در شرایطی دور از انتظار، لکلرک و ساینز توانستند عناوین اول و دوم در فرمول یک آستین را کسب کنند. مکس وستپن به مقام سوم رسید.
جایزه بزرگ امریکا یکی از قدیمیترین مسابقات در تاریخ موتوراسپرت جهان محسوب میشود. این مکان، از سال ۱۹۰۸ سابقه میزبانی رقابتهای بینالمللی دارد و تا امروز، ۵۲ جایزه بزرگ فرمول یک را برگزار کرده است. پیست امریکاز (Circuit of the Americas) که با نام اختصاری COTA در آستین ایالت تگزاس شناخته میشود؛ گنجایش ۱۲۰ هزار تماشاگر دارد. طول مسیر ۵/۵ کیلومتر است و پس از ۵۶ دور برای فرمول یک، ۳۰۸/۴ کیلومتر فراهم میکند. لوئیس همیلتون با ۶ قهرمانی، رکورددار موفقیت در COTA است و رانندگان فراری نیز ۱۱ مرتبه این مسابقه را فتح کردهاند.
در پیش نمایش و تعیین خط، لندو نوریس از تیم مکلارن توانست بهترین زمان ثبت شده را به خود اختصاص دهد و مسابقه را از خط اول شروع کند. مکس وستپن امید اول قهرمانی در فصل جاری، به خط دوم رسید؛ درحالیکه کارلوس ساینز و چارلز لکلرک سوم و چهارم شدند. لویس همیلتون، پرافتخارترین راننده حاضر در مسابقات امسال، مقام هفدهم را در تعیین خط کسب کرد.
مسابقهی اصلی در آستین، از اولین لحظات با سبقتهای پیاپی رانندگان همراه شد و پرهیجان بود. رانندگان فراری خیلی زود توانستند از موقعیت استفاده کنند و جلودار رقابت شوند. در دور سوم، اتفاقی باورنکردنی رخ داد و لوئیس همیلتون، اسپین شد. این حادثه خودروی مرسدس را به خارج پیست کشاند و در نهایت، همیلتون مسابقه را ترک کرد. تا انتهای رقابت در آستین، لکلرک و ساینز رانندگان فراری توانستند جایگاه اول و دوم را برای خود تثبیت کنند؛ اما نوریس و پیاستری از تیم مکلارن، همراه با وستپن و پرز برای رسیدن به مقام سوم تا ششم تلاش کردند. در پنج دور پایانی، رقابت نزدیک بین وستپن و نوریس، هیجان مسابقه را بالا برد.
در نهایت، لکلرک با زمان یک ساعت و ۳۵ دقیقه و ۹ ثانیه اول شد. کارلوس ساینز دیگر راننده فراری، ۸/۵ ثانیه بعد به خط پایان رسید و مقام دوم را کسب کرد. لندو نوریس زودتر از وستپن از خط پایان گذشت اما به دلیل سبقت از محدوده غیرمجاز، ۵ ثانیه جریمه گرفت و در جدول به ردهی چهارم رسید.
با این شرایط، مکس ورستپن به مقام سوم در مسابقه آستین رسید. ردههای پنجم به بعد را اسکار پیاستری راننده مکلارن، جورج راسل از مرسدس و سرجیو پرز کسب کردند.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
پس از برگزاری ۱۹ مسابقه از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک جهانی، مکس وستپن به لطف ۱۵ امتیازی که از مسابقه در آستین گرفت، جایگاه خود را با ۳۵۴ امتیاز در صدر، حفظ کرد. لندو نوریس و چارلز لکلرک به ترتیب با ۲۹۷ و ۲۷۵ امتیاز، برای نایب قهرمانی امسال، تلاش میکنند و البته شانس رسیدن به ردهی اول هم دارند. در جدول تیمی، برخلاف آنچه ابتدای فصل پیشبینی میشد؛ مکلارن صدرنشین رقابتها است. ردبول با ۴۰ امتیاز کمتر، در ردهی دوم دیده میشود و فراری ۴۹۶ امتیازی تنها ۸ امتیاز کمتر از ردبول دارد. روی کاغذ، هر سه تیم برای قهرمانی در جدول سازندگان، مستعد هستند.
هفته آینده، فرمول یک مکزیک برگزار میشود. این مسابقه ۶ آبان ۱۴۰۳ حدود ساعت ۲۳ به وقت ایران برگزار خواهد شد.
Galant.VR4(JDM)
۳۰ مهر ۱۴۰۳فراری با راننده های خفن مثل ساینز و لکرک بهتر هم میتونه باشه تیم فنی قوی هم داره
امیدوارم فراری دل ما طرفدار های دوآتیشه رو بیش از قبل شاد کنه
🇮🇹 🇮🇹
🔴⚪🟢
amirkhanzadeh
۳۰ مهر ۱۴۰۳فراری پادشاه پیسته
Galant.VR4(JDM)
۳۰ مهر ۱۴۰۳دوستان یه سوال! هوندا چرا تیم اختصاصی برای خودش نداره؟ یکی از بهترین تیم های فنی دنیاس و قسمت بزرگی از پیروزی های ردبول بخاطر انجین قدرتمند هوندا هسنش
آیا امکانش هست همچین اتفاقی بیوفته که هوندا یا حتی تویوتا وارد فرمول یک بشن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ مهر ۱۴۰۳تویوتا قرارداد تامین تجهیزات فنی بسته
هوندا گفته نمیخوام تیم فرمول یک مستقل داشته باشم
هزینههای تیمداری در فرمول یک، بسیار بالاست و برای برندهای ژاپنی، توجیح اقتصادی نداره، یعنی بودن یا نبودنشون در فرمول یک، تاثیر چندانی بر فروش جهانی اونها نداره
حتی برندهای شاخص در صنعت خودروهای اسپرت، مثل پورشه بیامو یا لامبورگینی هم مدتی در فرمول یک فعال بودند و بعد خارج شدند
شایعاتی هست که پورشه سال ۲۰۲۶ به مسابقات برگرده ولی قطعی نیست
Galant.VR4(JDM)
۳۰ مهر ۱۴۰۳خسته نباشید
ممنون بابت پاسخ سریع
*تویوتا قرارداد تامین تجهیزات فنی بسته*
باتیم خاصی قرارداد بسته؟
در مورد هزینههای فرمول یک توی آنتن یه کلیپ دیدم واقعا موتور اسپرت ورزش گرونیه همون دماغه جلو یا چهارتا لاستیکشون زندگی منو میسازه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ مهر ۱۴۰۳تویوتا با هاس قرداد بسته
https://www.pedal.ir/toyota/toyota-technical-partnership-haas/
hosen
۳۰ مهر ۱۴۰۳جونم فراری
لکلرک بی نظیر بود تو این مسابقه
Scuderia Ferrari
۳۰ مهر ۱۴۰۳اینم شیرینی معرفی هایپرکار جدید فراری به تیفوسی ها
دیروز تو پیست ایمولا محشری برپا بود و جمع اهالی مارانلو جمع بود در مراسم Finali Mondiali
امیدوارم تماشا کنید و لذت ببرید و عظمت برند فراری رو بیشتر و بهتر درک کنید 👑👑
imanenzo
۳۰ مهر ۱۴۰۳فراری در مسیر درست پیشرفت و توسعه قرار گرفته و این نشون میده که لوییز انتخاب درستی برای پیوستن به فراری داشته،سال بعد رقابت شارل و لوییز بسیار جذاب خواهد بود حتی برای قهرمانی جهان
بهنام
۳۰ مهر ۱۴۰۳جونم فراری . مقام اول و دوم ، عالیه .
ویدیوی معرفی F80 رو دیدم و بنظرم بسیار زیباتر از عکسهاش بود. من که خوشم اومد گرچه اولش خیلی توی ذوقم خورده بود .
بسیار خفنه این ماشین. یه ویدیو هم از شاسی این ماشین بهمراه موتور و زیر بندی و سیستم تعلیقش دیدم که برق از سرم رفت و دلیل قیمت بالای اونو فکر کنم فهمیدم.
علی منصوری
۳۰ مهر ۱۴۰۳خیلی منتظرم ببینم همیلتون تو فراری میخواد چیکار کنه، امسال خیلی جذابتر شده و دیگه مکس قهرمان از پیش تعیین شده نیست، رقابتهای رانندگان مک لارن با ردبول و فراری جذابه، ردبول امسال با رانندگی پرز و این ماشین اول نمیشه….
Mehrbod
۳۰ مهر ۱۴۰۳شاهکار سبقت و ریسنگ لین درست و حساب شده لکلرک در پیچ نخست، همه چیز را تعییر داد تا با آندرکات ساینز، همه چیز برای جشن یک و دو فراری آماده شود.
چقدر مدیریت جدید فراری، متفاوت از گذشته است!
Amini
۳۰ مهر ۱۴۰۳همیلتون قاعدتاً باید در دور دوم DNF شده باشد چون در ویکیپدیا در classification رانندگان نوشته که یک دور کامل کرده و دور دوم نیمه تمام ماند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ آبان ۱۴۰۳در متن نوشته شده
Amini
۱ آبان ۱۴۰۳نوشتید در دور سوم اسپین شده. البته شاید leader مسابقه یعنی Leclerc دور سوم را آغاز کرده بود که Hamilton اسپین شد که برای Hamilton میشده دور دوم چون به هر حال از leader مسابقه فاصله داشت و مسابقه را از عقب grid شروع کرده بود.