به سراغ گرندپری فرمول یک ۲۰۲۲ ژاپن میرویم جایی که در نهایت تکلیف قهرمانی فصل ۲۰۲۲ فرمول یک، در مسابقهای طولانی و بارانی مشخص شد.
در ابتدا پرز به دلیل پنالتی مسابقه را از پیت شروع میکند. برای هشتمین بار در این فصل چارلز لکلرک و مکس ورستپن در کنار یکدیگر مسابقه را شروع میکنند.
پیست خیس است و هوا بارانی است گفته میشود تا آخر مسابقه باران ادامه خواهد داشت. با این حال رانندگان از لاستیکهای اینترمدیت استفاده میکنند.
مسابقه شروع میشود. لکلرک از ورستپن استارت بهتری میزند، برای لحظاتی لکلرک جلوتر از ورستپن قرار میگیرد ولی در ادامه ورستپن بهتر عمل میکند و مسابقه را به عنوان رانندهی اول ادامه میدهد.
فتل نیز که در استارت تلاش میکند از آلونسو سبقت بگیرد ولی اسپین میشود. یکی از بهترین استارتها را لنس استرول میزند و از جایگاه ۱۸ تا ۱۱ صعود میکند.
در اواخر دور اول کارلوس ساینز بر اثر برخورد از مسابقه خارج میشود الکس البون نیز به دلیل مشکل فنی مجبور به توقف کنار پیست میشود در نتیجه خودروی ایمنی وارد پیست میشود. پس از یک دور به دلیل وضعیت خیس و خطرناک پیست اعلام وضعیت پرچم قرمز میشود.
پس از بیش از دو ساعت تاخیر مسابقه بالاخره در ساعت ۱۶:۱۵ به وقت محلی باز هم استارت خورد. پیست هنوز خیس است و رانندگان پشت خودروی ایمنی با لاستیکهای وت، در حال دور زدن هستند.
تا پایان مسابقه ۴۱ دقیقه زمان باقی مانده است. خودروی ایمنی از پیست خارج میشود و مسابقه رسما آغاز میشود. نیکولاس لطیفی به پیت لین میآید و با تایرهای اینترمدیت به پیست باز میگردد. فتل نیز تایرهای اینترمدیت را انتخاب میکند.
ورستپن لکلرک و پرز برای تعویض لاستیکهای خود به اینترمدیت به پیت میآیند. ورستپن در جایگاه چهارم و لکلرک ششم به پیست باز میگردد. در حال حاضر آلونسو در جایگاه اول است. الونسو نیز در ادامه به پیت میآید.
با تعویض لاستیک بقیهی رانندهها در حال حاضر ورستپن لیدر مسابقه، لکلرک دوم و شوماخر که هنوز لاستیکهای وت دارد سوم هستند.
پرز از شوماخر سبقت میگیرد و سوم میشود. در ادامه اکون با شوماخر وارد رقابت میشود و جایگاه چهارمی را از شوماخر میگیرد. این بار نوبت همیلتون است که از شوماخر سبقت بگیرد و به راحتی از وی میگذرد و مرسدس وی در جایگاه پنجم قرار میگیرد.
شوماخر بالاخره به پیت میآید و مشخص است که استراتژی هاس کارساز نبوده است. فاصلهی ورستپن با لکلرک در ردهی دوم به ۸ ثانیه رسیده است.
راسل برای کسب جایگاه دهم به سونودا نزدیک شده است. همیلتون نیز در حال کم کردن فاصلهی خود با اکون در ردهی چهارم است. راسل از سونودا سبقت میگیرد دهم میشود.
الونسو در جایگاه هفتم نیز در حال تعقیب فتل است. همیلتون تلاش میکند از اکون سبقت بگیرد ماشینهای این دو راننده کنار یکدیگر قرار میگیرد برخورد کوچکی هم رخ میدهد ولی همیلتون نمیتواند از اکون بگذرد.
۶ دقیقه به پایان مسابقه مانده است و پرز در ردهی سوم با لکلرک در ردهی دوم وارد رقابت شده است.
فاصلهی ورستپن با لکلرک در ردهی دوم ۲۳ ثانیه شده است و ورستپن در رادیو اعلام میکند که میخواهد به پیت استاپ بیاید ولی تیم قبول نمیکند.
همیلتون که هنوز چرخ به چرخ اکون در حال رقابت است در رادیو اعلام میکند که قدرت بیشتری احتیاج دارد.
در همین حین آلونسو با راسل وارد رقابت میشود و از وی سبقت میگیرد و هفتم میشود.
دور آخر و پرز تمام تلاش خود را میکند از لکلرک سبقت بگیرد. رقابت لکلرک و پرز تا پیچ آخر ادامه پیدا میکند ولی در آخر پرز نمیتواند از سد لکلرک بگذرد. اما در پایان مسابقه لکلرک به دلیل خروج از محدودهی پیست ۵ ثانیه پنالتی دریافت میکند در نتیجه لکلرک سوم میشود و با این نتیجه مکس ورستپن برای دومین بار قهرمان فرمول یک میشود.
pouya98645
۱۷ مهر ۱۴۰۱این که مشخص بود به نظر من الان رقابت بین مک لارن و آلپین جذاب تره
Regra loaded
۱۸ مهر ۱۴۰۱ببخشید من علاقه امندم به فرجول یک ولی میگیر نیستم
همیلتون چرا ۵ شده؟!!
علی جردن
۱۷ مهر ۱۴۰۱چه جام شیشه ایی خوشگلیه
pouya98645
۱۷ مهر ۱۴۰۱لطفاً رده بندی (تیم ها) رو بروز رسانی کنید
Ali
۱۷ مهر ۱۴۰۱تبریک به مکسی ها
Payfast
۱۷ مهر ۱۴۰۱وقتی پشتکار و تلاش باشه، شرکت نوشابه سازی هم قهرمان فرمول ۱ میشه
pouya98645
۱۷ مهر ۱۴۰۱شرکت نوشابه سازی که کاری نمیکنه خودرو رو هوندا میسازه
Taha Malek
۱۷ مهر ۱۴۰۱خواهشا اگه درمورد یک موضوعی اطلاعی ندارید قرار نیست نظر بدید
فقط پاوریونیت ردبول توسط هوندا ساخته میشه بقیه اجزا توسط مهندسین ردبول توسعه پیدا میکنه از سال ۲۰۲۶ هم قراره فقط قراره سیستم هیبریدی توسط ردبول ساخته بشه موتور درون سوز توسط ردبول توسعه و در کارخانه ردبول ساخته بشه
در ضمن هوندا از امسال بصورت رسمی از فرمول یک خارج شده ولی باتوجه به قرار دادی که با ردبول و آلفاتائوری داره هنوز پاوریونیت این دو تیم رو تا سال ۲۰۲۵ تامین میکنه
pouya98645
۱۷ مهر ۱۴۰۱خودتون دارین میگین از سال ۲۰۲۶
در حال حاظر که تمام خودرو رو ردبول نمیسازه
منظور من این بود
F.L.P
۱۹ مهر ۱۴۰۱بر اساس تفکر غلط شما صد درصد یک خودرو رو موتور تشکلی نمیده . این مهندسیه که مهمه . و گرنه تو نمیتونی این موتور رو سمند بذاری . حتی اگه بذاری هم چیزی خاصی از آب در نمیاد
Iman99
۱۸ مهر ۱۴۰۱منظورت هرچی که باشه ربطی به هوندا نداره چون دلیل عملکرد خودروی امسال ردبول طراحی آیرودینامیک بهتر و تنطیم شاسی فوق العاده ای بوده که توسط طراحان نابغه ردبول انجام شده در کل آدرین نیویوی و همچنین هلموت مارکو و چندین متخصص دیگه تو ردبول این تیمو آوردن بالا
پس مطمئن باشه در حال حاظر کل خودری ردبول توسط مهندسان خمود ردبول ساخته میشه
مگر اینکه خودت عمدا به دلیلی دیگه خواسته باشی حرفی دیگه داشته باشی که اونم دلیلش مشخصه و مشکل از خودته
کل خودروی ردبول توسط مهندسان موجود در خود ردبول و مهندسان جذب شده از مرسدس و جاهای دیگه ساخته میشه و هوندا تقریبا هیچ کارس و فقط زیرساخت های تولید موتور رو تامین کرده که همینم قراره خود ردبول تامین کنه چون الان تمام کار های مهندسی توسط مهندسان خود ردبول انجام میشه
موتور و پاوریونیت تیم های برتر هم همه طبق آخرین تحلیل ها که منتشر شده فراری ردبول و مرسدس کاملا نزدیک به هم هستن و تفاوت خاصی ندارن و فقط تفاوت هایی تو بخش توربو و هیبرید هست که اونم ملاک نیست
سرعت تو مستقیمی که میبینید تفاوت هایی دارن در چند فصل قبل که مرسدس برتر بود درسته از برتری موتور مرسدس به دست میومد و آیرودینامیک زیاد تاثیری نداشت و برای همینم از چند فصل قبل شروع کردن به لج کردن با مرسدس و مقابله با اون که نتیجش شد تغییرات چندفصل قبل به ضرر خودروی مرسدس که هرچند بازم نتونستن جلوی برتری مرسدس رو بگیرن که اخر کار هم نتیجش شد تغییرات زیاد از این فصل که دیگه تاثیر آیرودینامیک خیلی زیاد و مشکل ساز باشه
و الان دیگه اگه خودروی تیمی رو میبینی تو مستقیمی سریعه بیشترش به دلیل بهینه تر بودن آیرودینامکه نه موتور برعکس چندین فصل قبل که مرسدس برتر بود برتری مرسدس در فصل های قبل به موتور و پاپر یونیت بهتر و قوی ترش مربوط میشد ولی از این فصل دیگه اگه برتری میبینی بیشترش به دلایل بهینه تر بودن آیرودینامیک هست
و همچنین کاهش سقف بودجه که نتیجش فرستادن مهندسان تیم هایی برتری مثل مرسدس به ردبول شد
به طوری اینکه بیشز از ۵۰ نفر از متخصصان بخش موتور و پاوریونبت از مرسدس در خود ردبول جذب شده و الان دیگه هوندا نقش خاصی نداره تو پاوریونیت و برای پیشرانه ردبول فقط زیر ساخت های تولیدش رو تامین میکنه و تقریبا همه کار های مهندسی موتور توسط خود مهندسان ردبول و متخصصان پیشرانه مرسدس که جذب ردبول شدن انجام میشه
پس اگه اطلاعات ندارید لطفا نظر الکی ندید
چون کل مناقشات و مشکلات امثال سر بحث طراحی تنظیم و تطبیق آیرودینامیک بوده و هنوزم هست دلیل برتری تیم ردبول امسال هم همین بوده اگه موتور مرسدس رو بزارید روی خوددروی ردبول هم همین نتیجه رو میگرفت
Iman99
۱۸ مهر ۱۴۰۱به همه اینها همراهی فیا و دست های پشت پرده برای برنامه ریزی برای برد ردبول هم اضافه کنید تا متوجه شید که دلیل اینها چی هست
دیگه مسابقات پارسال که یادتونه که دیگه دستشونم روشد سر و صدای زیادی هم به پا کرد و اثبات شد که این قضایای پشت پرده درمورد چیزای که گفته شد درسته و تابلو طرف ردبول رو گرفتن و از اون ور هم جلوی قهرمانی مرسدس رو گرفتن
همینطور هم که میگذره این افشاگری ها بیشترم میشه و دستشون بیشتر رو و میشه
تازگی ها گفتن که تیم پارسال و امسال از سقف بودجه رد کرده و اینکار یعنی تخطی از قوانین و این بعنی همین قهرمانی هایی هم که بدست آورده به کمک ابر و باد و مه و خورشید دست به دست هم دادن همه این عوامل از دست های پشت پرده تا استفاده از رانندگان به طور هدفمند یعنی راننده اول و دوم رو کاملا مشخص کردن و راننده دوم رو فدای راننده اول کردن برای امسال هم همینکار انجام شد
تا تیم ردبول به نتیجه برسه و عملا قهرمانی رو دودستی تقدیمش کردن
این وسط ردبول یک مهره طلایی نیاز داشت اونم راننده نابغه ای مثل مکس ورشتپن بود تا کار رو تمام کنه که اونم کارش رو به بهترین شکل انجام میده و داده و تمام
Iman99
۱۸ مهر ۱۴۰۱پس نتیجه اینه که فقط پشتکار نیست دست های پشت پرده و مواردی که گفتم و سیاست های خاصی که گفتم هم بودن تا این اتفاقات بیوفته
فرمول یک به همین سادگی هایی که در ظاهر کار میبینی نیست
تا دلت بخواد مسائل پشت پرده و اطلاعات مخفی داره که همش رو یکجا در آن واحد کمتر کسی می دونه
Porsche 911
۱۹ مهر ۱۴۰۱ردبول اتفاقا داری تیم مهندسی و فنی بسیار مجربی هست
دلیلش هم خیلی واضحه وجود مهندسانی که تونستن برخلاف تیم های دیگه به راحتی از مشکلات ماشین های این فصل پیشگیری کنن
این فصل واضحا رو مسئله آیرودینامیک تمرکز داشت که مشکلاتی هم به بار آورد مثل مشکل پروپوزینگ که تیم ها درگیرش بودن و بیش از همه به مرسدس ضرر زد
دلیل دوم وجود استراتژیست ها و تیم کاملی بود که داشتن
ردبول دو تا راننده داره که طبق دستوراتش عمل میکنن
مکس که همیشه با ماشین پرواز میکرد و پرز با رانندگی کند تر تیم های دیگر رو سرگرم میکرد
امسال ردبول تیم کاملی داشت و حتی اگر فراری تیم روپایی داشت هم قهرمان میشدن
Iman99
۲۰ مهر ۱۴۰۱دقیقا درسته Porsche 911 من هم تو حرفام همینها رو گفتم و به چند موضوع دیگه هم اشاره کردم تا یه تصور کلی بیاد دستشون و بدونن واقعیت چیه
مجید
۱۷ مهر ۱۴۰۱سلام ویدئو نمی گذارید ؟
نوید AJ
۱۷ مهر ۱۴۰۱چه عجب لطیفی آخر نشد.
Royal Driver UK 70
۱۷ مهر ۱۴۰۱👏
علی
۱۸ مهر ۱۴۰۱اگه فراری مدیریت و مربی عالی داشت اون زمان میدید که قهرمان کیه