مسابقات

فرمول یک سنگاپور 2024؛ نوار پیروزی مکلارن و خطر در کمین وستپن

در ادامه‌ی عملکرد بسیار خوب تیم مکلارن، لندو نوریس به مقام اول جایزه بزرگ سنگاپور رسید و اسکار پیاستری سوم شد. مکس وستپن نیز جایگاه دوم را فتح کرد.
Singapore F1 - Formula 1 Night Race - Singapore Grand Prix

سنگاپور یکی از کشورهای باسابقه آسیایی در رقابت‌های موتوراسپرت است. این شهر -کشور از سال ۱۹۶۶ میزبانی مسابقات مختلف در سطح جهانی را آغاز کرد و حالا با پیست خیابانی مارینا بی (Marina Bay Street Circuit) برای فرمول یک شهرت دارد. این مسیر، سال ۲۰۰۸ افتتاح شد تا نمونه شرق آسیایی موناکو باشد. جایزه بزرگ سنگاپور در یک دور، ۴/۹۴ کیلومتر است و در مجموع ۶۲ دور، ۳۰۶ کیلومتر فراهم می‌کند. هرسال حدود ۹۰ هزار نفر بیننده این مسابقه از نزدیک هستند.

مکلارن فرمول یک

در تعیین خط فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۴، لندو نوریس و مکس وستپن توانسته بودند جایگاه‌های اول و دوم را کسب کنند. لوئیس همیلتون در این مرحله سوم شده بود و امید داشت بعد از مدت‌ها روی سکو برود. جورج راسل دیگر راننده‌ی مرسدس هم از خط چهارم مسابقه را آغاز کرد.  فرناندو آلونسو و چارلز لکلرک، دیگر رانندگان شاخص فرمول یک، در تعیین خط سنگاپور هفتم و نهم شدند.

پایان مسابقه در جایزه بزرگ مارینا بی، پیروزی نسبتا راحت برای لاندو نوریس را به همراه داشت. مکس وستپن امید اول قهرمانی امسال، با ۲۱ ثانیه اختلاف نستب به نوریس، دوم شد تا امتیازاتی بسیار ارزشمند را از دست بدهد. اسکار پیاستری از تیم مکلارن و جورج راسل راننده‌ی مرسدس، هرکدام با اختلاف زیاد نسبت به یکدیگر، سوم و چهارم شدند. عناوین پنجم تا هشتم به لکلرک، همیلتون، ساینز و آلونسو رسید. دیگر اتفاق دیدنی در سنگاپور، عملکرد جالب توجه دنیل ریکیاردیو راننده‌ی استرالیایی تیم ردبول بود که به مقام هجدهم رسید؛ اما توانست بهترین زمان برای یک دور مسابقه را ثبت کند.

در جدول رانندگان، مکس وستپن با ۳۳۱ امتیاز همچنان صدرنشین است. لندو نوریس به لطف ۲۵ امتیاز کسب شده از سنگاپور، ۲۷۹ امتیازی شد و رده‌ی دوم را ادامه داد. دیگر رانندگان حاضر در جدول فرمول یک ۲۰۲۴، شامل لکلرک، پیاستری، ساینز، همیلتون و راسل، مشابه هفته‌ی قبل جایگاه‌های سوم تا هفتم را بدون تغییر، حفظ کردند. در جدول تیمی هم، تفاوتی حاصل نشد تا مکلارن، ردبول، فراری، مرسدس و استون مارتین، به ترتیب از اول تا پنجم باقی بمانند؛ اما حالا مکلارن ۴۱ امتیاز بیشتر از ردبول دارد.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبهنام رانندهملیتتیمامتیاز
۱مکس وستاپنهلندردبول ریسینگ۴۳۷
۲لندو نوریسبریتانیامکلارن-مرسدس۳۷۴
۳چارلز لکلرکموناکوفراری۳۵۶
۴اسکار پیاستریاسترالیامکلارن-مرسدس۲۹۲
۵کارلوس ساینزاسپانیافراری۲۹۰
۶جورج راسلبریتانیامرسدس۲۴۵
۷لوئیس همیلتونبریتانیامرسدس۲۲۳
۸سرجیو پرزمکزیکردبول ریسینگ۱۵۲
۹فرناندو آلونسواسپانیاآستون مارتین-مرسدس۷۰
۱۰پیر گسلیفرانسهآلپین-رنو۴۲
۱۱نیکو هاکنبرگآلمانهاس-فراری۴۱
۱۲یوکی سونوداژاپنRB هوندا۳۰
۱۳لنس استرولکاناداآستون مارتین-مرسدس۲۴
۱۴استبان اکونفرانسهآلپین-رنو۲۳
۱۵کوین مگنوسندانمارکهاس-فراری۱۶
۱۶الکساندر آلبونتایلندویلیامز-مرسدس۱۲
۱۷دنیل ریکاردواسترالیاRB هوندا۱۲
۱۸اولیور بیرمنبریتانیافراری (راننده ذخیره)۷
۱۹فرانکو کلاپینتوآرژانتینویلیامز (راننده ذخیره)۵
۲۰ژو گوانیوچینکیک سائوبر-فراری۴
۲۱لیام لاوسوننیوزیلندRB هوندا (راننده ذخیره)۴
۲۲والتری بوتاسفنلاندکیک سائوبر-فراری۰
۲۳لوگان سارجنتآمریکاویلیامز-مرسدس۰

مرحله‌ی بعد مسابقات جایزه بزرگ، حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود. یک‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ پیست آستین در تگزاس امریکا، میزبان نوزدهمین مرحله از فرمول یک ۲۰۲۴ خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3687 ديدگاه)

    ورشتپن چشم خورده؟
    البته میدونیم خودشون میخوان از این یکنواختی درارن صرفا

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      من خیلی توی کلیپ‌های خارجی و فیلم‌های یوتیوب گشتم و متوجه شدم تلفظ درست “وستپن Vestapen ” هست
      https://m.youtube.com/watch?v=kcy7UBa0cas

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. بهزاد

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2560 ديدگاه)

        تلفظ درست همانیست که در زبان مادری ادا میشه و نام درست ایشان ورشتاپن هست.
        حتی تلفظ نام کوچکش در هلندی ماکس هست نه مکس.
        ماکس ورشتاپن

        موافقم 3
        مخالفم 7
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2959 ديدگاه)

          من دیدم خودش می گه وستپن لینک یوتیوب هم گذاشتم
          شما هر جور راحتی عزیزم

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. بهزاد

          ۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2560 ديدگاه)

          مکس از نظر فیزیکی دارای زبان بزرگی هست که با فک بالایی جلوتر از فک پایین همراه شده و کلا تلفظات خاص خودشو داره و اگر به مصاحبه های ایشون گوش فرا دهید میبینید این شکل خاص زبان و فیزیک فک در گویش کمی متمایز هست.
          بارها طرفدارانش در جایگاه ها اسمشو صدا میزنن و براش سرود میخونن و در گویش و زبان داچ نامش همان است؛
          https://youtu.be/MBefbsUwKG0?si=jLP6kVLsa9fgd2FL
          به خاطر زبان بزرگتر از حالت عادی مکس تلفظ کلماتی مثل س ش و … متفاوته.
          البته در گویش داچ بلژیکی که مقداری تفاوت وجود داره همانی هست که شما اشاره نمودید.

          موافقم 4
          مخالفم 2
      2. amir

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3687 ديدگاه)

        آها چشم از این به بعد وستپن

  2. حسن

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2136 ديدگاه)

    من اصلا از پیست سنگاپور خوشم نیومد
    خیلی از قسمتها باریکه دیواره خیلی به خط نزدیکه دائم میگی زد تور اطراف خیلی بلنده
    به نظرم برا راننده استرس ایجاد میکنه

    موافقم 6
    مخالفم 7
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1290 ديدگاه)

      اونکه آره ولی براشون عادیه قبل از مسابقات تست های روانی و فیزیکی انجام میدن از مونزا سخت تر نیست

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. ehsan.fa

        ۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1948 ديدگاه)

        مونزا بهشته ، آخرته پیست هاس ، مونزا مال تیفوسی هاس ، مونزا قابل مقایسه نیست با هیچ جا

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. amirkhanzadeh

          ۲ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1032 ديدگاه)

          پیست فقط Nürburgring

          سرعت و هیجان
          و قتلگاه رانندگان کم تجربه

  3. حسن

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2136 ديدگاه)

    اون هیجان و شتاب و وحشی گری قبلی را نداره سبقتها با احتیاط کمتر خطر میکنن ریسک اصلا معنا نداره کلا هیجانش کم شده
    فقط خط مستقیماش خوبه از 60 یدفه میره 300 زوزه ی موتور شنیدنیه

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. بهزاد

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2560 ديدگاه)

      داداش فرمول یک را سالهاست نمیبینی؟
      موتورهای این نسل فرمول یک در تخت گاز صدای صوتش که از توربوها ناشی میشه به همراه کمی غرغر صدای غالب شنیده شدست و خیلی وقته زوزه ندارن😄

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. nissan skyline

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    چرا مک‌لارن مثل قدیما ماشیناشو قرمز و سفید نمیزنه؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      مکلارن از زمانی‌‌که خودروسازی تجاری و تولید انبوه شروع کرد، رنگ سازمانی خودش رو به نارنجی تغییر داد. این مورد در لوگو مکلارن هم دیده می‌شه
      اولین خودروی فرمول یک مکلارن سال ۱۹۶۶ سفید بود. اولین مدل که تونست در مسابقه مقام اول کسب کنه، سال ۱۹۶۸ رنگ نارنجی داشت که خدابیامرز بوروس مکلارن هم باهاش رانندگی کرد
      از حدود سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۷ خودروهای فرمول یک مکلارن تقریبا همیشه سفید قرمز بود، بعد به مدت ۲۰ سال سیاه غالب شد؛ دیگه سیاه سفید، سیاه قرمز سیاه نقره‌ای ادامه داد تا ۲۰۱۷
      خودروهای فرمول یک مکلارن از ۲۰۱۷ تا امروز نارنجی رنگ غالب شده با ترکیب سیاه

      موافقم 13
    2. دانیال_Surrey،England

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2862 ديدگاه)

      اون ماشین قرمز و سفید مک لارن که بیشتر برای ماشین دامینیت MP4/4 خیلی معروف شد،به خاطر اسپانسرشون((Marlboro)) بوده که مربوط به دخانیات میشد.
      دلیل اصلی برهم خوردن شراکت هم نتیجه نگرفتن های مک لارن بود،در کنار اون هم بعدها خیلی وجهه ی خوبی نداشت تو موتور اسپرت که بعدا برن سراغش.
      اونم یه استثنا بود یه اسپانسر 23 فصل با یک تیم بمونه که یک رکورده.

      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2959 ديدگاه)

        از اوایل دهه ۹۰ میلادی کلا تبلیغ سیگار در تمام رشته‌های ورزشی ممنوع شد، مثلا کنار زمین فوتبال هم الان ممنوعه

      2. JaMsHiD_R1988

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2983 ديدگاه)

        شرکت هایی مثل John player special و camel و marlboro که همشون دخانیات بودن توی موتور اسپرت اسپانسر شرکت های بزرگ و متعددی بودن
        اون زمانا موتور اسپرت هیجان واقعا انگیز تر بود …

  5. Galant.VR4(JDM)

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1290 ديدگاه)

    من فکر میکردم فراری این فصل رو میگیره اما خیال باطل بود اما عملکردشون عالی بوده
    انجین مرسدس روی مکلارن بهتر از تیم اصلی عمل میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. LH44

      ۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (179 ديدگاه)

      همه چیز موتور نیست

  6. علی منصوری

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    منتظر سال بعد و استارت همیلتون تو فراری هستم، البته ک نسبت ب مقامی ک هر تیم بدست میاره اجازه تغییرات تو آیرودینامیک یا موتور و….داره و امیدوارم فراری ب شکوه قبلی خودش با لکرک و همیلتون برسه، رقابت خوبیه امسال و از تک‌بعدی و همون همیشگی دراومده و جذابترش کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا