رقابت جایزه بزرگ اسپا در بلژیک با اول و دومی رانندگان ردبول به پایان رسید. این مسابقه دهمین قهرمانی ورستپن در فصل ۲۰۲۳ بود.
ظاهرا مسابقات امسال در فرمول یک جهانی، قابل پیشبینی هستند؛ چراکه مکس ورستپن توانسته است ۸ رقابت اخیر را با قهرمانی به پایان برساند و جمعا، ۱۰ مقام اول از ۱۲ مسابقه داشته باشد. دیگر رانندهی تیم ردبول نیز، ۲ مرتبه روی سکوی قهرمانی رفته است تا برتری کامل در تمام مسابقات امسال، به ردبول برسد.
فرمول یک بلژیک از سال ۱۹۲۵ در پیست اسپا-فرانکورشان برگزار میشود. این مسیر برای رقابتهای جایزه بزرگ، ۷ کیلومتر طول دارد و طی ۴۴ دور، مسافت ۳۰۸ کیلومتر فراهم میکند. مایکل شوماخر با ۶ قهرمانی در فرمول یک بلژیک، رکورددار است و رانندگان تیم فراری نیز تا امروز توانستهاند ۱۸ مرتبه روی سکوی اول اسپا بروند.
در تعیین خط امسال، مکس ورستپن بهترین زمان را به دست آورد. چارلز لکلرک از تیم فراری و سرجیو پرز راننده دوم ردبول نیز، جایگاههای بعدی را کسب کردند. لوئیس همیلتون و کارلوس ساینز، به خطوط چهارم و پنجم در جایزه بزرگ بلژیک ۲۰۲۳ رسیدند.
پس از دورهای آغازین مسابقه، مکس ورستپن به خوبی جایگاه اولی خود را تثبیت کرد. چارلز لکلرک موفق به حفظ جایگاه دوم نشد و در نهایت، جایزه بزرگ بلژیک را با مقام سومی به پایان برد. سرجیو پرز هم تیمی ورستپن، جایگاه ارزشمند دوم را کسب کرد و ۱۸ امتیاز ارزشمند برای ردبول گرفت. فلاصله زمانی رانندگان ردهی اول و دوم در پایان ۴۴ دور، ۲۲/۳۰۵ ثانیه بود. رانندهی سوم هم ۱۰ ثانیه بعد از نایب قهرمان، به انتهای مسابقه رسید. لوئیس همیلتون، فرناندو آلونسو و جرج راسل رانندهی مرسدس در مسابقهی امروز، چهارم تا ششم شدند.
در پایان ۱۲ مسابقه از فرمول یک ۲۰۲۳، مکس ورستپن با ۱۳۴ امتیاز صدرنشین است. سرجیو پرز و فرناندو آلونسو رانندهی تیم استون مارتین، ۱۸۹ و ۱۴۹ امتیاز دارند. در ردههای چهارم و پنجم، لوئیس همیلتون و چارلز لکرک با ۱۴۸ و ۹۹ امتیاز قرار گرفتهاند. جالبتر اینکه، جورج راسل رانندهی دوم تیم مرسدس نیز، امتیاز برابر با لکلرک دارد و فعلا با جایگاه ششم رقابتها را ادامه میدهد.
ردبول تا امروز، ۵۰۳ امتیاز کسب کرده و صدرنشین فرمول یک ۲۰۲۳ است. تیمهای مرسدس و استون مارتین در ردههای بعدی، ۲۴۷ و ۱۹۶ امتیازی هستند. فراری با اختلاف اندک نسبت به استون مارتین، ۱۹۱ امتیاز دارد و جایگاه چهارم را حفظ کرده است.
تا مسابقهی بعدی در فرمول یک، حدود چهار هفته فاصله زمانی وجود دارد. یکشنبه، ۵ شهریور ۱۴۰۲ جایزه بزرگ هلند برگزار میشود تا مکس ورستپن در سرزمین مادری، با دیگر رانندگان رقابت کند.
PRPR
۸ مرداد ۱۴۰۲ورستپن لایک
همیلتون دیسلایک
ابراهیم
۹ مرداد ۱۴۰۲همیلتون محبوب تره
محمدرضا
۹ مرداد ۱۴۰۲جالبه ۴۴ رومین نفر همیلتون خودم بودم
*ALI*
۸ مرداد ۱۴۰۲این که معلوم بود دوباره ورشتپن برنده میشه اگر از رده های پایین تر هم شروع میکر به احتمال زیاد اول میشد احتمال میدادم همیلتون هم سکو بگیره ولی در عین ناباوری فراری این بار خراب کاری نکرد و یه سکو خوب شد برای لکرک توی این آخر هفته خدایی خوب بودن اگر همینجوری برن میتونن فاصل شون رو با مکلارن حفظ کنن
ابراهیم
۹ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز نرسیدن همیلتون به سکو به خاطر اشتباه نکردن فراری نبود به خاطر بالا پایین پریدن ماشین مرسدس بود که فاصله با فراری کم نمیشد.
محمدرضا
۹ مرداد ۱۴۰۲پرپوزینگ مرسدس با فراری الان یکیه
ARIAN
۸ مرداد ۱۴۰۲دل لکلرک از فراری خونه! دهن این بشرو سرویس کرده تیم فراری. راننده با این همه استعداد توی خیلی از مسابقه های قبلی حتی سکو هم کسب نکرد
بهزاد
۸ مرداد ۱۴۰۲این بشر تو یک لیگ دیگست و اصلا نمیزاره رقابتی شکل بگیره و اونقدر فاصله میندازه که هر اتفاق ممکنی در مسابقه خللی در برنده شدنش نداره.
ترکیب ردبول هوندا مکس احتمالا رکوردهایی به جا بزاره که سالها کسی به اون نزدیک نشه.
شرایط جوری شده که طرفداران فراری مثل ما و مرسدس و چند تیم دیگه منتظریم زود ۲۰۲۶ برسه تا ببینیم کی از این شرایط خلاص میشیم.
اگر پیاستری و ساینز برخورد نمیکردن شاید رقابت خوبی برای سکوی سوم یا رده ی چهارم شکل میگرفت که اون برخورد مانعش شد.
ابراهیم
۹ مرداد ۱۴۰۲فرمول یک رو کسی نمیتونه پیش بینی کنه اصلا شاید فصل بعد تیمی مثل فراری بنز یا مکلارن دست نیافتنی باشن استون مارتین هم که همون اوایل خوب بود وکلا محو شد
بهزاد
۹ مرداد ۱۴۰۲در دوران معاصر سه دوره ماشین برتر داشتیم و اگر این دوران ردبول هوندا مکس هم اضافه کنیم میشه ۴ دوره.
تنها دلیلی که باعث قطع برتری تیم برتر شده تغییرات اساسی قوانین بود.
سال ۲۰۰۵ اون قانون تایرها و ۸ سیلندر شدن و پایان برتری فراری.
سال ۲۰۱۴ و هیبریدی شدن و ساختار جدید انجین و پایان دوران ردبول فتل.
و ۲۰۲۲ هم قوانین آیرو جدید و فریز شدن انجین و پایان عصر طلایی مرسدس همیلتون.
الانم دوره ی ردبول و مکس هست که در پایان ۲۰۲۵ همراه میشه با ۵ قهرمانی مکس و ۴ قهرمانی ردبول.
قبل از شروع فصل ۲۰۲۲ همینجا و جای دیگر گفتیم تیم مرسدس محال ممکنه مثل سابق رقابتی بشه و این وضعیت تا پایان این دوران ادامه داره و مقداری امید به کمپ فراری داشتیم اما اونها هم در توسعه ی انجین توانا جا موندن و اگر جای توسعه برای بهتر شدن آیرو و سیستم تعلیق وجود داشته باشه بازهم ردبول یک پله جلوتر حرکت میکنه.
نمیدونم قضایای مربوط به تنش رادیویی مکس با مهندسش در این مسابقه را شنیدی یا نه چون به وضوح مشخص بود تیم بهش میگفت آرومتر و دلیل کذایی مشکل تایر عنوان شد در حالی که مکس میتونست سریعتر از این هم بره و به خاطر گپ زیادی که ایجاد میشد و مباحث مربوط به رقابت تیم ها در تشکیلات ،ردبول دوست نداره یا نداشت مکس با این فاصله برنده بشه.
در این شرایط ثبات قوانین تیم برتر رفته رفته به یک هیولا تبدیل و درست شبیه نمونه های تاریخ این ورزش میشه.
مرسدس ۲۰۲۰
ردبول ۲۰۱۳
فراری ۲۰۰۴
فقط نیاز به یک معجزه داریم تا رقبا یا رقیبی برسه و اگر بودجه های ۴۰۰ ، ۵۰۰ میلیون دلاری سابق بود یک روزنه ای بود ولی با این بودجه ها کم کردن فاصله یا رقابتی شدن دور از ذهن هست.
BMW
۸ مرداد ۱۴۰۲احسنت بهش
ابراهیم
۹ مرداد ۱۴۰۲ماشین مرسدس جالب به نظر نمیومد و جهش خیلی داشت امیدوارم تا مسابقه بعد حل شه وگرنه ردهی ۲ رو به فراری دادیم
محمدرضا
۹ مرداد ۱۴۰۲نوریس را چه شده بود،مثل اینکه بهش گفته بودن ،پایان مسابقات آقا!
ebrahimlh44
۱۰ مرداد ۱۴۰۲فکر کنم مشکلی داشت
ebrahimlh44
۱۱ مرداد ۱۴۰۲مکلارن با اپدیت خوب شده اما این طور نیست که در هر پیست خوب باشن برای مثال تو بلژیک خوب نبودن اما مسابقه بعد هلند احتمال اینکه خوب باشن زیاده.