خودروی مسابقه Gen3 فرمول E توانست رکورد سرعت زمینی در فضای مسقف را بشکند. این مدل موفق شد به سرعت ۲۱۸.۷۱ کیلومتر در ساعت دست یابد.
قبل از برگزاری دو مسابقه نهایی فصل نهم مسابقات فرمول E در لندن، مقامات برگزار کننده این سری مسابقات ظرفیتهای “باز شده” خودروی برقی Gen3 را به نمایش گذاشتند. فرمول E مدعی شده رکورد سرعت زمینی در فضای مسقف را با سرعت ۲۱۸.۷۱ کیلومتر در ساعت و با خودروی GenBeta شکسته است. این رکورد در مسیر مستقیم پیست E پریکس لندن که بخشی از مجموعه اکسل لندن آرناست به دست آمده و جیک هاگس راننده مک لارن نئوم در فرمول E رکورد قبلی با سرعت ۱۶۵.۲ کیلومتر در ساعت را بهبود بخشیده است.
هاگس با لوکاس دی گراسی که راننده تیم ماهیندرا ریسینگ است دوئلی تغییر یافته برگزار کرده تا بتواند چنین رکوردی را ثبت نماید. معمولاً این نوع دوئلها برای کوالیفایینگ فرمول E برگزار میشوند. هر راننده شانس ثبت سریعترین سرعت در بخش مسقف پیست را داشته و هر دو قبل از تلاش رسمی خود سه بار فرصت تمرین داشتهاند. باید گفت نه هاگس و نه دی گراسی قبل از این نمایش تجربه رانندگی با خودروی GenBeta را نداشتهاند. فرمول E میگوید خودروی GenBeta بهبودهایی را برای عملکرد سریع و قدرت بیشتر نسبت به خودروی Gen3 حاضر در مسابقات تجربه کرده است. اول اینکه قدرت پیشرانه از ۴۷۰ اسب بخار نسخه مسابقات به ۵۳۶ اسب بخار افزایش مییابد و همچنین برای اولین بار نیروی تولیدی به تمامی چرخها فرستاده میشود تا در زمان شتاب گیری کشش خودرو بهتر شود. مدیر فنی مسابقات فرمول E میگوید:
خودروی GenBeta برای اولین بار از سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد. این خودرو نشان دهنده پتانسیلهای مسابقات فرمول E در آینده نزدیک خواهد بود.
خودروی GenBeta همچنین از لاستیکهای نرمتر هانکوک استفاده میکند، لاستیکهایی که سریعتر گرم شده و چسبندگی بالاتری دارند. لاستیکهای سفتتر روز مسابقه در حال حاضر برای تمامی شرایط طراحی شدهاند و استهلاک کمتری در طول مسابقه دارند. همچنین برای بهبود آیرودینامیک این خودرو از برخی قطعات جدید همچون باله و تیغهها استفاده میشود. به منظور ثبت رسمی این رکورد رانندگان میبایست کار را از سکون شروع کرده و بهطور کامل در مرکز قراردادی یاد شده توقف کنند. به این ترتیب راننده قبل از حرکت در خط مستقیم پیست میبایست با سرعت حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت چرخش ۱۳۰ درجهای داشته باشد. سرعت خودرو نیز چند متری قبل از ورود به منطقه ترمز گیری و جایی که آنها باید داخل ساختمان مسقف باقی بمانند ثبت میشود.
خودروی استاندارد Gen3 قبلاً عنوان سریعترین و کاراترین خودروی مسابقهای برقی تاریخ را به دست آورده است. این خودرو میتواند به حداکثر سرعت فراتر از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت دست یابد و ۴۰ درصد قدرت موردنیاز برای اتمام مسابقه را از طریق نیروی ترمز کسب کند. فرمول E از خودروی GenBeta به عنوان پلتفرمی خلاقانه نام میبرد که توسط دستاندرکاران مسابقات، فیا، سابیک و هانکوک توسعه یافته است.
*ALI*
۱۴ مرداد ۱۴۰۲چقدر جالب فرمول E یه چیز دیگس برای خودش مخصوصا بخواتر اینکه برقیه و این ماشین چهار چرخ متحرکه که به سرعتش خیلی کمک میکنه لاستیک هاش هم که از نوع سریع ترین بودن که باز هم به سرعتش کمک میکنه