مسابقات

فرمول یک بلژیک 2024؛ بازگشت همیلتون به سکوی قهرمانی با چاشنی شانس

با رای داوران، رقابت جایزه بزرگ اسپا در بلژیک به پیروزی لوئیس همیلتون ختم شد و مکس ورستپن با رده‌ی چهارم، مسابقه را تمام کرد.

جورج راسل همیلتون

ظاهرا مسابقات امسال در فرمول یک جهانی، قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان قهرمانی مکس ورستپن را قطعی دانست. از سویی دیگر، لوئیس همیلتون به روزهای اوج برگشته و امتیازات ارزشمند مسابقات اخیر را کسب کرده است. عملکرد کلی رانندگان مکلارن و فراری نیز، بهتر از ردبول به نظر می‌رسد.

فرمول یک بلژیک پیت اسپا

فرمول یک بلژیک از سال ۱۹۲۵ در پیست  اسپا -فرانکورشان برگزار می‌شود. این مسیر برای رقابت‌های جایزه بزرگ، ۷ کیلومتر طول دارد و طی ۴۴ دور، مسافت ۳۰۸ کیلومتر فراهم می‌کند. مایکل شوماخر با ۶ قهرمانی در فرمول یک بلژیک، رکورددار است و رانندگان تیم فراری نیز تا امروز توانسته‌اند ۱۸ مرتبه روی سکوی اول اسپا بروند.

در تعیین خط فرمول یک بلژیک، مکس ورستپن به رتبه‌ی نخست رسید اما به دلیل جریمه فنی خودرو توسط داوران، مسابقه را از خط دوم، پشت چارلز لکلرک شروع کرد. سرجیو پرز راننده ردبول، لوئیس همیلتون از مرسدس و رانندگان مکلارن، جایگاه‌های سوم تا ششم را تعیین خط کسب کردند.

مسابقه در بلژیک با مقام اولی برای جورج راسل به پایان رسید اما راننده مرسدس بسیار بدشانس بود و بعد از جشن قهرمانی، به کلی از جدول حذف شد. اشتباه تیم فنی مرسدس، خطای کاهش وزن غیرمجاز برای خودروی جورج راسل رقم زد و او را در حسرت ایستادن روی سکوی نخست جایزه بزرگ گذاشت. با این شرایط، لوئیس همیلتون که بعد از راسل به خط پایان رسیده بود، پیروز مسابقه اعلام شد. پس از پایان رقابت در بلژیک، اسکار پیاستری راننده مکلارن به مقام سوم رسید. لکلرک، مکس ورستپن، لاندو نوریس و کارلوس ساینز، رده‌های سوم تاششم را کسب کردند. فرناندو آلونسو، قهرمان سال‌های دور فرمول یک جهانی، جایزه بزرگ اسپا را با مقام هشتم تمام کرد.

دیگر اتفاق جالب در پایان مسابقه، کسب ۱۰ هزارمین امتیاز تیم فراری در تاریخ فرمول یک بود. این رکورد طی ۷۴ سال رقم خورده و یادآور افتخارآفرینی بزرگان این رشته ورزشی، مثل مانوئیل فانخیو، نیکی لائودا، میشائیل شوماخر، فرناندو آلونسو، کیمی رایکونن و بسیاری دیگر است.

در پایان ۱۴ مسابقه از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک جهانی، مکس ورستپن ۲۷۷ امتیازی است و صدرنشین قاطع محسوب می‌شود. لاندو نوریس با عملکرد خیره‌کننده در مسابقات اخیر، جایگاه دوم را حفظ کرده است. هم‌اکنون چازلز لکلرک و اسکار پیاستری رانندگان فراری و مکلارن، ۱۷۷ و ۱۶۷ امتیازی هستند. لوئیس همیلتون به لطف اولی در بلژیک و سومی در مجارستان، رتبه‌ی ششم را حفظ کرده و حالا ۱۵۰ امتیازی است و فرناندو آلونسو در مقام نهم فرمول یک امسال را ادامه می‌دهد. در رقابت تیمی، ردبول، همچنان اول است اما مکلارن توانسته فراری را پشت سر بگذارد. مرسدس، استون مارتین و ردبول هوندا (RB Honda) مثل هفته‌های قبل، چهارم تا ششم هستند.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبهنام رانندهملیتتیمامتیاز
۱مکس وستاپنهلندردبول ریسینگ۳۹۳
۲لندو نوریسبریتانیامکلارن-مرسدس۳۳۱
۳چارلز لکلرکموناکوفراری۳۰۷
۴اسکار پیاستریاسترالیامکلارن-مرسدس۲۶۲
۵کارلوس ساینزاسپانیافراری۲۴۴
۶لوئیس همیلتونبریتانیامرسدس۱۹۲
۷جورج راسلبریتانیامرسدس۱۹۰
۸سرجیو پرزمکزیکردبول ریسینگ۱۵۱
۹فرناندو آلونسواسپانیاآستون مارتین-مرسدس۶۲
۱۰نیکو هاکنبرگآلمانهاس-فراری۳۱
۱۱لنس استرولکاناداآستون مارتین-مرسدس۲۴
۱۲یوکی سونوداژاپنRB هوندا۲۲
۱۳کوین مگنوسندانمارکهاس-فراری۱۴
۱۴الکساندر آلبونتایلندویلیامز-مرسدس۱۲
۱۵دنیل ریکاردواسترالیاRB هوندا۱۲
۱۶پیر گسلیفرانسهآلپین-رنو۹
۱۷اولیور بیرمنبریتانیافراری (راننده ذخیره)۷
۱۸فرانکو کلاپینتوآرژانتینویلیامز (راننده ذخیره)۵
۱۸استبان اکونفرانسهآلپین-رنو۵
۱۹لیام لاوسوننیوزیلندRB هوندا (راننده ذخیره)۲
۲۰ژو گوانیوچینکیک سائوبر-فراری۰
۲۱لوگان سارجنتآمریکاویلیامز-مرسدس۰
۲۲والتری بوتاسفنلاندکیک سائوبر-فراری۰

سه هفته بعد از بلژیک، هلند میزبان فرمول یک ۲۰۲۴ خواهد بود. مسابقه اصلی، چهارم شهریور در پست پارک زندورت برگزار می‌شود. مکس ورستپن امیدوار است در خانه بعد از چند هفته، سکوی نخست را کسب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Scuderia Ferrari

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    ۱۰ هزار امتیاز با ماشین ها و رانندگان افسانه ای
    وقتی Ferrari به F1 اعتبار میده

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. NAVID@@98

      ۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (765 ديدگاه)

      دقیقا فراری جان👑🥇 فراری و مرسدس و فورد و پورشه از اروپا و آمریکا اسطوره های هر چیز اول موتور اسپرت و فرمول یک هستن این عزیزان اروپا و آمریکا که هر چیز اول هستند و اثباتش هم کردند برتریشان را🥇👑 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! اینه سابقه درخشان برتر درست
      میتونید برید تو کامنتای سالهای قبل بخونید بعضیا میومدن با تعصب و بیسوادی به اشتباه میگفتن دیگه تا ۲۰۲۶ اصلا سکو درودنکرده نمیزاره ردبول و کسی به پاش نمیرسه به غلط و اشتباه از این حرفای بیخود میزدن که شبیه حرفای پامنقلی احمقانه شده بودن یا هر چی حالا دیگه چرا بدبخت بودن که اون دریوری ها رو میگفتند الان به اشتباهشون پی میبرند !!!!!!

      که اصل قضیه همون بود که قبلا گفته شد که این تیم هایی مثل مکلارن و مرسدس و فراری بودن که اون زمان در اول تغییر قوانین هنوز به طراحی آیرودینامیکی بهینه مورد نظرشون دست پیدا نکردن
      ولی آدرین نیووی نابغه با نبوغش زودتر به اون طراحی بهینه آیرودینامیکی دست پیدا کرد و اون رو ارائه داد و یه فرصتی هم به ردبول داد این یعنی دلیل اینکه نتایج تغییر کرد همین بود !!!

      که الان که مثلا دیدیم مکلارن چقدر پیشرفت زیادی کرد و حتی سریعترین شد با موتور مرسدس بنز هم قویترین و بادوام ترین موتور داره با خود مرسدس رقابت میکنه البته فراری هم عالی شده و مسائل قبلی ش رو حل کرده و داره به توسعه آیرودینامیکی ادامه میده که شرط اصلی رسیدن به برتریه الان !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
      که همون موقه هم حتی میگفتن تیم‌های دیگه بخاطر موتورشون که نتیجه شون اینه و از این دریوری ها
      درصورتی که واقعیت الان دیگه میدونیم همه چی روشن شده و قضیه روشن شد برای همه !!!

      که الان که تیم های مکلارن و مرسدس و حتی فراری دارن به توسعه و طراحی بهینه آیرودینامیکی میرسن
      چقدر سریع شدن و حتی سریعترین هم شدن
      حتی دیدیم تو مسابقات اخیر خودرو ردبول تو مستقیمی ها هم بپاشون نمیرسه چه برسه به باقیش !!! حتی اونقدر مکس به ماشینش فشار آورد و از کل توان موتورش استفاده کرد ولی بازم بپاشون نمیرسید با مود موتور حد اکثر نتیجه اش هم شد این که تمام موتور های مجاز رو از دست داد و از حد استفاد مجاز موتور ها رد شد و پنالتی تعویض موتور بیش از حد گرفت با ۱۰ رده پنالتی گرفت و هرکاری کرد به پای اونها نرسید چون همون قضیه که گفتم همشون درست از آب درومدن الان مرسدس بنز و مکلارن که سریعترین شدن و فراری ( فراری هم داره بهشون نزدیک میشه) در ادامه هم باز هم همه چی بستگی به توسعه آیرودینامیکی شون داره !!!!!!
      ولی با رفتن آدرین نیووی از ردبول باید دید چه کسی رو جایگزین این نابغه فرمول یک میکنند تا جبران بشه!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

      همینکه این حرفا اثبات شد درست هستن و اون حرفای اشتباه قبلی اونهایی که گفتم چی میگفتن رد شد خوبه !!!!!!

      به قول معروف میگن زمستون میره و روسیاهیش به ذغال متعصب میمونه!!!!!! 🤟

      موافقم 9
      مخالفم 3
  2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    به احترام فراری باید ایستاد مگه شوخیه.حتی منی که دیوانه آمریکاییم.فقط عکس ماشینهای فراری گویای همه چیزه

    موافقم 12
    مخالفم 3
  3. Ferrari 488 pista

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    لکلرک تو بلژیک یکم کم کاری کرد

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. 911

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (599 ديدگاه)

    دوباره داره فرمول یک رقابتی و جذاب میشه .

  5. الف.ی

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    از من مخاطب به پدال پیشنهاد
    از تیتر های پرهیاهوی اشتباه استفاده نکنید
    همیلتون الآن بالای 100 امتیاز از ورشتپن عقبه در حالی که فقط 10 مسابقه از فصل باقی مونده
    کدوم بازگشت به کورس قهرمانی؟؟؟
    رقیب اصلی مکس لندو نوریسه

    رایی که فیا به حذف جرج راسل داد یکی از احمقانه ترین احکام 10 سال اخیر فرمول یک بود

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. Farhad

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من هم با شما موافقم،
      و از سردبیر محترم سایت وزین پدال خواهش میکنم از این تیترها رو مقاله اجتناب کنند و واقعی‌تر بنویسند

      و اینکه آره واقعا
      فیا دو سالی هست سر لج دارن با مرسدس
      چون از 2 سال پیش به اینور اسپانسر مرسدس که همون پتروناس باشه 40 درصد از کمک‌های مالی‌ش رو به فیا کاهش داده

  6. godgoodgang

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش اتوموبیل رانی هم تو المپیک بود.

    1. HFball

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      داش رانندگی با ورزش جداست😁

  7. Farhad

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان
    من فکر میکنم از زمانی که تغییرات آیرودینامیک در خودروهای فرمول یک صورت گرفته و همچنان هم ادامه داره از جذابیت مسابقات کم کرده
    استنباطم اینه که با این روند که از ۳ یا ۴ سال پیش شروع شده و فیس لیفت خودروها رو شاهدیم، متاسفانه رقابتی بودن مسابقات اونم تو مسابقه‌ی اصلی جای خودش رو به دورهای تمرینی و دور تعیین خط داده، و چون وزن خودروها حدود ۱۲ کیلو افزایش داشته، حتی با وجود drs هم بسیار مشاهده شده که خودروها توان سبقت از دیگری رو ندارند
    هرچند ناگفته نمونه که به هر حال تمامی تیم‌ها تو توان و قدرت خودروهاشون کار کردند و ضعف‌ها رو تا حدودی برطرف کردن، مثل ردبول که تو این چندساله جلو افتاده و داره به سرعت از دیگر رقبای دهن‌پر کنی چون فراری و مرسدس فاصله می‌گیره
    امیدوارم این روند که تقریبا از هیجان مسابقات کاسته شده ادامه دار نباشه و تمهیدات آتیِ مسابقات چه ازسوی فیا و چه از سوی شرکت‌کنندگان دوباره تنور هیجان و شور رو تو F1 داغِ داغِ داغ کنه.

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. Ali.s

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      L.H.king

  8. Ali.s

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    *L.H.king*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا