بعد از مدتها، رانندهی جوان فراری توانست بر سکوی اول مسابقهی جایزه بزرگ بایستد و خود را در کورس قهرمانی نگه دارد.
مونت کارلو در تاریخ رقابتهای سالانهی فرمول یک، جایگاه مهمی دارد. از دید کارشناسان موتوراسپرت، لمان ۲۴ ساعته، ایندی ۵۰۰ و جایزه بزرگ موناکو (مونت کارلو)، متفاوت از دیگر مسابقات اتومبیلرانی دنیا هستند. به همین دلیل، موفقیت در هر کدام از این رقابتها، اهمیت زیادی برای رانندگان و دوران حرفهای آنها دارد.
اولین جایزه بزرگ موناکو، سال ۱۹۲۹ انجام شد و حالا نزدیک به یک قرن از سابقهی این کشور کوجک در موتوراسپرت میگذرد. پیست موناکو در خیابانهای شهر مونت کارلو جای گرفته و به همین دلیل، تجربهی خاصی برای بینندگان فراهم میکند. از سویی دیگر، مسیر ۳/۳ کیلومتری مسابقه از پیچهای تند و خطرناک با عرض کم تشکیل شده است تا مهارت رانندگان را به چالش بکشد. این مسابقه ۷۸ دور با مجموع مسافت ۲۶۰ کیلومتر دارد و از نظر زمانی هم، طولانی است. آیرتون سنا ۶ مرتبه در موناکو روی سکوی اول رفته و همچنان رکورددار این پیست است. تیم مکلارن نیز، تنها گروه شرکتکننده با ۱۵ پیروزی در این رقابت محسوب میشود.
در تعیین خط موناکو ۲۰۲۴ چارلز لکلرک بهترین عملکرد را به نمایش گذاشت. اسکار پیاستری از تیم مکلارن، کارلوس ساینز رانندهی فراری و لندو نوریس، خطوط دوم تا چهارم را کسب کردند. مکس ورستپن ششم شد و لوئیس همیلتون مسابقه اصلی را از خط هفتم آغاز کرد. فرناندو آلونسو در ادامهی افت محسوس خود، رتبهی ۱۶ تعیین خط را گرفت.
با توجه به تجربهی لکلرک از سالها رانندگی در موناکو و پیشتازی او در رقابت تعیین خط، پیروزی نهایی بعد از ۷۸ دور با زمان ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۱۵/۵۵۶ ثانیه مسجل شد. اسکار پیاستری هم توانست تا پایان مسابقه، جایگاه دوم را حفظ کند؛ چراکه سبقتگیری در پیست خیابانی و مسیرهای باریک موناکو، مشکل است. مکس ورستپن و لوئیس همیلتون که در تعیین خط ششم و هفتم شده بودند هم، جایگاه مشابه را پس از اتمام مسابقه کسب کردند.
دیگر اتفاق جالب فرمول یک موناکو ۲۰۲۴، مقام سوم و چهارم برای کارلوس ساینز راننده فراری و لندو نوریس از تیم مکلارن، در روزی بود که رانندگان ردبول، امتیازات باارزش را از دست دادند. همچنین فرناندو آلونسو یازدهم شد. سرجیو پرز رانندهی دوم ردبول، ابتدای مسابقه، تصادف کرد و نتوانست ادامه دهد.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
در جدول تیمی، ردبول، فراری، مکلارن و مرسدس و استون مارتین، مطابق آنچه در ابتدای فصل پیشبینی شده بود، جایگاههای اول تا پنجم را در اختیار دارند؛ با این تفاوت که فراری امتیاز بسیار خوب از رانندگان خود در موناکو گرفت و حالا چشم به قهرمانی دارد.
هفتهی آینده، مسابقهی فرمول یک برگزار نمیشود و به فاصلهی ۱۴ روز از جایزه بزرگ موناکو، مونترئال کانادا میزبان رقابت جایزه بزرگ خواهد بود. بیستم خرداد ماه ۱۴۰۳ شاهد مسابقهی نهم از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک خواهیم بود.
r002
۶ خرداد ۱۴۰۳شاهزاده موناکو و اسب رقصان 🔥💪🇮🇹
۶ خرداد ۱۴۰۳ردبول من نمیفهمم چیه انگار یارو عاروق داده
Mohammad
۶ خرداد ۱۴۰۳واقعا خوشحالم برای لکلرک و فراری
بعد از عمری لکلرک تونست گرند پری خونگیش رو ببره
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳کسی میدونه ماشین های مسابقه ایی ردبول ساخت کدوم کارخونه ماشین سازی است ؟
LH44
۶ خرداد ۱۴۰۳ساخت خودش. در حال حاضر پاوریونیت رو هوندا تولید میکنه، بقیه رو کارخونه ردبول ریسینگ
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳جالبه
Mohammad
۷ خرداد ۱۴۰۳ردبول ریسینگ کارخونه نیست
اسم یه تیم
Mohammad
۶ خرداد ۱۴۰۳موتور مال هوندا
اسپانسر تیمش شرکت ردبول
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳عجیبه
ehsan.fa
۷ خرداد ۱۴۰۳محمد این چه توضیحی هست ، اولا موتور نه کل مجموعه پاورپوینت رو هوندا میسازه از سال ۲۰۲۶ قراره فورد تولید کنه بقیه اجزای خودرو مال خود ردبول هست فقط لاستیک پیرلی هست که هنوز هیچ کارخونه ای نتونسته بزنه و مال هم رو یک کارخونه میده
Mohammad
۷ خرداد ۱۴۰۳خب منم همینو به صورت خلاصه گفتم
موتور رو هوندا میسازه مهندسایی مثل ادرین نیوی و کریستین هورنر و…. روی ایرودینامیک و … کار میکنن و اسپانسر و حامی مالی تیمشون هم شرکت ردبول هست ، وگرنه که ردبول که شرکت خودروسازی نیست فقط نوشیدنی تولید میکنه
علی جردن
۷ خرداد ۱۴۰۳اطلاعاتم لحظه به لحظه بالاتر میره
LH44
۷ خرداد ۱۴۰۳باز هم توضیح درستی ندادید جناب Mohammad. چه اصراری بر توضیح دارید؟!!!!!!!
هورنر مدیر تیمه. مهندس نیست که روی ایرودینامیک و شاسی و چیزهایی از این دست کار کنه. ردبول هم اسپانسر نیست، مالک کارخونست. ردبول به دلیل علاقه شخصی موسسش به موتور اسپورت، اسپانسر بسیاری از ورزش ها و وسایل تفریحی شد. اما علاقه ایشون به فرمول یک بیشتر از این حرفا بود که باعث شد در سال 2005 تیم جگوار رو بخرن و مهندس ها و مکانیک های اون تیم و اون کارخونه، به عنوان تیم ردبول ریسینگ شروع به کار کنن.
imanenzo
۷ خرداد ۱۴۰۳البته شاسی رو هم فکر کنم آستون مارتین میسازه
Mohammad
۷ خرداد ۱۴۰۳جناب LH44 ، خودم میدونم هورنر مدیر تیم هست و مهندس نیست ولی خودم تو ویدئو دیدم که پا به پای مهندسایی مثل انریکو بالبو ، دیوید مورگان ، بن واترهاوس و ادرین نیوی نشسته پای کامپیوتر و داره باهاشون مشورت میکنه و به توسعه ماشین ردبول کمک میکنه خانم هانا اشمیتز هم مدیر استراتژی تیم ردبول هستن که با کریستین همکاری ویژه ای دارن بعد هم اینکه شما به من میگی ردبول اسپانسر نیست ولی در ادامه اعتراف میکنی که جگوار رو با مهندس هاش خریده خب اسپانسر نیست پس چیه ؟وقتی موتور و اجزای ماشین رو هوندا میده یه شرکت نوشابه سازی چه نقشی تو ساخت ماشین داره جز اینکه هزینه های تیمش رو پرداخت کنه ؟ ردبول برای معروف شدن خیلی چیزا میخره مثلا یه تیم فوتبال هم داره الان میخوای بگی شرکت نوشابه سازی استراتژی فوتبال میچینه؟
LH44
۷ خرداد ۱۴۰۳اون بالا گفتید مهندسینی مثل هورنر و نیوی!!!!!!!!! الان یه چیز دیگه میگید و به ویدیویی استناد میکنید که محتواش رو هم نمیدونید و فقط چون کنار هم بودن یعنی به توسعه ماشین کمک میکردن!!!!!!!!! لیست چهارتا مهندس هم اوردید که بگید من میدونم و بلدم و….
چیزی که با دو کامنت اولتون در اینجا در تضاد هست. ارتباط بین هورنر و اشمیت همکاری نیست، اشمیت برای هورنر کار میکنه. ارتباط رئیس و کارمندی هست. این قضیه برای نیوی و واشی و همه مهندسین صدق میکنه. مهندسین راهکارهاشون رو به زبان ساده برای مدیر تیم توضیح میدن تا مدیر یک تصور کلی از وضعیت پیدا بکنه و در مصاحبه هاش از اون استفاده کنه.
در مرود بحث اسپانسرشیپ و مالکیت. چقدر خوب که فوتبال رو مثال زدید. جوابتون رو با سوال میدم. شرکت هواپیمایی عمارات رئال مادرید رو خریده؟؟؟ یا مثلن ایرانسل و بانک شهر سرخ ابی ها رو خریدن؟؟ اون هم تمام و کمال؟؟
LH44
۷ خرداد ۱۴۰۳*امارات
Mohammad
۷ خرداد ۱۴۰۳اخر این بحث هیچه چون شما گارد کرفتی هرچی من بگم یه چیزی میگی برا خودت تا کم نیاری ، وقتی هم من با سند حرف میزنم میگی تو پز میدی و میگی آی بلدم بلدم ، باشه اصلا من هیچی نمیدونم و هیچی ندیدم و بلد نیستم از فرمول یک ، دادم به شما😂 از این به بعد فقط شما توضیح بده من فقط گوش میدم
بهزاد
۷ خرداد ۱۴۰۳مالکیت با اسپانسر دو تا عنوان متفاوته.
ردبول مالک تیم فرمول یک ردبول ریسینگ هست و اسپانسر اصلی امسالش oracle و به همین ترتیب مرسدس مالک تیم فرمول یک مرسدس AMG و اسپانسر اصلیش شرکت پتروناس و همینطور فراری که اسپانسر اصلیش شده HP.
علی جردن
۷ خرداد ۱۴۰۳بنظرم وقتشه ردبول یک ابر خودروی برقی پرنده و جاده ایی تولید کنه استقبال میشه
JaMsHiD
۶ خرداد ۱۴۰۳لکرک حتما الان بیشتر از هر برد دیگه ای خوشحال شده . منم بودم با کمپانی کشورم توی کشور خودم برنده میشدم خیلی بیشتر خوشحال میشدم .
حسن
۶ خرداد ۱۴۰۳به نظر من دارن گاو بندی میکنن یه کم هیجان به فرمول یک برگرده وگرنه هیچ چیزی تغییر نکرده که ردبول امسال انقد داره وا میده
پارسال همه معترض بودن هم از بی کیفیتی بقیه شرکت کنندگان هم از نداشتن هیجان در طول فصل و معلوم بودن برنده قبل از شروع هر دور
ehsan.fa
۷ خرداد ۱۴۰۳موناکو مال فراری هست چون پیچ زیاده و توش سرعت زیاد مطرح نیست
Javad Amini
۷ خرداد ۱۴۰۳اینها اگر می خواستند هیجان برگردد، موناکو رو از تقویم حذف می کردند. من چند دور ابتدایی رو دیدم و بعد دکمه رو زدم.
imanenzo
۷ خرداد ۱۴۰۳بالاخره طلسم موناکو برای شارل شکست،مسابقه به شدت خسته کننده موناکو مثل همیشه