در این مقاله قصد داریم شما را با دمای برخی از قطعات خودروهای فرمول یک حین مسابقه آشنا کنیم.
خودروهای فرمول یک با توجه به نوع عملکرد و نوآوریهای به کار رفته در طراحی و ساختشان، اغلب به عنوان نمادی از بالاترین دستاوردها در مهندسی اتومبیلرانی در نظر گرفته میشوند. این خودروها دارای ویژگیهای شگفتانگیزی هستند که آنها را از دیگر انواع خودروهای مسابقهای و حتی خودروهای سوپر اسپرت متمایز میکند.
بیشتر بخوانید:
حراج تیرل P34؛ عجیبترین خودروی تاریخ فرمول یک!
دمای قسمتهای خودروهای فرمول ۱ حین مسابقه
در طول یک مسابقه فرمول یک، خودروها دماهای بسیار بالایی را تجربه میکنند، که نیازمند سیستمهای پیشرفته خنککننده برای حفظ عملکرد و جلوگیری از آسیب است. در اینجا به برخی از قسمتهای کلیدی خودرو و دماهای تقریبی آنها در حین مسابقه میپردازیم:
در خودروهای فرمول ۱ کابین راننده حین مسابقه به دمای عجیب ۵۰ درجه سانتی گراد میرسد.
دمای لاستیکهای این نوع خودروها حین مسابقه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد است. در این دماها، اصطکاک و عملکرد لاستیک به اوج میرسد.
گیربکس خودروهای فرمول ۱ نیز به شدت داغ میشوند. دمای مجموعه گیربکس حین مسابقه حول و حوش ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد میرسد. به منظور جلوگیری از آسیب و کاهش اصطکاک، از خنککنندههای ویژهای برای گیربکس این خودروها استفاده میشود.
موتور خودروهای فرمول یک میتوانند به دماهای بسیار بالایی دست یابند. این دما در نواحی اختراق اغلب به ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد میرسد. البته دمای اجزای دیگر موتور بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد نگه داشته میشود تا به بهترین شکل کار کند.
همچنین بخوانید: پتوی گرمکن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گرانقیمت
دمای توربوشارژر در یک خودروی فرمول یک میتواند به ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد یا حتی بیشتر برسد. این دمای بالا به دلیل سرعت بسیار زیاد هوایی است که از موتور به وسیله اگزوز خارج میشود و توربین توربوشارژر را به چرخش درمیآورد.
دمای گازهای خروجی از سیستم اگزوز در خودروهای فرمول یک نیز میتواند بسیار بالا باشد. این دما معمولا در محدودخ ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد قرار میگیرد. البته در برخی از شرایط خاص ممکن است این دماها به بالاتر از این مقادیر نیز برسد.
ترمزهای دیسکی کربن-کربن مورد استفاده در خودروی فرمول ۱ میتوانند به دماهای بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد داغ شوند. در برخی مواقع، این دما میتواند حتی به ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد نیز برسد.
برای مدیریت این دماهای بالا، سیستمهای خنککننده پیچیده و مواد مقاوم در برابر حرارت بالا مانند تیتانیوم، سرامیکها، و آلیاژهای ویژه استفاده میشوند. این مواد و سیستمها به خودرو کمک میکنند ضمن اطمینان از عملکرد مطلوب حتی در دماهای بسیار بالا، حداکثر قدرت و کارآیی را حفظ شود.
همچنین بخوانید: راهنمای جامع فرمول ۱؛ هر آنچه باید درباره مسابقات گرندپری بدانید
sinasvj
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فرمول یک همه اعدادش عجیب غریبه و همینه که فوق العادش کرده
مازیار
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳کاش یه مطلب هم در مورد نحوه کار سیستم های خنک کننده داشته باشیم
cyrus-az
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی که مهندسی حدومرزها رو تعیین میکنه. واقعا تبلور مهندسی رو میشه در فرمول 1 دید، از طراحی مسیرها و سازه ها تا مکانیک و الکترونیک و آی تی. ماحصل یک ترکیب مهندسی واقعا همینه.
آرش وان
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳سیروس جان سهم مهندسی مواد و متالورژی رو نادیده گرفتی :-)
قسمت اعظم توربوشارژرها و قطعاتی که در دماهای بالای 800 درجه کار میکنند، از سوپرآلیاژها یا از آلیاژهای پایه نیکل و کبالت حاوی عناصری نظیر کروم ، تیتانیوم ، مولیبدن ، تیتانیوم ، تانتالوم ، نایوبیوم ، ایتریوم ، زیرکنیوم ، بور و … استفاده میکنند که در شرایط خلاء آلیاژسازی و ریخته گری شده اند.
بهزاد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳عزیز گرامی در بحث استفاده از مواد و متریال دست تیم ها بسته ست و همینجوری نمیشه از هر آلیاژی برای قسمت های مختلف موتور استفاده کرد.
طبق آخرین قوانین موتوری مسابقات فرمول یک در بخش توربین و در کل سیستم اگزوز و کمپرسور تیم ها مجازند از سه فلز آلومینیوم ، تیتانیوم ، آهن استفاده کنند و برای برخی قسمت های این سیستم مقداری منیزیم هم مجازند و برای فلزاتی مثل تیتانیوم در هر بخشی مقدار ضخامت مجاز تعیین و تقریبا برای هر قطعه ی حتی پیچ و مهره هم فلز مشخص شده در قانون گنجانده شده.
cyrus-az
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳از قلم افتاد آرش جان. تمام علوم مهندسی هستن تمام قد 👌👌👌👌👌
Mohammad
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یه جایی نوشته بود ساخت خودروی فرمول یک پیچیده تر از ساخت هواپیما های جنگنده معمول هست
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نه اشتباه نوشته بود و اشتباه متوجه شدی
چون منظور بعد از هواپیماهای جنگنده هست
در ادامه توضیحات بیشتر در کامنتا نوشتم چرا چون
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نه اتفاقا هواپیمای جنگنده جدید قطعا از هر نظر خیلی پیچیده تر و پیشرفته تر و مهندسی سطح بالایی داره کلا هواپیمای جنگنده در هر چیز خیلی پیشرفته تر و پیچیده تر و تکنولوژی و مهندسی سطح بالاتری داره سطح بالایی داره
از آیرودینامیک بگیر که در انواع سرعت ها تا مافوق صوت و ریز موج های هوا
دماهای زیر صفر تا گرمای شدید در سرعتهای بالا
تا تنش فشار های بالای ۱۰ جی
موتور های پیشران بسیار پیشرفته و پیچیده که تکنولوژی مهندسی خیلی بالا و بالاتری داره
سیستم الکترونیک و نرم افزار و سخت افزار و ….
کلا
اگه بخواهیم مثال بزنیم پیچیدگی و هر چیز خودروی فرمول یک بعد از هواپیمای جنگنده قرار میگیرند خودروهای فرمولا وان بعد از هواپیمای جنگنده قرار میگیره پیچیدگی و هر چیز
ولی بعد از هواپیمای جنگنده قطعا یکی از پیشرفته و پیچیده ترین و مهندسی ترین مهندسی هاست
amirboss
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تکنولوژی خودروهای فرمول وان حداقل ده سال از بروزترین خودروی خیابانی جلوتره.
چه در بحث استفاده از آلیاژ و مواد و چه در بحث آیرودینامیک.
فقط غربیلک فرمان خودروهای فرمول وان حدود چهل هزار دلار قیمت داره
موتور این خودروها حداکثر تا نوزده هزار دور در دقیقه دوران میکنن چیزی درحدود سیصد و پنجاه دور در ثانیه.
درواقع بحث در مورد تکنولوژی بکارگرفته تو این خودرو ها کاملا اشتباهه.
R
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور اینا ۱.۶ توربوشارژره یا باتری هم داره هیبریده؟
Mohammad
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳هم توربو داره هم هیبریدی هست
چند تا فناوری داره که با استفاده از انرژی موتور و…. تو ترمز گیری ها استفاده میکنه تا باتری هاشو شارژ کنه
بعد وقتی ماشین تو خروج از پیچ ها شتاب میگیره باتری هم به کمک موتور میاد و شتابگیری سریع تر میشه
Taha Ayoobi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مگه دمای لاستیک ها به 1200 درجه نمیرسید؟
خونده بودم چسبندگی و اینا رو تو این دما به دست میاره
شاید یه 0 اضافه خونده بودم
نمیدونم
Mohammad
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نه داداش به اون درجه برسه که لاستیک ذوب میشه
۱۲۰درجه هم کم نیستا فکرشو بکن تقریبا ۱۰۰درجه آب به جوش میاد
نمیتونی به لاستیکا بدون دستکش دست بزنی
Taha Ayoobi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳برا خودمم عجیب بود 1200 ، فکر کنم یا اشتباه تایپی بوده یا من اشتباه خوندم، مقاله اش تو همین پدال بود. در مورد لاستیک اسلیک.
به قول شما 120 هم درحدیه که نمیشه دست زد بهش واقعا زیاده
Taha Ayoobi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا شاهکارن این ماشین ها
ماشین شهری داریم که موتور فرمول یک توش باشه یا از مهندسی های فرمول یک استفاده شده باشه توش؟
Mohammad
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بله که داریم
مازراتی mc20 با اسم موتوری نتونو که تو ساخت موتورش از فناوری خودرو های فرمول یک استفاده شده
مازراتی گفته این موتور رو در اختیار هیچ شرکت دیگه ای قرار نخواهم داد 😄
Taha Ayoobi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳عه پس یکی از دلایلی که ام سی 20 محبوبه همینه
تشکر
یاسین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳بله درسته موتور ام سی ۲۰ از مدلی از موتورهای فرمول یکه و شبیه به موتورهای فرمول یک و کاملاً بهینه شده که بیشتر از دور ۷۰۰۰ نره ولی خب موتور عادی یه فرمول ۱ با ۶ سیلندر تا ۱۵ هزار دور در دقیقه میره که برای ۱۲ سیلندرا تا ۲۴۰۰۰ دق میکنه برای ۱۰ سیلندر ۲۰ هزار دور و برای ۸ سیلندر ۱۸ هزار دور در نظر گرفته شده
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آره دیگه ، بی ام و M5 E60 ، و در آخر مرسدس AMG ONE که دقیقا همون موتور فرمول یک هست حتی پیچیده تر . چون خودش استارت میخوره ، و تونسته قوانین آلایندگی هم پاس کنه .
یاسین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳نه داداش کلاً شما توی بادی دیگهای هستی درسته ای ام جی وان موتور فرمول یک و پلتفرم فرمول یک روش هست لی موتور ای ۶۰ اصلاً در حد و اندازه موتور فرمول یک نیست با ۱۰ سیلندر کلاً ۵۰۰ اسب تولید میکنه
Mohammad
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳مکلارن f1 به خاطر استفاده از فناوری خودرو های فرمول یک برای اولین بار به همین اسم نامگذاری شد
و مازراتی mc20 که تو ساخت موتورش به اسم نتونو از فناوری خودرو های فرمول یک استفاده شده