مطابق انتظار در جایزه بزرگ چین، باز هم مکس ورستپن روی سکوی اول ایستاد و لاندو نوریس راننده جوان مکلارن توانست، نایب قهرمان این مسابقه شود.
از سال ۲۰۰۴، شانگهای چین به تقویم مسابقات فرمول یک جهان اضافه شد. این پیست با هزینه ساخت ۲۴۰ میلیون دلار، یکی از پرهزینهترین پروژههای ورزشی دنیا است. مسیر ۵/۵ کیلومتری، ۵۶ دور برای جایزه بزرگ دارد و مجموعا ۳۰۵ کیلومتر در یک رقابت، فراهم میکند. لوئیز همیلتون با ۶ پیروزی در شانگهای، رکورددار موفقیت در فرمول یک چین است.
در تعیین خط، ورستپن توانست عملکرد خیرهکننده داشته باشد و اول شود. سرجیو پرز همتیمی او، خط دوم مسابقه را به دست آورد. فرناندو آلونسو، مرد تمام نشدنی فرمول یک، به مقام سوم در تعیین خط رسید. اتفاق عجیب در پیشنمایش شانگهای ۲۰۲۴، رتبهی هجدهم برای لوئیس همیلتون، میان ۲۰ راننده بود.
در مسابقهی اصلی، مکس ورستپن توانست با زمان یک ساعت و ۴۰ دقیقه و ۵۲/۵۵ ثانیه اول شود. لاندو نوریس با ۱۴ ثانیه اختلاف دوم شد؛ درحالیکه سرجیو پرز از تیم ردبول، مقام سوم مسابقه را کسب کرد. چارلز لکلرک و سرجیو پرز، رانندگان فراری چهارم و پنجم شدند. در پایان مسابقه، لوئیس همیلتون خود را به مقام نهم رساند و آلونسو، هفتم شد.
در جدول رقابتهای فرمول یک ۲۰۲۴ پس از ۵ مسابقه، رانندگان ردبول با ۱۱۰ و ۸۵ امتیاز، صدرنشین هستند. رانندگان فراری و مکلارن هم، جایگاههای سوم تا ششم را در اختیار دارند. ردههای بعدی تا دهم به رانندههای مرسدس و استون مارتین رسیده است. در جدول تیمی نیز، ردبول، فراری، مکلارن و مرسدس، پشت سر هم دیده میشوند.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
رقابت ششم فرمول یک ۲۰۲۴، دو هفته بعد به میزبانی امریکا و شهر میامی برگزار خواهد شد. یک شنبه ۱۶ اردیبهشت، مسابقه اصلی انجام میشود.
علی یوسفی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مسابقه پر حادثه و جذابی بود خدا رو شکر مکس و پرز عالی بودن و گام مهمی برای قهرمانی راننده و سازندگان بود استرول واقعا مصداق عبارت حیف نان هست آستون مارتین با این راننده و این مالک سرنوشتی مشابه تیمهای میناردی و جردن خواهد داشت راسل و لوییس پر تلاش بودن اما بضاعت ماشین همین بود هالک هم در تعیین خط و هم در مسابقه عالی بود و ژو هم بنظرم یکی از راننده های خوب جهان میشه تا حالا هم با ثبات و بدون ناشی گری عمل کرده و یه سرو گردن بالاتر از سارجنت و استرول و حتی بهتر از سونوداست یکی از راننده هایی که اگه خودروی خوبی داشته باشه بهترین صحنه های حمله و دفاع رو پدید میاره مگنوسن هست ای کاش بجای استرول و سارجنت و امثالهم این راننده ها در تیم های خوب باشن.
Aranmilan
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳من چرا فرمول یک رو درک نمیکنم؟ اخه بنز و فراری با این همه ثروت و تکنولوژی چطوری انقد ضعیف شدن؟ کسی هست بتونه مختصر و مفید توضیح بده؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مکلارن با موتور مرسدس بهتر از خود مرسدس نتیجه گرفته
Mercedes
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳پس نتیجه میگیریم همه چی موتور صرف نیست
Javad Amini
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بعضی ها معتقدند مافیا وجود داره و FIA یعنی فدراسیون جهانی اتومبیل، به Red Bull کمک کرده که در این دوره تیم برتر باشد. به هر حال طرح اولیه Red Bull برای ماشین، بهتر از بقیه بود که موضوع Fair Play مالی پیش آمد و باعث شد بقیه تیم ها نتوانند خوب خودروی خود را توسعه دهند و به Red Bull برسند.
P
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تکنولوژی اره ، اما ثروتشون قابل استفاده نیست و همه تیم ها به یک اندازه مشخص اجازه هزینه کردن دارن و خارج از اون محدوده به هیچ عنوان نمیتونن هزینه کنن ، از طرفی هم مشکل مهمتر از هزینه ،تست های فوق العاده محدود هست ( فقط و فقط سه روز در ابتدا فصل ) و این باعث میشه درک ماشین سخت و سختر بشه
آرش
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳هر تکنولوژی برتری رو که بکار میگیرن فصل بعد استفاده از اون ممنوع میشه ( دستهای پشت پرده )
Mohammad
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چون که تیم ردبول یه مهندس داره به اسم کریستین هورنر که مهندس بقیه ی تیم ها هیچ جوره حریفش نیستن ، ایرودینامیک و رِیس بیس ماشین هم خیلی مهم هست که به عهده ی مهندس تیم هست
خیلی ربطی به موتور ماشین ها نداره وگرنه که تیم آلپین هم موتور ردبول رو داره ولی همیشه آخرای جدوله
تیم هاس هم موتور فراری رو داره ولی اونم مثل آلپین
یا همونطور که آقای اشتری گفتن مکلارن هم موتور مرسدس رو داره ولی عملکردش بهتره
رضا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یکه تازی ردبول برای آدرین نیویی نابغه طراحی و آیرودینامیک هست.موتور آلپین رنو هست موتور ردبول هوندا.برای موفقیت توی فرمول یک خیلی فاکتور های مهمی هست و در یکی دو مورد خلاصه نمی شه
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آغا آلپین موتور رنو داره و ردبول موتور هوندا!
امیر محمد عبادی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ذهن های خلاق و باهوش نتیجه این ورزش سرتاسر علمی رو مشخص میکنن نه پول و ثروت در ضمن ردبول دست کمی از مرسدس و فراری نداره
P
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مسابقه خوبی نبود کلا ، شاید خیلی بگن سیفتی کار مسابقه بهتر کرد اما اگر سیفی کار نمیومد یجورایی استراتژی تک پیت استاپ فراری و مکلارن در مقابل دو پیت استاپ ردبول مسابقه بهتری میساخت
Mohammad
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چقد حادثه داشت این مسابقه
ولی اینکه مکس داره همه مسابقه هارو میبره داره فرمول یک رو تکراری میکنه ، مسابقه یکطرفه شده
با احترام به طرفداران مکس و ردبول
مهربد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳با درود.. اصلاح بفرمایید : “.. چارلز لکلرک و سرجیو پرز، رانندگان فراری چهارم و پنجم شدند..”
بجای سرجیو پرز، “کارلو ساینز” درست است..