surrey،England
۲۱ آذر ۱۴۰۰فیلمش موجوده.
زمانی که سیفتی کار میره و کاره شروع مسابقه با لوییسه،جناب ورشتپن با بی احتیاطی برای لحظه ای ماشینش جلوتر از لوییس میاد،که این خطاس .
این یک.
دو:
زمانی هم که ماشین لطیفی تصادف کرد نصف پیستو گرفته بود و باید پنج دور آخر رو رد فلگ میدادن،اگه واقعا منصف بودن،که تو کل فصل انصافشون با مرسدس و لوییس رو دیدیم.
فقط توجه کنید که تو عربستان به چی رد فلگ دادن که یه جوک بزرگ بود.
یه بحثی هم هست که احتمال شکایت بنز وجود داره.
قشنگ یه قهرمانی رو فیا از لوییس دزدید.
نصف بیشتر کامنتای خارجی هم میخوندم اکثرا از این نوع قهرمانی استقبال نکرده بودن.
اگه این نوع قهرمانی با لاستیکای نو سافت در مقابل لاستیکای 40+هارد و انواع ناعدالتی ها لذت بخشه براتون و همراه با شایستگیه،من حرفی ندارم.
بهزاد
۲۱ آذر ۱۴۰۰قانون میگه لحظه ی پایان سیفتی کار و شروع مجدد مسابقه خط شروع مسابقه ست و اگر راننده ای در اون لحظه ی از نفر جلویی سبقت گرفته باشه جریمه میشه.
زمانی رد فلگ میدن که بخش های ایمنی پیست از حالت عادی خارج شده باشه و برای شروع مسابقه باید اون قسمت بازسازی و ایمن بشه.
تنها یک مسابقه ملاک شانس و اقبال نیست چون اگر اینطور بود میشد اینطور تلقی کنیم که اگر مکس در سیلوراستون دوم میشد و پرز امروز سوم میشد مرسدس قهرمان تیمی هم نمیشد.
حتی یک نقطه ی غیر قانونی در پنج دور پایانی وجود نداشت و فیا طبق قانون عمل کرد و این مرسدس بود که ریسک تعویض تایر برای همیلتون را نپذیرفت.
M.Kazem.K
۲۲ آذر ۱۴۰۰واقعا امسال حالم به هم خورد از استراتژی های ردبول و ورشتاپن !! مسابقه ای نبود این دو تا یه رقابت نزدیک داشته باشن و ورشتاپن یه کرمی نریزه !! ( با احترام به طرفداران ) یه مروری کنید حدود شیش هفت گرند پری آخر رو ….
واقعا خنده داره بگیم این قهرمانی واقعا مستحق مکس بود !! ( علارقم تلاش و پیشرفتش ) ( عصبیم آره عصبیممممممم !!!! 😤😤 آدم میسوزه زمین و زمان دست به دست هم بدن یکی رده از دست بده یکی سر شرایط مسابقه هی رده کسب کنه !!!! )
قبول کنیم مستحق این قهرمانی هر چند با اختلاف خیلی کم همیلتون بود !…
akrh78
۲۱ آذر ۱۴۰۰رحمت به شیری که خوردی میک بالاخره رکورد پدرشو حفظ کرد 🤣
تصادف لطیفی بخاطر دفاع سنگین میک بود که بعد باعث شد تایرای لطیفی کثیف بشه و عقب ماشین در بره تو قسمت هتل
فیا تو این دو هفته 4 تا پنالتی صد در صد رو به همیلتون نداد که هر کدوم راننده دیگه ای بود قطعا پنالتی میدادن بهش
ولی بهرحال قهرمانی به کسی رسید که لایقش بود
Karl Benz
۲۱ آذر ۱۴۰۰نمیدونم چرا وقتی مکس برد یعنی دور آخر تموم شد شبکه رو عوض کردم… 😬😂
(ولی حق همیلتون بود ببره دور آخر دنیا بر علیهش شد)
الف.ی
۲۱ آذر ۱۴۰۰جا داره کثیف ترین قهرمانی ممکن رو به فیا، ردبول و مکس تبریک بگیم
Amin
۲۱ آذر ۱۴۰۰باید دلتای زمانی را در نظر میگرفتن یعنی باید اختلاف ۱۱ثانیه ای مکس با همیلتون رعایت میشد
در کل مَسی کاملا از ردبول حمایت می کرد
مرسدس هم با ردبول رقابت داشت و هم با مَسی
در همه جای دنیا وقتی پول کلان هست کثافت کاری هم هست .
پول به راحتی شرافت آدم ها را از بین می بره .
تو هر زمینه ای که فکرش را بکنی بخاطر چند دلار بیشتر حق پایمال میشه .
متاسفم .
بهزاد
۲۱ آذر ۱۴۰۰اینجور مواقع پرسیدن ایراد نداره!
دلتای زمانی باید حفظ میشد!
یعنی شما فرق ویرچوال سیفتی را با سیفتی کار هنوز نمیدونی؟
یک دور زودتر میتونستن ماشین های لپی را فراخوان بدهند.
الف.ی
۲۲ آذر ۱۴۰۰از نظر اینکه ماشینا پشت سر هم دیگه ردیف شدن مشکلی قانونی نیست چون روندش دقیقا همینه
بحث اینه که وقتی میخوان مسابقه رو دوباره شروع کنن، اول به ماشین های لپی دستور سبقت گرفتن میدن
لپیا باید از صف سبقت بگیرن، برن یک دور بزنن از پشت برسن به صف و در جای خودشون قرار بگیرن
بعد مسابقه به حالت عادی بر میگرده
موضوع اینه این اتفاق نیفتاد
قبل از اینکه لپی ها کامل سر جاشون قرار بگیرن مسابقه رو ادامه دادن که چنین چیزی تو فرمول یک کلا بی سابقس
فقط میخواستن یه قهرمانی تقدیم مکس کنن
ارش
۲۱ آذر ۱۴۰۰۸ دوره پیاپی مرسدس قهرمان بالاترین سطح رقابت ها شده یعنی اینکه مرسدس پیشرفته ترین کمپانی خودروسازی جهان است .
رامتین
۲۱ آذر ۱۴۰۰دقیقا هفته پیش گفتم که سیاست بر اینه که مکس قهرمان بشه. یکی از دوستان گفت یعنی چی سیاست! الان امیدوارم متوجه حرفم شده باشه. کاملا تصادف ساختگی و البته هوشمندانه بود. خودروی ایمنی چرا باید 3 دور پیست را بزنه و فقط دور آخر رها بشه؟ چون اگر مکس سبقت گرفت، امکان جبران توسط همیلتون نباشه. البته خوشحالم رکورد شوماخر همچنان حفظ شد. مکس هم با این سن واقعا بینظیر بود…
akrh78
۲۲ آذر ۱۴۰۰واقعا خیلی تاثیر گذار بود
اگر بحث سیاسته که دارن تمام دنیا رو سیاه میکنن تا سفید برفی رو هم میخوان بازیگر سیاه پوست بزارن
پوست تخمه که نیفتاده بوده وسط پیست که بردارن بندازن کنار، باید جرثقیل میاوردن ماشین لطیفی رو میبردن بیرون
همیلتون دوتا مستقیمی فرصت سبقت داشت با ماشینی که تو خط مستقیم کم از موشک نداشت
میخواستی یه دور صرفا بخاطر سبقت گرفتن لولو جان اضافه کنن به اخر مسابقه؟
اگه 10 دور هم بعد سیفتی کار مسابقه ادامه داشت مکس سبقت رو میگرفت با سافت نو
حالا خودتو بکش
M.Kazem.K
۲۲ آذر ۱۴۰۰(( ولی بهرحال قهرمانی به کسی رسید که لایقش بود )) همین یه جمله تو کامنت قبلی کافیه تا کل کامنت های زیر این پستت منسوخ بشه !!! ….
akrh78
۲۲ آذر ۱۴۰۰محمود خان یه جمله طلایی داره بدرد الانت میخوره سعی کن ازش پیروی کنی تا ته نگرفتی
یه کامنت گذاشتم پنالتی هایی که همیلتون تو این دو مسابقه باید میگرفت و ندادن بهش رو نوشتم ولی مسئولین پدال زحمت کشیدن منتشر نکردن
اگر فن بوی بودن رو کنار بزاری و در طول فصل نگا کنی مکس کم اشتباه تر بود و با چیزایی مثل ترکیدن تایر باکو و بولینگ بوتاس تو مجارستان و تصادف کثیف سیلوراستون بود که رقابت قهرمانی تا مسابقه اخر کش پیدا کرد
اگه اینم تایید نشه دیگه لپی فن بودنتون قطعی میشه
مرسی
حامد
۲۲ آذر ۱۴۰۰ایران و ایرانی همیشه به انگلستان ضربه زده و موجب شکستشان و پیروزی المانها و اروپایی ها شده ولی انگلیسی ها نگران نباشند تا وقتی ترکیه هست در نهایت دنیا به کام بریتانیای کبیر و ممالک متبوعش خواهد بود
جناب ایکس
۲۲ آذر ۱۴۰۰پدال جان هم خواهشا جوری کامنتا رو حذف نکن که سلیقه ای باشه واقعا…. یعنی حتی اگه یه ذره کامنت تند باشه یا چه میدونم به یکی بر بخوره فوری حذف میکنید. چرا آخه؟؟ این همه مردم خواهان آزادی بیانن بعد حداقل دم از آزادی نسبی بیان در این بخش کامنت سایتا میزنن… دیگه اینجا اینو ازمون نگیرین. والا مطالب پدال و همچنین بخش کامنتا از وقتی که به زومیت پیوسته به اندازه کافی حوصله سر بر شدن تا حدی که حوصله خوندن خیلی از مطالب و بخش کامنتاشون نیس واقعا. یه فکری بکنید. به نظر من که داره به افول میره.(بهتون بر نخوره لطفا پدال جان. به نظر من اینطوریه) و اینکه عکس اون مورسیه لاگو رو هم از پایین سایت برداشتید ناراحت کننده هست یه خورده، دلم براش تنگ میشه(شوخی🙃😃😃🙃😁)
ehsan
۲۲ آذر ۱۴۰۰عجب مسابقه ای، عجب دور آخری، به به 😊😊🙂🙃
ایران
۲۲ آذر ۱۴۰۰مسابقه هیجان انگیزی بود ۶ دور مونده به پایان سرعت ورستاپن در حدی نبود که بتونه اختلاف ۱۱ ثانیه اییو کم کنه البته لاستبک هاش ۲۳ دور نو تر بودن ولی همیلتون هم خوب دور میزد و دوری بیشتر از نیم ثانیه نمیتونست اختلاف کم کنه ورستاپن کار تموم بود ولی سیفتی کار که اومد ورستاپن لاستیک عوض کرد حالا لاستیک سافت نو در برابر هارد با ۴۰ دور زده بود که دیگه معلومه کدوم سریعتره همون موقع فهمیدم کار همیلتون تمومه ولی در کل خیلی مسابقه جالبی بود دور آخر تکلیف قهرمان سالو مشخص کرد اولین قهرمانی همیلتون 2008 با مکلارن بود و اولین قهرمانی ورستاپن 2021 با ردبول باید ببنیم سال های بعد چه اتفاقاتی میوفته
akrh78
۲۲ آذر ۱۴۰۰یه نوت میزارم برا دنبال کنندگان اخبار ورزشی که همیل فن شدن و الان دارن گریه میکنن
بیاین آوانس هایی که فیا به همیلتون فقط توی همین یک هفته اخیر رو بشماریم
عربستان:
1. احترام نزاشتن به پرچم زرد دوبل (برا بقیه 5 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 😘)
2. سد کردن راه گسلی (برا بقیه حداقل 3 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 😘)
3. سد کردن راه مزپین (برا بقیه حداقل 3 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 😘)
4. کوبیدن به عقب مکس (خیلی زیرکانه یه کاری کرد مکس مقصر جلوه کنه و پنالتی بگیره ☺️)
5. بیرون راندن مکس از پیچ آخر زمان سبقت (برا بقیه حداقل 5 ثانیه پنالتی، برا همیلتون هیچی 👍)
ابوظبی:
1. سد کردن راه مزپین (برا بقیه حداقل 3 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 🤗، حتی اخطار هم ندادن بهش که اگه میدادن با توجه به دو اخطار قبلیش 10 رده پنالتی میداشت)
2. بریدن شیکین و حفظ رده (برا بقیه حداقل 5 ثانیه پنالتی یا پس دادن رده، برا همیلتون هیچی 😊)
هر کدوم از اینا اگر کس دیگه ای بود پنالتی رو بی برو برگرد میگرفت. به قول معروف rules are rules، حالا طرف میخواد تو رقابت قهرمانی باشه یا نباشه، اما حالا به هر دلیل ندادن به این اقا سیاهه.
دیگه حادثه های ریز و درشت بقیه فصل هم پیشکش
در نهایت اما حق به حقدار رسید
تامام
akrh78
۲۲ آذر ۱۴۰۰چند ماهه کامنت نمیزارم تو سایت مثل اینکه خیلی چیزا عوض شده
کامنتا هاپولی میشه؟ چرا هیچکدوم منتشر نمیشه؟
ارین صاحب جمعی
۲۲ آذر ۱۴۰۰خاک تو سر هر چی کثافت کاری بکنن بازم نتونستین جلوی قهرمانی بنز را بگیرین .
imamenzo
۲۲ آذر ۱۴۰۰مکس ورستپن این فصل کاملا سزاوارانه قهرمان شد و هر کس جز این بگه یا از ما آگاهی یا از سر تعصب.اونایی که خوش شانسی روز آخر رو میبینن چرا بد شانسی های طول فصل رو نمیبینن.این حوادث جزو لاینفک موتور اسپورت هست و همیل هم بارها از همین حوادث سود برده.ضمن اینکه به طور رندم در طول فصل مرسدس ماشین بهتری داشت