سرانجام فصل جنجالی ۲۰۲۱ مسابقات فرمول یک به ایستگاه پایانی رسید. فصلی پر از اتفاقات و حواشی مختلف که مطمئناً آنرا به یکی از جذابترین فصلها در کل تاریخ مسابقات فرمول یک تبدیل کرد. نقشهای اول این فصل پرهیجان مطمئناً لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن بودند که تا لحظه آخر برای قهرمانی جنگیدند و پس از گرند پری جنجالی عربستان، دقیقاً هم امتیاز وارد مسابقه آخر در ابوظبی شدند. در روز تعیین خط، ورشتپن به لطف لاستیکهای سافت و تویی (Tow) که از همتیمی خود گرفت، پل پوزیشن را از آن خود کرد و همیلتون در جایگاه دوم قرار گرفت. لندو نوریس از مکلارن هم با عملکردی فوقالعاده، تایم سوم را ثبت کرد.
با این ترتیب، به مسابقه بسیار حساس و هیجانی روز یکشنبه رسیدیم. در آغاز، همیلتون با استارتی عالی پیشتاز شد و ورشتپن یک رده از دست داد. در ادامه، مکس در پیچ هفت خود را به لوئیس رساند و قصد سبقت داشت اما راننده مرسدس که بهواسطه حضور ورشتپن در پیچ از پیست خارج شده بود، پیچ را برید و پیشتاز باقی ماند. در درگیریهای استارت، پرز هم خود را به جایگاه سوم رساند درحالیکه بوتاس که تعیین خط خوبی نداشت، کاملاً عقب افتاد. مسابقه با همین ترتیب تا دور ۱۴ ادامه پیدا کرد و همیلتون که پشتهم سریعترین دورها را میزد، فاصله خود را با رقیب اصلی زیاد کرد. در این دور اما مکس راهی پیت شد و لاستیکهای سافت خود را با هارد تعویض کرد و پشت کارلوس ساینز در جایگاه چهارم به پیست بازگشت. مرسدس بلافاصله به این حرکت ردبول پاسخ داد و همیلتون را به پیت فراخواند. حالا قهرمان هفت دوره جهان که تا قهرمانی هشتم خود تنها ۴۳ دور فاصله داشت، با لاستیکهای هارد پشت پرز در جایگاه دوم به مسابقه برگشت.
در ادامه، مکس در دور ۱۸ از ساینز سبقت گرفت و سوم شد و دو دور بعد لوئیس هم خود را به پرز رساند و درگیر سبقت شد. پرز اما دفاع سختی کرد و پس از چند جابجایی و درگیری، بالاخره راننده مرسدس در دور ۲۱ از راننده ردبول سبقت گرفته و دوباره پیشتاز شد. این درگیری اما باعث شد ورشتپن فاصله خود را با همیلتون بسیار نزدیکتر کند. با سبقت لوئیس از پرز، راننده دوم ردبول بلافاصله جایگاه خود را در اختیار مکس قرار داد تا وی دوباره دوم شده و با فاصله تنها ۱.۸ ثانیه پشت همیلتون قرار گیرد. راننده مرسدس اما حالا که از بند پرز آزاد شده بود، دوباره دورهای سریع خود را آغاز کرده و فاصله را با رقیب افزایش داد. مسابقه بدون اتفاق خاصی ادامه یافت تا اینکه در دور ۲۷ رایکونن که آخرین حضور خود در فرمول یک را تجربه میکرد، اسپین شد. این اتفاق رایکونن را از رقابت خارج کرد تا آخرین مسابقه او ناتمام بماند.
در دور ۳۵ بوتاس راهی پیت شد و با لاستیکهای هارد پشت لکلرک در جایگاه نهم به رقابت بازگشت. چهار دور بعد راننده دوم مرسدس از فراری سبقت گرفت و هشتم شد. در دور ۳۶، آنتونیو جیوویناتزی به دلیل مشکل گیربکس از مسابقه خارج شد تا تیم آلفارومئو هردو ماشین خود را از دست بدهد. این اتفاق سیفتی کار مجازی را به دنبال داشت و در این فرصت هردو راننده ردبول دوباره به پیت رفته و لاستیکهای خود را با هارد نو تعویض کردند اما مرسدس ریسک کرد و همیلتون را با همان لاستیکهای کهنه در مسابقه نگه داشت. حالا مکس با فاصله ۱۸ ثانیهای پشت رقیب به پیست بازگشت و سریعترین دورها را زد تا فاصله خود را کاهش دهد.
۱۵ دور مانده به پایان مسابقه، فاصله مکس با لوئیس به ۱۳ ثانیه رسیده درحالیکه لاستیکهای او تنها ۶ دور و لاستیکهای راننده مرسدس ۳۰ دور کار کردهاند. تا اینجا، پرز در جایگاه سوم، ساینز چهارم، نوریس پنجم و بوتاس ششم هستند و راسل هم از مسابقه خارج شده است. ۱۰ دور مانده به پایان فصل ۲۰۲۱، مسابقه به اوج هیجان خود رسیده زیرا مکس به لطف لاستیکهای تازهتر، دورهای سریع و ترافیکی که لوئیس را به دام انداخته، خود را به ۱۱ ثانیهای همیلتون رسانده است. در این لحظه، همه توجهات به این دو راننده است و اتفاقات بین دیگر خودروها کمتر موردتوجه قرار میگیرد.
در دور ۵۳، نیکولاس لطیفی در هنگام تلاش برای سبقتگیری، با دیواره پیست برخورد کرد و سیفتی کار را به مسابقه آورد تا دوباره همه معادلات تغییر کند، با این اتفاق، ردبولها دوباره راهی پیت شدند و لاستیکهای خود را با سافت تعویض کردند. در زمان سیفتی کار و درحالیکه تنها سه دور تا پایان مسابقه مانده، پرز به دلیل مشکل خودرو از مسابقه خارج شد. در این دور خودروهای لپی اجازه پیدا میکنند تا خود را آنلپ کنند. حالا فقط یک دور تا پایان باقیمانده و سیفتی کار بهزودی از پیست خارج میشود. با خروج سیفتی کار، هیجانانگیزترین لحظهٔ مسابقات به وقوع میپیوندد و مکس که به لوئیس چسبیده، در دور پایانی سبقت گرفت تا همهچیز تغییر کند. حالا قهرمان فصل در فاصلهٔ چند پیچ مانده به پایان مسابقه عوض میشود و مکس ورشتپن با عبور از خط پایان به اولین قهرمانی خود در فرمول یک میرسد.
از جنگ فوقالعادهٔ همیلتون و ورشتپن که بگذریم، کارلوس ساینز هم در این مسابقه عملکردی چشمگیر داشت و سکوی سوم را از آن خود کرد تا تیم فراری بالاتر از مکلارن در جایگاه سوم قرار گیرد. همچنین با خروج پرز از مسابقه و ششم شدن بوتاس، قهرمانی تیمها به مرسدس رسید و ردبول دوم شد. بدین ترتیب، این فصل بشدت پرهیجان و پر از اتفاقات عجیب به پایان رسید تا اشتیاق علاقهمندان برای فصل ۲۰۲۲ بیشتر شود.
MOHAMMAD.n.r
۲۲ آذر ۱۴۰۰از ته قلبم دوست داشتم مکس برنده بشه که شد.
اگر همیلتون میشد تکراری می شد.
فقط نمیدونم هوندا چرا داره بیخیال فرمول یک میشه، ماشینای مرسدس و هوندا (ردبول) واقعه عملکرد خیلی قوی داشتن.
...
۲۲ آذر ۱۴۰۰خعلی غمگین کننده بود 😐 آخه چراااا
Iman99
۲۳ آذر ۱۴۰۰مرسدس امسال هم قهرمان سازندگان شد و تو قهرمانی رانندگان هم به خوبی تو این مسابقه مشخص بود که پیروزی حق همیلتون و مرسدس بود و فقط تصادف لطیفی باعث شد که مکس یعنی راننده خودرو ردبول شانسی جلو بیوفته ولی اشکالی نداره علیرغم اینکه ناعدالتیهایی علیه مرسدس بود و راننده جوان یعنی مکس هم حقش نبود بخصوص تو این مسابقه چون از اول مسابقه برتری کامل با مرسدس و همیلتون بود و مکس با خودروی ردبول هرکاری میکرد نمیتونست به پای خودروی مرسدس و همیلتون برسه و فقط یه اشتباه باعث شد مکس شانسی تو دور آخر جلو بیوفته ولی ایرادی نداره یه بارم راننده جوان خوش باشه و بهش حال بدن
درنهایت تو همون بخش سارندگان که واسه ما مهم تره مرسدس امسال هم قهرمان شد و رکورد بی نظیر قهرمانی های سازندگان رو بدست آورده و بهترین ماشین و بهترین و قوی ترین موتور و پاوریونیت فرمول یک رو ساخته با مهندسی بی نظیر خودش و هوش برتر مهندسانش بازم ممنون از مرسدس بنز که تو همه چیز بهترینه هرجا که ورود کرده این مرسدس از آلمان بهترین بوده تو امریکا هم خودرو های ایندی ۵۰۰ بهترینش هستن ورود کنه خدایی با امریکایی ها هم رقابت میکنه در کل این برتری های مرسدس همه با فکر و نبوغ برتر مهندسانش بدست اومده که واقعا شایستگی این برتری رو دارن
بهمن
۲۳ آذر ۱۴۰۰صحنه ی سبقت ورستاپن از همیلتون و فرار های ورستاپن و دنبال کردن همیلتون تا خط پایان از هیجان انگیز ترین و بهترین لحظات مسابقات بود سبک رانندگی ورستاپن تماشاگر پسند و جذاب است
ابراهیم
۸ مرداد ۱۴۰۲واقعا متاسفم که این ورزش درونش نژاد پرستی میشه
در تمام فصل دست برتر رو مرسدس بنز داشت بار ها وبارها دیدیم که مکس به صورت خیلی خطرناک به رانندگان مثل همیلتون واکسن میزد بدون کوچک ترین پنالتی برای مکس وردبول واقعا فیا فصل ۲۰۲۱
ابراهیم
۸ مرداد ۱۴۰۲اشتباه تایپ ( رانندگان مثل همیلتون استبان اکون )نمونش تست ترمز مکس روی ماشین لوییز همیلتون واقعا کار هاش غیر قابل تحمله
ابراهیم
۸ مرداد ۱۴۰۲پیست ابو ظبی هم که راجبش صحبت نکنیم خیلی بهتره تمام دور های مسابقه همیلتون برتری داشت لوییز به پیت رفت چند دوری پشت پرز گیر کرد تازمانی که مکس رسید و اون وقت همیلتون از پرز رد شد و فاصله ی خیلی خوبی با مکس وا کرد کم کم به پایان مسابقه نزدیک شدیم که لطیفی یک تصادف کاملا از قبل برنامه ریزی شده رو اجرا کرد و سیفتی کار وارد پیست شده ۷دور زد و ۱ دور آخر تصمیمی احمقانه توسط فیا گرفته شد که ماشین های لپیباید رد شن
اما قسمت خنده دارش اینجا بود که فقط به پنج ماشین بین همیلتون و مکس اجازهی
آن لپ رو دادن
اگر ما فرض کنیم که این جزو قانون بوده که قطعا نبوده و مسابقه اصلا باهمون سیفتی کار
باید تموم میشد یا همه باید آن لپ شن یا هیچی این کار رو هم کردن که همیلتون به قهرمانی ۸ نرسه این حرکتشان هم نژاد پرستی بود واقعا حق همیلتون وبنز رو خوردن
ابراهیم
۸ مرداد ۱۴۰۲واقعا قهرمان واقعی فصل ۲۰۲۱ همیلتون بود
ابراهیم
۸ مرداد ۱۴۰۲واقعا قهرمانی مکس حقش نبود واگر فیا نبود همین قهرمانی رو نمیگرفتند واقعا ارزش نداره فکر کنیم به اون شب فقط میتونم بگم متاسفم برای فیا کارشون به جایی رسیده که یک تیم رو تخریب میکنن از هر لحاظ