اگر از دور به ماجرا نگاه کنید میبینید که دو دهه غیبت فراری در سطح بالای مسابقات قهرمانی استقامت جهان، «WEC»، به خودروسازان دیگری چون پورشه مجال آن را داد تا رویهمرفته ۱۵ عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. این مسابقات در اوایل دهه ۹۰ میلادی با عنوان «مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت جهان» شناخته میشدند و در همان زمان بود که پورشه چهارده، پانزده و شانزدهمین برند خود را در لمان رقم زد.
به یاد داریم که با فرارسیدن مسابقات استقامت در سال ۲۰۱۲، اشتوتگارتیها نیز به تکاپو افتاده و نهایتا دو سال بعد با ابرخودروی ۹۱۹ هیبرید وارد میدان شدند. بسیاری از طرفداران در پوست خود نمیگنجیدند؛ چراکه پورشه سرانجام و پس از غیبتی طولانی به رقابت میان سریعترینهای لمان بازگشته بود.
متاسفانه غیبت فراری از این هم طولانیتر بود تا آنجا که برخی حتی آخرین حضور این خودروساز در جمع غولهای این مسابقات را به خاطر هم نمیآورند! تصور کنید قریب به ۵۰ سال پیش بود که رانندگان فراری موفق شدند با مدل 312PB بخشی از هیجانآورترین شرکتکنندگان مسابقه باشند. آخرین پیروزیهای این خودروساز هم به سالهای ۱۹۶۵ میلادی بازمیگردد که نام ایتالیاییها را برابر ۹ پیروزی نهایی در مسابقات استقامت فرانسه کرده بود.
فراری آنقدر بازگشت خود را به رقابت سطح بالای لمان به تعویق انداخت که به نظر میرسید دیگر به آن بازنخواهد گشت.
در دهه ۸۰ میلادی، فراری از F40LM رونمایی کرد که بعدتر با هزینه شخصی یکی از سرمایهگذاران این شرکت به مدل F40 GT Evoluzione ارتقا پیدا کرد. قرار بود این خودرو که به سفارش مشتریان خاص فراری آماده شده بود در رقابتهای IMSA شرکت کند. در سال ۱۹۹۵ نیز مدل 333SP ساخته شد که بهعنوان نشانهای از توان فراری برای شرکت در رقابتهای استقامت محسوب میشد.
فراری 333SP برای شرکت در رقابتهای لمان در سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹ وارد پیست لاسارته نیز شد اما هیچگاه بهعنوان یک شرکتکننده مدعی پیروزی برشمرده نمیشد؛ چراکه همانگونه که گفته شد، مشتریان خصوصی فراری آن را سفارش داده بودند و مهارت رانندگان حرفهای این رقابتها را نداشتند.
پس از پروژه مسابقهدهنده روباز فراری، نوبت به F50 GT رسید و هدف فراری از معرفی آن، رقابت مستقیم با یکی از جدیدترین برندگان مسابقه لمان و «سری استقامت BPR GT»، مکلارن F1 GTR، بود. مشکل اصلی F50 GT عدم توسعه کامل آن در زمان حضور در کلاس GT1 رقابتهای لمان بود. در آن زمان، پورشه ۹۱۱ GT1 و مرسدسبنز CLK-GTR بهعنوان قهرمانان این رقابتها شناخته میشدند. فراری جز لغو پروژهاش راه دیگری را در برابر خود نمیدید.
زمانی که خودروهای کلاس LMP1 وارد پیست مسابقه شدند، صحبت از یک فراری پروتوتایپ نیز به میان آمد. رئیس بزرگ فراری، «لوکا دی مونتتزِمولو»، نظرات مثبتی برای حضور در این کلاس داشت. رئیس بخش موتوراسپرت فراری نیز با او همنظر بود و کلاس پروتوتایپ را بهعنوان یک تکامل در این رقابتها میدانست؛ سرانجام و همانگونه که از تاریخ این مسابقات در دهه پیشین مشخص است، به دلایل نامشخصی هیچ پروتوتایپی با برند فراری تولید نشد.
زمانی که قوانین WEC برای بار دیگر تغییر کرد و با آسانتر شدن حضور خودروسازان مشهور در این رقابتها، شاهد خداحافظی با کلاسهای LMP1، LMP2 و GTE Pro بودیم، احتمال حضور فراری پررنگ شد اما هیچکس تصورش را هم نمیکرد که مسئله تا این حد جدی باشد و مارانلو برای رسیدن به جایگاه نخست تا این حد مصمم باشد.
سال گذشته بود که فراری سرانجام از حضور خود در بالاترین سطح مسابقات اسقامت خبر داد و تصاویر اولیه ابرخودروی آنها را دیدیم. البته که دیدن یک خودرو در پوشش ضدجاسوسی با دیدن آن در لباس اصلی مسابقهای، یک دنیا متفاوت است. به همین دلیل است که انتشار تصاویر رسمی 499P و اعلام حضور این ابرخودرو در رقابت ۱۰۰۰ مایلی سبرینگ نشانهای از گذر دوباره ستاره پرفروغ فراری از روی رقابتهای WEC به شمار میرود.
نظر شما درباره بازگشت این خودروساز با 499P چیست؟ آیا فراری پس از غیبت طولانی خود میتواند بار دیگر رقبایی چون پورشه، پژو و قهرمان بالامنازع سالهای اخیر یعنی تویوتا را شکست دهد؟!
AMANTE
۲۳ آبان ۱۴۰۱من بخش مسابقه ای فراری رو با فرمول یک شناختم با راننده هایی مثل نیکی لائودا و مایکل شوماخر که مایکل شوماخر برام یک قهرمان بود و در کودکی و نوجوانی دوست داشتم در آینده مثل اون باشم.
ورود دوباره فراری به WEC باعث جذاب تر شدن مسابقات میشه ولی اینکه در اولین حضور اش بعد مدت ها بتونه رقابت نزدیکی با رقبا بخصوص تویوتا داشته باشه بعید میدونم.
اکبر
۲۳ آبان ۱۴۰۱نویسنده طوری نوشته “نبود فراری مجال داد به پورشه “انگار متوجه تاریخ رقابت این دو کمپانی نیست، یا مثلا مرسدس اینهمه قهرمان فورمول یک شده فراری بهش آوانس داده حتما
پورشه خودش تاریخ موتور اسپورته، با احترام
ارش
۲۳ آبان ۱۴۰۱در ضمن پورشه ۱۹ بار قهرمان شده نه ۱۵ بار لطفا اصلاح بشه.
BMW
۲۳ آبان ۱۴۰۱احسنت دقیقا
درسته که اتفاق شگف انگیزیه،ولی اقلا ۴۰سال از این حال و هوا دور بوده و ابتدا باید به کسب تجارب ضروری در این مسابقات بپردازه
اما همینکه بلاخاره پس از سالها ورود کرد به این بخش،جای خوشحالی و سروره
ممد ژانگولر
۲۳ آبان ۱۴۰۱فراری حکایت نون تو سفرست نمیشه که نباشه
ای کاش این کمپانی به تملک فولکس واگن در میومد هم جاپاش سفت تر میشد هم از این حالت سنتی در میومد
کیفیت ساخت لامبورگینیها خیلی بالاتر از فراری شده
ولی خوب من خوب عاشق این کمپانیم احتیاج به یک خونه تکونی اساسی داره
عرفان
۲۳ آبان ۱۴۰۱داداش فراری خودش صاحاب مجلسه
بعدبیاد خودشو بفروشه به یکی که یکی دیگه صاحابش بشه
و بنظرم اتفاقا دلیل برتری فراری نسبت به ددیگر خودروساز های ایتالیایی اعم از لامبو و الفا و مازراتی همینه که جیره خور برند دیگه ای نیست و خودش صاحاب خودشه
خودش روپای خودش وایساده
BMW
۲۳ آبان ۱۴۰۱البته فراری هم در بحث سهام شرکت یک ارتباط هایی هم به فیات داره ها
اما معروفه که خودش مستقله
Ferrari
۲۳ آبان ۱۴۰۱کیفیت لامبورگینی بالاتر از فراری؟ شوخی میکنی دیگه؟
ممد ژانگولر
۲۳ آبان ۱۴۰۱داداشا من خودم هوادار فراری هستم و خیلی معتبر و خاصه
ولی تو بازار میبینید لامبو لامصب بدجوری میفروشه و تو بورسه
خداییشم لامبو ترکونده
فراری زیادی محتاط شده
با یک نگاه به متریال چرم استفاده شده تو داشبورداش میشه فهمید چه خبره
فولکس لاکردار هر کمپانی خریده خوبو خوبتر کرده
Scuderia Ferrari
۲۳ آبان ۱۴۰۱تجربه بالای تویوتا برگ برنده این تیم هست و طرفداران فراری نباید در اولین حضور توقع قهرمانی داشته باشن
با گذشت زمان (آزمون و خطا ، کسب تجربه و رسیدن به ثبات) میشه به قهرمانی در آینده امیدوار بود
Ferrari
۲۳ آبان ۱۴۰۱دوست عزیز مثل اینکه شما فراموش کردی که فراری ۱۰ ساله در کلاس GTE داره مسابقه میده و با ساخت ماشین بادوام کاملا اشناست. امسال هم تیم ferrari قهرمان این کلاس شد و با ۷ قهرمانی رکورد دار کلاس gte شد اونهم در حضور استون مارتین، فورد، پورشه و کوروت c8gte که جدیدترین ماشین این کلاس بود
Scuderia Ferrari
۲۳ آبان ۱۴۰۱دوست عزیز ، کلاس هایپرکار منظورم بود
در کلاس GTE فراری سرآمد همه تیم هاست
احتمالاً با ماشین جدید هم روند پیروزی ها و قهرمانی ها رو ادامه بده
Ferrari
۲۳ آبان ۱۴۰۱کلاس هایپر هم هینمطوره. 499p همان پیشرانه ای رو خواهد داشت که مدل 296gtb داره بعلاوه موتو الکتریکی و باتری.
مطمئن باش فصل بعد فراری نه برای ازمون خطا که برای قهرمانی رقابت میکنه.
خوشبختانه گاراژ تیم استقامت فراری از تیم فرمول یک بسیار بهتر و کم نقصتر هستن.
پیام
۲۳ آبان ۱۴۰۱فراری تو بخون God father هرجا بره رخداد مهمیه
hamidreza
۲۳ آبان ۱۴۰۱یه سوال ، لامبورگینی تو بخش موتور اسپرت چه افتخاراتی داره؟
خواهشا یکی واسم توضیح بده ممنون❤
بی خیال اسم
۲۳ آبان ۱۴۰۱ندونی بهتره
hamidreza
۲۳ آبان ۱۴۰۱چرا…
خب یکی بگه
اکبر
۲۳ آبان ۱۴۰۱نویسنده طوری نوشته “نبود فراری مجال داد به پورشه” انگار متوجه تاریخ رقابت این دو کمپانی نیست، حتما با این طرز تفکر فراری مجال داد مرسدس اینهمه قهرمان فورمول یک بشه،
پورشه تاریخ رقابت های موتور اسپورته، با احترام
BMW
۲۳ آبان ۱۴۰۱ولی این اف ۵۰ LM و اف ۴۰ Lm عجب ماشینای خوش رخی بودن
واقعا حیف که چندان افتخار کسب نکردن براش
❤BMW❤
۲۳ آبان ۱۴۰۱چه مسابقاتی میشه با وارد شدن بیامو
فراری و پژو و پورشه و بیامو و کادیلاک
وای
reza
۳ آذر ۱۴۰۱پورش هم 2023 بیاد دیگه چه شود این اواخر که تویوتا با خودش مسابقه میداد که اول میشد دیگه تیمی نمونده بود. منتظر 20امین قهرمانی پورشیم. فراری رقیب خوبیه واس پورش.