در ادامهی ناکامیهای وستپن، کارلوس ساینز راننده فراری توانست به پیروزی در مکزیک برسد. لکلرک هم جایگاه سوم را کسب کرد تا فراری در جدول تیمی، بالاتر از ردبول قرار گیرد.
بیستمین رقابت در فرمول یک 2024 به میزبانی مکزیک برگزار شد. این کشور از سال ۱۹۶۲، در تقویم مسابقات جایزه بزرگ حضور دارد و سال قبل به دلیل حوادث رانندگان، یکی از طولانیترین رقابتهای فصل را از نظر مدت زمان لازم برای اتمام مسیر، ثبت کرد. پیست مکزیکو با نام کامل Autódromo Hermanos Rodríguez طول ۴/۳ کیلومتر دارد و در مجموع ۷۱ دور، ۳۰۵/۵ کیلومتر فراهم میکند. این محل، ۱۱۰ هزار تماشاگر در خود جای میدهد و اهمیت ویژه در تقویم ورزشی مکزیک پیدا کرده است.
در تعیین خط فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴ هم کارلوس ساینز فراتر از انتظار ظاهر شد و توانست بهتر از دیگر رانندگان عمل کند. مکس وستپن توانسته بود زمان کمتر نسبت به کارلوس ساینز ثبت کند اما به دلیل تخلفهای مکرر برای خروج از خط، جریمه شد و مسابقه اصلی را از خط دوم آغاز کرد. لندو نوریس که در این فصل بهترین رانندهی مکلارن بوده به مقام سوم تعیین خط رسید. لکلرک، راسل و همیلتون، دیگر رانندگان موفق در پیشنمایش جایزه بزرگ مکزیک بودند.
در مسابقهی هفته پیش، هنگامی که لندو نوریس و مکس وستپن برای مقام دوم رقابت میکردند، خروج نوریس از مسیر مسابقه با تعیین جریمه توسط داوران همراه شد. تیم مکلارن، رانندگی خطرناک وستپن و سد راه در برابر نوریس را دلیل این حادثه عنوان کرد اما در نهایت، رای داوران عوض نشد و نوریس با جریمه ۵ ثانیه، به مقام سوم جایزه بزرگ امریکا رسید.
در رقابت مکزیک، نظارت داوران بر وستپن بیشتر شد و ۲ جریمه ۱۰ ثانیهای به رانندهی ردبول رسید. این شرایط، وستپن را به مقام ششم مسابقه رساند و امتیازات مهمی را از تیم ردبول گرفت. کارلوس ساینز با زمان یک ساعت و ۴۰ دقیقه و ۵۵ ثانیه اول شد. لندو نوریس حدود ۴ ثانیه بعد از او به خط پایان رسید و جایگاه دوم را به دست آورد. لکلرک، همیلتون و راسل با اختلاف زیاد نسبت به دو رانندهی پیشتاز مسابقه، مقام سوم تا پنجم جایزه بزرگ مکزیک را کسب کردند. آلبون و سونودا، به دلیل حادثه در دور اول، از مسابقه خارج شدند و آلونسو راننده استون مارتین، به دلیل نقص فنی نتوانست رقابت در مکزیک را به پایان برساند.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۴۳۷ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۷۴ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۵۶ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۹۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۹۰ |
۶ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۲۴۵ |
۷ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۲۲۳ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۲ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۷۰ |
۱۰ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۴۲ |
۱۱ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۴۱ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۳۰ |
۱۳ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۴ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۲۳ |
۱۵ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۶ |
۱۶ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۷ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۸ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۹ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۴ |
۲۱ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۴ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۳ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
با برگزاری ۲۰ جایزه بزرگ در سال ۲۰۲۴، حالا مکس وستپن ۳۶۲ امتیازی در صدر جدول باقی مانده اما نوریس ۳۱۵ امتیازی و لکلرک ۲۹۱ امتیازی را نزدیکتر از قبل میبیند. پیاستری و ساینز، دیگر رانندگان مکلارن و فراری در جدول رقابتها، چهارم و پنجم هستند.
میان تیمهای بالای جدول در فرمول یک امسال، فاصلهها کمتر شده و حالا فراری به جایگاه دوم رسیده است. مکلارن ۵۶۶ امتیازی تنها با ۲۹ امتیاز بیشتر، صدر جدول را در اختیار دارد و ردبول ۵۱۲ امتیازی، سوم است. دیگر تیمهای شرکت کننده در فرمول یک ۲۰۲۴، شامل مرسدس، استون مارتین و هاس، در ردههای بعد هستند.
هفته آینده سوم نوامبر، شهر سائوپائولو برزیل میزبان فرمول یک خواهد بود. این مسابقه سیزده مهرماه ۱۴۰۳ حدود ساعت ۱۱ شب به وقت ایران برگزار خواهد شد.
hosen
۷ آبان ۱۴۰۳جونم فراری
این چند تا گرندپری اخیر واقعا عالی کار کردند
ساینز هم بینظیر بود این مسابقه. کاش لکلرکم رده دوم رو نگه میداشت.
amirkhanzadeh
۷ آبان ۱۴۰۳فراری همیشه تو مسابقات دهه هاست فرمانروایی می کنه
Galant.VR4(JDM)
۷ آبان ۱۴۰۳به امید قهرمانی
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۷ آبان ۱۴۰۳فرمول یک سقوط آزاد کرده حالا میخوان با چوب لایه چرخ کردن ورستپن و ردبول مسابقات رو رقابتی نشون بدن.این ضعیف شدن یکباره ردبول خیلی مشکوکه.برای تزریق هیجان باید ماشینها رو ساده سازی کنند و موتورها رو به ۸ سیلندر تنفس طبیعی برگردونن با قدرت بیشتر تا رانندها تاثیر بیشتر بزارن.هر چند برای من مهم نیست من عاشق نسکارم چرخ باز حال نمیکنم.
M
۷ آبان ۱۴۰۳اینکه هر سری ترمز رو ول میکنه و به apex پیچ نمیرسه و ماشین رقیب رو از پیست میندازه بیرون میشه چوب لا چرخ کردن!
ایتالیا با همیلتون اینکار رو کرد
برزیل با همیلتون اینکار رو کرد
عربستان با همیلتون اینکار رو کرد
ابوظبی با همیلتون اینکار رو کرد
اتریش با لکرک اینکار رو کرد
مسابقه امریکا با نوریس اینکار رو کرد
تازه این مسابقه استوارت ها ی پنالتی سنگین بهش دادن
فقط انگلستان
۷ آبان ۱۴۰۳مسابقات فرمول یک جذابیتش برای مردم جهان خیلی بیشتر شده الان میلیاردی بیننده داره به نظر خودت میان با نمایشی کردن مسابقات و تقلب کردن و مسابقات دروغین این محبوبیت و شهرت رو خراب میکنن؟
دانیال_Surrey،England
۷ آبان ۱۴۰۳ورشتپن هیچ وقت قوی نبوده که بخوان ضعیفش بکنن.
صرفا با تقلب واضح تو سال 2021 به قهرمانی رسوندنش،2 سال بعدش یه ماشین فضایی دادن بهش که قهرمانی اوورد،امسال هم که ماشینش فضایی نیست و مجبوره چرخ به چرخ بشه به طرز آماتور گونه ای رقاباشو از پیست خارج میکنه.
دو تا مسابقه پشت سرهم امتیاز قهرمانی رو از مک لارن و نوریس گرفته و کاملا واضح بوده.
این ورشتپن حتی در حد کالاپینتو تازه کارم نیست بماند در حد بزرگانی مثل لوییس و فتل و شوماخر و سنا و….
Galant.VR4(JDM)
۷ آبان ۱۴۰۳ردبول ضعیف نیست رقباش دست پر هستن شما اینم در نظر بگیر مکس یه تنه ردبول رو نگه داشته و اگه پرز خوب بود الان تیم اول ردبول بود
علی منصوری
۷ آبان ۱۴۰۳رانندگی مکس همیشه منتقدین خودش داشته، البته مشکلات ماشینهای ردبول ی دلیل دیگه ، مسابقه قبلم پنالتی گرفت مکس، بهرحال بعید میدونم بحث چوب لای چرخ کردن باشه، البته این سقوط شدید مخاطب ب شک میندازه
مازیار
۷ آبان ۱۴۰۳رقابت فراری مکلارن به نقطه اوجش در جاده و پیست رسیده
فقط انگلستان
۷ آبان ۱۴۰۳مازیار عزیز رقابت فراری و مکلارن خیلی قشنگ شده اگه مکلارن ۲ مدل خودرو جدید دیگه درست بکنه دیگه خیلی عالی میشه.
مازیار
۷ آبان ۱۴۰۳خوب مکلارن توان مالی فراری رو برای تنوع تولید نداره اما همزمانی ارائه پرچمدارهای دو برند و همچنین رقابت شونه به شونه در F1 هیجان خاصی ایجاد کرده
علی منصوری
۷ آبان ۱۴۰۳خیلی وقته منتظر این لحظه بودم و درخشش فراری تو f1 ببینم، اون زمان من مجله ماشین میخریدم و چقدر با زحمت دنبال میکردیم چنین رقابتهایی و یادمه تراژدی آیرتون سنا و ری اکشن مایکل شوماخر تو اون سن چقدر حرفه ای و زیبا بود، از اون زمان عاشق این کمپانی بودم، دیشب grand prix ایو مونتان دیدم محشر بود ، البته rush فیلم خوبی بود، میخوام بگم ک سالهاس این رقابت داره انجام میشه، فراری همیشه بوده در کنار ویلیامز….و امیدوارم امثال اول بشه
JaMsHiD_R1988
۹ آبان ۱۴۰۳فاجعه ای به نام آلپین …. چقدر وضعیتشون داغونه