در ادامهی عملکرد بسیار خوب تیم مکلارن، لندو نوریس به مقام اول جایزه بزرگ سنگاپور رسید و اسکار پیاستری سوم شد. مکس وستپن نیز جایگاه دوم را فتح کرد.
سنگاپور یکی از کشورهای باسابقه آسیایی در رقابتهای موتوراسپرت است. این شهر -کشور از سال ۱۹۶۶ میزبانی مسابقات مختلف در سطح جهانی را آغاز کرد و حالا با پیست خیابانی مارینا بی (Marina Bay Street Circuit) برای فرمول یک شهرت دارد. این مسیر، سال ۲۰۰۸ افتتاح شد تا نمونه شرق آسیایی موناکو باشد. جایزه بزرگ سنگاپور در یک دور، ۴/۹۴ کیلومتر است و در مجموع ۶۲ دور، ۳۰۶ کیلومتر فراهم میکند. هرسال حدود ۹۰ هزار نفر بیننده این مسابقه از نزدیک هستند.
در تعیین خط فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۴، لندو نوریس و مکس وستپن توانسته بودند جایگاههای اول و دوم را کسب کنند. لوئیس همیلتون در این مرحله سوم شده بود و امید داشت بعد از مدتها روی سکو برود. جورج راسل دیگر رانندهی مرسدس هم از خط چهارم مسابقه را آغاز کرد. فرناندو آلونسو و چارلز لکلرک، دیگر رانندگان شاخص فرمول یک، در تعیین خط سنگاپور هفتم و نهم شدند.
پایان مسابقه در جایزه بزرگ مارینا بی، پیروزی نسبتا راحت برای لاندو نوریس را به همراه داشت. مکس وستپن امید اول قهرمانی امسال، با ۲۱ ثانیه اختلاف نستب به نوریس، دوم شد تا امتیازاتی بسیار ارزشمند را از دست بدهد. اسکار پیاستری از تیم مکلارن و جورج راسل رانندهی مرسدس، هرکدام با اختلاف زیاد نسبت به یکدیگر، سوم و چهارم شدند. عناوین پنجم تا هشتم به لکلرک، همیلتون، ساینز و آلونسو رسید. دیگر اتفاق دیدنی در سنگاپور، عملکرد جالب توجه دنیل ریکیاردیو رانندهی استرالیایی تیم ردبول بود که به مقام هجدهم رسید؛ اما توانست بهترین زمان برای یک دور مسابقه را ثبت کند.
در جدول رانندگان، مکس وستپن با ۳۳۱ امتیاز همچنان صدرنشین است. لندو نوریس به لطف ۲۵ امتیاز کسب شده از سنگاپور، ۲۷۹ امتیازی شد و ردهی دوم را ادامه داد. دیگر رانندگان حاضر در جدول فرمول یک ۲۰۲۴، شامل لکلرک، پیاستری، ساینز، همیلتون و راسل، مشابه هفتهی قبل جایگاههای سوم تا هفتم را بدون تغییر، حفظ کردند. در جدول تیمی هم، تفاوتی حاصل نشد تا مکلارن، ردبول، فراری، مرسدس و استون مارتین، به ترتیب از اول تا پنجم باقی بمانند؛ اما حالا مکلارن ۴۱ امتیاز بیشتر از ردبول دارد.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
مرحلهی بعد مسابقات جایزه بزرگ، حدود یک ماه دیگر برگزار میشود. یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ پیست آستین در تگزاس امریکا، میزبان نوزدهمین مرحله از فرمول یک ۲۰۲۴ خواهد بود.
amir
۱ مهر ۱۴۰۳ورشتپن چشم خورده؟
البته میدونیم خودشون میخوان از این یکنواختی درارن صرفا
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ مهر ۱۴۰۳من خیلی توی کلیپهای خارجی و فیلمهای یوتیوب گشتم و متوجه شدم تلفظ درست “وستپن Vestapen ” هست
https://m.youtube.com/watch?v=kcy7UBa0cas
بهزاد
۱ مهر ۱۴۰۳تلفظ درست همانیست که در زبان مادری ادا میشه و نام درست ایشان ورشتاپن هست.
حتی تلفظ نام کوچکش در هلندی ماکس هست نه مکس.
ماکس ورشتاپن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ مهر ۱۴۰۳من دیدم خودش می گه وستپن لینک یوتیوب هم گذاشتم
شما هر جور راحتی عزیزم
بهزاد
۱ مهر ۱۴۰۳مکس از نظر فیزیکی دارای زبان بزرگی هست که با فک بالایی جلوتر از فک پایین همراه شده و کلا تلفظات خاص خودشو داره و اگر به مصاحبه های ایشون گوش فرا دهید میبینید این شکل خاص زبان و فیزیک فک در گویش کمی متمایز هست.
بارها طرفدارانش در جایگاه ها اسمشو صدا میزنن و براش سرود میخونن و در گویش و زبان داچ نامش همان است؛
https://youtu.be/MBefbsUwKG0?si=jLP6kVLsa9fgd2FL
به خاطر زبان بزرگتر از حالت عادی مکس تلفظ کلماتی مثل س ش و … متفاوته.
البته در گویش داچ بلژیکی که مقداری تفاوت وجود داره همانی هست که شما اشاره نمودید.
amir
۱ مهر ۱۴۰۳آها چشم از این به بعد وستپن
حسن
۱ مهر ۱۴۰۳من اصلا از پیست سنگاپور خوشم نیومد
خیلی از قسمتها باریکه دیواره خیلی به خط نزدیکه دائم میگی زد تور اطراف خیلی بلنده
به نظرم برا راننده استرس ایجاد میکنه
Galant.VR4(JDM)
۱ مهر ۱۴۰۳اونکه آره ولی براشون عادیه قبل از مسابقات تست های روانی و فیزیکی انجام میدن از مونزا سخت تر نیست
ehsan.fa
۲ مهر ۱۴۰۳مونزا بهشته ، آخرته پیست هاس ، مونزا مال تیفوسی هاس ، مونزا قابل مقایسه نیست با هیچ جا
amirkhanzadeh
۲ مهر ۱۴۰۳پیست فقط Nürburgring
سرعت و هیجان
و قتلگاه رانندگان کم تجربه
حسن
۱ مهر ۱۴۰۳اون هیجان و شتاب و وحشی گری قبلی را نداره سبقتها با احتیاط کمتر خطر میکنن ریسک اصلا معنا نداره کلا هیجانش کم شده
فقط خط مستقیماش خوبه از 60 یدفه میره 300 زوزه ی موتور شنیدنیه
بهزاد
۱ مهر ۱۴۰۳داداش فرمول یک را سالهاست نمیبینی؟
موتورهای این نسل فرمول یک در تخت گاز صدای صوتش که از توربوها ناشی میشه به همراه کمی غرغر صدای غالب شنیده شدست و خیلی وقته زوزه ندارن😄
nissan skyline
۱ مهر ۱۴۰۳چرا مکلارن مثل قدیما ماشیناشو قرمز و سفید نمیزنه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ مهر ۱۴۰۳مکلارن از زمانیکه خودروسازی تجاری و تولید انبوه شروع کرد، رنگ سازمانی خودش رو به نارنجی تغییر داد. این مورد در لوگو مکلارن هم دیده میشه
اولین خودروی فرمول یک مکلارن سال ۱۹۶۶ سفید بود. اولین مدل که تونست در مسابقه مقام اول کسب کنه، سال ۱۹۶۸ رنگ نارنجی داشت که خدابیامرز بوروس مکلارن هم باهاش رانندگی کرد
از حدود سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۷ خودروهای فرمول یک مکلارن تقریبا همیشه سفید قرمز بود، بعد به مدت ۲۰ سال سیاه غالب شد؛ دیگه سیاه سفید، سیاه قرمز سیاه نقرهای ادامه داد تا ۲۰۱۷
خودروهای فرمول یک مکلارن از ۲۰۱۷ تا امروز نارنجی رنگ غالب شده با ترکیب سیاه
دانیال_Surrey،England
۱ مهر ۱۴۰۳اون ماشین قرمز و سفید مک لارن که بیشتر برای ماشین دامینیت MP4/4 خیلی معروف شد،به خاطر اسپانسرشون((Marlboro)) بوده که مربوط به دخانیات میشد.
دلیل اصلی برهم خوردن شراکت هم نتیجه نگرفتن های مک لارن بود،در کنار اون هم بعدها خیلی وجهه ی خوبی نداشت تو موتور اسپرت که بعدا برن سراغش.
اونم یه استثنا بود یه اسپانسر 23 فصل با یک تیم بمونه که یک رکورده.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ مهر ۱۴۰۳از اوایل دهه ۹۰ میلادی کلا تبلیغ سیگار در تمام رشتههای ورزشی ممنوع شد، مثلا کنار زمین فوتبال هم الان ممنوعه
JaMsHiD_R1988
۱ مهر ۱۴۰۳شرکت هایی مثل John player special و camel و marlboro که همشون دخانیات بودن توی موتور اسپرت اسپانسر شرکت های بزرگ و متعددی بودن
اون زمانا موتور اسپرت هیجان واقعا انگیز تر بود …
Galant.VR4(JDM)
۱ مهر ۱۴۰۳من فکر میکردم فراری این فصل رو میگیره اما خیال باطل بود اما عملکردشون عالی بوده
انجین مرسدس روی مکلارن بهتر از تیم اصلی عمل میکنه
LH44
۲ مهر ۱۴۰۳همه چیز موتور نیست
علی منصوری
۲ مهر ۱۴۰۳منتظر سال بعد و استارت همیلتون تو فراری هستم، البته ک نسبت ب مقامی ک هر تیم بدست میاره اجازه تغییرات تو آیرودینامیک یا موتور و….داره و امیدوارم فراری ب شکوه قبلی خودش با لکرک و همیلتون برسه، رقابت خوبیه امسال و از تکبعدی و همون همیشگی دراومده و جذابترش کرده