در اتفاقی نادر، دو رانندهی تیم مکلارن توانستند مقامهای اول و دوم رقابت جایزه بزرگ را کسب کنند. لوئیس همیلتون فرمول یک مجارستان را با ردهی سوم به پایان برد.
رقابت جایزه بزرگ مجارستان از سال ۱۹۳۶ برگزار میشود و یکی از باسابقهترین مکانهای برگزاری مسابقات سرعت است. لوئیس همیلتون تا کنون ۸ مرتبه فرمول یک بوداپست را فتح کرده و رانندگان تیم مکلارن با ۱۲ پیروزی در این مسابقه رکورددار هستند. طول مسیر در یک دور پیست هانگارورینگ (Hungaroring) به ۴/۳۸۱ کیلومتر میرسد و رانندگان فرمول یک مجموعا ۳۰۶/۶۳ کیلومتر را برای مسابقه طی میکنند. امسال ۳۰۳ هزار نفر از نزدیک جایزه بزرگ مجارستان را تماشا کردند.
امسال، حتی در تعیین خط فرمول یک مجارستان هم برتری رانندگان مکلارن با رسیدن به خطوط اول و دوم دیده شد. لاندو نوریس و اسکار پیاستری توانستند بهترین عملکرد راداشته باشند. مکس ورستپن از تیم ردبول، کارلوس ساینز راننده فراری و لوئیس همیلتون اسطورهی مرسدس، مسابقه اصلی را از خط سوم تا پنجم شروع کردند. لکلرک و آلونسو هم، در ردههای بعدی قرار گرفتند.
آخرین باری که دو راننده از تیم مکلارن، رتبههای برتر تعیین خط را کسب کردند، به سال ۲۰۱۲ و جایزه بزرگ برزیل با خضور لوئیس همیلتون و جنسن باتن بر میگردد. جالبتر اینکه، مارک وبر رانندهی ردبول هم در تعیین خط آن مسابقه، سوم شد. همچنین، جنسن باتن پیروز مسابقه اصلی در فرمول یک برزیل ۲۰۱۲ شود!
جایزه بزرگ مجارستان، با پیروزی تاریخی اسکار پیاستری به پایان رسید تا این رانندهی ۲۳ سالهی استرالیایی، اولین موفقت خود در فرمول یک جهانی را کسب کند. او توانست با زمان یک ساعت و ۳۸ دقیقه و ۲ ثانیه، ۷۰ دور پیست هانگارورینگ را زودتر از دیگران کامل کند. لاندو نوریس همتیمی پیاستری، ۲/۱۴۱ ثانیه بعد از خط پایان گذشت.
لوئیس همیلتون در ادامهی بهبود عملکرد خود، فرمول مجارستان را با مقام ارزشمند سوم به انتها رساند و به رکورد باورنکردنی دویست حضور روی سکو (پودیوم) رسید. پرافتخارترین رانندهی مرسدس، حدود ۱۵ ثانیه بعد از نفر اول، مسابقه را به پایان برد. چارلز لکلرک، مکس ورسپن، کارلوس ساینز و سرجیو پرز راننده ردبول، مقامهای چهارم تا هفتم را کسب کردند. در جایزه بزرگ مجارستان، فرناندو آلونسو و دنیل ریکاردو، یازدهم و دوازدهم شدند. مهمترین حادثهی مسابقه، برخورد همیلتون با ورستپن در دورهای پایانی بود که نقش مهمی در کسب سکوی سوم برای راننده مرسدس داشت. این برخورد، منجر به صدمهی شدید خودروها نشد اما رانندهی ردبول را عقب انداخت.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
در پایان ۱۳ مسابقه از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک جهانی، مکس ورستپن ۲۶۵ امتیازی است و صدرنشین قاطع محسوب میشود. لاندو نوریس با عملکرد خیرهکننده در مسابقات اخیر، جایگاه دوم را حفظ کرده است. هماکنون چازلز لکلرک و کارلوس ساینز رانندگان فراری، ۱۶۲ و ۱۵۴ امتیازی هستند. لوئیس همیلتون به لطف سومی در مجارستان، به رتبهی ششم رسید و فرناندو آلونسو تا مقام نهم سقوط کرد. در رقابت تیمی، ردبول، فراری و مکلارن، با ردههای اول تا سوم رقابت را ادامه میدهند. مرسدس، استون مارتین و ردبول هوندا (RB Honda) چهارم تا ششم هستند.
mehran911
۳۱ تیر ۱۴۰۳پرونده این فصل فرمول E هم همین یکی دو ساعت پیش بسته شد
چقدر دراماتیک و جذاب و صد البته حساس بود اواخر این فصل
رقابت جگوار و پورشه فوقالعاده بود
Mohammad
۳۱ تیر ۱۴۰۳اقا مهران خیلی کم پیدا شدی
سایت بدون شما سوت و کوره
mehran911
۱ مرداد ۱۴۰۳قربانت محمد جان لطف داری
حتما فرصت کنم بیشتر سر میزنم
ARIAN
۳۱ تیر ۱۴۰۳اینطور که پیداست دوران پادشاهی مکس هم به سر رسیده تقریباً. به شدت به نوریس امیدوار هستم و میدونم قراره بترکونه
(*Ali-Gh (*ALI
۱ مرداد ۱۴۰۳بعد از مسابقه مونزا سال 2021 یه بار دیگه مکلارن یک دو میکنه اونم پیاستری اول و نوریس دوم
نوریس که آخر مسابقه بچه شده بود و داشتن بهش میگفتن راه بده به پیاستری ولی راه نمیداد و اگر برنده مسابقه میشد تیم مکلارن به حاشیه میرفت برد حق پیاستری بود از اول مسابقه خوب کار کرد ولی استراتژی باعث شد نوریس جلو بیوفته و همیلتون که 200تمین سکوش رو هم در فرمول یک به دست آورد وستپن میخواست از همیلتون رد بشه ولی شیرجه زد و چرخ به چرخ شدن و ماشین وستپن پرید بالا به نظر من برخورد مسابقه ای بود
و فراری هم با توجه به اینکه کفی ایمولا رو آورده بود ولی خیلی سریع نبودن و باید یه نگاهی به ماشین بندازن
حسن
۱ مرداد ۱۴۰۳تا زمانی که رتبه ی اول ردبول و ورشتپن در خطر نباشه این داستانها در هر دور برا یکی اتفاق میافته و یکی اول میشه اینا سناریوی از قبل نوشته شده برای جذابیت مسابقات هست
بهزاد
۱ مرداد ۱۴۰۳سناریو!
فیلم هندی زیاد میبینی؟
این وصله ها به ورزش های موتوری در این سطح نمیچسبه و زائیده ی تخیلات متوهمین توطئه ست.
Amini
۱ مرداد ۱۴۰۳چرا فکر می کنی مسئولین فرمول یک معصوم اند و هیچ خطایی نمی کنند و به فکر پول نیستند؟
حسین دهمرد
۱ مرداد ۱۴۰۳طوطعه در کار است