مسابقات

فرمول یک موناکو 2024؛ پیروزی لکلرک در خانه و ناکامی برای ردبول

بعد از مدت‌ها، راننده‌ی جوان فراری توانست بر سکوی اول مسابقه‌ی جایزه بزرگ بایستد و خود را در کورس قهرمانی نگه دارد.

مونت کارلو در تاریخ رقابت‌های سالانه‌ی فرمول یک، جایگاه مهمی دارد. از دید کارشناسان موتوراسپرت، لمان ۲۴ ساعته، ایندی ۵۰۰ و جایزه بزرگ موناکو (مونت کارلو)، متفاوت از دیگر مسابقات اتومبیل‌رانی دنیا هستند. به همین دلیل، موفقیت در هر کدام از این رقابت‌ها، اهمیت زیادی برای رانندگان و دوران حرفه‌ای آن‌ها دارد.

Monaco Grand Prix 2021 - F1 Race

اولین جایزه بزرگ موناکو، سال ۱۹۲۹ انجام شد و حالا نزدیک به یک قرن از سابقه‌ی این کشور کوجک در موتوراسپرت می‌گذرد. پیست موناکو در خیابان‌های شهر مونت کارلو جای گرفته و به همین دلیل، تجربه‌ی خاصی برای بینندگان فراهم می‌کند. از سویی دیگر، مسیر ۳/۳ کیلومتری مسابقه از پیچ‌های تند و خطرناک با عرض کم تشکیل شده است تا مهارت رانندگان را به چالش بکشد. این مسابقه ۷۸ دور با مجموع مسافت ۲۶۰ کیلومتر دارد و از نظر زمانی هم، طولانی است. آیرتون سنا ۶ مرتبه در موناکو روی سکوی اول رفته و همچنان رکورددار این پیست است. تیم مکلارن نیز، تنها گروه شرکت‌کننده با ۱۵ پیروزی در این رقابت محسوب می‌شود.

F1 - 2024 Monaco Grand Prix - Post-Qualifying Press Conference Transcript | Federation Internationale de l'Automobile

در تعیین خط موناکو ۲۰۲۴ چارلز لکلرک بهترین عملکرد را به نمایش گذاشت. اسکار پیاستری از تیم مکلارن، کارلوس ساینز راننده‌ی فراری و لندو نوریس، خطوط دوم تا چهارم را کسب کردند. مکس ورستپن ششم شد و لوئیس همیلتون مسابقه اصلی را از خط هفتم آغاز کرد. فرناندو آلونسو در ادامه‌ی افت محسوس خود، رتبه‌ی ۱۶ تعیین خط را گرفت.

What the teams said – Friday at the 2024 Monaco Grand Prix | Formula 1®

با توجه به تجربه‌ی لکلرک از سال‌ها رانندگی در موناکو و پیش‌تازی او در رقابت تعیین خط، پیروزی نهایی بعد از ۷۸ دور با زمان ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۱۵/۵۵۶ ثانیه مسجل شد. اسکار پیاستری هم توانست تا پایان مسابقه، جایگاه دوم را حفظ کند؛ چراکه سبقت‌گیری در پیست خیابانی و مسیرهای باریک موناکو، مشکل است.  مکس ورستپن و لوئیس همیلتون که در تعیین خط ششم و هفتم شده بودند هم، جایگاه مشابه را پس از اتمام مسابقه کسب کردند.

دیگر اتفاق جالب فرمول یک موناکو ۲۰۲۴، مقام سوم و چهارم برای کارلوس ساینز راننده فراری و لندو نوریس از تیم مکلارن، در روزی بود که رانندگان ردبول، امتیازات باارزش را از دست دادند. همچنین فرناندو آلونسو یازدهم شد. سرجیو پرز راننده‌ی دوم ردبول، ابتدای مسابقه، تصادف کرد و نتوانست ادامه دهد.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبهنام رانندهملیتتیمامتیاز
۱مکس وستاپنهلندردبول ریسینگ۳۹۳
۲لندو نوریسبریتانیامکلارن-مرسدس۳۳۱
۳چارلز لکلرکموناکوفراری۳۰۷
۴اسکار پیاستریاسترالیامکلارن-مرسدس۲۶۲
۵کارلوس ساینزاسپانیافراری۲۴۴
۶لوئیس همیلتونبریتانیامرسدس۱۹۲
۷جورج راسلبریتانیامرسدس۱۹۰
۸سرجیو پرزمکزیکردبول ریسینگ۱۵۱
۹فرناندو آلونسواسپانیاآستون مارتین-مرسدس۶۲
۱۰نیکو هاکنبرگآلمانهاس-فراری۳۱
۱۱لنس استرولکاناداآستون مارتین-مرسدس۲۴
۱۲یوکی سونوداژاپنRB هوندا۲۲
۱۳کوین مگنوسندانمارکهاس-فراری۱۴
۱۴الکساندر آلبونتایلندویلیامز-مرسدس۱۲
۱۵دنیل ریکاردواسترالیاRB هوندا۱۲
۱۶پیر گسلیفرانسهآلپین-رنو۹
۱۷اولیور بیرمنبریتانیافراری (راننده ذخیره)۷
۱۸فرانکو کلاپینتوآرژانتینویلیامز (راننده ذخیره)۵
۱۸استبان اکونفرانسهآلپین-رنو۵
۱۹لیام لاوسوننیوزیلندRB هوندا (راننده ذخیره)۲
۲۰ژو گوانیوچینکیک سائوبر-فراری۰
۲۱لوگان سارجنتآمریکاویلیامز-مرسدس۰
۲۲والتری بوتاسفنلاندکیک سائوبر-فراری۰
تا کنون، هشت مسابقه از فصل ۲۰۲۴ برگزار شده است. حالا لکلرک ۱۳۸ امتیازی، اختلاف کمتری با ورستپن صدرنشین دارد. لندو نوریس با ۱۱۳ امتیاز و کارلوس ساینز با مجموع امتیاز ۱۰۸ و سرجیو پرز ۱۰۷ امتیازی، رده‌های بعدی را حفظ کرده‌اند. جورج راسل و لوئیس همیلتون رانندگان مرسدس، فعلا هفتم و هشتم هستند. فرناندو آلونسو، دیگر قهرمان سال‌های دور فرمول یک، نهم است.

در جدول تیمی، ردبول، فراری، مکلارن و مرسدس و استون مارتین، مطابق آنچه در ابتدای فصل پیش‌بینی شده بود، جایگاه‌های اول تا پنجم را در اختیار دارند؛ با این تفاوت که فراری امتیاز بسیار خوب از رانندگان خود در موناکو گرفت و حالا چشم به قهرمانی دارد.

هفته‌ی آینده، مسابقه‌ی فرمول یک برگزار نمی‌شود و به فاصله‌ی ۱۴ روز از جایزه بزرگ موناکو، مونت‌رئال کانادا میزبان رقابت جایزه بزرگ خواهد بود. بیستم خرداد ماه ۱۴۰۳ شاهد مسابقه‌ی نهم از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک خواهیم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. r002

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    شاهزاده موناکو و اسب رقصان 🔥💪🇮🇹

    موافقم 17
    مخالفم 1
  2. ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    ردبول من نمی‌فهمم چیه انگار یارو عاروق داده

    موافقم 5
    مخالفم 2
  3. Mohammad

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (333 ديدگاه)

    واقعا خوشحالم برای لکلرک و فراری
    بعد از عمری لکلرک تونست گرند پری خونگیش رو ببره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. علی جردن

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    کسی میدونه ماشین های مسابقه ایی ردبول ساخت کدوم کارخونه ماشین سازی است ؟

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. LH44

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (179 ديدگاه)

      ساخت خودش. در حال حاضر پاوریونیت رو هوندا تولید میکنه، بقیه رو کارخونه ردبول ریسینگ

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        جالبه

        موافقم 2
        مخالفم 1
      2. Mohammad

        ۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (333 ديدگاه)

        ردبول ریسینگ کارخونه نیست
        اسم یه تیم

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. Mohammad

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (333 ديدگاه)

      موتور مال هوندا
      اسپانسر تیمش شرکت ردبول

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. علی جردن

        ۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        عجیبه

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. ehsan.fa

        ۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1949 ديدگاه)

        محمد این چه توضیحی هست ، اولا موتور نه کل مجموعه پاورپوینت رو هوندا میسازه از سال ۲۰۲۶ قراره فورد تولید کنه بقیه اجزای خودرو مال خود ردبول هست فقط لاستیک پیرلی هست که هنوز هیچ کارخونه ای نتونسته بزنه و مال هم رو یک کارخونه میده

        موافقم 9
        مخالفم 3
        1. Mohammad

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (333 ديدگاه)

          خب منم همینو به صورت خلاصه گفتم
          موتور رو هوندا میسازه مهندسایی مثل ادرین نیوی و کریستین هورنر و…. روی ایرودینامیک و … کار میکنن و اسپانسر و حامی مالی تیمشون هم شرکت ردبول هست ، وگرنه که ردبول که شرکت خودروسازی نیست فقط نوشیدنی تولید میکنه

          موافقم 5
          مخالفم 2
        2. علی جردن

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2123 ديدگاه)

          اطلاعاتم لحظه به لحظه بالاتر میره

          موافقم 6
          مخالفم 1
        3. LH44

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (179 ديدگاه)

          باز هم توضیح درستی ندادید جناب Mohammad. چه اصراری بر توضیح دارید؟!!!!!!!

          هورنر مدیر تیمه. مهندس نیست که روی ایرودینامیک و شاسی و چیزهایی از این دست کار کنه. ردبول هم اسپانسر نیست، مالک کارخونست. ردبول به دلیل علاقه شخصی موسسش به موتور اسپورت، اسپانسر بسیاری از ورزش ها و وسایل تفریحی شد. اما علاقه ایشون به فرمول یک بیشتر از این حرفا بود که باعث شد در سال 2005 تیم جگوار رو بخرن و مهندس ها و مکانیک های اون تیم و اون کارخونه، به عنوان تیم ردبول ریسینگ شروع به کار کنن.

          موافقم 8
          مخالفم 3
        4. imanenzo

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (90 ديدگاه)

          البته شاسی رو هم فکر کنم آستون مارتین میسازه

    3. Mohammad

      ۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (333 ديدگاه)

      جناب LH44 ، خودم میدونم هورنر مدیر تیم هست و مهندس نیست ولی خودم تو ویدئو دیدم که پا به پای مهندسایی مثل انریکو بالبو ، دیوید مورگان ، بن واترهاوس و ادرین نیوی نشسته پای کامپیوتر و داره باهاشون مشورت میکنه و به توسعه ماشین ردبول کمک میکنه خانم هانا اشمیتز هم مدیر استراتژی تیم ردبول هستن که با کریستین همکاری ویژه ای دارن بعد هم اینکه شما به من میگی ردبول اسپانسر نیست ولی در ادامه اعتراف میکنی که جگوار رو با مهندس هاش خریده خب اسپانسر نیست پس چیه ؟وقتی موتور و اجزای ماشین رو هوندا میده یه شرکت نوشابه سازی چه نقشی تو ساخت ماشین داره جز اینکه هزینه های تیمش رو پرداخت کنه ؟ ردبول برای معروف شدن خیلی چیزا میخره مثلا یه تیم فوتبال هم داره الان میخوای بگی شرکت نوشابه سازی استراتژی فوتبال میچینه؟

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. LH44

        ۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (179 ديدگاه)

        اون بالا گفتید مهندسینی مثل هورنر و نیوی!!!!!!!!! الان یه چیز دیگه میگید و به ویدیویی استناد میکنید که محتواش رو هم نمیدونید و فقط چون کنار هم بودن یعنی به توسعه ماشین کمک میکردن!!!!!!!!! لیست چهارتا مهندس هم اوردید که بگید من میدونم و بلدم و….
        چیزی که با دو کامنت اولتون در اینجا در تضاد هست. ارتباط بین هورنر و اشمیت همکاری نیست، اشمیت برای هورنر کار میکنه. ارتباط رئیس و کارمندی هست. این قضیه برای نیوی و واشی و همه مهندسین صدق میکنه. مهندسین راهکارهاشون رو به زبان ساده برای مدیر تیم توضیح میدن تا مدیر یک تصور کلی از وضعیت پیدا بکنه و در مصاحبه هاش از اون استفاده کنه.
        در مرود بحث اسپانسرشیپ و مالکیت. چقدر خوب که فوتبال رو مثال زدید. جوابتون رو با سوال میدم. شرکت هواپیمایی عمارات رئال مادرید رو خریده؟؟؟ یا مثلن ایرانسل و بانک شهر سرخ ابی ها رو خریدن؟؟ اون هم تمام و کمال؟؟

        1. LH44

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (179 ديدگاه)

          *امارات

        2. Mohammad

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (333 ديدگاه)

          اخر این بحث هیچه چون شما گارد کرفتی هرچی من بگم یه چیزی میگی برا خودت تا کم نیاری ، وقتی هم من با سند حرف میزنم میگی تو پز میدی و میگی آی بلدم بلدم ، باشه اصلا من هیچی نمیدونم و هیچی ندیدم و بلد نیستم از فرمول یک ، دادم به شما😂 از این به بعد فقط شما توضیح بده من فقط گوش میدم

          موافقم 4
          مخالفم 5
        3. بهزاد

          ۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          مالکیت با اسپانسر دو تا عنوان متفاوته.
          ردبول مالک تیم فرمول یک ردبول ریسینگ هست و اسپانسر اصلی امسالش oracle و به همین ترتیب مرسدس مالک تیم فرمول یک مرسدس AMG و اسپانسر اصلیش شرکت پتروناس و همینطور فراری که اسپانسر اصلیش شده HP.

    4. علی جردن

      ۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      بنظرم وقتشه ردبول یک ابر خودروی برقی پرنده و جاده ایی تولید کنه استقبال میشه

  5. JaMsHiD

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2753 ديدگاه)

    لکرک حتما الان بیشتر از هر برد دیگه ای خوشحال شده . منم بودم با کمپانی کشورم توی کشور خودم برنده میشدم خیلی بیشتر خوشحال میشدم .

    موافقم 2
    مخالفم 3
  6. حسن

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    به نظر من دارن گاو بندی میکنن یه کم هیجان به فرمول یک برگرده وگرنه هیچ چیزی تغییر نکرده که ردبول امسال انقد داره وا میده
    پارسال همه معترض بودن هم از بی کیفیتی بقیه شرکت کنندگان هم از نداشتن هیجان در طول فصل و معلوم بودن برنده قبل از شروع هر دور

    موافقم 1
    مخالفم 9
    1. ehsan.fa

      ۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1949 ديدگاه)

      موناکو مال فراری هست چون پیچ زیاده و توش سرعت زیاد مطرح نیست

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. Javad Amini

      ۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      اینها اگر می خواستند هیجان برگردد، موناکو رو از تقویم حذف می کردند. من چند دور ابتدایی رو دیدم و بعد دکمه رو زدم.

      موافقم 1
      مخالفم 5
  7. imanenzo

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    بالاخره طلسم موناکو برای شارل شکست،مسابقه به شدت خسته کننده موناکو مثل همیشه

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا