شاید تاکنون به تجهیزات بهظاهر سادهای در فرمول یک مثل پتوهای گرمکن لاستیک توجه نکرده باشید اما این پتوها بسیار پیشرفته و گرانقیمت هستند.
دنیای فرمول یک هرگز با قطعات بهظاهر معمولی ولی بسیار گرانقیمت غریبه نیست مثل سیستم تعلیق ۵۰۰ هزار دلاری، بالهای ۲۵۰ هزار دلاری و حتی غربیلک فرمان ۵۰ هزار دلاری. حال اما در ویدئوی جدیدی از Driver61، اسکات منسل توضیح میدهد که حتی موارد بسیار سادهای مثل پتوهای گرمکن تایر هم هزینهٔ بسیار زیادی برای تیمها به دنبال دارند.
برای درک بهتر قیمت بسیار گران این پتوها، ابتدا باید با دلیل نیاز لاستیکها به چنین چیزی آشنا شویم. لاستیکهای فرمول یک در دماهای بسیار بالاتری از لاستیکهای جادهای یعنی در محدودهٔ ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجهٔ سانتیگراد حداکثر چسبندگی را ارائه میکنند و در زیر این دما، لاستیکها نهتنها کارایی مناسب را نخواهند داشت بلکه حتی خودرو هم غیرقابل رانندگی میشود. این یعنی در طول مسابقه، رانندگان میخواهند تایرها را در سریعترین زمان ممکن به دمای بالا برسانند تا بتوانند هرچه زودتر حداکثر پرفورمنس را از خودرو بیرون بکشند. البته با چند دور زدن در پیست لاستیکها گرم میشوند اما این کار خیلی طول خواهد کشید و ثانیههای حیاتی را میسوزاند.
پتوی گرمکن اما لاستیکها را پیش از استفاده به دمایی نزدیک به پنجرهٔ عملیاتی میرساند و درنتیجه رانندگان میتوانند لاستیکهای خود را خیلی سریعتر از زمانی که با دمای معمولی محیط استفاده میشدند گرم کنند. در ابتدا شاید این کار ساده به نظر برسد اما در این پتوها باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. بهعنوانمثال، سراسر ساختار لاستیک باید بهطور یکنواخت گرم شود زیرا در غیر این صورت، ممکن است آج تایرها درجه حرارت بالایی پیدا کند اما هستهٔ لاستیک سرد باشد که این باعث سایش زودهنگام و کاهش چسبندگی میشود. همچنین اگر سطح تایر بهطور ناهماهنگ گرم شود، چسبندگی درستی نخواهد داشت و بازهم زودتر از چیزی که باید ساییده میشود.
به همین دلیل، مدتزمانی که لاستیکها باید توسط پتوها گرم شوند، بهدقت توسط کنترلرها تنظیم میشود و یک ژل رسانای ویژه در اطراف عنصر گرمایشی پتو نیز دما رو بهطور یکنواخت در سراسر لاستیک توزیع میکند. همچنین با افزایش دما، فشار هم زیاد میشود و ازاینرو، مجموعهای از سنسورهای اختصاصی، لاستیک را کنترل میکنند تا هنگام گرم شدن، فشار را در حد موردنظر نگه دارند. وقتی همهٔ اینها را در نظر بگیرید خواهید فهمید که چرا این پتوهای لاستیک اینقدر گران هستند و قیمت هرکدام از آنها به بیش از ۲۷ هزار دلار میرسد.
rita
۲۰ شهریور ۱۴۰۲دنیا فرمول 1 هم دنیای عجیبیه
P
۲۰ شهریور ۱۴۰۲خیلی عجیب تر از انتظار
تو مقاله به نکته خوبی اشاره شد ،قرار بود برای فصل ۲۰۲۴ پتو ها حذف بشه اما به خاطر مسائل ایمنی و تحقیقات بیشتر در این زمینه یک سال به تعویق افتاد و حالا قراره از ۲۰۲۵ اجرایی بشه ،رانندگی با لاستیک سرد مثل اینه با لاستیک اسلیک بخوان رو پیست خیس رانندگی کنند
EOD
۲۰ شهریور ۱۴۰۲یه بار یه کامنتی جایی خوندم نوشته بود فکر کن بری خواستگاری بپرسن شغلت چیه ، بگی رو لاستیک پتو میکشم 😂 ولی جدای از شوخی احتمالا تا دو سه سال آینده با تغییر قوانین این پتوها هم حذف میشن .
مهدی
۲۰ شهریور ۱۴۰۲پتو پلنگی های قدیم هم همین عملکرد رو داشتن اما با قیمت خیلی کمتر…
EbrahimLH44
۲۰ شهریور ۱۴۰۲🤣🤣🤣🤣وایی خیلی خوب بود
حمید
۲۰ شهریور ۱۴۰۲بهترین کار یک دیگ آب جوشه ، دما یکسان پخش میشه ، بیشتر از صد هم نمیشه خیلی هم ارزونه !
محسن
۲۰ شهریور ۱۴۰۲مهندس! بعدش لاستیک خیس رو چطوری خشک کنیم؟ حوله بکشیم اوکیه؟
Mohamad
۲۳ شهریور ۱۴۰۲سشوار بکش😎
خاص
۲۰ شهریور ۱۴۰۲میلیونها نفر در قاره آمریکا و آفریقا و آسیا و اروپا ، گشنه میخوابند.
اونوقت منابع کرهی زمین به این صورت ، درحال استفاده هست.
مثل اَلّاکلنگ، وقتی یهطرفش رو سنگین کنیم، اون طرفش میره هوا.
تعادل یعنی عدالت. و این چیزیه که کرهی زمین و انسانها ازش فاصله دارند و بهش نیاز دارند.
مثل نوشدارو
علی یوسفی
۲۰ شهریور ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت آقا یا خانم خاص من به طور کلی فرمایشتونو قبول دارم بیعدالتی در جهان هست و دنیا نیاز به تعادل داره ولی باید طرف دیگه قضیه رو هم دید مسابقات اتومبیلرانی و بخصوص فرمولاوان نقش زیادی در توسعه علمی و مهندسی خودرو و بحث ایمنی داشته که امروزه بسیاری از اونا در خودروهای عادی بکار میره از طرف دیگه همین پیت استاپ و آرایش افراد چند سال قبل در مورد یک شرکت تولید خمیر دندون باعث شد با صرف زمان و هزینه کمتر خط تولیدش به روز بشه اینا صرفنظر از زمینه های گردشگری و جذب تبلیغات و کمک به اقتصاد و فرهنگ کشورهاست.
ab0lf4zl
۲۰ شهریور ۱۴۰۲هدف و تلاش کشور های کمونیستی و دیکتاتوری برای جنگ و اشوب باعث بی عدالتی و فقر و بدبختی میشه . نه هزینه مهندسین برای توسعه ی علم و صنعت
AMG GT R
۲۰ شهریور ۱۴۰۲هزینه برای علم هیجوقت با عث بی عدالتی نمیشه
شما می دونی چه تعداد افرادی از طریق کار در فورمول یک (شرکت های خودروساز ) امرار معاش میکنن
یا تکنولوژی های فورنول یک بعد از مدتی که وارد ماشین های معمولی بشه چقدر استفاده از خودرو های بهتر بشه چه از نظر اقتصادی و چه از نظر جانی
بی عدالتی رو اون افرادی که بودجه های نظامی رو به طور بسیار وقیحانه با امنیت افراد تو جیه می کنن به وجود میارن
بی عدالتی توسط مسئولین کشور ها به وجود میاد نه دانشمند ها و شرکت هت
Puriya
۲۰ شهریور ۱۴۰۲درسته ولی هیچ کدوم از این تکنولوژی هایی که از طریق این مسابقات فرمول یک بدست میاد در خودروهای ما استفاده نشده و نمیشه
EbrahimLH44
۲۰ شهریور ۱۴۰۲الان این حرفا چه ربطی به موضوع این خبر داره واقعا نمیفهمم
رضا
۲۰ شهریور ۱۴۰۲این خارجیا فقط دنبال ادا و اطوار هستن
ولی ما خیلی راحت عایق حرارتی منبع اگزوز ساینا دوگانه سوز رو حذف میکنیم تا ماشین زود تر گرم بشه فقط ممکنه خیلی گرم بشه و به مرحله اشتعال برسه و سرنشینا به رحمت خدا برن ولی عوضش چسبندگی لاستیک خیلی میره بالا
امین
۲۰ شهریور ۱۴۰۲بجای این مسخره بازی ها محدودیت ها رو بردارن که پرفورمنس ماشینا افت کرده شدیدا رکورد پیست ها هنوزم مال ماشینای ۲۰۲۰ و پایین تره یه زمانی قدرت موتور ها ۱۵۰۰ اسب بوده
P
۲۰ شهریور ۱۴۰۲هیچ وقت قدرت موتور ها 1500 اسب نبوده و موتور های حال حاضر اگه نگیم قوی ترین اما بالای لیست قرار میگیرند ،اینکه از نظر زمانی به نسبت مثلا ۲۰۰۴ زیاد تغییر نکردن دلیل اصلیش افزایش حدود ۲۰۰ کیلویی ماشین هاست ( سال ۲۰۰۴ حدود ۶۰۰ کیلو و حالا حدود ۸۰۰ کیلو )
ARIAN
۲۰ شهریور ۱۴۰۲چه جالب نمیدونستم! چه پتوی گرونی پول یه ماشینه خخخخ. فکر میکردم اونی که دور لاستیکاشونه فقط یه کاور معمولیه
EbrahimLH44
۲۰ شهریور ۱۴۰۲واقعا برام سواله چجور این پتو لاستیک گرم میکنه فکر کنم داخلش سیم هایی هست که گرما از اون به لاستیک منتقل میشه.
Enzo Ferrari 2008
۲۱ شهریور ۱۴۰۲تن لاستیک پتو می کنن
حالا تو ایران پتوی مارو
تو روز بر میدارن🤣🤣🤣