جنجالیترین گرند پری سالهای اخیر مسابقات فرمول یک شاید مناسبترین توصیف برای مسابقهٔ فرمول یک عربستان باشد. این کشور که برای اولین بار میزبان مسابقات فرمول یک بود، گرند پری فوقالعادهای را رقم زد که اتفاقات فراوانی داشت. اتفاقات این مسابقه از روز شنبه و رقابت تعیین خط شروع شد که در پایان Q3 لوئیس همیلتون تایم یک و والتری بوتاس تایم دو را در اختیار داشتند و مکس ورشتپن با آغاز یک دور فوقالعاده میرفت که پل پوزیشن را از آن خود کند اما در پیچهای پایانی ناگهان با قفل کردن چرخها، با دیوارهٔ پیست برخورد کرد و دور آن ناتمام ماند.
بدین ترتیب پل پوزیشن در اختیار همیلتون باقی ماند و در مسابقه از خط یک استارت کرد. استارت مسابقه حادثهٔ خاصی نداشت و ردههای اول تغییری پیدا نکردند. این یعنی همیلتون اول، بوتاس دوم و ورشتپن سوم بودند؛ اما در دور ۱۰ میک شوماخر با دیوارهٔ پیست برخورد و سیفتی کار را وارد مسابقه کرد. با آمدن سیفتی کار، رانندههای مرسدس هردو راهی پیت شدند و لاستیکهای خود را تعویض کردند اما ورشتپن این کار را نکرد تا اینکه در دور ۱۳ مدیر مسابقات «مایکل مسی» دستور پرچم قرمز و توقف مسابقه را صادر کرد. این کار کاملاً به نفع ردبول شد و ورشتپن توانست در زمان توقف، لاستیکهای خود را تعویض کند و پیشتاز شود.
پس از چندین دقیقه توقف، مسابقه دوباره از حالت سکون آغاز شد. حال ورشتپن در جایگاه نخست و همیلتون در جایگاه دوم قرار داشتند. با استارت مجدد، لوئیس که شروع بسیار خوبی داشت از مکس رد شد اما رانندهٔ ردبول از خارج از پیست عبور کرده و با سد کردن راه همیلتون دوباره پیشتاز شد. این درگیری موجب شد استبان اکون هم از همیلتون رد شده و رانندهٔ مرسدس در جایگاه سوم قرار گیرد؛ اما در همین استارت مجدد تصادفی بین جورج راسل، نیکیتا مزپین و سرجیو پرز رخ داد که هم هر سهٔ این رانندهها را از مسابقه خارج کرد و هم دوباره پرچم قرمز را به دنبال داشت.
در این توقف، مایکل مسی به تیم ردبول اعلام کرد که ورشتپن باید جایگاه خود را پس دهد. این یعنی در قرارگیری برای استارت سوم مسابقه، اکون اول، همیلتون دوم و ورشتپن در جایگاه سوم قرار میگرفتند. بااینحال، در این توقف دوم، ورشتپن دوباره لاستیکهای خود را تعویض و از لاستیکهای مدیوم استفاده کرد درحالیکه همیلتون همچنان روی همان لاستیکهای هاردی که در زمان سفتی کار در دور دهم عوض کرد بود باقی ماند. در استارت سوم، هرچند لوئیس بازهم شروع خوبی داشت اما نهایتاً ورشتپن و اکون از او رد شدند و قهرمان هفت دورهٔ جهان در جایگاه سوم به کار خود ادامه داد. البته در ادامه در دور ۱۸ همیلتون از اکون رد شده و خود را به جایگاه دوم یعنی پشت ورشتپن رساند.
علیرغم سیفتی کارهای مجازی متعدد که به خاطر برخورد یوکی سونودا با سباستین فتل و همینطور بعداً برخورد سباستین فتل و کیمی رایکونن به هم و پخش شدن قطعات خودروها در پیست داده شد، ماجرای مکس و لوئیس همچنان بدون تغییر ادامه داشت تا اینکه پس از پایان این سیفتی کارها، همیلتون از ورشتپن سبقت میگیرد اما دوباره همان اتفاق جنجالی گرند پری برزیل رخ میدهد و مکس از بیرون پیست جلوی همیلتون را میگیرد و پیشتاز میماند. به خاطر این موضوع دستور داده میشود که ورشتپن رده را به همیلتون پس بدهد اما رانندهٔ ردبول در اقدامی بسیار عجیب در جای پرسرعت پیست و در میانهٔ مسیر سرعت خود را کم میکند تا رده را پس بدهد اما همیلتون که فاصلهٔ زیادی ندارد، از پشت با او برخورد میکند که این برخورد به بال جلوی مرسدس آسیب میزند.
در اینجا به نظر میرسد مایکل مسی کاملاً کنترل مسابقه را از دست داده است. درهرحال، مکس رده را به لوئیس پس میدهد و سپس بلافاصله دوباره سبقت میگیرد. در این لحظه واقعاً نمیتوان فهمید در مسابقه چه میگذرد. در ادامه در دور ۴۳ به ورشتپن به خاطر خروج از پیست و کسب برتری پنج ثانیه پنالتی داده میشود و همیلتون هم بالاخره یک سبقت بیدردسر میگیرد و پیشتاز میشود. با این اتفاق، مسابقه کمی آرام میگیرد و مکس که لاستیکهای میدیوم خود را تقریباً تمام کرده، عقب میافتد درحالیکه لوئیس با وجود بال جلوی آسیبدیده، سریعترین دور را میزند. این روند تا پایان مسابقه ادامه دارد اما شگفتیهای گرند پری جده نمیخواهد تمام شود زیرا بوتاس که در جریان اتفاقات مسابقه در جایگاه ششم قرار گرفته بود، با سبقت از ریکاردو، خود را به پشت اکون رساند و تنها چند متر مانده به خط پایان، از رانندهٔ آلپاین هم رد شده و سوم میشود.
با این نتیجه، امتیاز لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن دقیقاً برابر میشود و حالا هردو ۳۶۹.۵ امتیاز دارند که این موضوع جذابیت و حساسیت آخرین مسابقهٔ فصل ۲۰۲۱ مسابقات فرمول یک در ابوظبی را صدچندان میکند. نتیجهٔ همهٔ اتفاقات و جنجالهای فصل ۲۰۲۱ به آخرین مسابقه ختم خواهد شد و هفتهٔ آینده همین موقع قهرمان جهان فرمول یک را خواهیم شناخت. در جدول تیمها اما مرسدس با ۵۸۷.۵ امتیاز فاصلهٔ زیادی با ردبول ۵۵۹.۵ امتیازی باز کرده است.
Karl Benz
۱۵ آذر ۱۴۰۰فکر کنم قهرمان مرسدس
AHMET 2002
۱۵ آذر ۱۴۰۰سازندگان که قطعا
رانندگان مسالس فعلا
Zakaria
۱۵ آذر ۱۴۰۰ردبول و مرسدس واقعا مسابقه کثیفی دادن و کثیف کاری رو مرسدس بعد از پرچم زرد اول شروع کرد، بعد از پرچم همیلتون به پیت رفت و بوتاس هم سرعت رو خیلی کم کرد تا برای پیت استاپ دوم تیم زمان بخره و ورشتپن نتونه تو اون فاصله از بوتاس جلو بیفته. کثیف کاری دوم مرسدس موقع شروع دوباره بعد از پرچم قرمز اول اتفاق افتاد. موقعی که ماشینها داشتن لاستیکاشون رو گرم میکردن همیلتون بیشتر از 10 ماشین از ورشتپن فاصله گرفت که خلاف قوانین بود ولی فیا کاری نکرد، در نهایت وقتی که ورشتپن توی گرید خودش ایستاده بود همیلتون انتهای گرید مشغول گرم کردن لاستیکاش بود. با این کار لاستیکای مکس سرد شد و توی استارت از همیلتون عقب افتاد. کثیف کاری بعدی که باز هم از طرف مرسدس بود این بود که همیلتون توی پیچ دوم در حالی که مکس دقیقا بغلش بود اون رو انداخت بیرون. اما کثیف کاری چهارم کار ردبول بود که بعد از دومین پرچم قرمز دقیقا کاری که مرسدس توی پیچ دوم با مکس کرده بود رو اینبار مکس روی همیلتون انجام داد. اواخر مسابقه هم وقتی که به مکس فرمان دادن که پوزیش اول رو به لویس برگردونه، مکس چندبار سرعتش رو کم کرد اما در کمال تعجب لویس سبقت نمیگرفت و بعد ورشتپن دقیقا روی ریسینگ لاین ترمز کرد و برخود صورت گرفت. هدف مکس از این کار به نظرم این بود که خط سریع رو برای خودش نگه داره تا بعد از اینکه لویس از لاین کند سبقت گرفت بلافاصله بتونه موقعیتش رو پس بگیره.
LH44
۱۵ آذر ۱۴۰۰کثیف کاری؟؟
این مزیت داشتن هم تیمیه. ردبول هم کم از این کارا با پرز نکرده.اگه لوئیس بیشتر از ده تا ماشین فاصله گذاشت، ورستپن هم تمرین استارت کرد که نباید میکرد.این چیزا خاله زنک بازیه.بیشترجنگ روانی برای همدیگست.
اتفاقات مهم تری افتاد.مثل سبقت ورستپن از همیلتون که دیدیم چطوری بود.صحنه برخورد، پرت شدن مکس به بیرون توسط لوئیس،تصادف پرز که قهرمانیه تیمی رو تقریبن از ردبول گرفت و….
برای صحنه برخورد باید صبر کرد تا تله متری بیاد. چیزی که مشخص بود این بود که ورستپن یکی از کثیف ترین رانندگی هاشو به نمایش گذاشت. و در کمال تعجب تشویق شد. همیلتون نون تجربشو خورد.از تصادف دوری کرد و اول شد.
Amin
۱۵ آذر ۱۴۰۰مرسدس کجا کثیف کاری داشت ؟؟!!!!
یا از دانش کافی برخوردار نیستید یا اینکه خودت را به اون راه زدی
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۵ آذر ۱۴۰۰آقا امین جناب زکریا یکی از اساتید در زمینه اطلاعات خودرویی هستن هر چند بنده هم اینجا با حرفشون مخالفم
Amin
۱۶ آذر ۱۴۰۰ضمن احترام به شما و جناب زکریا؛
بنده شناختی از ایشان ندارم ، کامنت ها که خوندم نظر ایشان در خصوص مرسدس غیر حرفه ای بود و مشخصا مغرضانه بود .
اگر ایشان اطلاعات داشتند هیچگاه این کامنت را نباید مینوشتن که خودش را زیر سوال ببره .
قانون جدید ه که در زمان پرچم قرمز هم میشه لاستیک عوض کرد پس کثیف کاری در کار نبوده . این فرصت طلبی مرسدس بوده نه کثیف کاری .
AHMET 2002
۱۵ آذر ۱۴۰۰ار یو کیدینگ می؟
Aboalfazl demon
۱۵ آذر ۱۴۰۰به نظرم بعد این مسابقه یه تست الکل و مواد مخدر از مکس ورستپن بگیرن
Philipp
۱۵ آذر ۱۴۰۰خیلی دلم می خواد تو امارات همیلتونو فرشتاپن بخورن به هم جفتشون برن بیرون
AHMET 2002
۱۵ آذر ۱۴۰۰دیسکوالیفای شدن جفتشون به معنی قهرمانی مکسه و این دلیل کافی رو به مکس برای تبدیل به مدمکس رو میده
Philipp
۱۵ آذر ۱۴۰۰دقیقا همین جالبش میکنه
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۵ آذر ۱۴۰۰با احترام به ورشتپن ولی اصلا به لوییسرنمیرسه ، لوییس این فصل که قوانین به ضرر مرسدس بود و تیما خودشونو به مرسدس نزدیک کردن نشون داد که خودش راننده خوبیه و برداش بخاطر ماشینش نیست ، طبیعتا پرافتخارترین راننده فرمول یک شدن سخت تر از اینه که بگیمم چون ماشینش بنزه شده رکورد دار ، البته چیزی که واقعا در این مدت قابل تحسینه همکاری تیمی در تیم مرسدسه ، همکاری فوق العاده بین بوتاس و همیلتون که منجر به برد های مرسدس و مقام اوردن دو راننده میشه ، حتی خیلی راننده های همین فرمول یک حرف های عجیبی درباره هم تیمی ها میزنن برای مثال : دنیل ریکاردو تو یه مصاحبه گفت در فرممول یک هم تیمیت بزرگترین دشمنته
درکل خیلی از این برد خوشحال شدم و دوست دارم این فصل هم شاهد قهرمانی همیلتون در کنار مرسدس باشیم
AMG GT R
۱۵ آذر ۱۴۰۰خب پرز کم بود ورشتاپن هم به جمع *** ها اضافه شد
رامتین
۱۵ آذر ۱۴۰۰مسابقه جذابی بود ولی در هفته آینده مکس به قهرمانی میرسه. گاهی سیاست و تصمیم اینه که این اتفاق رخ بده. ربطی به مهارت راننده نیست.
الف.ی
۱۵ آذر ۱۴۰۰کدوم سیاست و تصمیم؟
بهزاد
۱۵ آذر ۱۴۰۰وقتی راننده ای به عمد به ماشینی میکوبه در حالی که داره راه میده تا به دستور در موقعیت خودشان برگردند و هیچ جریمه ای در نظر گرفته نمیشه فاتحه ی رقابت خوندس.
کار همیلتون یک استوپ اند گو در پیت جریمه داشت یا حتی پرچم مشکی.
در استارت دوم بوتاس داشت برنامه ی تیمو دقیق اجرا میکرد که به مکس بزنه اما میلیمتری نخورد!
LH44
۱۵ آذر ۱۴۰۰فک کنم جاسازی یه rpg-7 رو ماشین بوتاس و همیلتون برای زدن ماشین مکس رو از قلم انداختی!!!!!
تله متری ها بررسی شد و ورستپن 10 ثانیه پنالتی بی تاثیر گرفت. تا همینقدر بدونه در مستقیمی و ریسینگ لاین یدفعه نزنه رو ترمز.
بهزاد
۱۵ آذر ۱۴۰۰وقتی داره جایگاه پس میده همیلتون میتونست از کنارش به راحتی عبور کنه.
اگر ورشتپن سرعت کم کرد چرا همیلتون هم پشت سرش سرعت کم کرد و چند ده یا صد متر پشت سرش قرار داشت و این نوعی آگاهی بود از این که نمیخواست DRS به مکس بده و عکس العمل حکایت از عصبانیت و کوبیدن به پشت ماشین جلویی.
وقتی میگن در حالت ماشین ایمنی ده تا ماشین فاصله بیشتر نباشه و قانونه خب اگر یک نفر این فاصله را کرد ۷۰ تا ماشین تکلیف چیه؟
به خودت و شعور دیگران توهین نکن و نگو از فواید پشت هم بودن دو هم تیمیه و یک کار گروهی در حالی که تخلف کاملا آشکار هست و جریمه ای نمیدن.
صحنه ی حرکت بوتاس در استارت دوم را ببین که با چه حالتی به سمت ورشتپن میره.
حالا کاری نداریم چی شد و نتیجه همینی هست که میبینیم اما تلاش مرسدس برای دوم نشدن مکس بود چون تو ابوظبی خودشان میدونن شانسی برابر ورشتپن ندارند.
Amir Machine
۱۵ آذر ۱۴۰۰شما انگار از مایکل مسی هم بیشتر میفهمی
اگه شنیده باشی گفت اون دور فورمیشن لپ نبوده و نیازی به رعایت قانون فاصله ۱۰ ماشین نبوده، اون یه دور برای رفتن به استارت مجدد بود
کسی هم که میخواد رده پس بده باید از ریسینگ لاین بره کنار، نه اینکه وسط کفی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعتی بیست تا دنده کم کنه
بخاطر همین ترمز تو کفی بعد از مسابقه ۱۰ ثانیه پنالتی دادن بهش، اگه کارش درست بود چرا پنالتی گرفت؟
البته که این پنالتی هیچ ضرری نداشت براش! همینقدر مسخره
بهزاد
۱۵ آذر ۱۴۰۰الان هرچی بگیم به یه جایی بر میخوره.
اون لحظه اعلام سیفتی کار یا ماشین ایمنی میشه نه برای رفتن به استارت مجدد!
حتما اون لحظه که بوتاس ماشینو تکون نمیداد و جلوی ورشتپن بود ندیدی و الانم یک چیزی پروندی که بگیره.
در زمان راه دادن برای جابه جایی و حتی پرچم آبی بارها دیدیم که راننده در همان ریسینگ لاین آرام رفته تا راننده ی پشت سری عبور کنه و ورشتپن هم آروم کرد تا همیلتون عبور کنه و چرا همیلتون هم پشتش ترمز کرد و باهاش در حال حرکت بود؟
هنوز تو کف فورمیشن لپی که شما گفتی هستم و نمیدونم دلیلی برای چیزی که گفتی داری یا نه.
Amir Machine
۱۵ آذر ۱۴۰۰دلیل من گفته خود مایکل مسی هست که در جواب اعتراض ردبول گفت این فورمیشن لپ نبوده، اگه مسابقه رو بادقت دیده بودی میشنیدی
اگه هم نشنیدی یه بار دیگه مسابقه رو با گزارش صدا و سیما ببین
ضمنا، به مکس هم بعد از مسابقه بخاطر ترمز تو کفی ۱۰ ثانیه پنالتی دادن، اگه کارش درست بود چرا پنالتی گرفت؟
البته که این پنالتی هیچ تاثیری براش نداشت!!
همینقدر مسخره شده تصمیمات فیا
Amin
۱۶ آذر ۱۴۰۰فکر کنم ۵ثانیه پنالتی گرفت .
الف.ی
۱۵ آذر ۱۴۰۰عالی بود
واقعا دیگه هیچی نمیخوام از همیلتون و مرسدس
حتی اگه قهرمان نشن کارشون عالی بود این فصل
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۵ آذر ۱۴۰۰فقط همینقدر میدونم که اگر جای مکس دیوانه با همیلتون قرمدنگ عوض بشه همیلتون حتی تو جمع 5 نفر هم نمیتونه قرار بگیره.بنز انقدر پسته که موتوری که در اختیار تیمهای دیگه میزاره خیلی ضعیفتر از انجین تیم خودشه.وقتی یه بنز با مکلارن که اونم موتورش بنزه به هم میرسن مکلارن حتی توان یه لحظه برابری نداره.اصلا شما دقت کنید این سیستم احمقانه انجینهای فرمول یک جز هزینه و سختی کار چه کاراییه دیگه داره.نه میشه تو خودرو های تولیدی به کار برد نه اجازه میده که خودرو سازهای دیگه رقبت کنن وارد کار بشن.اگر فقط انجین مکس 80 درصد قدرت بنز رو داشت همیلتون خواب سکو رو هم نمیدید
AHMET 2002
۱۵ آذر ۱۴۰۰نه خوشم میاد مثل همیشه حق های نابی اراعه میدی
از این که میگی ردبول 200 اسب کمتر داره میگذرم چون واقعا منطقیه مثل تموم حرفات
اماگل پسر فک نمیکنی اون ستا تیمی که از مرسدس پاور یونیت میگیرن یک در میلیون احتمال بدن انجینا یکی نیس شکایت میکنن؟
M.Kazem.K
۱۵ آذر ۱۴۰۰هر چقدر هم بطور فییییشششاری داشت پیروزی به مکس تحمیل میشد ولی بازم همیلتون خودشو نشون داد ✌️✌️
فیشاری مقصودم : 2 پرچم قرمز و زیر و رو شدن استراتژی مرسدس // سیفی کار ها و پرچم زرد های پیاپی که همه و همه موجب تعویق افتادن سبقت گیری شد ،//حرکت تند و غلط مکس زمان سبقت گیری همیلتون ( بعد از پرچم قرمز دوم ) که باز موجب انجام نشدن سبقت شد // برخورد و ترمز گیری کاملا اشتباه و واضح مکس که باعث تصادف شد و………
M.Kazem.K
۱۵ آذر ۱۴۰۰راستی … باله نصفه نیمه همیلتون رو یادم رفت به متن اضافه کنم … !!!
TOM KRISTENSEN
۱۵ آذر ۱۴۰۰تو میتونی همیلتون خودتو پاره کن🤐
imamenzo
۱۵ آذر ۱۴۰۰لوییز همیلتون با ماشینی داره برنده میشه که با بال ناقص دوری نیم ثانیه سریعتره.تازه امسال فاصله تیمها کم شده حساب کنید سالهای قبل چی بود.با ماشین برابر مکس یه سر و گردن بالاتره همونطور که نیم فصل اول بالاتر بود اما آپدیت های موتوری مرسدس تمام معادلات رو به هم زد
بهزاد
۱۵ آذر ۱۴۰۰این موتور دو تا مسابقه با حداکثر فشار را طی کرده و احتمال اینکه در ابوظبی بتونن این مقدار قدرت استخراج کنن کمه و پیش بینی مسابقه ی آخر بسیار سخته چون این دو نفر به خاک و خون میکشن پیست را.
تنها راه عدم برخورد شدید وجود دو سه تا ماشین بین این دو نفر در پیست یاس ماریناست وگرنه مسابقه ی عربستان با همه اتفاقاتش جلوی هفته ی آخر لنگ میندازه.
بهمن
۱۵ آذر ۱۴۰۰فنی ترین و جنگنده ترین راننده این مسابقه ورستاپن بود و اگر قدرت و سرعت غیر عادی ماشین های مرسدس نبود نتیجه تغییرات زیادی داشت
Porsche 911
۱۵ آذر ۱۴۰۰چقدر جذاب بود این ریس
عالی بود و بازم هم مرسدس قدرت خودشو به رخ رقبا کشید
امسال با اینکه رقابت خیلی تنگاتنگ و جذاب از فصل های قبل بود بازم دوست دارم مرسدس قهرمان بشه…