در یکی از عجیبترین رقابتهای جایزه بزرگ سالهای اخیر، دو قهرمان پیشین فرمول یک مجبور به ترک مسابقه شدند.
کشور استرالیا یکی از باسابقهترین میزبانان فرمول یک دنیا است. این ناحیه با شهرهای مختلف، از ۱۹۲۸ تا امروز ۸۷ رقابت جایزه بزرگ برگزار کرده است. طی سالهای اخیر، آلبرت پارک ملبورن میزبان فرمول یک بوده و حالا جایگزین پیست آدلاید محسوب میشود.
جایزه بزرگ استرالیا در مسیری به طول ۵/۳ کیلومتر، ۵۸ دور با مجموع ۳۰۶ کیلومتر دارد و ۱۲۵ هزار نفر تماشاچی را جای میدهد. پیست آلبرت پارک ملبورن، ۶۵ سال پیش تاسیس شده و بازسازیهای متعدد داشته است. رانندگان فراری بیشترین تعداد پیروزی در این مکان را دارند و چارلز لکلرک، رکورددار سریعترین زمان است.
در مسابقهی ۲۰۲۴، مکس ورستپن توانست بهترین زمانگیری را داشته باشد و رقابت اصلی را از خط یک شروع کند. کارلوس ساینز رانندهی فراری در دور دوم، سبقت گرفت و تا پایان مسابقه جلودار باقی ماند. مکس ورستپن با نقص فنی و بدون برخورد دیواره یا تصادف، از دور چهارم مسابقه را ترک کرد. شرایط مشابه، برای لوئیس همیلتون در دور هفدهم شکل گرفت و رانندهی مرسدس هم از رقابت خارج شد. دیگر مورد عجیب در ملبورن، حادثه برای جورج راسل، رانندهی دوم مرسدس بود که او را در آخرین دور مسابقه پس از برخورد با دیواره (تصویر بالا) متوقف کرد.
با حوادث ملبورن، تیم مرسدس موفق به کسب امتیاز نشد اما رانندگان فراری توانستند جایگاههای اول و دوم را کسب کنند. ساینز مسابقه را با زمان یک ساعت و ۲۰ دقیقه و ۲۶/۸۴۳ ثانیه، تنها با ۲/۳۶۶ ثانیه اختلاف نسبت به لکلرک تمام کرد. جالبتر اینکه رانندگان مکلارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، سوم و چهارم شدند. ردهی پنجم مسابقه نیز به پرز از تیم ردبول رسید. در جایزه بزرگ ملبورن ۲۰۲۴، فرناندو آلونسو ششم شد اما با تشخیص داوران و ثبت تخلف ایمنی در رانندگی، به ردهی هشتم رسید.
با اتمام سومین جایزه بزرگ فصل ۲۰۲۴، ورستاپن ۵۱ امتیازی باقی ماند اما لکلرک ۴۷ امتیازی شد. پرز و ساینز، دیگر رانندگان ردبول و فراری هم فعلا سوم و چهارم هستند. فرناندو آلونسو و لوئیس همیلتون، قهرمانان پیشین فرمول یک جهان، در ردههای هشتم و دهم جدول، مسابقات را ادامه میدهند. مجموع امتیازات تیمی ردبول، هماکنون عدد ۹۷ را نشان میدهد و توسط فراری ۹۳ امتیازی تهدید میشود. مکلارن ۵۵ امتیازی سوم است و مرسدس با ۲۶ امتیاز، امید به آینده دارد.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
دو هفته بعد، فرمول یک ژاپن به میزبانی اوزاکا برگزار خواهدشد. مسابقهی اصلی به وقت ایران، صبح یکشنبه ۲۹ فروردین خواهد بود.
ARIAN
۵ فروردین ۱۴۰۳باورم نمیشه بلاخره فراری یه حرکت خوب زد توی این مسابقه اینقد گند زدن پارسال دیگه برامون عادی شده بود😅
net
۵ فروردین ۱۴۰۳استرالیا مثل کشورهای امریکای شمالی و اروپای غربی پیشرفته و بافرهنگ و ثروتمند هست و کشورهای کانادا و انگلیس و کشورهای اروپای غربی و استرالیا دوست و متحد ابرقدرت دنیا (امریکا) هستند
حسین دهمرد
۵ فروردین ۱۴۰۳از ثروتش چیش به تو میرسه؟ کانگروشم به تو نمیده
سامان
۹ فروردین ۱۴۰۳از ثروت ایران چی به ما رسیده که توقع داری از ثروت استرالیا چیزی بهمون برسه .البته جناب عالی را نمیدونم شاید از اونایی باشی که سر سفره انقلاب تشریف دارن و دو لپی میخورن،اما واسه ما از ثروت ایران فقط دو سال خدمت سربازی و دو متر قبر رسیده که تازه واسه اونم صدوپنحاه میلیون باید بپردازیم تا بذارن توی کشور خودمون خاک بشیم
Galant.VR4(JDM)
۵ فروردین ۱۴۰۳ایول فراری تبریک به همه طرفدارای این تیم
لکلرک هم امثال خوب عمل کرده تا اینجا
نقص ورشتپن چی بود؟
EODE
۵ فروردین ۱۴۰۳خودش میگفت از موقع استارت ترمز عقب سمت راست خنک نمیشد و دماش دائم بالا رفت تا آخر سرهم آتیش گرفت و حتی تو ورودی پیت لین منفجر شد .
Galant.VR4(JDM)
۶ فروردین ۱۴۰۳مرسی از شما بابت جوابتون
چه بد اونقدر هم مشکل خاصی نبوده بقول بهزاد زود متوجه میشدن شاید میشد کاریش کرد
Persian boy
۶ فروردین ۱۴۰۳خودش گفت؟؟ منظورت از اول یعنی قبل از استارت که هنوز از ترمز استفاده نکرده بوده هی دماش بالا میرفته و خنک نمیشده؟!! توجیح خوبی نبود بخاطر سری بودن ساینز و سبقتش از مکس ….ساینز تو شروع دور دوم ازش سبقت گرفت و یک دورو نیم بعد مکس به تیم اعلام کرد که ماشینش حس خوبی ندارهِ و یک دور بعد بعدش هم به پیت رفت.
EODE
۶ فروردین ۱۴۰۳این صحبت خود ورشتپن هستش :
( فکر میکنم از ابتدا اشتباهی رخ داده است . در دادهها میتوانستیم ببینیم که ترمز های سمت راست خنک نمیشود ، این هنوز یک مشکل مکانیکی است ، چنین چیزهایی همیشه ممکن است رخ دهد . مایه شرمساری است زیرا ما شانس برد داشتیم .
به محض خاموش شدن چراغها و شروع مسابقه، ترمز عقب سمت راست داغ شد و دما همچنان بالا میرفت ، بنابراین من اساساً با ترمز دستی و به عبارتی بدون ترمز میراندم . )
بهزاد
۵ فروردین ۱۴۰۳یک چیزی شبیه ترمز دستی.
این قطعه در سمت راست عقب خودروی مکس آزاد نشده و باعث درگیر شدن ترمز و در نهایت از بین رفتن ترمز شد و اگر زودتر متوجه میشدن شاید در پیت استاپ قابل رفع بود اما با سرعتی که مکس حرکت میکرد در همان ابتدا این قطعه کار دستش داد.
ساینز اگر این عملکرد را در طول فصل مداوم کنه حداقل شانس خوبی برای صندلی تیمی مثل ردبول یا مرسدس را داره و حیف شد که فراری باهاش تمدید نکرد و رفتن سراغ همیلتون.
رقابت همواره باعث جذابیت میشه و طرفداران الان لذت بردن هرچند ممکنه در مسابقات بعدی از این دست اتفاقات کمتر پیش بیاد و طبق روال عادی ردبول یک و دو کنه و بقیه هم چند ده دوری بزنند.
ماشین پرز هم بعد از درگیریش با آلونسو دچار نقص شده بود و نتونست به رده های بالاتر حمله کنه.
Galant.VR4(JDM)
۶ فروردین ۱۴۰۳ساینز راننده خوبیه و بدجور تشنه پیروزی فراری اشتباه کرد به نظرم تاز راه افتاده و مچ شده با ماشینش پارسال هم خوب رانندگی کرد یه عدم هماهنگی با لکلرک داشت که برطرف شده
اما لکلرک آینده فراری هست بین ایتالیایی ها هم محبوبه اگه اتفاقی رخ نده و روزش باشه خیلی سریعه
kawaki
۵ فروردین ۱۴۰۳این مسابقه ارزش بیدار شدن ساعت ۷ نیم رو داشت
خواب از چشم پروند
علی یوسفی
۵ فروردین ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اول تبریک به طرفداران فراری مخصوصا طرفدارای کارلوس با وجود اینکه مکس مسابقه و احتمال بسیار زیاد اولی رو از دست داد ولی خیلی ناراحت نشدم چون اشکالات خودرو در ابتدای فصل رخ بده بهتره از اونطرف یه مقدار هم هیجان و رقابت بیشتر بشه برای مسابقات بهتره و اینجاست که نبوغ و مدیریت مکس و چکو و تیم باید خودشو نشون بده چکو هم بنظرم اگه جریمه نشده بود میتونست رو سکو باشه و رقابت قهرمانی هم داشته باشه بازم در این مسابقه معلوم شد فعلا میانه جدول نداریم ۵ تا تیم بالا و ۵ تا تیم پایین داریم و اگه اشتباه و بدبیاری برای رانندگان ۵ تیم اول نباشه راننده های تیم های پایین شانسی برای کسب امتیاز ندارن و در مورد مرسدس هم امروز خودروی بدی داشتن همیلتون هم قبل از ایراد خودرو یه جا از پیست خارج شد و نشون میداد که کنترل خودرو بسیار سخته و راسل هم همینگونه ضرر کرد ولی مطمئنم شرایط مرسدس بهتر میشه یه نکته هم پیشرفت تیم هاس به چشم میاد فصل قبل از لحاظ لاستیک خوری و سرعت مسابقه ای و پیت استاپ فاجعه بودن و امسال تا اینجا تقریبا این سه مشکلو حل کردن و احتمالا خطای چکو در تعیین خط به هالک ضرر زده چون بعید میدونم رده هالک در تعیین خط بدون دلیل خارجی بد باشه و اگه رده بهتری داشت حتما بالای سونودا و شاید استرول مسابقه رو تموم میکرد.
EODE
۵ فروردین ۱۴۰۳تبریک به همه فراری فن ها و تیفوسی ها !!!
فکر کنم این مسابقه توی جذابیت تونست روی سنگاپور ۲۰۲۳ رو کم کنه . امیدوارم تا پایان فصل همه مسابقات همین طور جذاب باشن .
*ALI*
۵ فروردین ۱۴۰۳تبریک میگم به همه طرفدار های تیم فراری برای یک و دو
بعد از مسابقه بحرین سال 2022 یه یک دو دیگه کردن من همچنان برام سواله چرا فراری میخواد سایز رو از دست بده توی تعیین خط دوم شد امروز هم که اول شد البته معلومه همیلتون داره میاد و میخوان با اون قرار داد ببندن و ورشتپنی که بعد از دوسال توی یه مسابقه out شد که آخریش استرالیا 2022 بود ترمزاش مشکل داشت و آخر توی ورودیه پیت لین منفجر شد
تیم مرسدس هم راجبش صحبت نکنیم بهتره اصلا هیچ کجاست این تیم بعد از اسپانیا 2016 که هر دو ماشین مرسدس به خط پایان نریسدن این اولیش بود که بازم هم هردو تاشون به خط پایان نرسیدن اون از لوئیس همیلتون که ماشینش کلا خاموش شد اون از راسل که خودش دوباره خراب کاری کرد انگار عادت دور های آخر خراب کاری کنه عجب تصادف بدی هم کرد خوب شد کسی نزد بهش اگر وسط مسابقه بود میتونست پرچم قرمز داشته باشه و همیلتونی که معلوم نیست داره چیکار میکنه توی سه مسابقه خیلی خوب عمل نکرده معلوم نیست کند شده یا کندش کردن البته با ماشین هم مشکل داره
Amir
۶ فروردین ۱۴۰۳همیلتون و مرسدس جایگاه خودشون رو این
چند وقت تو فرمول یک از دست دادن