پس از یک وقفهی طولانی در رقابتهای فرمول یک فصل ۲۰۲۳ این هفته به سراغ مسابقهی خیابانی باکو میرویم. جایی که تاکنون هرسال اتفاقهای زیادی رخ داده است. در این مسابقه برای اولین بار در فصل ۲۰۲۳ تعیین خط اسپرینت برگزار میشود.
در ابتدا باید اعلام کنیم که با قرارداد جدیدی گرندپری آذربایجان تا سال ۲۰۲۶ در تقویم رقابتهای فرمول یک باقی خواهد ماند.
باید اشاره کنیم که فرمت کلی مسابقهی اسپرینت تغییر کرده است. بر اساس فرمت جدید روز جمعه شامل تمرین اول و تعیین خط است. روز شنبه تعیین خط اسپرینت و اسپرینت ریس برگزار میشوند.
تعیین خط اسپرینت نیز شامل سه مرحله است:
مرحله Q1: دوازده دقیقه با تایر مدیوم
مرحله Q2: ده دقیقه با تایر مدیوم
مرحله Q3: هشت دقیقه با تایر سافت
در تمرین اول با توجه به فرمت جدید تیمها تلاش خود را کردند تا به بهترین ستاپ ها دست پیدا کنند. در این تمرین ماشینهای استون مارتین قادر به استفاده از دی آر اس نبودند. رانندگان مرسدس نیز از وضعیت لاستیکهای ناراضی بودند. در ابتدای تمرین چارلز لکلرک که همیشه عملکرد خوبی در باکو داشت با یک دور فوقالعاده و ثبت زمان ۱.۴۵.۱۲۹ ثانیه خود را به صدر جدول میرساند. در این تمرین کوین مگنوسن دچار مشکل شد و خودروی وی متوقف شد. خودروی استبان اکون نیز مشکل پیدا کرد. در پایان این مکس ورستپن بود که با ثبت زمان ۱:۴۲.۳۱۵ در ردهی اول قرار گرفت.
مرحلهی تعیین خط گرندپری باکو ۲۰۲۳ با صدرنشینی چارلز لکلرک به پایان رسید و امید را در دل طرفداران فراری زنده کرد. در مرحلهی اول تعیین خط نیک د وریس برخورد سنگینی با دیوار در پیچ شماره سه داشته است. پس از اعلام پرچم سبز این بار نوبت پیر گسلی است که در پیچ سوم با دیوار برخورد میکند و وضعیت پرچم قرمز اعلام میشود. در پایان چارلز لکلرک در رادیوی خود اعلام میکند که از وضعیت خودروی خود بسیار راضی است و موفق به کسب پل پوزیشن در خیابانهای باکو میشود.
اما در مسابقهی اسپرینت شانس با لکلرک یار نبود و سرجیو پرز رانندهی ردبول با سبقت گرفتن از وی پیروز این مسابقه میشود. در دور ۱۴ مسابقه یوکی سونودا با دیوارهی پیست برخورد میکند و خودروی ایمنی وارد پیست میشود. پس از شروع دوبارهی مسابقه پرز در منطقهی دی آر اس در دور هفتم از لکلرک سبقت میگیرد. مکس ورستپن که با جورج راسل نیز درگیریهایی در طی مسابقه داشت، موفق به سبقتگیری از لکلرک نشد و رده پایانی سکو را از آن خود کرد.
از حواشی این مسابقه میتوان به برخورد جورج راسل با مکس ورستپن اشاره کرد که با حواشی زیادی همراه بود.
LH44
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲بهرام که گور می گرفتی این همه عمر، دیدی که چگونه گور بهرام گرفت!؟
دیدی جناب ورستپن؟؟
تو اینکه اشتباه راسل بود شکی نیست، اما تمام رانندگان پیست میتونن از این حرکتا شاکی بشن جز ورستپن. طرف خودش دکترای این کارا رو داره. باز خوبه دوربین بالای راسل نشون داد که بدبخت واقعن گریپ نداشته و فرمون رو پیچونده. برزیل 2021 که فیا تا یه هفته دوربین بالا سر ورستپن رو پخش نکرد تا دنیا نفهمه مایکل مسی به چه صحنه ای پنالتی نداده!
Royal Driver
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲عملکرد لکلرک واقعا تحسین برانگیز بود ایول.
جمشید
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲حتی تو باکو هم مسابقات فرمول ۱ انجام میشه🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️ هنوز ۳۰ سالم نیست که استقلال پیدا کرده🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️
Dna
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ورستپن کلا با فضا دادن مشکل داره چه در مورد خودش چ بقیه راننده ها