در جایزه بزرگ سائوپائولو، مکس وستپن توانست با اختلاف چشمگیر به پیروزی برسد. اتفاق عجیبتر، مقام دوم و سوم برای رانندگان آلپین رنو بود.
برزیل از سال ۱۹۷۲ میزبان فرمول یک است. پیست خوزه کارلوس در شهر سائوپائولو، ۴/۳ کیلومتر طول دارد و پس از ۷۱ دور، مسیر ۳۰۶ کیلومتر برای مسابقه فراهم میکند. محل برگزاری رقابتها، سال ۱۹۳۸ افتتاح شده و امروزه گنجایش ۶۰ هزار تماشاگر دارد. تا کنون، ۵۲ مرتبه میزبانی فرمول یک در سائوپائولو انجام شده و تیم مکلارن ۱۲ مرتبه پیروز مسابقه بوده است. در میان رانندگان آلن پروست بهترین عملکرد را داشته و ۶ مرتبه روی سکوی اول رفته است.
در تعیین خط فرمول یک برزیل، لندو نوریس بهترین زمان را ثبت کرد و جورج راسل دوم شد. یوکی سونادا راننده ژاپنی، فراتر از انتظار ظاهر شد و خط سوم را کسب کرد. پیشنمایش جایزه بزرگ سائوپائولو، با مقام ششم برای لکلرک، جایگاه دوازدهم مکس وستپن و شانزدهم برای لوئیس همیلتون به پایان رسید؛ اما وستپن به دلیل ۵ رده پنالتی، هفدهم شد.
مسابقهی اصلی نمایش باورنکردنی مکس وستپن را نشان داد. رانندهی اصلی ردبول، در لحظات ابتدایی رقابت جایگاه هفدهم داشت اما پس از دو ساعت و ۶ دقیقه، پیروز مسابقه شد. اکون و گسلی، رانندگان آلپین رنو با اختلاف ۱۹ و ۲۲ ثانیه، سکوهای دوم و سوم برزیل ۲۰۲۴ را فتح کردند. راسل و لکلرک هم ردههای چهارم و پنجم جایزه بزرگ سائوپائولو را گرفتند. لوئیس همیلتون قهرمان سالهای قبل، مقام دهم فرمول یک برزیل را کسب کرد.
هوای بارانی در سائوپائولو، باعث حوادث مختلف و چند توقف حین مسابقه شد. پنج راننده شامل کارلوس ساینز، کولاپینتو و آلبون از تیم ویلیامز، لانس استرول و نیکو هاکنبرگ، نتوانستند فرمول یک برزیل ۲۰۲۴ را به اتمام برسانند. این شرایط، همراه با پرچمهای قرمز مکرر، تاثیر زیادی بر پیروزی وستپن و ناکامی نوریس داشتند.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
با برگزاری ۲۱ جایزه بزرگ در سال ۲۰۲۴، حالا مکس وستپن ۳۹۳ امتیازی در صدر جدول باقی مانده اما نوریس ۳۳۱ امتیازی و لکلرک ۳۰۷ امتیازی را نزدیک خود میبیند. پیاستری و ساینز، دیگر رانندگان مکلارن و فراری مشابه هفته قبل در جدول رقابتها، چهارم و پنجم هستند. همچنین، جای راسل با همیلتون عوض شده و حالا ششم جدول است.
میان تیمهای بالا نشین در فرمول یک امسال، شرایط مشابه هفته قبل است. مکلارن ۵۹۳ امتیازی با ۳۶ امتیاز بیشتر، صدر جدول را در اختیار دارد، فراری با ۵۵۷ و ردبول با ۵۴۴ امتیاز، دوم و سوم هستند. دیگر تیمهای شرکت کننده در فرمول یک ۲۰۲۴، شامل مرسدس، استون مارتین، در ردههای بعد دیده میشوند. آلپین به لطف درخشش رانندگان در مسابقهی برزیل، سه پله بالا آمده و حالا ششم جدول است.
سه هفته بعد ۲۳ نوامبر، شهر لاسوگاس امریکا میزبان فرمول یک خواهد بود. این مسابقه سوم دی ۱۴۰۳ حدود ساعت ۱۱ شب به وقت ایران برگزار خواهد شد.
Ali
۱۴ آبان ۱۴۰۳فقط عملکرد مکس وستاپن تیم ردبول ردبول👌.
و مجموع عملکرد مکلارن👌
لوئیس همیلتونم که خبرای جدیدی واسمون نداره گویا.
hosen
۱۴ آبان ۱۴۰۳با این پیروزی دیگه احتمالا قهرمانی خودش رو مسجل کرد ورستپن مگه اینکه اتفاق خاصی بیوفته
amirkhanzadeh
۱۴ آبان ۱۴۰۳دقیقا
احمدرضا
۱۴ آبان ۱۴۰۳اگه اشتباه نکنم مسابقه ده شب به وقت اوناس
به وقت ما صبح ساعت نه و نیم میشه روز دوشنبه
سوم آذر
حمیدرضا آئینی
۱۴ آبان ۱۴۰۳شنبه ساعت 10 شب تو لاس وگاس شروع میشه که به وقت ما
میشه همون یک شنبه ساعت 9:30 صبح
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۴ آبان ۱۴۰۳یادش بخیر وقتی همیلتون سالها بی دردسر قهرمان میشد من میگفتم بیشتر این اختلاف به خاطر ماشینه حالا میبینیم که واقعا یه راننده معمولی بود حتی تو ۳ نفر هم نبود ولی شانسش ماشینش آنقدر اختلاف داشت با بقیه حتی اگر .سطح راه یه چرت هم میزد بازم برنده میشد.خوب الان اگر بتونه کارهای گذشته رو تکرار کنه معلوم میشه من اشتباه میکردم اصلا اگر بتونه رده سوم کلی رو بدست بیاره هم قبوله اصلا رده ۴ اصلا رده ۵ چی بگم دیگه طرفدارانش پاسخ بدن
بهزاد
۱۴ آبان ۱۴۰۳عجب انگیزه ای داشت ورشتپن.
با تمام اتفاقات از قبیل نبود هم تیمی خوب که بتونن استراتژی بچینند و هجمه ای که این اواخر براش ایجاد شده بود انصافا باعث تحریکش شد و با کمی شانس تونست ، شاید شانس بالا اول شد.
حمیدرضا آئینی
۱۴ آبان ۱۴۰۳کل شانس که آورد 2 رده گرفت
15 تا سبقت گرفت که نوریس حتی یه دونه هم نتونست
بعد میگید شانس بالا؟
بهزاد
۱۴ آبان ۱۴۰۳عزیز مسابقه را به خوبی ندیدی؟
مکس خودشو تا رده ۶ کشید بالا و بعد پشت لکرک گیر کرد و با پیت استاپ نفرات جلو قبل از پرچم قرمز دوم شد و در زمان شروع دوباره با تایرهای نو شروع کرد و اول شد.
در حالت عادی بدون پرچم قرمز و تایرهای فرسوده تر امکان اول شدن وجود نداشت.
اصولا در شرایط ناپایدار جوی اتفاقات مسابقه ممکنه به زیان تعدادی راننده و به سود چند نفر دیگر تمام بشه همانطور که اکون و گسلی سکو گرفتن که در حالت عادی مسابقه امری محال بود.
مکس جزو نوابغ فرمول یکه و بحثی در این نیست و جاهایی بوده که شرایط به نفعش شده و جاهایی زیان دیده و زیبایی این ورزش همیناست.
علی یوسفی
۱۴ آبان ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم بهترین مسابقه دو فصل اخیر بود و نکات زیادی داشت اول این که واقعا احمقانه ترین استراتژی و تصمیمات تیمی بدون شک متعلق به تیم هاسه تا قبل از رد فلگ هالک همراه با مکس بهترین رانندگی رو داشتن تازه مکس امروز بهترین خودرو رو داشت اما هالکنبرگ با خودروی داغون و اونم مشکل گیربکس از اسپرینت یه استارت عالی و رانندگی بی نقص داشت در جایی که راننده های خوبی مث ساینز و آلونسو و همیلتون دائم اشتباه میکردن هالک یکی یکی رده کسب میکرد ولی تصمیم احمقانه تیم برای تعویض لاستیک و خارج کردن راننده از محدوده امتیازات اونم در جایی که حتی من با سواد تقریبا صفر از فرمول یک میدونستم با وجود راننده های ناشی و دست چندمی مث بیرمن و کولاپینتو و پرز و استرول حتما شاهد تو دیوار رفتن خواهیم بود اما این مطلب ساده رو استراتژیست هاس نفهمید و جالبه راننده جلوتر برای کسب اطلاعات بیرون میاد و میره پیت!!! و نتیجه این که حالا هاس احتمالا به جای ششم هشتم باید فصل رو تموم کنه دو مسابقه قبل در آمریکا هم مگنوسن قربانی حماقت تیم هاس شد! ! از اونطرف پرز هم که انصافا در این فصل کم فروشی کرد و مسئولیت اخروی این حرفمو میپذیرم باعث شد قهرمانی تیمی از دست بره اینم میگم ردبول در جاهایی به پرز ضربه زد اما پرز هم امسال کم گذاشت و البته این تصمیم احمقانه حفظ پرز برای مارکو و هورنر امیدوارم درس عبرت بشه اول فصل گفتم مکس و ردبول قهرمان میشن همون موقع هم گفتم باید ردبول هالکنبرگ رو میگرفت هالک بدون شک تا همینجا فصل بهترین راننده هست و واقعا شرم بر مارکو و هورنر به خاطر تصمیم ناشیانه حفظ پرز در مجموع شرمنده از دوستان و سروران بابت طولانی شدن این کامنت ولی ان شاء الله پس از مسابقه بعد خودم یه تحلیل از امسال مینویسم و خوشحال میشم عزیزان هم نظرشون رو درباره فصل ۲۰۲۴ بنویسن.
بهزاد
۱۴ آبان ۱۴۰۳دوست گرامی اصولا و به صورت سنتی برخی تیم ها یا شاید همگی یکی از صندلی هاشون شاید جفتشون جنبه مالی اقتصادی داره و به اسپانسرها گره خورده.
سرجیو پرز طبق برآوردها از نظر مالی نزدیک ۳۰ میلیون دلار در سال به ردبول توسط اسپانسرها سود میرسونه.
شما یکی از مستندهای تیم هاس را ببین که برای قرارداد اسپانسری با یک شرکت آلمانی در گفتگوها تصمیم میگیرند که یک راننده آلمانی به هاس باید بیاد و اونها هم میرن با هالک قرارداد میبندن.
گفتن شرایط تک تک تیم ها و راننده هاشون حوصله ی زیادی میخواد و بودن یک راننده در یک تیم حتی با وجود ضعف هاش نشانگر بی تدبیری مدیران تیم نیست و این ورزش دارای ساختار مالی بوده و همه ی جوانب در نظر گرفته میشه.
علی یوسفی
۱۴ آبان ۱۴۰۳آقا بهزاد عزیز فرمایش شما درسته وقطعا مسائل مالی و اسپانسری تاثیر زیادی در این رشته داره ولی خب اینم ببینیم که پرز امسال واقعا تیم رو نابود کرد سوای از دست دادن امتیازات فردی و تیمی و عدم کمک به مکس از نظر آسیب زدن به خودرو هم جزء بدترین راننده ها بود تیمی مث ردبول با افتخارات زیاد و مدیران قوی انصافا زشته یه راننده برای قهرمانی رقابت کنه و راننده دیگه در حال رقابت با بیرمن و آلبون تازه اونم عقبتر از اونا باشه یه نکته هم البته نظر شخصی خودم اینه که در چند سال اخیر مارکو و هورنر در بخش انتخاب راننده خوب عمل نکردن چه در مورد گسلی و آلبون چه الان در مورد بیش از حد فرصت دادن به پرز حتی مارکو در آلفا توری هم متاسفانه هم دوریس و هم ریکیاردو رو خراب کرد.
Ali
۱۴ آبان ۱۴۰۳اول ماشین بعد راننده ! نمونش همیلتون و الونسو
حسن
۱۴ آبان ۱۴۰۳امتیازات بسیار پایین پرز در این فصل ردبول را از قهرمانی دور کرد بعیده بتونه قهرمان تیمی بشه مگه هر دو تا هفته ی باقیمانده را برنده بشه
Galant.VR4(JDM)
۱۴ آبان ۱۴۰۳پرز لیاقت ردبول رو نداره
maranello550
۱۴ آبان ۱۴۰۳مایکل شوماخری برد
یادمه یه بیست سال پیش هم مایکل شوماخر یه مسابقه رو از رتبه آخر شروع کرد و نفر اول شد
یادش بخیر
علی منصوری
۱۴ آبان ۱۴۰۳از هفدهم ب سکوی اول رسید….این سکو قهرمانش میکنه، مکس راننده توانمند و خوبیه، امسال بدون داشتن استراتژیک بخاطر ضعیف بود پرز این سکوها خیلی ارزشمندن
Aref
۱۶ آبان ۱۴۰۳الان امتیازهای رانندگان رنو در جدول خودتان درست است..!!؟؟؟ نظر هم می گذاریم و ذکر می کنیم، کامنت را نه تایید می کنید و نه جدول را درست می کنید.. کلا هدفتان از اطلاع رسانی و کار رسانه چیست؟؟ اطلاعات و آمار غلط..؟ به این چیزها حساسیت ندارید..؟