دومین مسابقهی جایزه بزرگ سال با دومین پیروزی مکس ورستپن انجام شد. دیگر رانندهی ردبول هم به سکوی دوم رسید.
ظاهرا مسابقات فصل ۲۰۲۴ مشابه ۲۰۲۳ خواهد بود و رانندگان ردبول، برتری واضح نسبت به دیگران را ادامه خواهند داد. دیروز هم مکس ورستپن رانندهی اصلی ردبول، برای دومین مرتبه متوالی، جایزه بزرگ عربستان را فتح کرد.
پیست فرمول یک جده در عربستان از سال ۲۰۲۱ میزبان مسابقات جایزه بزرگ است. طول مسیر ۶/۲ کیلومتر با ۵۰ دور، جمعا ۳۰۸/۵ کیلومتر فراهم میکند. پیست جده بعد از اسپا ایتالیا و لسوگاس امریکا، سومین پیست طولانی در یک دور است و به همین دلیل، معمولا خودروها بالاترین سرعت در مسیر مستقیم را ارایه میدهند. عربستان علاوهبر فرمول یک، مسابقات استقامت جهانی WEC و کلاس تورینگ WTCR را میزبانی میکند. مجموعه موتوراسپرت جده با هزینهای در حدود ۵۰۰ میلیون دلار ساخته شده است.
در تعیین خط عربستان ۲۰۲۴، ورستپن اول، لکلرک دوم و پرز سوم شد. دورهای تمرینی پیش از مسابقه با مقام چهارم فرناندو آلونسو به اتمام رسید و امیدها برای تیم استون مارتین را افزایش داد. لوئیس همیلتون و جورج راسل رانندگان مرسدس، از خطوط ۸ و ۹ مسابقه را شروع کردند.
پس از رانندگان ردبول در جایگاه اول و دوم فرمول یک عربستان، مقام ارزشمند سومی برای چارلز لکلرک ثبت شد. ورستپن با اختلاف زمانی ۱۳/۶۴ ثانیه نسبت به همتیمی خود، برتری کامل را ثابت کرد. رانندگی فراری هم در پایان مسابقه، ۱۸/۶ ثانیه با ورستپن فاصله داشت. مقام چهارم برای اسکار پیاستری از تیم مکلارن مرسدس، استعداد جدید فرمول یک را نشان داد. همچنین، جایگاه پنجم فرناندو آلونسو برای طرفداران این رانندهی کهنهکار، جالب است. دیگر اتفاق عجیب در فرمول یک عربستان، مقام ششم جورج راسل و جایگاه نهم لوئیس همیلتون بود. این شرایط، رانندگان مرسدس را فعلا زیر سایهی ردبول و فراری نشان میدهد.
دیگر اتفاق جالب در عربستان، مقام هفتم برای راننده ۱۸ ساله فراری بود. اولیور بیرمن انگلیسی، اولین تجربه خود در جایزه بزرگ را با عملکرد تحسینبرانگیز، جشن گرفت و از سوی مخاطبان، عنوان بهترین راننده مسابقه را کسب کرد.
موفقیت در عربستان، مکس ورستپن را ۵۱ امتیازی کرد. در ردهی دوم، همتیمی او سرجیو پرز با ۳۶ امتیاز دیده میشود. رتبههای سوم و چهارم و پنجم، در اختیار چارلز لکلرک و جورج راسل و اسکار پیاستری قرار دارد. پس از ۲ مسابقه، فرناندو آلونسو هفتم و لوئیس همیلتون نهم جدول هستند. در ردهبندی تیمها، ردبول و فراری و مکلارن مرسدس با ۸۷ و ۴۹ و ۲۸ امتیاز، بالاتر از دیگران دیده میشوند. جایگاههای بعدی به مرسدس و استون مارتین و هاس تعلق دارد.
دو هفته بعد از فرمول یک عربستان، جایزه بزرگ استرالیا در ملبورن انجام میشود. مسابقهی اصلی برای ۵ فروردین برنامهریزی شده است.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۴۳۷ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۷۴ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۵۶ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۹۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۹۰ |
۶ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۲۴۵ |
۷ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۲۲۳ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۲ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۷۰ |
۱۰ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۴۲ |
۱۱ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۴۱ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۳۰ |
۱۳ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۴ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۲۳ |
۱۵ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۶ |
۱۶ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۷ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۸ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۹ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۴ |
۲۱ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۴ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۳ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
جومونگ
۲۱ اسفند ۱۴۰۲مرسی از هوندای بی نظیر ، بابت تامین پاوریونیت ردبول
Carbonado Aventador
۲۱ اسفند ۱۴۰۲پاور یونیت مرسدس ۵ اسب قویتره..
مرسی اصلی رو باید به نابغه ی آیرودینامیک ، آدرین نیوی گفت..
بعد از اون به کریستین هورنر که تو ۱۰ سال گذشته ، مهندس هایی جذب کرده و تیمی بسته که برای قهرمانی بجنگه..
و مرسی اخر رو باید به ورستپن ، بهترین راننده ی درحال حاضر کل گرید گفت
net
۲۱ اسفند ۱۴۰۲عربستان فرمول یک برگزار میکنه اطلاع نداشتم. فکر می کردم فقط بحرین در بین کشورهای عربی فرمول یک برگزار میکنه
علی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲بین کشور های عربی بحرین . عربستان . امارات میزبان فرمول یک هستن .
*ALI*
۲۱ اسفند ۱۴۰۲فراری بعد از ردبول قوی ترین ماشین رو داره و بعد از اون مرسدس و مکلارن هستن همیلتون توی مسابقه توی دفاع کردن شاه کار کرد نزدیک بیست دور دفاع کرد با لاستیک کند تر در برابر پیاستری فقط استراتژی متفاوت همیلتون و نوریس بود که متاسفانه اشتباه براشون انتخاب کردن و هر دوتاشون ضرر کردن
سایز چقدر بدشانسه به خاطر آپاندیس نتونست مسابقه بده که خیلی به ضررش شد چیزی که توی این مسابقه برای من جالب بود جامپ استارت و دفاع کردن نوریس از چند جهت در برابر همیلتون بود حتما یکی از اون ور دنیا به بن سلایم زنگ زده گفته به نوریس پنالتی نده که همیلتون رده به دست بیاره بیرمن هم واقعا عالی بود توی اولین مسابقش تونست امتیاز به دست بیاره فعلا ۱۸ سالشه ببنیم چه آینده داره
دانیال_Surrey،England
۲۱ اسفند ۱۴۰۲سرعت مسابقه ای مک لارن بدون drs فوق العادس،کما اینکه تو جدال نوریس و همیلتون کاملا مشخص بود که چقدر لوییس بدون drs عقب میوفتاد،مک لارن به نسبت تیمهای پیشتاز و.. 10 کیلومتری کمتر داره،که امیدوارم بتونن با آپدیت یه چند کیلومتری پیدا کنن.
مشکل نوریس هم جامپ استارت نبود،چون بعدش ایستاد بعد حرکت کرد.
مشکل دیگه هم که اشاره کردی بابتش پرچم سیاه و سفید گرفت نوریس،انتظار نداشتی که جریمه 5 ثانیه ای بدن برای اون حرکت؟!
*ALI*
۲۱ اسفند ۱۴۰۲مکلارن شاید بتونه با یه آپدیت خوب مثل سال قبل کلی جلو بیوفته که باید این رو توی ادامه فصل ببینیم
جامپ استارت هم که گفتید بله درسته اول وایستاد بعد حرکت کرد که این جریمه نداشت
و دفاع کردن نوریس رو هم که گفتید توی فرمول یک بیشتر اول به راننده اخطار میدن اگر تکرار شد بعد جرمیه میدن که حرف شما درسته ولی من نشنیدم پرچم سیاه و سفید بدن ولی اونجوری که نوریس دفاع کرد میتونست جریمه داشته باشه چون همیلتون میتونست ردشه و سراغ بیرمن بره
amir
۲۱ اسفند ۱۴۰۲یک نفر drs رو درست برای من توضیح میده؟ مرسی
Carbonado Aventador
۲۱ اسفند ۱۴۰۲Drag reduction sistem
سیستم کاهنده ی درگ
زمانی که ماشین پشتی به فاصله ی زیر ۱ ثانیه ای ماشین جلویی میرسه..
(در نقاط مشخص شده ای از پیست) با فشار دادن دکمه drs
بال عقبش حالت افقی پیدا میکنه که باعث میشه نیروی درگی که توسط باد به ماشین تحمیل میشه
کم بشه و باعث میشه اختلاف سرعتی بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر با ماشین جلویی پیدا بکنه ، که امر سبقت گرفتن رو راحت تر میکنه…
Carbonado Aventador
۲۱ اسفند ۱۴۰۲سامانه کاهش پسار (انگلیسی: Drag reduction system) یا دیآراس (مخفف انگلیسی: DRS) در ورزشهای موتوری گونهای از قطعات بدنه خودروی قابل تنظیم توسط راننده، با هدف کاهش نیروی پسار برای افزایش بیشینهٔ سرعت و بهبود قابلیت سبقتگیری است. این سامانه در واقع یک بالهٔ عقب قابل تنظیم در خودرو است که در پاسخ به دستورهای صادر شده از سوی راننده حرکت میکند.[۱] استفاده از سامانهٔ دیآراس معمولاً در شرایط خاصی مجاز است؛ بهعنوان مثال، برای فعالیسازی دیآراس در مسابقات فرمول یک، فاصلهٔ زمانی خودروی عقبتر با خودروی جلویی (در زمان عبور هر دو خودرو از نقطهٔ تشخیص فاصله) باید یک ثانیه یا کمتر باشد.
عملکرد
دیآراس در خودروهای فرمول یک با فشردن یک دکمه، کشیدن یک اهرم یا فشردن یک پدال توسط راننده و بهواسطهٔ حرکت تیغهٔ بالایی بالهٔ عقب خودرو با استفاده از یک فعالکنندهٔ هیدرولیکی فعال میشود. بازشدن دیآراس باعث کاهش نیروی پسار در بالهٔ عقب و افزایش سرعت خودرو جهت سبقت گرفتن از خودروی جلویی میشود.[۳] فشردن پدال ترمز خودرو این سامانه را غیرفعال کرده و باعث بسته شدن بالهٔ خودرو میشود.[۲]
ویکیپدیا
Mohammad
۲۱ اسفند ۱۴۰۲داداشمون خیلی کامل و عالی توضیح داد
و من هم اینو اضافه کنم چون ماشین های فرمول یک حال حاضر برقی بنزینی هستن و در نتیجه باتری دان
وقتی ماشین تو حالت drsقرار میگیره از نیروی باتری ها هم کمک گرفته میشه تا حداثر توان رو ارائه بده
Carbonado Aventador
۲۱ اسفند ۱۴۰۲تقریبا درست گفتید..
ولی استفاده از باتری با توجه به مپینگ ماشین و ستاپ تیم ، مچ میشه..
باتری میتونه زمان خروج از پیچ ها برای شتابگیری بیشتر..
و زمانی که باید از ماشین عقبی که drs داره ، دفاع کرد هم استفاده میشه..
دیگر مطلب جالب در مورد MGU-H و MGU-K
“راننده میتواند دو تنظیم را انتخاب کند. او میتواند نهایت قدرت را در تمام یک دور در اختیار داشته باشد تا برای مثال زمان سریعی در زمانگیری ثبت کند و یا از حالت مسابقهای استفاده کند تا بیشینه قدرت را در مستقیمیها داشته باشد.
در این حالت زمان یک دورش ایده آل نمیشود اما تا حدی قدرت در اختیار خواهد داشت تا اقدام به سبقت گیری کند یا از جایگاهش دفاع کند”
Mohammad
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ماشین ربول خیلی قویتره از لحاظ آیرودینامیک
وگرنه ورستاپن هم شاید تو جایگاه الانش نبود
Galant.VR4(JDM)
۲۱ اسفند ۱۴۰۲مکس واقعا راننده خوبیه تو فرمول یک هر راننده ویژگی منحصر به فرد خودشو داره خیرگی و جسارت ورستپن تحسین برانگیزه و تکنیکشو با ماشین که میرونه وفق میده برعکس لکلرک که خیلی دوستش دارم وقتی تو فشار میوفته قشنگ وامیده وگرنه اونم ویژگی های خودشو داره و قطعا آیندش درخشانه
و درکل ماشین مرسدس از نظر من کاملتره
Mohammad
۲۱ اسفند ۱۴۰۲اره قبول دارم مکس راننده خوبیه
ولی منظورم اینه که وقتی با ربول هست
مکس رکورد پیس عربستان رو تو تعیین خط شکست
رکورد برا همیلتون بود قبلا
Galant.VR4(JDM)
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ردبول تیم کاملتری هست نسبت به بقیه اینو قبول دارم
علی یوسفی
۲۱ اسفند ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مسابقه ای نسبتا جذاب دیدیم مکس عالی و بی نقص بود و بیرمن و چکو و لوئیس و هالک هم خوب بودن مگنوسن اگه مسابقه چند دور دیگه ادامه داشت یه چیزی به داوران بدهکار میشد!! هر چند کمک زیادی به هالک کرد یه نکته هم اینه که بنظرم تا اینجا میانه جدول به اون معنا نداریم پنج تیم اول فاصله زیادی با پایین جدول دارن و در این مسابقه هم دیدیم که فقط هالک تونست از اشتباهات معمول و رایج!! استرول بهره بگیره.
javad-bmw
۲۱ اسفند ۱۴۰۲مجموعه موتوراسپرت جده با هزینهای در حدود ۵۰۰ میلیون دلار ساخته شده است..
مسئولین ما رکورد، اختلاس هایی چندین برابر این رقمرو دارن.
Behrouz. anzali
۲۱ اسفند ۱۴۰۲من عاشق فرمول 1 و ماشینهاشم ولی دیگه خسته کننده شده از قبل معلومه که کی برندست بقیه باید برای سومی بجنگن. تا 2026 که پاوریونیت و ماشینها تغییر میکنه مکس قهرمانه و با احترام به طرفدارن مکس. این خیلی کسل کننده شده البته اینده هم معلوم نیست .بنظرم فیا باید یه کاری بکنه که مسابقات هیجان انگیزی داشته باشیم .امسالم مثل قبل همینه. و این برای فرمول یک خوب نیست و طرفدارانش کمو کمتر میشن.
Carbonado Aventador
۲۱ اسفند ۱۴۰۲عب نداره ما هم ۸ سال از قهرمانی متوالی مرسدس بنز و همیلتون خسته شدیم..
ایشالله بعد ۲۰۲۶ نوبت فراری شه♥️
Behrouz. anzali
۲۳ اسفند ۱۴۰۲خیلی دوست دارم لکلرک قهرمان بشه ولی با این وضع نمیشه .به امید اینده.فورزا فراری