خودروهای ایمنی نقش مهمی در مسابقات فرمول یک دارند. در واقع نقش اصلی این خودروها تضمین ایمنی پیست و دستاندرکاران برگزاری مسابقه در زمان وقوع تصادف یا دیگر شرایط خطرناک خواهد بود.
اگرچه خودروهای ایمنی در چشم اکثر تماشاگران خودروهای عادی به نظر میرسند اما این خودروها تاریخچهای مفصل در فرمول یک دارند و کانال یوتیوب مسابقات نیز اخیراً نگاهی به خودروهای ایمنی ۵۰ سال اخیر خود داشته است. اولین خودروی ایمنی فرمول یک پورشه 914/۶ بود که در گرندپری کانادا ۱۹۷۳ مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان به بعد فرمول یک از خودروهای زیادی برای این نقش استفاده کرده که شاید یکی از شاخصترین آنها لامبورگینی کانتاش در گرندپری موناکو ۱۹۸۱ باشد. از جمله خودروهایی که شاید در نگاه اول اصلاً مناسب خودروی ایمنی نباشند میتوان به فورد اسکورت کاسورث، رنو کلیو و فیات تمپرا اشاره کرد. اگرچه کانتاش برای ایفای نقش به عنوان خودروی ایمنی فرمول یک از سرعت کافی برخوردار بوده اما خودروهای کندتر همچون تمپرا در بخشهایی همچون ترمز، لاستیک و دمای پیشرانه تفاوتهای بنیادین با خودروهای فرمول یک داشته است.
به همین خاطر است که در سال ۱۹۹۶ فرمول یک با مرسدس بنز برای تأمین خودروهای ایمنی رسمی مسابقات قرارداد بست. از آن زمان تاکنون مرسدس بنز و AMG طیف گوناگونی از خودروهای پرفورمنس را برای برآورده ساختن نیازهای ویژه فرمول یک تهیه کردهاند که از جمله آنها میتوان به CLK63 AMG بلک سریز، SLS AMG و مرسدس AMG GT اشاره کرد. البته در سال ۲۰۲۱ استون مارتین وظیفه تأمین خودروهای ایمنی فرمول یک را بر عهده گرفت. هرچند برای ایفای چنین نقشی به چیزی بیشتر از خودروهای سریع همچون استون مارتین ونتیج نیاز است. در واقع راننده خودروی ایمنی نیز باید فردی حرفهای همچون برند میلندر باشد. میلندر که یک راننده مسابقات است قهرمان مسابقات فیا جی تی سال ۱۹۹۷ و نوربرگ رینگ ۲۴ ساعته در سال ۲۰۰۰ بوده و در طول ۲۴ سال گذشته راننده اصلی خودروی ایمنی در بیش از ۲۱۲ گرندپری به شمار رفته است.
خودروهای حاضر در فرمول یک نیز نسبت به نمونههای استاندارد تفاوتهای زیادی دارند. در واقع برای حضور در پیست باید پرفورمنس و ایمنی خودروها بهبود یابد. این خودروها همچنین به چراغهای مخصوص و تجهیزات ارتباطی مجهز هستند که از جمله آنها میتوان به جیپیاس اشاره کرد. حتی امروزه نیز خودروهای ایمنی در حال تکامل هستند و میلندر میگوید تیم دستاندرکار این مجموعه همانند یک خانواده بوده که همیشه در حال یاد گرفتن و همکاری با یکدیگر برای بهبود عملکرد کلی است. اگرچه او خاطرات زیادی را از ۲۴ سال گذشته به عنوان راننده اصلی خودروی ایمنی فرمول یک در ذهن دارد اما او به کار تیمی بیش از همهچیز افتخار میکند.
Reza Waffen SS
۴ تیر ۱۴۰۲مرسدس بیشتر بهش میاد 😎
R/T
۴ تیر ۱۴۰۲دقیقا
تو این کار مرسدس واقعا خوبه
Kamy
۴ تیر ۱۴۰۲بیشتر هم فعال بوده تو فرمول یک
Daruosh
۴ تیر ۱۴۰۲یه سری ویدئو تو یوتوب دیده بودم راجب اینکه
AMG Gt که تو مسابقات استفاده میشن مشخصات فنی محرمانه دارن و یه سه سری ویژگی های خاص دارن
درسته ؟!
notdoctor
۴ تیر ۱۴۰۲چقد این رنگ استون مارتین آدم رو جذب میکنه خیلی قشنگه
ashk2
۴ تیر ۱۴۰۲ضمن سپاس از تحریریه محترم
خیلی مقاله کوتاه بود کاش عکس و مشخصات چندتا از ماشینارو هم ذکر میکردید
R/T
۴ تیر ۱۴۰۲ماشینای جالبی بودن
BMW
۴ تیر ۱۴۰۲مرسدس و استون مارتین چقدر خوب بودن مخصوصا مرسدس عالی بوده
P
۴ تیر ۱۴۰۲دوستانی که فرمول یک دنبال میکنند میدونند که مرسدس بلک سریز چقدر از استون مارتین سریعتر هست ( هرکدام از تامین کننده ها وظیفه تامین سیفتی کار و مدیکال کار برای نصف مسابقه ها دارند ) حتی در فصل گذشته بیشتر راننده ها به این موضوع اعتراض کردن که سیفتی کار استون کندتر هست ، و البته فیا هم جواب راننده ها رو داد و گفت در زمان سیفتی کار موضوع اصلی ایمنی هست نه سرعت
Taha.mahdiloo
۶ تیر ۱۴۰۲بلک سریز دیگه نیست
الان AMG GT هستش
*ALI*
۴ تیر ۱۴۰۲سیفتی کار توی مسابقه فرمول یک کانادا ۵۰ سالگی خوش رو جشن گرفت از اون ماشین های عادی رسیدیم به ماشین هایی که خیلی پیشرفته شدن از خیلی جهات بنز هم توی فرمول یک بیشتر سیفتی کار بوده وبیشتر هم بیش میاد که بعضی دوستان هم توی نظراتشون گفتن ولی هنوز من نمی دونم جنس لاستیک این ماشین ها از چی هست
خخخ
۵ تیر ۱۴۰۲دوستان اگه مرسدس خوبه
چرا نمیتونه رکورد سرعتو بزنه🤣🤣
Taha.mahdiloo
۶ تیر ۱۴۰۲دوست عزیز
ماشین ایمنی ، اسمش روشه
یعنی باید ایمنی رو بر قرار کنه
نمیخواد که بپره وسط با ماشینای فرمول یک کورس بزاره که
درضمن ، رکورد سرعت ، اصلا مطرح نیست تو این قسمت.
ثالثا ، ما از بین این ماشین های فعلی توی قسمت سیفتی کار میگیم مرسدس بهتره . وگرنه هیچوقت یه ماشین ۵۰۰ اسب بخاری مثل AMG GT نمیتونه در برابر هزارتای شیرون رقابت کنه