مسابقاتهفته نامه

پایان فصل جنجالی مسابقات فرمول یک 2021 و اولین قهرمانی ورشتپن

سرانجام فصل جنجالی ۲۰۲۱ مسابقات فرمول یک به ایستگاه پایانی رسید. فصلی پر از اتفاقات و حواشی مختلف که مطمئناً آن‌را به یکی از جذاب‌ترین فصل‌ها در کل تاریخ مسابقات فرمول یک تبدیل کرد. نقش‌های اول این فصل پرهیجان مطمئناً لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن بودند که تا لحظه آخر برای قهرمانی جنگیدند و پس از گرند پری جنجالی عربستان، دقیقاً هم امتیاز وارد مسابقه آخر در ابوظبی شدند. در روز تعیین خط، ورشتپن به لطف لاستیک‌های سافت و تویی (Tow) که از هم‌تیمی خود گرفت، پل پوزیشن را از آن خود کرد و همیلتون در جایگاه دوم قرار گرفت. لندو نوریس از مک‌لارن هم با عملکردی فوق‌العاده، تایم سوم را ثبت کرد.

با این ترتیب، به مسابقه بسیار حساس و هیجانی روز یکشنبه رسیدیم. در آغاز، همیلتون با استارتی عالی پیشتاز شد و ورشتپن یک رده از دست داد. در ادامه، مکس در پیچ هفت خود را به لوئیس رساند و قصد سبقت داشت اما راننده مرسدس که به‌واسطه حضور ورشتپن در پیچ از پیست خارج شده بود، پیچ را برید و پیشتاز باقی ماند. در درگیری‌های استارت، پرز هم خود را به جایگاه سوم رساند درحالی‌که بوتاس که تعیین خط خوبی نداشت، کاملاً عقب افتاد. مسابقه با همین ترتیب تا دور ۱۴ ادامه پیدا کرد و همیلتون که پشت‌هم سریع‌ترین دورها را می‌زد، فاصله خود را با رقیب اصلی زیاد کرد. در این دور اما مکس راهی پیت شد و لاستیک‌های سافت خود را با هارد تعویض کرد و پشت کارلوس ساینز در جایگاه چهارم به پیست بازگشت. مرسدس بلافاصله به این حرکت ردبول پاسخ داد و همیلتون را به پیت فراخواند. حالا قهرمان هفت دوره جهان که تا قهرمانی هشتم خود تنها ۴۳ دور فاصله داشت، با لاستیک‌های هارد پشت پرز در جایگاه دوم به مسابقه برگشت.

در ادامه، مکس در دور ۱۸ از ساینز سبقت گرفت و سوم شد و دو دور بعد لوئیس هم خود را به پرز رساند و درگیر سبقت شد. پرز اما دفاع سختی کرد و پس از چند جابجایی و درگیری، بالاخره راننده مرسدس در دور ۲۱ از راننده ردبول سبقت گرفته و دوباره پیشتاز شد. این درگیری اما باعث شد ورشتپن فاصله خود را با همیلتون بسیار نزدیک‌تر کند. با سبقت لوئیس از پرز، راننده دوم ردبول بلافاصله جایگاه خود را در اختیار مکس قرار داد تا وی دوباره دوم شده و با فاصله تنها ۱.۸ ثانیه پشت همیلتون قرار گیرد. راننده مرسدس اما حالا که از بند پرز آزاد شده بود، دوباره دورهای سریع خود را آغاز کرده و فاصله را با رقیب افزایش داد. مسابقه بدون اتفاق خاصی ادامه یافت تا اینکه در دور ۲۷ رایکونن که آخرین حضور خود در فرمول یک را تجربه می‌کرد، اسپین شد. این اتفاق رایکونن را از رقابت خارج کرد تا آخرین مسابقه او ناتمام بماند.

در دور ۳۵ بوتاس راهی پیت شد و با لاستیک‌های هارد پشت لکلرک در جایگاه نهم به رقابت بازگشت. چهار دور بعد راننده دوم مرسدس از فراری سبقت گرفت و هشتم شد. در دور ۳۶، آنتونیو جیوویناتزی به دلیل مشکل گیربکس از مسابقه خارج شد تا تیم آلفارومئو هردو ماشین خود را از دست بدهد. این اتفاق سیفتی کار مجازی را به دنبال داشت و در این فرصت هردو راننده ردبول دوباره به پیت رفته و لاستیک‌های خود را با هارد نو تعویض کردند اما مرسدس ریسک کرد و همیلتون را با همان لاستیک‌های کهنه در مسابقه نگه داشت. حالا مکس با فاصله ۱۸ ثانیه‌ای پشت رقیب به پیست بازگشت و سریع‌ترین دورها را زد تا فاصله خود را کاهش دهد.

۱۵ دور مانده به پایان مسابقه، فاصله مکس با لوئیس به ۱۳ ثانیه رسیده درحالی‌که لاستیک‌های او تنها ۶ دور و لاستیک‌های راننده مرسدس ۳۰ دور کار کرده‌اند. تا اینجا، پرز در جایگاه سوم، ساینز چهارم، نوریس پنجم و بوتاس ششم هستند و راسل هم از مسابقه خارج شده است. ۱۰ دور مانده به پایان فصل ۲۰۲۱، مسابقه به اوج هیجان خود رسیده زیرا مکس به لطف لاستیک‌های تازه‌تر، دورهای سریع و ترافیکی که لوئیس را به دام انداخته، خود را به ۱۱ ثانیه‌ای همیلتون رسانده است. در این لحظه، همه توجهات به این دو راننده است و اتفاقات بین دیگر خودروها کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

در دور ۵۳، نیکولاس لطیفی در هنگام تلاش برای سبقت‌گیری، با دیواره پیست برخورد کرد و سیفتی کار را به مسابقه آورد تا دوباره همه معادلات تغییر کند، با این اتفاق، ردبول‌ها دوباره راهی پیت شدند و لاستیک‌های خود را با سافت تعویض کردند. در زمان سیفتی کار و درحالی‌که تنها سه دور تا پایان مسابقه مانده، پرز به دلیل مشکل خودرو از مسابقه خارج شد. در این دور خودروهای لپی اجازه پیدا می‌کنند تا خود را آن‌لپ کنند. حالا فقط یک دور تا پایان باقی‌مانده و سیفتی کار به‌زودی از پیست خارج می‌شود. با خروج سیفتی کار، هیجان‌انگیزترین لحظهٔ مسابقات به وقوع می‌پیوندد و مکس که به لوئیس چسبیده، در دور پایانی سبقت گرفت تا همه‌چیز تغییر کند. حالا قهرمان فصل در فاصلهٔ چند پیچ مانده به پایان مسابقه عوض می‌شود و مکس ورشتپن با عبور از خط پایان به اولین قهرمانی خود در فرمول یک می‌رسد.

از جنگ فوق‌العادهٔ همیلتون و ورشتپن که بگذریم، کارلوس ساینز هم در این مسابقه عملکردی چشمگیر داشت و سکوی سوم را از آن خود کرد تا تیم فراری بالاتر از مک‌لارن در جایگاه سوم قرار گیرد. همچنین با خروج پرز از مسابقه و ششم شدن بوتاس، قهرمانی تیم‌ها به مرسدس رسید و ردبول دوم شد. بدین ترتیب، این فصل بشدت پرهیجان و پر از اتفاقات عجیب به پایان رسید تا اشتیاق علاقه‌مندان برای فصل ۲۰۲۲ بیشتر شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۳ دیدگاه‌ها

  1. SF90 STRADALE

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    هیجان انگیزترین مسابقه فصل بود
    من که طرفدار هیچ کدومشون نبودم داشتم سکته میکردم
    حق همیلتون قهرمانی بود ولی شانس هم خیلی تاثیر داره

    موافقم 33
    مخالفم 12
    1. امین

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (518 ديدگاه)

      همیلتون دیگه رکورد ها دستشه و کنار شوماخر وایساده خوب بود مکس ببره که برد همیلتون زیاد برده خیلی زیاد

      موافقم 2
      مخالفم 3
    2. Amin

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (63 ديدگاه)

      این بد شانسی نبود ، استراتژی بد مرسدس قهرمانی را از همیلتون گرفت .

      موافقم 24
      مخالفم 6
      1. Iman99

        ۲۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1863 ديدگاه)

        موافقم علت باختشون تو استراتژی نادرست بود اگه شرایت عادی پیش می رفت برد صد در صدی با همیلتون بود و مکس هرکاری میکرد نمیتونست به لویس برسه ولی دیگه مرسدسی ها تو این مسابقه خودشون از خودشون باختن اونم تو نیم دور آخر از اول تا آخر مسابقه برتری دستشون بود ولی یه اشتباه نتیجه رو تغییر داد
        ولی از برنده شدن مکس هم خوشحال شدم چون این راننده رو هم دوست دارم بعد از مسابقه لبخند هایی که رو لب ردبولی ها بود دیدنی بود بخصوص خنده هورنر رو هم ندیده بودیم که دیدیم کاشکی همیشه لبخند بزنه چون وقتی که اخمو هست شبیه شغال میشه
        مردسدس ها هم نباید ناراحت باشن چون ۷ سال قهرمانی متوالی و ۸ هشتمین قهرمانی متوالی سازندگان تو دستشونه دیگه چی میخوان تو این چند سال بهترین ماشین و بهترین و قوی ترین موتور و پاوریونیت در اختیارشون بوده که واقعا حرفی برای گفتن باقی نمیزارن و از همه بهتر بوده و همین برای اثبات برتریشون کافیه که اینم نتیجه فکر مهندسان نخبه و باهوش تر مرسدس بوده
        درمورد شروع مسابقه هم من مونده بودم که چطور همیلتون تو استارت مسابقه با لاستیک مدیوم استارت بهتری از مکس با لاستیک سافت داشت و افتاد جلو عجیب تر اینکه نه تنها تو دور های بعد مکس نتونست با لاستیک سافت خودش رو به همیلتون برسونه بلکه همیلتون همینطور داشت فاصله خودش رو با مکس بیشتر میکرد اونم بالاستیک کند تر مدیوم این برتری تا آخر مسابقه همراهش بود و فقط استراتژی اشتباه باعث باختش شد اگه شرایط عادی پیش می‌رفت و اتفاقی نمیوفتاد همیلتون قهرمان بود و تو این مسابقه کاملا برد حقش بود ولی اشکالی نداره چون مکس هم بردش باعث خوشحالی ما شد ارتش نارنجی هم که اونجا بودن که پیست رو ترکوندن رسما واقعا منم از خوشحالی اونها احساس شادی میکردم با اینکه بعضی از رفتار های ناپخته و نسنجیده مکس رو دوست ندارم ولی ایشالا از فصل های آینده این برد باعث بشه که دیگه این رفتار های خشن و تهاجمی خودش رو درست کنه و سالم تر مسابقه بده و همچنین امیدوارم که فیاهم دست از لجبازی با مرسدس که امسال همه چیز از داوری تا تغییر قوانین علیه تیم مرسدس و .. دریغ نکرده بود برداره با این وجود اشکالی نداره چون به هیجانش می ارزید این فصل پر هیجان ترین فصل بود تا جایی که یادمه بعد از زمان مسابقات شوماخر که دیدم واقعا فوق العاده بود

        موافقم 18
        مخالفم 4
    3. SF90 STRADALE

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4065 ديدگاه)

      یک فصل دیگه گذشت که پادشاهی مجدد مرسدس بنز در بخش تیمی و برترین انجین سال رو به همراه داشت
      از تلاش های سخت ورشتاپن در طول فصل هم نمیشه گذشت که بلاخره در ثانیه های پایانی نتیجه داد هرچند معتقدم خیلی شانس یارش بود
      فراری هم ثابت کرد اگه در اوج هم نباشه بازم مدعیِ کسب مقام و رفتن روی سکو هست
      فصل جدید و تغییر قوانین و نزدیک تر شدن تیم ها به همدیگه میتونه نویدبخش مسابقات هیجان انگیزی در آینده باشه
      با توجه به اخباری که پیگیری میکنم خبرهای خوبی از مارانلو به گوش میرسه و فراری داره تلاش میکنه تا دوباره دوران شکوه و عظمت خودشو تکرار کنه

      موافقم 16
      مخالفم 5
      1. Iman99

        ۲۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1863 ديدگاه)

        امیدوارم که همینطور باشه چون وقتی فراری تو کورس قرمانی باشه همونی هست که همیشه ازش انتظار میره
        ماتیا بینوتو هم قبلا گفته بود که زمستان امسال مشغول کار روی SF21 هستن حتی همین فصل هم واسه مسابقه امریکا نرفتن تا وقت بیشتری واسه ماشین سال آینده بزارن تا فصل آینده کمبود سرعت خودشون رو جبران کنن و تا حد قابل قبولی برسونن و روی درگ و آیرودینامیک هم تو تونل باد کارکردن و به احتمال زیاد ماشین رقابتی برای فصل آینده خواهند داشت

        موافقم 7
        مخالفم 1
    4. AHMET 2002

      ۲۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1456 ديدگاه)

      همر ابوظبی رو به گاراژ مرسدس باخت…

      موافقم 4
      مخالفم 5
  2. امین

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (518 ديدگاه)

    خوب شد رکورد شوماخر موند مکس هم لیاقت حداقل یبار قهرمانی رو داشت نتیجه عالی💎👌

    موافقم 37
    مخالفم 12
    1. Amin

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (63 ديدگاه)

      کاملا با نظر شما موافقم.

      موافقم 9
      مخالفم 8
      1. امین

        ۲۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (518 ديدگاه)

        🙏ممنون

        موافقم 3
        مخالفم 3
  3. GT

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    تو دور آخر، آدرنالین خونم به حداکثر رسیده بود😱
    ولی واقعا آخرش برای همیلتون بشدت تلخ بود.
    دلیل اصلی شکست همیلتون استراتژی بشدت نادرست مرسدس بود، ورشتاپن هم نتیجه تلاش های بی نظیرش را دید بالاخره😃

    موافقم 37
    مخالفم 8
    1. Amin

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (63 ديدگاه)

      دقیقا همینطور ه که شما فرمودید.

      موافقم 4
      مخالفم 5
    2. Taha Malek

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (916 ديدگاه)

      من بلند شده بودم داشتم داد میزدم اصلا عالی بود خیلی هیجان انگیز بود

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. AHMET 2002

        ۲۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1456 ديدگاه)

        من قبل از ریس پیش بینی میکردم اشیاء شکستنی دور برم برداشتم کلا

        موافقم 4
        مخالفم 4
  4. Aboalfazl demon

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    به قول حمید لولایی :

    بله عصبییییم عصبیم

    موافقم 17
    مخالفم 5
  5. shayan demon

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (60 ديدگاه)

    خاک بر سر بنز که از نوشابه ساز با متور هوندا باخت

    موافقم 12
    مخالفم 63
    1. GT

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      ادب را رعایت کن دوست عزیز یا حداقل قبلش بگو معذرت میخوام😁 یکم آرامشت را حفظ کن🙃

      موافقم 17
      مخالفم 4
    2. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      هاااا😐
      نوشابه ساز با موتور هوندا🤐
      همین نوشابه ساز یکی از قویترین ماشین های اف یک رو داره و خیلی شرکت مهمیه…
      بعدشم زندگی برد و باخته😐 همیشه برد که نمیشه

      موافقم 29
      مخالفم 7
    3. akrh78

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      تو اگه فن فرمول یک بودی به مسابقه نمیگفتی بازی 😂

      موافقم 3
      مخالفم 2
    4. Philipp

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      مرسدس که برد سلطان

      همیلتون بود که یدور نتونست از رتبش دفاع کنه

      موافقم 19
      مخالفم 10
      1. محمد امین

        ۲۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2184 ديدگاه)

        همیلتون با استراتژی مزخرف مرسدس باخت، و بگم که اصلا شدنی نبود که همیلتون با تایر هاردی که حدود ۴۰ دور زده باهاش جلوی لاستیک سافت نو رو بگیره ، این اصلا شدنی نبود

        موافقم 20
        مخالفم 5
        1. Philipp

          ۲۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1109 ديدگاه)

          بله مرسدس اشتباه کرد

          ولی خب یکدور خیلی کمه حداقل یک دور میتونست نگه داره
          و یا اگرم نه بره توی دی ار اس فرشتاپن که آخر کار شاید بتونه مثل بوتاس لحظه آخری رد بشه

          مخالفم 23
      2. AHMET 2002

        ۲۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1456 ديدگاه)

        اگه ریس رو دیده باشی باید بفهمی که با تایر هارد نو از سافت نو یکو نیم ثانیه کند تره حالا شما بیا چهل و چند دور لاستیک رو کهنه تر فرض کن! نزدیک به سه ثانیه کند تره کما این که تو همین نیم دور مکس 2.5 ثانیه جدا شد

        موافقم 5
        مخالفم 1
    5. Amin

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (63 ديدگاه)

      مرسدس که اول شد .
      چی میگی واسه خودت

      موافقم 8
      مخالفم 7
      1. Iman99

        ۲۳ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1863 ديدگاه)

        بله تو قهرمانی سازندگان مرسدس اول شد تو رانندگان هم که مشخص شد خودت دیدی با اینکه برتری تو رانندگان هم از مرسدس بود
        ولی مهم واسه ما قهرمانی سازندگان بود که مرسدس امسال هم برای ۸ هشتمین سال متوالی قهرمان سازندگان شد و این رکورد بی نظیر رو به جا گذاشت
        و ثابت کرد که مرسدس بهترین هست تو فرمول یک و بهترین ماشین و بهترین و قوی ترین موتور و پاوریونیت فرمول یک رو ساخته که اینم با هوش و فکر برتر مهندسان نخبه مرسدس ممکن شده مرسدس از آلمان و فورد و جنرال موتورز از امریکا و کلا آلمان و امریکا همیشه برتری خودشون رو ثابت کردن و هر جا که خواستن بهترین بودن و شدن و هستن و خواهند بود مرسدس هم که واقعا حرفی برای گفتن باقی نذاشته تو همه چیز بهترین بودن هرجا که ورود کردن برتری و پیشتازی و یکه تازی خودشون رو ثابت کردن

        موافقم 4
        مخالفم 1
  6. Ali Keyhani

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (657 ديدگاه)

    لیاقتشو داشت فصل خیلی خوبی رو پشت سر گذاشت
    رقابت با همیلتون و مرسدس کار هر راننده ای نیست

    موافقم 29
    مخالفم 5
  7. محمد امین

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2184 ديدگاه)

    فراری با اختلاف ۵۰ امتیاز از مکلارن سومی رو به دست اورد …. و حیف شد کا لکلرک به خاطر کلی بدشانسی اش توی فصل پنجمی رو از دست داد
    تبریک به مکس و همچنین لوییس بزرگ و مرسدس

    موافقم 16
    مخالفم 5
  8. Ali Keyhani

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (657 ديدگاه)

    یکی از رکوردهای شوماخر که همیلتون میتونست بهش برسه قهرمانی در 5 فصل متوالی بود اما با قهرمانی ورشتاپن،همیلتون روی عدد 4 قهرمانی متوالی باقی موند

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. Philipp

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      قبلشم روزبرگ اجازه انجام این کار رو ازش گرفت :)

      موافقم 15
      مخالفم 2
  9. AMG GT R

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1088 ديدگاه)

    ای تو روح لطیفی واقعا که ژن ایرانی داره

    موافقم 26
    مخالفم 5
    1. AHMET 2002

      ۲۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1456 ديدگاه)

      #ملت_همیشه_در_صحنه

      موافقم 7
      مخالفم 1
  10. امیرعباس

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (117 ديدگاه)

    من طرفدار همیلتون هستم اما واقعا مکس ورشتپن راننده ی خوبیه

    موافقم 19
    مخالفم 5
  11. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (523 ديدگاه)

    همیلتون هنوزم راننده بی نقصیه و هنوز تو دوران اوجشه ، اما دور دور جووناس و مکس هم راننده خیلی خوبیه ، دوست داشتم لوییس ببره ولی خب برنده ترین ها هم یه روز میبازن ، بدون شک لوییس در آینده یادش باقی میمونه ، کسی که اکثر افتخارات تیمش رو بهش مدیونن ، منتظرم ببینم زوج راسل و همیلتون چیکار میکنن ، در ضمن این برد رو به طرفدارای ردبول ( فکر کنم کسایی که طرفدارای ردبولن در حقیقت کسایین که دوست دارن مرسدس نبره حالا هر تیمی جلو این واقعه رو بگیره ) تبریک میگم و برای ورشتاپن هم آرزوی موفقیت میکنم .

    موافقم 22
    مخالفم 2
  12. بهزاد

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2560 ديدگاه)

    فصل دل انگیزی بود و اونقدر هیجان داشت که بهترین فصل قرن بیستم لقب بگیره.
    مدیریت دو تیم و همچنین فیا باعث شد آخرین مسابقه بدون درگیری دو تیم برتر به پایان برسه و به شخصه احتمال عدم درگیری در این مسابقه را بسیار کم میدیدم که خوشبختانه کاملا حرفه ای و جوانمردانه رقابت کردند.
    روز سختی برای طرفداران همیلتون بود و این شکست از شایستگی این راننده کم نمیکنه و امیدواریم در فصل جدید رقابت های جذابی را شاهد باشیم.

    موافقم 12
    مخالفم 3
  13. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1328 ديدگاه)

    وای خیلی باحال بود
    ولی وقتی این.تر نشنال گفت ردبول برده ترسیدم گفتم واسه بازیم اف یک بنز زدم کند نباشه😑😂
    ولی خوشبختانه سریع ترین دستگاه حضرت بنزه💪💪
    من به شخصه خیلی از اف یک های بنز خوشپ میاد خیلی خوبن

    موافقم 12
    مخالفم 3
  14. M.Kazem.K

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (861 ديدگاه)

    بدترین اتفاقی که میتونه برای یه نفر بیوفته اینه که یه هفته تمام لحظه شماری کنه برای هیجان انگیز ترین مسابقه طول عمرش ، آخرش روز آخر یادش بره ….😐😐😐😐😣😩😭😭😭😭😭😭 اههههههه

    موافقم 13
  15. پارسا

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (48 ديدگاه)

    آخه ببینید این درسته
    لوئیس و تیم مرسدس تا دور ۵۳ زحمت کشیدن و اختلاف ۱۱ ثانیه‌ای با مکس ایجاد کردن
    بعد سیفتی کار اومد گند زد به همه چی اون اخلاف ۱۱ ثانیه‌ای پرید و هاپولی شد و بعد با هم شروع کردن این که نشد بابا مرسدس ۱۱ ثانیه جلو بود نتیجه اون همه زحمت چی شد؟
    چرا باید کسی که ۱۱ ثانیه عقبه از نفر اول بیاد با نفر اول همزمان شروع کنه
    بعد این که مرسدس شکایت کرده به دو دلیل
    یک آینه که تمام ماشین ها سیفتی کار رو رد نکرده بودن
    دو اینکه تمام ماشین ها باید یک دور کامل بعد از خروج سیفتی کار یزنن
    تیم مرسدس که برای هشتمین بار قهرمان شد
    لوئیس هم که کارش از مکس درست تر بود دیدین اون از استارت که دوم بود و از مکس زد جلو و اون اختلاف زمان دور های آخر
    خلاصه که لوئیس قهرمان این مسابقه بود اون هایی که فرمول ۱ رو به طور حرفه‌ای دنبال می کنن اینو می دونن حتی مکس فن ها

    موافقم 18
    مخالفم 6
    1. Amin

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (63 ديدگاه)

      کاملا نظر شما منطقی ه
      معمولا دلتا زمانی را باید در نظر بگیرن
      یعنی مکس باید فاصله ۱۱ثانیه را باید رعایت می کرد . نمی‌دانم چرا اینکار را نکردند . هنوز گیج م

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. AHMET 2002

        ۲۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1456 ديدگاه)

        اون برا ویرچوال سیفتی کاره
        تو سیفتی کار همه ردیف میشن

    2. AHMET 2002

      ۲۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1456 ديدگاه)

      تیک ایت ایزی برا
      تموم شد دیگه
      تبریک به مکس فنا
      البته شکایت رو بناست به دادگاه ببرن ولی بعیده نتیجه بده

  16. دانیال_Surrey،England

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2862 ديدگاه)

    یادم میاد پنجم دبستان که بودم سر صف یهو گفتن بیا جایزه بگیر و فلان و دست بزنید براش و…
    مونده بودم این جایزه برای چیه من که کاری نکردم.
    بعد چند روز فهمیدم بابام خریده.
    حکایت این قهرمانی فصل این طفل بی اعصابه.
    جایزه ای که ذره ای حقش نبود و براش خریدن.
    فقط یادش باشه فصل بعد اگه لوییس مثل امسال رو فرم باشه خواب قهرمانی هم دیگه نمیبینه چون ماشینا متفاوتن و همتیمی لوییس راسله.
    میره پیش آدمایی مثل رزبرگ که از ترسشون با رقابت با لوییس خیلی زود بای گفتن.
    ..
    دم لوییس گرم که خیلی جنتلمن گونه روی سکو و بعد مسابقه رفتار کرد.نقطه مقابل سکوی عربستان طفل بی اعصاب.

    موافقم 28
    مخالفم 18
    1. Philipp

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      تموم شد؟

      خیلی تاثیر گذار بود

      موافقم 11
      مخالفم 20
      1. دانیال_Surrey،England

        ۲۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2862 ديدگاه)

        فیلمش موجوده.
        زمانی که سیفتی کار میره و کاره شروع مسابقه با لوییسه،جناب ورشتپن با بی احتیاطی برای لحظه ای ماشینش جلوتر از لوییس میاد،که این خطاس .
        این یک.
        دو:
        زمانی هم که ماشین لطیفی تصادف کرد نصف پیستو گرفته بود و باید پنج دور آخر رو رد فلگ میدادن،اگه واقعا منصف بودن،که تو کل فصل انصافشون با مرسدس و لوییس رو دیدیم.
        فقط توجه کنید که تو عربستان به چی رد فلگ دادن که یه جوک بزرگ بود.
        یه بحثی هم هست که احتمال شکایت بنز وجود داره.
        قشنگ یه قهرمانی رو فیا از لوییس دزدید.
        نصف بیشتر کامنتای خارجی هم میخوندم اکثرا از این نوع قهرمانی استقبال نکرده بودن.
        اگه این نوع قهرمانی با لاستیکای نو سافت در مقابل لاستیکای 40+هارد و انواع ناعدالتی ها لذت بخشه براتون و همراه با شایستگیه،من حرفی ندارم.

        موافقم 27
        مخالفم 8
        1. بهزاد

          ۲۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2560 ديدگاه)

          قانون میگه لحظه ی پایان سیفتی کار و شروع مجدد مسابقه خط شروع مسابقه ست و اگر راننده ای در اون لحظه ی از نفر جلویی سبقت گرفته باشه جریمه میشه.
          زمانی رد فلگ میدن که بخش های ایمنی پیست از حالت عادی خارج شده باشه و برای شروع مسابقه باید اون قسمت بازسازی و ایمن بشه.
          تنها یک مسابقه ملاک شانس و اقبال نیست چون اگر اینطور بود میشد اینطور تلقی کنیم که اگر مکس در سیلوراستون دوم میشد و پرز امروز سوم میشد مرسدس قهرمان تیمی هم نمیشد.
          حتی یک نقطه ی غیر قانونی در پنج دور پایانی وجود نداشت و فیا طبق قانون عمل کرد و این مرسدس بود که ریسک تعویض تایر برای همیلتون را نپذیرفت‌.

          موافقم 11
          مخالفم 5
    2. M.Kazem.K

      ۲۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (861 ديدگاه)

      واقعا امسال حالم به هم خورد از استراتژی های ردبول و ورشتاپن !! مسابقه ای نبود این دو تا یه رقابت نزدیک داشته باشن و ورشتاپن یه کرمی نریزه !! ( با احترام به طرفداران ) یه مروری کنید حدود شیش هفت گرند پری آخر رو ….

      واقعا خنده داره بگیم این قهرمانی واقعا مستحق مکس بود !! ( علارقم تلاش و پیشرفتش ) ( عصبیم آره عصبیممممممم !!!! 😤😤 آدم میسوزه زمین و زمان دست به دست هم بدن یکی رده از دست بده یکی سر شرایط مسابقه هی رده کسب کنه !!!! )

      قبول کنیم مستحق این قهرمانی هر چند با اختلاف خیلی کم همیلتون بود !…

      موافقم 7
      مخالفم 7
  17. akrh78

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    رحمت به شیری که خوردی میک بالاخره رکورد پدرشو حفظ کرد 🤣
    تصادف لطیفی بخاطر دفاع سنگین میک بود که بعد باعث شد تایرای لطیفی کثیف بشه و عقب ماشین در بره تو قسمت هتل
    فیا تو این دو هفته 4 تا پنالتی صد در صد رو به همیلتون نداد که هر کدوم راننده دیگه ای بود قطعا پنالتی میدادن بهش
    ولی بهرحال قهرمانی به کسی رسید که لایقش بود

    موافقم 14
    مخالفم 9
  18. Karl Benz

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1948 ديدگاه)

    نمیدونم چرا وقتی مکس برد یعنی دور آخر تموم شد شبکه رو عوض کردم… 😬😂
    (ولی حق همیلتون بود ببره دور آخر دنیا بر علیهش شد)

    موافقم 12
    مخالفم 8
  19. الف.ی

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1780 ديدگاه)

    جا داره کثیف ترین قهرمانی ممکن رو به فیا، ردبول و مکس تبریک بگیم

    موافقم 20
    مخالفم 18
  20. Amin

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (63 ديدگاه)

    باید دلتای زمانی را در نظر میگرفتن یعنی باید اختلاف ۱۱ثانیه ای مکس با همیلتون رعایت میشد
    در کل مَسی کاملا از ردبول حمایت می کرد
    مرسدس هم با ردبول رقابت داشت و هم با مَسی
    در همه جای دنیا وقتی پول کلان هست کثافت کاری هم هست .
    پول به راحتی شرافت آدم ها را از بین می بره .
    تو هر زمینه ای که فکرش را بکنی بخاطر چند دلار بیشتر حق پایمال میشه .
    متاسفم .

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. بهزاد

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2560 ديدگاه)

      اینجور مواقع پرسیدن ایراد نداره!
      دلتای زمانی باید حفظ میشد!
      یعنی شما فرق ویرچوال سیفتی را با سیفتی کار هنوز نمیدونی؟
      یک دور زودتر میتونستن ماشین های لپی را فراخوان بدهند.

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. الف.ی

      ۲۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1780 ديدگاه)

      از نظر اینکه ماشینا پشت سر هم دیگه ردیف شدن مشکلی قانونی نیست چون روندش دقیقا همینه
      بحث اینه که وقتی میخوان مسابقه رو دوباره شروع کنن، اول به ماشین های لپی دستور سبقت گرفتن میدن
      لپیا باید از صف سبقت بگیرن، برن یک دور بزنن از پشت برسن به صف و در جای خودشون قرار بگیرن
      بعد مسابقه به حالت عادی بر میگرده
      موضوع اینه این اتفاق نیفتاد
      قبل از اینکه لپی ها کامل سر جاشون قرار بگیرن مسابقه رو ادامه دادن که چنین چیزی تو فرمول یک کلا بی سابقس
      فقط میخواستن یه قهرمانی تقدیم مکس کنن

  21. ارش

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    ۸ دوره پیاپی مرسدس قهرمان بالاترین سطح رقابت ها شده یعنی اینکه مرسدس پیشرفته ترین کمپانی خودروسازی جهان است .

    موافقم 13
    مخالفم 6
  22. رامتین

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    دقیقا هفته پیش گفتم که سیاست بر اینه که مکس قهرمان بشه. یکی از دوستان گفت یعنی چی سیاست! الان امیدوارم متوجه حرفم شده باشه. کاملا تصادف ساختگی و البته هوشمندانه بود. خودروی ایمنی چرا باید 3 دور پیست را بزنه و فقط دور آخر رها بشه؟ چون اگر مکس سبقت گرفت، امکان جبران توسط همیلتون نباشه. البته خوشحالم رکورد شوماخر همچنان حفظ شد. مکس هم با این سن واقعا بینظیر بود…

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. akrh78

      ۲۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      واقعا خیلی تاثیر گذار بود
      اگر بحث سیاسته که دارن تمام دنیا رو سیاه میکنن تا سفید برفی رو هم میخوان بازیگر سیاه پوست بزارن
      پوست تخمه که نیفتاده بوده وسط پیست که بردارن بندازن کنار، باید جرثقیل میاوردن ماشین لطیفی رو میبردن بیرون
      همیلتون دوتا مستقیمی فرصت سبقت داشت با ماشینی که تو خط مستقیم کم از موشک نداشت
      میخواستی یه دور صرفا بخاطر سبقت گرفتن لولو جان اضافه کنن به اخر مسابقه؟
      اگه 10 دور هم بعد سیفتی کار مسابقه ادامه داشت مکس سبقت رو میگرفت با سافت نو
      حالا خودتو بکش

      موافقم 5
      مخالفم 7
      1. M.Kazem.K

        ۲۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (861 ديدگاه)

        (( ولی بهرحال قهرمانی به کسی رسید که لایقش بود )) همین یه جمله تو کامنت قبلی کافیه تا کل کامنت های زیر این پستت منسوخ بشه !!! ….

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. akrh78

          ۲۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1359 ديدگاه)

          محمود خان یه جمله طلایی داره بدرد الانت میخوره سعی کن ازش پیروی کنی تا ته نگرفتی
          یه کامنت گذاشتم پنالتی هایی که همیلتون تو این دو مسابقه باید میگرفت و ندادن بهش رو نوشتم ولی مسئولین پدال زحمت کشیدن منتشر نکردن
          اگر فن بوی بودن رو کنار بزاری و در طول فصل نگا کنی مکس کم اشتباه تر بود و با چیزایی مثل ترکیدن تایر باکو و بولینگ بوتاس تو مجارستان و تصادف کثیف سیلوراستون بود که رقابت قهرمانی تا مسابقه اخر کش پیدا کرد
          اگه اینم تایید نشه دیگه لپی فن بودنتون قطعی میشه
          مرسی

  23. حامد

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ایران و ایرانی همیشه به انگلستان ضربه زده و موجب شکستشان و پیروزی المانها و اروپایی ها شده ولی انگلیسی ها نگران نباشند تا وقتی ترکیه هست در نهایت دنیا به کام بریتانیای کبیر و ممالک متبوعش خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 5
  24. جناب ایکس

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1458 ديدگاه)

    پدال جان هم خواهشا جوری کامنتا رو حذف نکن که سلیقه ای باشه واقعا…. یعنی حتی اگه یه ذره کامنت تند باشه یا چه میدونم به یکی بر بخوره فوری حذف میکنید. چرا آخه؟؟ این همه مردم خواهان آزادی بیانن بعد حداقل دم از آزادی نسبی بیان در این بخش کامنت سایتا میزنن… دیگه اینجا اینو ازمون نگیرین. والا مطالب پدال و همچنین بخش کامنتا از وقتی که به زومیت پیوسته به اندازه کافی حوصله سر بر شدن تا حدی که حوصله خوندن خیلی از مطالب و بخش کامنتاشون نیس واقعا. یه فکری بکنید. به نظر من که داره به افول میره.(بهتون بر نخوره لطفا پدال جان. به نظر من اینطوریه) و اینکه عکس اون مورسیه لاگو رو هم از پایین سایت برداشتید ناراحت کننده هست یه خورده، دلم براش تنگ میشه(شوخی🙃😃😃🙃😁)

  25. ehsan

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (195 ديدگاه)

    عجب مسابقه ای، عجب دور آخری، به به 😊😊🙂🙃

  26. ایران

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (337 ديدگاه)

    مسابقه هیجان انگیزی بود ۶ دور مونده به پایان سرعت ورستاپن در حدی نبود که بتونه اختلاف ۱۱ ثانیه اییو کم کنه البته لاستبک هاش ۲۳ دور نو تر بودن ولی همیلتون هم خوب دور میزد و دوری بیشتر از نیم ثانیه نمیتونست اختلاف کم کنه ورستاپن کار تموم بود ولی سیفتی کار که اومد ورستاپن لاستیک عوض کرد حالا لاستیک سافت نو در برابر هارد با ۴۰ دور زده بود که دیگه معلومه کدوم سریعتره همون موقع فهمیدم کار همیلتون تمومه ولی در کل خیلی مسابقه جالبی بود دور آخر تکلیف قهرمان سالو مشخص کرد اولین قهرمانی همیلتون 2008 با مکلارن بود و اولین قهرمانی ورستاپن 2021 با ردبول باید ببنیم سال های بعد چه اتفاقاتی میوفته

  27. akrh78

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    یه نوت میزارم برا دنبال کنندگان اخبار ورزشی که همیل فن شدن و الان دارن گریه میکنن
    بیاین آوانس هایی که فیا به همیلتون فقط توی همین یک هفته اخیر رو بشماریم

    عربستان:
    1. احترام نزاشتن به پرچم زرد دوبل (برا بقیه 5 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 😘)
    2. سد کردن راه گسلی (برا بقیه حداقل 3 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 😘)
    3. سد کردن راه مزپین (برا بقیه حداقل 3 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 😘)
    4. کوبیدن به عقب مکس (خیلی زیرکانه یه کاری کرد مکس مقصر جلوه کنه و پنالتی بگیره ☺️)
    5. بیرون راندن مکس از پیچ آخر زمان سبقت (برا بقیه حداقل 5 ثانیه پنالتی، برا همیلتون هیچی 👍)

    ابوظبی:
    1. سد کردن راه مزپین (برا بقیه حداقل 3 رده پنالتی، برا همیلتون هیچی 🤗، حتی اخطار هم ندادن بهش که اگه میدادن با توجه به دو اخطار قبلیش 10 رده پنالتی میداشت)
    2. بریدن شیکین و حفظ رده (برا بقیه حداقل 5 ثانیه پنالتی یا پس دادن رده، برا همیلتون هیچی 😊)

    هر کدوم از اینا اگر کس دیگه ای بود پنالتی رو بی برو برگرد میگرفت. به قول معروف rules are rules، حالا طرف میخواد تو رقابت قهرمانی باشه یا نباشه، اما حالا به هر دلیل ندادن به این اقا سیاهه.
    دیگه حادثه های ریز و درشت بقیه فصل هم پیشکش
    در نهایت اما حق به حقدار رسید
    تامام

    موافقم 2
    مخالفم 2
  28. akrh78

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    چند ماهه کامنت نمیزارم تو سایت مثل اینکه خیلی چیزا عوض شده
    کامنتا هاپولی میشه؟ چرا هیچکدوم منتشر نمیشه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  29. ارین صاحب جمعی

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    خاک تو سر هر چی کثافت کاری بکنن بازم نتونستین جلوی قهرمانی بنز را بگیرین .

    موافقم 6
    مخالفم 2
  30. imamenzo

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (255 ديدگاه)

    مکس ورستپن این فصل کاملا سزاوارانه قهرمان شد و هر کس جز این بگه یا از ما آگاهی یا از سر تعصب.اونایی که خوش شانسی روز آخر رو میبینن چرا بد شانسی های طول فصل رو نمی‌بینن.این حوادث جزو لاینفک موتور اسپورت هست و همیل هم بارها از همین حوادث سود برده.ضمن اینکه به طور رندم در طول فصل مرسدس ماشین بهتری داشت

    موافقم 5
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا