مسابقات

خوب، بد، زشت در مورد مسابقه فرمول یک لاس‌وگاس

گرند پری لاس‌وگاس که برای اولین بار به تقویم فرمول یک اضافه شد، بسیار هیجان‌انگیز بود اما آیا سومین مسابقه فرمول یک آمریکا در همهٔ زمینه‌ها موفق بود؟

گرند پری لاس‌وگاس به پایان رسیده، نتایج مشخص شده و برگزارکنندگان اعلام کرده‌اند که امکان رزرو برای سال آینده به‌زودی باز خواهد شد. این مسابقه با آن‌همه جنجال و حاشیه‌ای که به دنبال داشت و با وجود مشکلاتی که در ابتدا پیش آمد، بسیار خوب بود. این گرند پری اما غیر از مسابقه، حواشی زیادی داشت. مکس ورشتپن با لباس الویس پریسلی مسابقه داد، ژاک ویلنو، قهرمان فرمول یک در کلیسای کوچک موقتی در پدوک ازدواج کرد، یک کازینوی کوچک در پدوک ایجاد شد و سلبریتی‌های فراوانی در کل آخر هفته حضور داشتند.

به خاطر همین حواشی و شوآف‌ها، بهترین توصیف برای گرند پری لاس‌وگاس را می‌توان مسابقهٔ فرمول یکی دانست که توسط WWE برگزار شده است. این بهترین حالت از چیزی است که آمریکایی‌ها آن را سرگرمی ورزشی می‌دانند. حال که همه‌چیز تمام شده، می‌توانیم این رویداد را پردازش کنیم؛ بنابراین، در ادامه به خوب، بد، زشت گرند پری لاس‌وگاس خواهیم پرداخت.

خوب: نبردهای مسابقه‌ای جذاب

مثل همیشه، مکس ورشتپن در این مسابقه هم برنده شد اما این بار فراری‌ها به‌اندازهٔ ردبول سریع بودند و شاید نزدیک‌ترین رقابت فصل را با مکس دیدیم. آن سبقت فوق‌العادهٔ دور آخر لکلرک از سرجیو پرز را هم نباید فراموش کنیم که رانندهٔ فراری را در آخرین لحظات به سکوی دوم رساند. البته نبرد بین پرز و لکلرک به‌اندازهٔ رقابت چکو و فرناندو آلونسو در گرند پری برزیل نزدیک نبود اما جذابیت بسیار بالایی داشت.

پیست لاس‌وگاس که به دلیل ساده و معمولی بودن توسط خیلی‌ها موردانتقاد قرار گرفت، به نظر می‌رسید برای مسابقه خوب جواب می‌دهد. کفی بسیار طولانی در راستهٔ کازینوهای لاس‌وگاس باعث شد هر دور یک نفر در معرض خطر سبقت باشد و جایگاه‌های زیادی بین راننده‌ها عوض شود. پس از گرند پری بارانی هلند، وگاس بیشترین تعداد سبقت را در طول فصل ۲۰۲۳ داشت. حتی خارج از کفی‌ها، فرصت سبقت برای کسانی که جسارت و قلدری کافی داشتند وجود داشت.

بد: نمایش بیشتر از ورزش

حول‌وحوش این گرندپری رویدادهای زیادی در جریان بود که خود مسابقه را تحت‌الشعاع قرار دادند و گاه و بیگاه در حین مسابقه دوربین یک سلبریتی را نشان می‌داد. این‌همه شو و رویداد جانبی در یک مسابقهٔ ورزشی آزاردهنده بود. مکس ورشتپن نیز به این موضوع اشاره کرد و گرندپری لاس‌وگاس را ۹۹ درصد نمایش و یک درصد مسابقه دانست. البته خیلی‌ها برای دیدن همین نمایش‌ها و رویدادها بلیت‌های گران‌قیمت گرندپری را خریدند. این‌ها معمولاً کسانی هستند که با دیدن مستند رانندگی برای بقا از نتفلیکس به فرمول یک علاقه‌مند شده‌اند و این ورزش را اصلاً حرفه‌ای دنبال نمی‌کنند.

البته هرگز نمی‌خواهیم بگوییم این افراد کم‌اهمیت‌تر از ماهایی هستند که سال‌ها است فرمول یک می‌بینیم. اگر مستند رانندگی برای بقا نبود، فرمول یک ورزشی اروپایی محور باقی می‌ماند و کادیلاک و آندرتی هرگز به فکر ورود به این ورزش نمی‌افتادند. حال اما سه گرندپری در آمریکا وجود دارد که هرکدام میلیاردها دلار به اقتصاد کشور نفع می‌رساند. ما نباید تجربه و تفکر خودمان از یک مسابقهٔ فرمول یک را به دیگران دیکته کنیم. در لاس‌وگاس، تماشای گروه جدیدی از مردم که تحت تأثیر سرعت، سروصدا و پیت استاپ‌ها قرار می‌گرفتند بسیار جالب بود. فرمول یک خیلی خوب این رویداد را مهندسی کرد و ممکن است هزاران نفر را برای اولین بار به بینندهٔ فرمول یک تبدیل کرده باشد.

زشت: بی‌عدالتی در حق کارلوس ساینز

در این آخر هفته، برای کارلوس ساینز اتفاق عجیبی رخ داد. در تمرین اول، دریچهٔ چاهی که درست سفت نشده بود، به کف خودروی او برخورد کرد و باطری را از بین برد. به خاطر تعویض این باطری اما فیا به ساینز ۱۰ رده پنالتی داد. در طول نیمه‌شب، تمام دریچه‌های چاه پیست بررسی و سفت شدند و به همین دلیل تمرین دوم به تأخیر افتاد. این پنالتی اما هرگز منصفانه نبود زیرا خودروی ساینز به دلیل شرایط نامناسب پیستی که فیا ترتیب داده بود آسیب دید. بله قانون باید اجرا شود اما نمی‌توان جایی استثناء قائل شد؟ حتی خود استیواردها (داوران فرمول یک) اذعان داشتند که این پنالتی عادلانه نیست اما اگر ساینز جریمه نمی‌شد، دیگر تیم‌ها اعتراض می‌کردند.

فراتر از این مسابقه، آسیب خودروی ساینز برای فراری هزینه به دنبال داشته و تیم را در معرض تخطی از سقف هزینه هم قرار داده است. علاوه بر این، ازآنجایی‌که فراری و مرسدس برای کسب عنوان نایب‌قهرمان جدول سازندگان فصل ۲۰۲۳ رقابت نزدیکی دارند، این پنالتی امتیازات ارزشمندی را از تیم ایتالیایی گرفته است و اگر فراری در ابوظبی نتواند امتیاز کافی را کسب کند و نایب‌قهرمانی فصل را بگیرد، این پنالتی میلیون‌ها دلار به تیم ضرر خواهد زد. فیا باید این مشکل را پیدا می‌کرد. کسانی که پیست را ساخته‌اند مقصر نیستند بلکه فیا باید چندین بازرس را می‌فرستاد تا ببینند مسیر برای مسابقهٔ فرمول یک خوب است یا نه. چطور فیا متوجه چنین مشکل واضحی نشد؟ وگاس که اولین مسابقهٔ خیابانی فرمول یک نیست.

مشکل دیگر این بود که تماشاگران فقط ۹ دقیقه تمرین دیدند زیرا تمرین اول پس از مشکل خودروی ساینز و اعمال پرچم قرمز، پایان یافت. تمرین دوم هم چند ساعت به تعویق افتاد و زمانی که نهایتاً در سال ۲:۳۰ بامداد شروع شد، هیچ تماشاگری در جایگاه‌ها نبود زیرا فرمول یک به دلیل مشکلات لجستیکی، تمام سکوها را بست و از پلیس برای خارج کردن تماشاگران کمک گرفت. بدین ترتیب، کسانی که برای دیدن تمرین اول و دوم پول پرداخت کرده بودند، تنها چیزی که تماشا کردند، ۹ دقیقه تمرین اول و ساعت‌ها کار برای محکم کردن دریچه‌های چاه بود. البته فرمول یک به کسانی که بلیت خریده بودند، در عوض یک بن کالای ۲۰۰ دلاری داد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    ولی واقعا چالش سختی هست

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. net

      ۳۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3475 ديدگاه)

      امریکا قشنگترین کشور جهان هست

      موافقم 23
      مخالفم 7
  2. R@min

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2099 ديدگاه)

    این ویژگی تو ذات آمریکایی ها نهادینه شده، همه چیز دراماتیزه می کنن، همه ورزش های محبوبشون هم همینطوره. یادمه چند سال پیش تو نسکار ماشین مارشال با یه هلی کوپتر شینوک اوردن !!!

    به هر حال اونا برای خوشحالی مردم خودشون کار می کنن پولشم دارن، هر کی ناراحته پول بزاره تو کشور خودش بهترشو انجام بده.

    موافقم 38
    مخالفم 6
    1. علی

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (71 ديدگاه)

      اونجا پول نذاشتی باشی سگ هم حسابت نمیکنن حتی اگه آرنولد باشی زمانی که فرماندار بوده میره برا افتتاح هتل بهش به عنوان هدیه میگن از این به بعد پذیرای برای تو در این هتل رایگانه بعد فرمانداری مسیرش به اونجا میخوره میره ولی مجبور شد بیرون از هتل بخوابه چرا چون پولش رو نیاورده بود و راهش ندادن حالا به هر دلیلی آمریکا پول حرف اول آخر رو میزنه میخوای از شادی سهم داشته باشی پول

      1. حسن

        ۱ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2136 ديدگاه)

        عزیزم ارنولد به نشانه ی اعتراض رفت زیر مجسمه ی خودش خوابید
        وقتی او فرماندار کالیفورنیا بود و همین هتلی که مجسمه اش در آن قرار دارد را افتتاح می کرد، مالک هتل به او گفت، هر زمانی که اراده کنید و به این هتل بیایید اتاق شما رزرو می باشد و کارکنان در خدمت شما هستند. الان که دیگر فرماندار نیست و آن شهرت و قدرت را ندارد، به همان هتل رفت تا شبی را بگذراند، پذیرش هتل به ایشان گفت، ببخشید تمام اتاق های ما از قبل رزرو شده است و ما هیچ اتاق خالی برای شما نداریم.
        او کیسه خوابی با خود آورد و در زیر مجسمه خودش در مقابل هتل خوابید و تصویر آن را منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: هیچ گاه به قدرت، موقعیت و هوش خود مغرور نشوید؛ چون هیچ کدام این ها برای همیشه پایدار نخواهد

      2. R@min

        ۲ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2099 ديدگاه)

        مگه تو اینجا پول نداشته باشی حسابت می کنن ؟؟

  3. *ALI*

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (321 ديدگاه)

    گرندپریه لاس وگاس توش تبلیغ زیاد بود حتی خود تلوزیون فرمول یک هم بعضی از چیز هایی که نشون داد جنبه تبلیغاتی بود مکس ورشتپن هم تقریبا حرف درستی زده درمورد دریچه چاه هم نمیدونم باید چی بگم ولی این داستان ها توی بعضی مسابقه ها اتفاق میوفته و سال بعد هم شاید لاس وگاس توی تقویم باشه مرحله بعد توی ابوظبی هست و خیلی دیگه این جور اتفاقا نمی‌نمیوفته و باید ببینیم چه خواهد شد

    موافقم 8
    مخالفم 3
  4. حسن

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2136 ديدگاه)

    اتفاقا بهترین پیستی بود که تا حالا فرمول یک داشته زیبا غرق نور پر هیجان با تماشاگران ویژه لاس وگاس در تسخیر دیوانه ها هر چیزی برای اولین بار کم و کاستیها یی داره که رفع میشه والا اسم لاس وگاس به اندازه فرمول یک بزرگ هست پس فک نکنم دینی گردنش بمونه اونی که مدیونه فرمول یکه
    مساله بعدی جو گیر شدن راننده ها بود هم تهاجمی تر رانندگی میکردن هم سبقتهای بد گرفتن هم زدن همدیگه را داغون کردن تصادف کردن از خط انداختن بیرون اینا نشون میده برای تیمها و راننده ها برنده شدن مهمتر از سایر پیستها بود پس لاس وگاس موفقیت امیز بوده

    موافقم 19
    مخالفم 1
  5. X

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    This was the end
    Forever

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا