مسابقات

FIA از خودروهای فصل 2026 فرمول 1 رونمایی کرد

خودروهای ۱,۰۰۰ اسب بخاری تازه با بدنه کوچکشان، ۳۰ کیلوگرم وزن کمتری دارند.

FIA به تازگی از جزئیات خودروهای فصل ۲۰۲۶ مسابقات فرمول ۱ رونمایی کرده است. ظاهرا فدراسیون جهانی اتوموبیلرانی به این نتیجه رسیده است که خودروهای کنونی گرندپری ابعاد بزرگی دارند و باید کوچک‌تر شوند. درکنار تغییر اندازه، فناوری پیشرانه‌ و سیستم‌های الکترونیکی به‌روزرسانی شده تا روی‌هم‌رفته رقابت خودروها را با یکدیگر تناتنگ‌تر کرده و حجم سرگرمی را افزایش دهد.

این خودروهای چابک فاصله در مقایسه با نسل کنونی ۲۰۰ میلی‌متر فاصله محوری کمتری خواهند داشت. پهنای خودرو هم ۱۰۰ میلی‌متر کمتر شده است. نتیجه این کاهش ابعاد خود را وزن خودرو نشان داده تا وزن این خودروها ۳۰ کیلوگرم کاهش کند. هر چند شاید این رقم چندان زیاد نباشد اما با توجه به وزن پایین این خودروها و قدرت بالای پیشرانه آن‌ها، انتظار می‌رود بهبود زیادی را در بخش عملکرد تجربه کنند.

بازطراحی بدنه باعث کاهش ۳۰ درصدی نیرو عمودی و ۵۵ درصدی نیروی پسا می‌شود. سیستم آیرودینامیک فعال این خودروها هم دستخوش تغییر شده تا خودروها از این پس به بال‌های کوچک‌تر جلو و نسخه‌های ارتقایافته در عقب مجهز خواهند شد. پهنای تایرهای جلو و عقب به‌ترتیب ۲۴ و ۳۰ میلی‌متر کاهش می‌یابد اما FIA مدعی است که این اقدام، تاثیر حداقلی روی چسبندگی خودروها خواهد داشت.

ترکیب تمام این دگرگونی‌ها با پیشرانه‌هایی ارتقایافته قدرتمند هیبریدی حتما نتیجه‌ای جذاب خواهد داشت. برگزارکنندگان مسابقات گرندپری تصمیم گرفته‌اند خروجی قدرت بخش درون‌سوز پیشرانه هیبریدی را از ۷۶۰ به ۵۳۷ اسب بخار برسانند اما خروجی قدرت موتور الکتریکی را از ۱۶۲ به ۴۷۶ اسب بخار برسانند.؛ بنابراین خودروهای فرمول ۱ ۲۰۲۶ از ۱,۰۱۳ اسب بخار متریک سود خواهند برد.

یک ویژگی جذاب دیگر این خودروها، حالت «اوردرایو دستی» آن‌ها خواهد بود که به عمل سبقت‌گیری کمک خواهد کرد. این سیستم نسخه پیشرفته‌تر سیستم «KERS» کنونی به محسوب می‌شود و به راننده اجازه می‌‌دهد تا در سرعت‌های بالاتر از ۲۸۸ کیلومتر بر ساعت از آن استفاده کند؛ البته این فناوری در سرعت ۳۳۲ کیلومتر بر ساعت از دسترس راننده خارج خواهد شد.

تمام اصلاحات یادشده برای بهبود عملکرد خودروها بود اما این بهبود عملکرد می‌تواند منجر به خطرآفرینی بیشتر شود؛ از همین رو FIA به ایمنی بیشتر راننده‌ها هم توجه ویژه‌ای داشته است. ازجمله بهبودهای ایمنی خودروهای فرمول ۱ ۲۰۲۶ می‌توان به تقویت ایمنی جانبی خودرو بدون اضافه وزن، روشن‌تر شدن چراغ‌های عقب و نروپردازی بهتر برای هشدار توقف یک خودرو در میانه مسابقه اشاره کرد. «محمد بن سلیمان»، مدیر FIA، می‌گوید:

ما با تکیه بر قوانین مختص شاسی‌ها که خلق خودروهایی چابک‌تر و سبک‌تر را ممکن کرده است و به ما اجازه داده تا به‌شکلی خلاقانه‌تر از آیرودینامیک استفاده کنیم، قوانین را به‌گونه‌ای تغییر داده‌ایم که این رقابت‌ها را نه‌تنها بهبود داده بلکه آن را برای سازندگان و تامین‌کنندگان نیز جذاب‌تر خواهد کرد. ویژگی کلیدی قوانین ۲۰۲۶ بر پایه فناوری و ایمنی مانا، پیشرفته و پایدار خواهد بود. هدف ما با فرمول ۱ تولید خودرویی بود که برای آینده این ورزش پیشتاز مناسب باشد.

مدیرعامل رقابت‌های فرمول ۱، «استفانو دومینیکالی»، افزود:

این قوانین نقطه‌ای حیاتی را در آینده ورزش ما روشن خواهد کرد. ما تلاش می‌کنیم با ارائه نسل تازه خودروها، پیشرانه‌ها و بهبودهای متنوع، مسابقه‌ای جذاب‌تر را برای طرفدارانمان مهیا کنیم. موتورهای هیبریدی جدید که از سوخت‌های کم‌ضررتری استفاده می‌کنند و به صنعت خودرو در سراسر جهان این فرصت را می‌دهند تا به تغییر سوخت مصرفی خودروهایشان نگاهی داشته باشند. پتانسیل یکی از اصلی‌ترین ارکان تعداد بالای توسعه‌دهندگان پیشرانه در رقابت‌های فصل ۲۰۲۶ است.

نظر شما درباره آینده این خودروها و مسابقات فرمول ۱ چیست؟

درباره مسابقات بیشتر بخوانید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (501 ديدگاه)

    شعار اف ۱: هر روز سریعتر از دیروز :))

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. بنده خدا

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (520 ديدگاه)

      در عمل:

      تمامی رکورد ها متعلق به خودرو های 2004 و 2019

      موافقم 12
  2. حسین

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    فراخوان 463 هزار کیا تلوراید به دلیل ریسک آتیش سوزی.
    https://www.msn.com/en-us/money/companies/kia-recalls-nearly-463-000-telluride-suvs-due-to-fire-risk-urges-impacted-consumers-to-park-outside/ar-BB1nPoLU?ocid=finance-verthp-feeds
    گفتن ماشینارو جای امن پارک کنن 😂

    موافقم 7
    مخالفم 8
    1. amir

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      داداش از برنامه عقبی
      دو روز پیش من اینو دیدم تازه هی به پدال گوشزد کردم بزاره تو سایتش تا پیامی که به جز insideev که از جهش های متعالی کره در برقیا چیزی نمینویسه ببینه

      موافقم 5
      مخالفم 2
  3. cyrus-az

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اوج تکنولوژی و تمام.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. Scuderia Ferrari

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    از قدرت انجین درون سوز کم کردن و به قدرت موتور الکتریکی اضافه کردن و این خودش خیلی معنی داره
    امیدوارم موتور اسپرت از چارچوب خودش خارج نشه و به اصول و ریشه های خودش پایبند باشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. R@min

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    کاهش محسوس قدرت اولین قدم الکتریکی سازی هست. از بین بردن پیچیدگی های آیرودینامیکی هم برای نزدیک کردن رقابت و افت مهندسی که ماشینارو به نمونه‌های ایندی نزدیک کرده. هر دوره جذابیت مسابقات کمتر میشه.

    فیا از امسال رسما به تمام کلاسا ر…ده.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. Taha Ayoobi

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    به نظرم 30 کیلوگرم کاهش وزن خیلی تاثیر داره.

    1. FY

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (290 ديدگاه)

      دقیقا…. اندازه کوچکترش هم جذابترش کرده🤔

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4314 ديدگاه)

        آره

        موافقم 0
        مخالفم 1
  7. علی جردن

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    بهترین ماکت خودرویی ماکت F1 هست بهتر از ماکت خودروهای تولید انبوهه بنظرم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. JaMsHiD-R1988

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2753 ديدگاه)

    مصرف سوخت کمتر میشه چون قدرت خیلی کمتر میشه و بیشتر نیرو برق هست
    برق ترکیبش با موتور درون سوز خیلی خوبه اما نه در حدی که کلا ماشین برقی بشه !
    البته این کارو نمیکنن چون فرمول E هست

  9. Taha Ayoobi

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    هیبریدی دوست ندارم.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. محمد مهدی کریمی

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دارن سرعت ماشین هارو فدای سبقت می کنن ..، ما ماشین های فرمول یک رو با داون فورس بالا می شناختیم که پیج ها رو با سرعت بالایی می رفتن که الان با نازک کردن تایر ها و کوچک کردن باله ها اون رو نابود کردن منتظر باشیم ماشین ها وحشتناک کند بشن در واقع این یه ماشین فرمول ۲ هست ……لعنت به Fia

  11. Jordan Ford Grand Prix

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    درسته در محدودیت خلاقیت شکوفا میشه اما بهتر بود مسئولین فیا به جای کوچک کردن خودرو به پهن تر کردن پیست ها فکر میکردن!
    هر دوره سرعت خودروهای فرمول یک از ایندی‌کار ها کمتر میشه! حالا داون فوری رو هم پایین تر بیارن اسمش دیگه فرمول یک نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا